Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4852
Sijainti
Vantaa
Itse laittaisin 1991 Williamsin parhaaksi autoksi, jolla ei voitettu kumpaakaan mestaruutta. Toka parhaaksi 2005 McLarenin. EntÀs sitte 1990 Ferrari?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Kun McLarenille tuli Mercedeksen moottorit kaudella 1995, saksalaisvalmistaja olisi halunnut toiseksi kuljettajakseen saksalaisen.

TiimihÀn ajatti Ralf Schumacherille testiÀ kauden 1996 ja 1997 vÀlissÀ, mutta pÀÀtyi tuolloin jatkamaan Coulthardin ja HÀkkisen kanssa.

Mutta myös Frentzen oli McLarenin kiikarissa HÀkkisen tiimikaveriksi.

Frentzenin huumori oli kuitenkin Ron Dennisille liikaa. Frentzen oli tuolloin tunnettu omalaatuisesta huumoristaan.

Kun Frentzen ajoi ensimmÀisiÀ testejÀÀn Williamsilla, tiimi kyseli kuskin tuntoja.

"Muuten hyvÀ, mutta vuokra Escort ohitti minut radalla", Frentzen oli todennut pilke silmÀkulmassa. Patrick Headille.

Myös Dennisille Frentzen oli lausunut jotain, mistÀ Dennis ei tykÀnnyt. LinkissÀ tÀmÀ.

MitÀ luulette, miten Frentzen olisi pÀrjÀnnyt HÀkkisen tiimikaverina? EntÀ pidÀttekö FrentzeniÀ samaan kastiin kuuluvana, kuin esim. Coulthard ja Barrichello? Tasainen kuljettaja, ei mestari-ainesta. Vai onko heitÀ parempi?

https://www.suomif1.com/2023/12/ex-kuskilta-karu-paljastus-sauma-huipputallissa-kaatui-huonoon-vitsiin/
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
ÄkkiseltÀÀn tulee mieleen myös 1974 Ferrari ja 1986 Williams (tai no, tallimestaruus tuli). KimillĂ€ hommaa vaikeutti ainakin kaluston epĂ€luotettavuus.
EikÀ se McLarenin auto 2005 ollut kovin hyvÀ kauden alussa. NeljÀn kisan jÀlkeen Kimi oli jo 29 pistettÀ Alonson perÀssÀ aikana, jolloin voitosta nettosi vain 10 pts.

Lopulta Kimi hÀvisi mestaruuden 21 pisteen erolla...

McLarenilla taisi olla aluksi ongelmia keulan aerodynamiikan kanssa. Se vaikeutti erityisesti aika-ajoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Formula 1:ssÀ on ollut ajansaatossa useita dominansseja.

Nyt tÀllÀ hetkellÀ on meneillÀÀn Red Bullin ja Max Verstappenin hallintaa, jota jatkunut useamman vuoden. SitÀ ennen oli Mercedeksen ja Hamiltonin dominanssi, 2010-2013 puolestaan Red Bullin ja Vettelin dominanssi.

2000-luvun alku oli Michael Schumacherin ja Ferrarin hallintaa, ja ehkÀ 1990-luvulla voitaisiin sanoa Williamsin kaluston olleen kaikista paras useita vuosia. Williamsin kuljettajat eivÀt vain ehkÀ olleet niitÀ kaikkein parhaita, jolloin menestystÀ ei tullut ehkÀ niin paljon, kuin mitÀ olisi tullut laadukkaammilla kuljettajilla. Ainakin kaudesta 1995 voi sanoa nÀin. Toki mestaruuksia Williams otti niin valmistajien kuin kuljettajien puolella useita.

1980-luku muistetaan McLarenin, sekÀ Sennan ja Prostin hallintana.

