Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3504
Mikähän sai Schumacherin tuohon asemaan, että oli tuollainen pykälä? Olihan Schumacherin aikalaisista ja varmaan samantasoisista mestareista puhuttaessa Häkkisellä aivan tasapäinen sopimus tiimikaverinsa kanssa.
Sai neuvoteltua itselleen tuollaisen aseman, kun kykeni ajamaan huipputuloksia kisasta toiseen eikä vain silloin tällöin? Aika kaukana takana Benettonilla olivat kaiken maailman Verstappenit ja Herbertit. Niin ja tietenkin se, että suostui Ferrarille vaihtamaan voittavasta tallista, sai neuvoteltua erityisaseman.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Sai neuvoteltua itselleen tuollaisen aseman, kun kykeni ajamaan huipputuloksia kisasta toiseen eikä vain silloin tällöin? Aika kaukana takana Benettonilla olivat kaiken maailman Verstappenit ja Herbertit. Niin ja tietenkin se, että suostui Ferrarille vaihtamaan voittavasta tallista, sai neuvoteltua erityisaseman.
Tämä osatotuus varmasti.

Mutta taisi jo Benettonilla Schumacherilla olla etulyöntiasema tiimikavereihinsa nähden.

Aikoinaan luin Johnny Herbertin haastattelun. Siinä Herbert totesi, että Benettonilla Schumacher sai katsoa hänen autostaan telemetriaa, mutta hän ei saanut katsoa telemetriaa Schumacherin autosta.

Schumacher oli varmasti kuljettajana tiimikavereitaan edellä. Mutta tällainen ihmeellinen Schumacher-pykälä ihmetyttää.

Varmaan kyllä vastaavaa voi olla Red Bullilla nykyään. Max etuoikeutettu tiimikaveriinsa nähden.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Schumi taisi Ferrarille siirtyessään mainita, että jos siinä vaiheessa olisi saanut valita tallikaverina vapaasti, hän olisi ottanut DC:n. Mutta Coulthard siirtyi McLarenille samaan aikaan ja Irvine sai sitten paikan Ferrarilta Schumin kaverina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Schumi taisi Ferrarille siirtyessään mainita, että jos siinä vaiheessa olisi saanut valita tallikaverina vapaasti, hän olisi ottanut DC:n. Mutta Coulthard siirtyi McLarenille samaan aikaan ja Irvine sai sitten paikan Ferrarilta Schumin kaverina.
Liekö Coulthard ollut Irvinea parempi kuljettaja? Antanut Irvinea kovemman vastuksen Schumacherille?

Mielenkiintoista välillä pohdiskella, että mitä olisi käynyt, jos asiat olisivat menneet toisin.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Oli Häkkisellä tiettyjä ykköskuskietuja, vaikkei toki mistään Schumi tason statuksesta puhutakaan.

En muista sanatarkkaan, mutta Oikarinen aikanaan kertoili jossain lähetyksessä. Oli DC:n vuoro valita ekana eri moottorimalleista itselleen käyttöön minkä haluaa. Sitä vaan ei kerrottu DC:lle että Mikalle oltiin ennen tätä moottorit jo valittu, eikä niitä annettu edes hänelle vaihtoehdoiksi. :D Siihen aikaan taisi olla yleistä että Mersu tuuppaasi eri kehitysversioita aika tahdilla, kun rajoituksia ei ollut.

DC taisi myös hoitaa PR-hommia suurimman osan, jotta Mikalle jäi aikaa keskittyä enemmän oleelliseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Williams ja Benetton käyttivät kaudella 1995 tasavahvoja Renaultin moottoreita, jotka taisivat tuolloin olla parhaat lajissa.

Siinä, missä Benetton vielä antoi tasoitusta Williamsille moottoripuolella kaudella 1994, taisivat Williams ja Benetton olla tasaväkiset kaudella 1995.

Schumacher murskaavasti mestaruuteen, sillä Hill ei tasavökisellä autolla pysynyt Schumacherin vauhdissa.

Myös kakkoskuljettajista Johnny Herbert Benettonilla voitti kaksi GP:tä, siinä missä Williamsilla ajanut David Coulthard voitti yhden GP:n.

Alla Schumacherin tyylikäs ohitus Hillistä Portugalissa.

 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Williams ja Benetton käyttivät kaudella 1995 tasavahvoja Renaultin moottoreita, jotka taisivat tuolloin olla parhaat lajissa.

Siinä, missä Benetton vielä antoi tasoitusta Williamsille moottoripuolella kaudella 1994, taisivat Williams ja Benetton olla tasaväkiset kaudella 1995.

Schumacher murskaavasti mestaruuteen, sillä Hill ei tasavökisellä autolla pysynyt Schumacherin vauhdissa.

Myös kakkoskuljettajista Johnny Herbert Benettonilla voitti kaksi GP:tä, siinä missä Williamsilla ajanut David Coulthard voitti yhden GP:n.

Alla Schumacherin tyylikäs ohitus Hillistä Portugalissa.

