Takagummi
Well-known member
- Liittynyt
- 14.9.2021
- Viestit
- 122
Juuri nÀitÀ mietin itsekinTulee mieleen ainakin seuraavat
2003 Williams
1995 Williams
1991 Williams
1983 Renault
Juuri nÀitÀ mietin itsekinTulee mieleen ainakin seuraavat
2003 Williams
1995 Williams
1991 Williams
1983 Renault
EikĂ€ se McLarenin auto 2005 ollut kovin hyvĂ€ kauden alussa. NeljĂ€n kisan jĂ€lkeen Kimi oli jo 29 pistettĂ€ Alonson perĂ€ssĂ€ aikana, jolloin voitosta nettosi vain 10 pts.ĂkkiseltÀÀn tulee mieleen myös 1974 Ferrari ja 1986 Williams (tai no, tallimestaruus tuli). KimillĂ€ hommaa vaikeutti ainakin kaluston epĂ€luotettavuus.
No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.MikÀ ihmeen Red Bullin ylivoima? Tallin kakkoskuskilla oli työn ja tuskan takana saada hilattua kÀrry podiumille sÀÀnnöllisesti. Toista se oli Mersun aikana kun ruuvattiin myllyn jerkkuja pienemmÀlle etteivÀt voittaisi kaikkia muita kahdella kierroksella yhden kierroksen sijaan.
Verstappen oli ylivoimainen. Perez vaikutti ihan siltÀ, ettei olisi Red Bullia ajanutkaan. Sijoittui toki toiseksi kaikesta huolimatta, oli tiukkaa kamppailua jÀmÀpodiumeista muiden kanssa.No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.
Kun tiimi voittaa kauden aikana yhtĂ€ vaille kaikki GP:t, ja tĂ€mĂ€n tiimin kuljettajat sijoittuvat kuljettajien mestaruussarjassa sijoille yksi ja kaksi, niin kyllĂ€ se on ollut melko ylivoimainen đ«ą
Mersun aikana he pommittivat lÀhestulkoon kaikki paalupaikatkin eikÀ heidÀn tarvinnu edes puristaa kaikkia tehoja myllystÀ. TÀllÀ kaudella Red Bullilla jopa Verstappeninkin piti puristaa saadakseen paalupaikka, 22 kisasta 8 paalupaikkaa meni muualle kuin Red Bullille. Mersujen ajellessa kisoja alitehoisilla myllyillÀ niin on sanomattakin selvÀÀ ettÀ Mersut kokivat epÀonnea niissÀ kisoissa joita eivÀt voittaneet, epÀonnen lisÀksi puikoissa oli kaksi nÀlkÀistÀ kuskia jotka tekivÀt kaikkensa hiekoittaakseen tallikaverin latua. TÀllÀ kaudella Red Bullilla oli hyvÀ kisa-auto yhdistettynÀ ylivertaiseen Verstappeniin, mutta auto ei ollut mitÀÀn verrattuna Mersun kulta-aikoihin.No mietitÀÀnpÀ hetkinen tÀtÀ.
Kun tiimi voittaa kauden aikana yhtĂ€ vaille kaikki GP:t, ja tĂ€mĂ€n tiimin kuljettajat sijoittuvat kuljettajien mestaruussarjassa sijoille yksi ja kaksi, niin kyllĂ€ se on ollut melko ylivoimainen đ«ą
Schumin ajotyyli voimakkaalla moottorijarrutuksella ei toiminut noissa autoissa enÀÀ. On ihan yleisesti tiedetty fakta. Eli ulkoa moottorijarrulla apexiin ja siitÀ hana auki. Vettelin ja Buttonin ajotyyli ehkÀ smuutein tuohon aikaan.Vaikka MercedeksellÀ Michael Schumacher ei enÀÀ ollutkaan Benetton-ja Ferrari-ajan loistossaan, antoi hÀn vÀlillÀ kuitenkin osoituksia edelleen omasta nopeudestaan.
Yksi tÀllainen GP oli Span GP 2011. Aika-ajot menivÀt huonosti, mutta GP:ssÀ Schumacher ohitteli muita kuin parhaimpina pÀivinÀÀn. Kilpailussa lopulta viides, ja voitti myös Nico Rosbergin, joka oli tiimikaverina.
Miksei Schumacher aina onnistunut MercedeksellÀ samalla lailla, lienee mysteeri.
Tuolloin oli jo sÀÀnnöissÀ kitketty hÀnen vahvuuksiaan testirajoituksin + ikÀ. Oli enÀÀ vÀlÀytyksiÀ entisaikojen tasostaan ilman tasaisuutta.Miksei Schumacher aina onnistunut MercedeksellÀ samalla lailla, lienee mysteeri.
Damon Hill oli aika-ajoissa kolmas, Ralf Schumacher kahdeksas. Hill oli kilpailun alussa parempi, mutta jotenkin tosiaan Ralf Schumacher oli nopeampi GP:n loppupuolella.Piti kysellÀ Belgian GP:n tapahtumia vuodelta 1998. Sen muistelisin pitÀneen paikkansa, ettÀ Ralf Schumacher olisi ollut HilliÀ nopeampi, mutta Eddie Jordan pÀÀtti jÀÀdyttÀÀ tilanteen tallimÀÀrÀyksellÀ. Facessa erÀÀssÀ Jordan -ryhmÀssÀ vÀitettiin, ettÀ Ralf olisi ollut jopa 5 sekuntia kierroksella nopeampi, tuskin sentÀÀn niin paljoa?
Yksi mielenkiintoinen juttu on siitÀ ensimmÀisen startin kolarista. JÀÀnyt hÀmmentÀvÀn vÀhÀlle huomiolle kuvissa nÀkyvÀ vihertakkinen katsoja, joka oli todella lÀhellÀ saada massakolarin pyörteissÀ ilmassa lentÀneen renkaan pÀÀhÀnsÀ.
SinÀnsÀ varmaan aika saman tason suorittajista puhutaan - varmasti kumpikin olisi oikealla hetkellÀ oikeassa autossa voinut ajaa itsensÀ vaikka mestariksi asti. Ralf oli varsinkin uransa alussa aika kolariherkkÀ kaveri, HHF sen sijaan taisi olla aina melko tasainen ja varma suorittaja. Molempien vertailu Hilliin on toki turhaa kun urat oli kavereilla siinÀ kohti ihan eri vaiheissa. Ralf oli raakile ja HHF ajoi elÀmÀnsÀ kautta tuolloin.Aika jÀnnÀsti joskus sattumuksilla voi muuttaa historiaa. Ihan isossa kaavassa tottakai, mutta myös urheilussa.
Jos tuota Span tiimimÀÀrÀystÀ ei olisi ollut, Ralf olisi jatkanut Jordanilla 1999. Olisiko pystynyt sellaiseen kauteen, kuin Frentzen tosielÀmÀssÀ 1999? Voittamaan siellÀ?
MitÀ tulee Frentzeniin, mies olisi varmaankin jÀÀnyt Williamsille ja olisiko hÀnestÀ tullut sitten myös Williamsin BMW-ajan kuljettaja Montoyan kanssa.
Kumpaa pidÀtte tasokkaampana kuljettajana, FrentzeniÀ vaiko Ralfia? Ralf oli melko tasainen HilliÀ vastaan 1998, kun Frentzen puolestaan murskasi Hillin 1999.