Mutta kysymys kuuluu, minkÀ nÀistÀ ajanjaksoista sanoisitte olleen puuduttavinta ja tylsintÀ seurattavaa? Miksi?
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1926
Mersun ylivoima aivan ehdottomasti. Muille ei annettu mitÀÀn saumaa edes yrittÀÀ ottaa etumatkaa kiinni kaikenlaisine poletti-kehityssysteemeineen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3910
MikÀ ihmeen Red Bullin ylivoima? Tallin kakkoskuskilla oli työn ja tuskan takana saada hilattua kÀrry podiumille sÀÀnnöllisesti. Toista se oli Mersun aikana kun ruuvattiin myllyn jerkkuja pienemmÀlle etteivÀt voittaisi kaikkia muita kahdella kierroksella yhden kierroksen sijaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
MikÀ ihmeen Red Bullin ylivoima? Tallin kakkoskuskilla oli työn ja tuskan takana saada hilattua kÀrry podiumille sÀÀnnöllisesti. Toista se oli Mersun aikana kun ruuvattiin myllyn jerkkuja pienemmÀlle etteivÀt voittaisi kaikkia muita kahdella kierroksella yhden kierroksen sijaan.
No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.

Kun tiimi voittaa kauden aikana yhtĂ€ vaille kaikki GP:t, ja tĂ€mĂ€n tiimin kuljettajat sijoittuvat kuljettajien mestaruussarjassa sijoille yksi ja kaksi, niin kyllĂ€ se on ollut melko ylivoimainen đŸ«ąđŸ€”
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2681
No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.

Kun tiimi voittaa kauden aikana yhtĂ€ vaille kaikki GP:t, ja tĂ€mĂ€n tiimin kuljettajat sijoittuvat kuljettajien mestaruussarjassa sijoille yksi ja kaksi, niin kyllĂ€ se on ollut melko ylivoimainen đŸ«ąđŸ€”
Verstappen oli ylivoimainen. Perez vaikutti ihan siltÀ, ettei olisi Red Bullia ajanutkaan. Sijoittui toki toiseksi kaikesta huolimatta, oli tiukkaa kamppailua jÀmÀpodiumeista muiden kanssa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3910
No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.

Kun tiimi voittaa kauden aikana yhtĂ€ vaille kaikki GP:t, ja tĂ€mĂ€n tiimin kuljettajat sijoittuvat kuljettajien mestaruussarjassa sijoille yksi ja kaksi, niin kyllĂ€ se on ollut melko ylivoimainen đŸ«ą
Mersun aikana he pommittivat lÀhestulkoon kaikki paalupaikatkin eikÀ heidÀn tarvinnu edes puristaa kaikkia tehoja myllystÀ. TÀllÀ kaudella Red Bullilla jopa Verstappeninkin piti puristaa saadakseen paalupaikka, 22 kisasta 8 paalupaikkaa meni muualle kuin Red Bullille. Mersujen ajellessa kisoja alitehoisilla myllyillÀ niin on sanomattakin selvÀÀ ettÀ Mersut kokivat epÀonnea niissÀ kisoissa joita eivÀt voittaneet, epÀonnen lisÀksi puikoissa oli kaksi nÀlkÀistÀ kuskia jotka tekivÀt kaikkensa hiekoittaakseen tallikaverin latua. TÀllÀ kaudella Red Bullilla oli hyvÀ kisa-auto yhdistettynÀ ylivertaiseen Verstappeniin, mutta auto ei ollut mitÀÀn verrattuna Mersun kulta-aikoihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Vaikka MercedeksellÀ Michael Schumacher ei enÀÀ ollutkaan Benetton-ja Ferrari-ajan loistossaan, antoi hÀn vÀlillÀ kuitenkin osoituksia edelleen omasta nopeudestaan.

Yksi tÀllainen GP oli Span GP 2011. Aika-ajot menivÀt huonosti, mutta GP:ssÀ Schumacher ohitteli muita kuin parhaimpina pÀivinÀÀn. Kilpailussa lopulta viides, ja voitti myös Nico Rosbergin, joka oli tiimikaverina.

Miksei Schumacher aina onnistunut MercedeksellÀ samalla lailla, lienee mysteeri.

 

BJohnson

Ukrainan aseistaja đŸ‡ș🇩
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4657
Vaikka MercedeksellÀ Michael Schumacher ei enÀÀ ollutkaan Benetton-ja Ferrari-ajan loistossaan, antoi hÀn vÀlillÀ kuitenkin osoituksia edelleen omasta nopeudestaan.

Yksi tÀllainen GP oli Span GP 2011. Aika-ajot menivÀt huonosti, mutta GP:ssÀ Schumacher ohitteli muita kuin parhaimpina pÀivinÀÀn. Kilpailussa lopulta viides, ja voitti myös Nico Rosbergin, joka oli tiimikaverina.

