Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Hill oli noin 15 sekuntia edellä siinä vaiheessa, kun Fisichella rysäytti Nakanon perään ja aiheutti turva-auton tulon. Toki parhaimmillaan ero olikin ollut noin 25 sekuntia Hillin hyväksi ennen ekoja varikkokäyntejä (varikkoruljanssissa vielä enemmän, koska Ralf pysähtyi ensin)

Siihen nähden ihan perusteltua antaa käsky pitää paikka. Varsinkin kun Ralf ei alkuvuosinaan niitä rauhallisimpia kuskeja ollut aja edellisellä kaudella kolaroinut kahdesti tallikaverinsa kanssa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1124
Yksittäisenä tapahtuma tuossa sijoitusten jäädyttämisessä ei ollut mitään ihmeellistä. Varmaankin Schumachereja erityisesti kyrsi, että hyötyjä oli kaikista kuljettajista juuri Hill.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4712
Yksittäisenä tapahtuma tuossa sijoitusten jäädyttämisessä ei ollut mitään ihmeellistä. Varmaankin Schumachereja erityisesti kyrsi, että hyötyjä oli kaikista kuljettajista juuri Hill.
Ei olis syytä kun M. Schumacher oli se, joka hoonas Hilliä perseeseen kiilailuillaan. No niin makaa kuin petaa. (Heh).
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Mika Häkkisen haastatteluja vuodelta 1996. Häkkisellä mielenkiintoista sanottavaa urastaan, onnettomuudestaan, tukihenkilöistä, manageristaan Keke Rosbergista muun muassa.

Tässä vaiheessahan Häkkinen ei tiennyt, että hänestä tulisi vielä kaksinkertainen maailmanmestari lajissa.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Herbert 'Herppu' Linge tosiaan menehtyi alkuvuodesta myöskin F1:n vähän ehkä uudemmalle polvelle näkymättömänä, mutta riittävän vanhemman polven veteraaneille hyvinkin tunnettuna merkkihenkilönä koko lajin turvallisuuspuolen edelläkävijänä.

Tähän toikkiin taitaa tämä muistelu sopia kun paljon juttua olisi 'Herpusta' kun Sid Watkinsin ikätoverina eli niin paljon pidempään kuin miten 'Proffa' eli ja etenkin saksankielisellä alueella hän oli käytännössä jo vähän nuorempina päivinäänkin legenda!

Varsinkin kun oli ikään kuin aikansa Bernd Mayländer erona tosin sillä, että suurimman osan uransa turva-autopuolen ajoista tai myös seuraajan Course Carin ajoista hän hoiti Porschella.

Varmaan tämän vuoden aikana pitänee muistella 'Herppua' enemmänkin kun ehtisi, mutta sopikoon alkupaloiksi muistelu ennen pitkää noin kolmen vuoden takaa tuolta alkujaan turva-autopuolelta julkaistuna ja tietenkin tähän yhteyteen myös lyhennettynä.

Jutussa ja muistelussa esiintyvä Herr Clausecker on tietysti nyt edesmenneen Lingen yksi tärkeimpiä alaisia ja ONS:n turvapäällikkölegenda ennen pitkää eli Hans Clausecker.

Ja kun muisteluun mennään niin kaikkihan olisi voinut vähän toisenlaisella historialla olla tänä päivänä ja tuolloin ihan täysin toisin kuin miten nyt on viimeisen 50-51 vuoden aikana lopulta käynyt:

¨¨F1:n ihan ensimmäinen Safety Carin kuskikin olisi voinut olla toinen vuonna 1973 kun urheiluautoilija Michel Weberin piti ajaa sillä kaudella useammassa kilpailussa, mutta hän ei tosiaan koskaan saapunut kisapaikoille kuten Nürburgringille, Österreichringille tai Mosportiin.