Aikamoisella kikkailulla Briatore Renaultin koneet hommasi. Tuohonhan liittyy erikoisuus: Schumi testaamassa Ligieriä. :D

Neweyn tietäen voisi väittää, että ainakin hienoinen aerodynaaminen etu olisi voinut Williamsilla olla 1995.

Herbert sai aika lahjana nuo voitot. DC olisi ilman sekoilujansa varmaan voittanut useamman kisan, vauhtiahan miehellä löytyi, siitä todisteena 5 paalupaikkaa ko, kaudella. Vastaavasti Herbert ei ollut paalulla kertaakaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4226
.
Tämä osatotuus varmasti.

Mutta taisi jo Benettonilla Schumacherilla olla etulyöntiasema tiimikavereihinsa nähden.

Aikoinaan luin Johnny Herbertin haastattelun. Siinä Herbert totesi, että Benettonilla Schumacher sai katsoa hänen autostaan telemetriaa, mutta hän ei saanut katsoa telemetriaa Schumacherin autosta.

Schumacher oli varmasti kuljettajana tiimikavereitaan edellä. Mutta tällainen ihmeellinen Schumacher-pykälä ihmetyttää.

Varmaan kyllä vastaavaa voi olla Red Bullilla nykyään. Max etuoikeutettu tiimikaveriinsa nähden.
Taisi Schumin autosta löytyä erikoisia moottorikarttoja ym, jotka toimivat laittoman luistoneston tavoin ym. Oli nokkimisjärjestys jo silloin hyvin selkeä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Suomalaiskuljettajat ovat saavuttaneet F1:ssä paljon menestystä; on maailmanmestaruuksia, GP-voittoja, podiumeja ja paalupaikkojakin runsain mitoin.

Mutta mikä hetki on itsellesi se kaikkein karvain pettymys suomalaisittain F1:ssä?

Itse mietin kahta vaihtoehtoa, jotka molemmat sattuivat itseeni todella paljon.

Häkkisen keskeytys USA:ssa Indianapolisissa 2001 ja Räikkösen keskeytys Nurburgringillä 2005.

Molemmat olivat jopa ratkaisevassa asemassa tuon kauden maailmanmestaruudesta taisteltaessa.

Harkinnan jälkeen kyllä se Nurburgring 2005 kuitenkin taisi ärsyttää ja harmittaa vielä enemmän muistikuvani mukaan.

Koko päivä oli sen jälkeen ärsytys päällä.

Ja sehän oli yksi syy, miksi Kimi hävisi tittelin tuolla kaudella. Ilman tuota Kimi olisi nimittäin voittanut myös Interlagosissa, sillä Montoya olisi määrätty antamaan Kimille voiton MM-tilanteen takia.

Pahuksen Kimin lukkojarrutus Villeneuvea ohittaessa, mikä rikkoi eturipustuksen myöhemmin.

8sd1rgptkia41.jpg

 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Suomalaiskuljettajat ovat saavuttaneet F1:ssä paljon menestystä; on maailmanmestaruuksia, GP-voittoja, podiumeja ja paalupaikkojakin runsain mitoin.

Mutta mikä hetki on itsellesi se kaikkein karvain pettymys suomalaisittain F1:ssä?

Itse mietin kahta vaihtoehtoa, jotka molemmat sattuivat itseeni todella paljon.

Häkkisen keskeytys USA:ssa Indianapolisissa 2001 ja Räikkösen keskeytys Nurburgringillä 2005.

Molemmat olivat jopa ratkaisevassa asemassa tuon kauden maailmanmestaruudesta taisteltaessa.

Harkinnan jälkeen kyllä se Nurburgring 2005 kuitenkin taisi ärsyttää ja harmittaa vielä enemmän muistikuvani mukaan.

Koko päivä oli sen jälkeen ärsytys päällä.

Ja sehän oli yksi syy, miksi Kimi hävisi tittelin tuolla kaudella. Ilman tuota Kimi olisi nimittäin voittanut myös Interlagosissa, sillä Montoya olisi määrätty antamaan Kimille voiton MM-tilanteen takia.

Pahuksen Kimin lukkojarrutus Villeneuvea ohittaessa, mikä rikkoi eturipustuksen myöhemmin.