Miksei Schumacher aina onnistunut MercedeksellÀ samalla lailla, lienee mysteeri.

Schumin ajotyyli voimakkaalla moottorijarrutuksella ei toiminut noissa autoissa enÀÀ. On ihan yleisesti tiedetty fakta. Eli ulkoa moottorijarrulla apexiin ja siitÀ hana auki. Vettelin ja Buttonin ajotyyli ehkÀ smuutein tuohon aikaan.
Noin yleisestikin kuskien on "aikakausien" vÀlillÀ pitÀnyt muuttaa ajotyyliÀÀn aika paljon, ja Kimin paluu sapatilta herÀtti epÀilyjÀ, osaako kÀyttÀÀ uusia renkaita. HyvinhÀn se lopulta meni Lotarilla. Oli jopa vahvuus siinÀ autossa.
 

Cmoney

Well-known member
YllÀpitÀjÀ
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Miksei Schumacher aina onnistunut MercedeksellÀ samalla lailla, lienee mysteeri.
Tuolloin oli jo sÀÀnnöissÀ kitketty hÀnen vahvuuksiaan testirajoituksin + ikÀ. Oli enÀÀ vÀlÀytyksiÀ entisaikojen tasostaan ilman tasaisuutta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Muistatteko Kimi RÀikkösen huippunopeana kuljettajana aika-ajoissa?

TörmÀsin tÀllaiseen statistiikkaan. Mielenkiintoista luettavaa.

KyseessÀ koko Kimin F1-uran kattava vertailu tiimikaveriaan vastaan. Kimi pÀihitti selkeÀsti Coulthardin ja Montoyan, mutta monen muun kanssa oli tasaista.

Kimi RÀikkönen's qualifying performance over the years:

🔮2001: 0.086s slower than Heidfeld
🟱2002: 0.141s faster than Coulthard
🟱2003: 0.475s faster than Coulthard
🟱2004: 0.246s faster than Coulthard
🟱2005: 0.380s faster than Montoya (17 races)
🟠2005: 0.131s faster than de la Rosa (1 race)
🟠2005: 0.746s faster than Wurz (1 race)
🟱2006: 0.374s faster than Montoya (10 races)
🟠2006: 0.631s faster than de la Rosa (8 races)
🔮2007: 0.032s slower than Massa
🔮2008: 0.196s slower than Massa
🟱2009: 0.012s faster than Massa (10 races)
🟠2009: 1.974s faster than Badoer (2 races)
🟠2009: 0.758s faster than Fisichella (5 races)
🔮2012: 0.058s slower than Grosjean
🟠2012: 0.666s faster than d'Ambrosio (1 race)
🟱2013: 0.254s faster than Grosjean
🔮2014: 0.528s slower than Alonso
🔮2015: 0.520s slower than Vettel
🔮2016: 0.032s slower than Vettel
🔮2017: 0.276s slower than Vettel
🔮2018: 0.203s slower than Vettel
🟱2019: 0.028s faster than Giovinazzi
🟱2020: 0.039s faster than Giovinazzi
🔮2021: 0.263s slower than Giovinazzi

#kimiraikkonen
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Piti kysellÀ Belgian GP:n tapahtumia vuodelta 1998. Sen muistelisin pitÀneen paikkansa, ettÀ Ralf Schumacher olisi ollut HilliÀ nopeampi, mutta Eddie Jordan pÀÀtti jÀÀdyttÀÀ tilanteen tallimÀÀrÀyksellÀ. Facessa erÀÀssÀ Jordan -ryhmÀssÀ vÀitettiin, ettÀ Ralf olisi ollut jopa 5 sekuntia kierroksella nopeampi, tuskin sentÀÀn niin paljoa?

Yksi mielenkiintoinen juttu on siitÀ ensimmÀisen startin kolarista. JÀÀnyt hÀmmentÀvÀn vÀhÀlle huomiolle kuvissa nÀkyvÀ vihertakkinen katsoja, joka oli todella lÀhellÀ saada massakolarin pyörteissÀ ilmassa lentÀneen renkaan pÀÀhÀnsÀ.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Piti kysellÀ Belgian GP:n tapahtumia vuodelta 1998. Sen muistelisin pitÀneen paikkansa, ettÀ Ralf Schumacher olisi ollut HilliÀ nopeampi, mutta Eddie Jordan pÀÀtti jÀÀdyttÀÀ tilanteen tallimÀÀrÀyksellÀ. Facessa erÀÀssÀ Jordan -ryhmÀssÀ vÀitettiin, ettÀ Ralf olisi ollut jopa 5 sekuntia kierroksella nopeampi, tuskin sentÀÀn niin paljoa?

Yksi mielenkiintoinen juttu on siitÀ ensimmÀisen startin kolarista. JÀÀnyt hÀmmentÀvÀn vÀhÀlle huomiolle kuvissa nÀkyvÀ vihertakkinen katsoja, joka oli todella lÀhellÀ saada massakolarin pyörteissÀ ilmassa lentÀneen renkaan pÀÀhÀnsÀ.
Damon Hill oli aika-ajoissa kolmas, Ralf Schumacher kahdeksas. Hill oli kilpailun alussa parempi, mutta jotenkin tosiaan Ralf Schumacher oli nopeampi GP:n loppupuolella.

Ilman tiimimÀÀrÀystÀ Ralf Schumacher olisi todennÀköisesti voittanut. Kuvitelkaapa, ettÀ jos nÀin olisi tapahtunut, niin kummatkin Schumacherin veljekset olisivat ottaneet Spassa ensimmÀisen GP-voittonsa keltaisella autolla.

Benettonhan oli keltainen Michael Schumacherin uran alkuaikoina.

TÀssÀ Maikkarilta Kyllösen selostusta tÀstÀ kisasta kilpailun loppupuolelta.


TÀssÀ tiimimÀÀrÀys. TÀmÀ tiimimÀÀrÀyshÀn johti siihen, ettÀ Michael Schumacher osti veljensÀ Ralfin sopimuksen Jordanilta. Muutoin Ralf olisi ajanut Jordanilla myös kaudella 1999, mutta nyt ajoikin sitten Williamsilla.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Aika jÀnnÀsti joskus sattumuksilla voi muuttaa historiaa. Ihan isossa kaavassa tottakai, mutta myös urheilussa.

Jos tuota Span tiimimÀÀrÀystÀ ei olisi ollut, Ralf olisi jatkanut Jordanilla 1999. Olisiko pystynyt sellaiseen kauteen, kuin Frentzen tosielÀmÀssÀ 1999? Voittamaan siellÀ?

MitÀ tulee Frentzeniin, mies olisi varmaankin jÀÀnyt Williamsille ja olisiko hÀnestÀ tullut sitten myös Williamsin BMW-ajan kuljettaja Montoyan kanssa.

Kumpaa pidÀtte tasokkaampana kuljettajana, FrentzeniÀ vaiko Ralfia? Ralf oli melko tasainen HilliÀ vastaan 1998, kun Frentzen puolestaan murskasi Hillin 1999.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2363
Aika jÀnnÀsti joskus sattumuksilla voi muuttaa historiaa. Ihan isossa kaavassa tottakai, mutta myös urheilussa.

Jos tuota Span tiimimÀÀrÀystÀ ei olisi ollut, Ralf olisi jatkanut Jordanilla 1999. Olisiko pystynyt sellaiseen kauteen, kuin Frentzen tosielÀmÀssÀ 1999? Voittamaan siellÀ?

MitÀ tulee Frentzeniin, mies olisi varmaankin jÀÀnyt Williamsille ja olisiko hÀnestÀ tullut sitten myös Williamsin BMW-ajan kuljettaja Montoyan kanssa.

Kumpaa pidÀtte tasokkaampana kuljettajana, FrentzeniÀ vaiko Ralfia? Ralf oli melko tasainen HilliÀ vastaan 1998, kun Frentzen puolestaan murskasi Hillin 1999.
SinÀnsÀ varmaan aika saman tason suorittajista puhutaan - varmasti kumpikin olisi oikealla hetkellÀ oikeassa autossa voinut ajaa itsensÀ vaikka mestariksi asti. Ralf oli varsinkin uransa alussa aika kolariherkkÀ kaveri, HHF sen sijaan taisi olla aina melko tasainen ja varma suorittaja. Molempien vertailu Hilliin on toki turhaa kun urat oli kavereilla siinÀ kohti ihan eri vaiheissa. Ralf oli raakile ja HHF ajoi elÀmÀnsÀ kautta tuolloin.
 
Ylös