Näytä liitetiedosto 4303

Itselleni Häkkisen keskeytys 2001 oli katkerampi. Se tuli nimittäin täysin yllättäen ja varoittamatta, Räikkösen keskeytys 2005 oli puolestaan odotettavissa ja siihen pystyi varautumaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Itselleni Häkkisen keskeytys 2001 oli katkerampi. Se tuli nimittäin täysin yllättäen ja varoittamatta, Räikkösen keskeytys 2005 oli puolestaan odotettavissa ja siihen pystyi varautumaan.
Jos olisi kestänyt edes sen yhden kierroksen vielä. Mikä dramaattinen maaliintulo, kun maaliviivan jälkeen vasta ripustus pettänyt.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Schumi taisi Ferrarille siirtyessään mainita, että jos siinä vaiheessa olisi saanut valita tallikaverina vapaasti, hän olisi ottanut DC:n. Mutta Coulthard siirtyi McLarenille samaan aikaan ja Irvine sai sitten paikan Ferrarilta Schumin kaverina.
Coulthardilla oli haastattelun perusteella valinnan varaus valita Ferrarin ja Mclarenin välillä silloin 90-luvulla, mielenkiintoista miten David päätti mielummin olla kakkoskuskina Mclarenilla Häkkisen tallikaverina kuin Schumacherin Ferrarilla.
Mclaren oli mielestäni sopivampi ympäristö Coulthardille kuin Ferrari, joka eroaa todella paljon muista talleista ja vaikka Coulthard olikin säännöllisesti kakkoskuskina Mikaa varten 1998-2000 mestaruustaistoissa niin sai mahdollisuuden voittaa kisoja niin kauan kun oli teoriassa mestaruustaistelussa mukana. Ferrarilla olisi varmaan saattanut olla ikävämpi kohtalo kakkoskuskina ellei sitten 99 olisi Schumin loukatessa jalkaansa Silverstonessa taistelelut mestaruudesta Irvinen tavoin.
Olisi kiva tietää miten David olisi pärjännyt 96 Williamsilla jos olisi jäänyt sinne Hillin tallikaverina🤔
Mielestäni Williamsilla olisi hänellä ollut kenties parhaat mahikset taistella mestaruudesta kun ajattelee miten nopea David oli muistaakseni 95.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Coulthard sanoi uransa jälkeen jossain haastattelussa, että uransa paras auto oli 1995 Williams. Sanoi myös, että yllättyi kauden jälkeen McLarenia testatessaan, että auto oli paljon helpompi ajaa mutta paljon Williamsia hitaampi. Itse uskon, että Williams oli 1995 vauhdin puolesta melkein yhtä ylivoimainen kuin 1996, kausi vaan meni ihan perseelleen.

Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5098
Coulthardilla oli haastattelun perusteella valinnan varaus valita Ferrarin ja Mclarenin välillä silloin 90-luvulla, mielenkiintoista miten David päätti mielummin olla kakkoskuskina Mclarenilla Häkkisen tallikaverina kuin Schumacherin Ferrarilla.
Ei Cuutio varmastikkaan etukäteen päättänyt olla kakkoskuskina Mclarenilla vaan ajautui siihen pisteeseen. Ferrarilla kakkoskuskin pesti olisi ollut kirjattu kirjallisesti sopimukseen niin onko ihme että valitsi Mclarenin jossa kakkoskuskipykälää ei ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Coulthard sanoi uransa jälkeen jossain haastattelussa, että uransa paras auto oli 1995 Williams. Sanoi myös, että yllättyi kauden jälkeen McLarenia testatessaan, että auto oli paljon helpompi ajaa mutta paljon Williamsia hitaampi. Itse uskon, että Williams oli 1995 vauhdin puolesta melkein yhtä ylivoimainen kuin 1996, kausi vaan meni ihan perseelleen.

Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
Mielenkiintoista, että Coulthard nostaa kauden 1995 Williamsin paremmaksi, kuin kausien 1998 ja 1999 McLarenit.

Kauden 1995 Suzukan kisassa jännästi kummatkin Williamsin kuskit Hill ja Coulthard ajoivat ulos samassa mutkassa, vieläpä taisi olla perättäisillä kierroksillakin.

Myöskään Hill ei varmastikaan ollut Schumacherin veroinen kuljettaja. Schumacher Williamsilla olisi varmaankin tittelin vienyt, jos Hill olisi ollut vastaavasti Benettonilla.

Usein pohtinut, että miltä eri vuosien MM-taistelut olisivat näyttäneet, jos tuossa taistelussa mukana olevat kuljettajat olisivat ajaneet toistensa tiimeissä.

Eli esim. Schumacher Williamsilla ja Hill Benettonilla, Villeneuve Ferrarilla Schumacher Williamsilla ja Häkkinen Ferrarilla ja Schumacher McLarenilla.

Koskaan tätä ei saada tietää, mutta spekuloida voi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Oliko Coulthard muuten Williamsilla yhtä altavastaaja Hilliin nähden, kuin mitä oli McLarenilla Häkkiseen nähden? Tuolloin en vielä seurannut lajia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Oliko Coulthard muuten Williamsilla yhtä altavastaaja Hilliin nähden, kuin mitä oli McLarenilla Häkkiseen nähden? Tuolloin en vielä seurannut lajia.
Coulthard oli enemmän altavastaaja Williamsilla. Hän ajoi puoli kautta 1994 ja koko kauden 1995 ja sitä ennen oli ollut Williamsin testikuski. Ymmärrettävästi tuolloin kokeneempi Hill meni menojaan. Coulthard kyllä säväytti aika-ajoissa 1995.

Häkkisen kanssa oli tasaisempaa etenkin kaudella 1997.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Oliko Coulthard muuten Williamsilla yhtä altavastaaja Hilliin nähden, kuin mitä oli McLarenilla Häkkiseen nähden? Tuolloin en vielä seurannut lajia.
Perstuntumalta sanoisin, että 1996 ja 1997 oli ehkä ajoittain jopa lähempänä Häkkistä kuin aiemmin Hilliä, mutta 1998 eteenpäin Häkkinen meni menojaan
 
Viimeksi muokattu:
Ylös