Alkujaan F1:n ihan ensimmäisen Safety Carin piti olla vuodeksi 1973 Volkswagen Type 311 Estate, mutta Herrat Linge ja Clausecker käskivät rahdata mokoman lievästi sanottuna romuttamolle kun auto oli liian raskas ja alitehoinen edes kokeilukierroksillakin F1-autojen tai sitä hitaampienkin kilpa-autojen joukkoon.

Paljon oli kyllä automalleja ehdolle, mutta pitkälti Porsche 914/6 GT ja Porsche Carrera RSR 2.8 valikoituivat pääosin F1:n turva-autojen aikakauden alkuhämäriin käyttöön siksikin kun ne pysyivät käytännössä ainoina edes jotenkin F1-autojen perässä tai pystyivät ainakin huonoimmillaan edes erittäin hyvään hälytysajoon.

Tosin Porsche 911 Turbo ja vasta Porsche 928 vielä paljon myöhemmin 1970-luvulla olivat enemmän sopivampia Safety Cariksi, Interventio-autoksi tai Course Cariksi.

Mielenkiintoista oli myös sekin seikka, että tehosyiden lisäksi tuossa 911 Turbossa ja 928:ssa oli parempi ohjautuvuus, ajomukavuus ja tarpeen tullen enemmän tavaratilaakin antaa käyttöön.''

Pitänee muistella myöhemmin lisää kun ehtii.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Tuosta vapaan puolen Senna vs Piquet -taisteluista ja ilmeisesti myös kansansuosion nauttimisesta omasta maasta tuli mieleen, että liekö F1-historian aikana ollut paljonkin tilanteita, joissa on kaksi samasta maasta kotoisin olevaa taistelemassa keskenään maailmanmestaruudesta, tai edes GP-voitoista?

Lähinnä itselleni tulee mieleen kaudella 2010 McLaren-kaksikko Button ja Hamilton, jotka olivat kahden edelliskauden maailmanmestarit.

Hamilton oli mukana loppuun asti taistelussa tittelistä, Button ei.

Taisi tuolloinkin Britanniassa olla tilanne, että kansa oli osittain jakautunut Hamiltonin leiriin ja osa Buttonin puolelle.

Sitten ehkä joskus muinoin, kun Jackie Stewart ja Graham Hill taistelivat mestaruuksista.

Harvoinhan näin on ollut, että samasta maasta tulee samanaikaisesti kaksi kuljettajaa, jotka ovat ihan kumpikin kärjessä samaan aikaan.

Jännä että Brasilassa Sennaa pidettiin kansansankarina, Piquetia ei niinkään, vaikka kumpikin kolminkertaisia maailmanmestareita.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1124
Tuosta vapaan puolen Senna vs Piquet -taisteluista ja ilmeisesti myös kansansuosion nauttimisesta omasta maasta tuli mieleen, että liekö F1-historian aikana ollut paljonkin tilanteita, joissa on kaksi samasta maasta kotoisin olevaa taistelemassa keskenään maailmanmestaruudesta, tai edes GP-voitoista?

Lähinnä itselleni tulee mieleen kaudella 2010 McLaren-kaksikko Button ja Hamilton, jotka olivat kahden edelliskauden maailmanmestarit.

Hamilton oli mukana loppuun asti taistelussa tittelistä, Button ei.

Taisi tuolloinkin Britanniassa olla tilanne, että kansa oli osittain jakautunut Hamiltonin leiriin ja osa Buttonin puolelle.

Sitten ehkä joskus muinoin, kun Jackie Stewart ja Graham Hill taistelivat mestaruuksista.

Harvoinhan näin on ollut, että samasta maasta tulee samanaikaisesti kaksi kuljettajaa, jotka ovat ihan kumpikin kärjessä samaan aikaan.

Jännä että Brasilassa Sennaa pidettiin kansansankarina, Piquetia ei niinkään, vaikka kumpikin kolminkertaisia maailmanmestareita.
Tulee mieleen kausi 1983, jolloin ranskalaiset Prost, Arnoux ja Tambay taistelivat mestaruudesta. Pysti meni sitten loppuviimein Piquetille ja ranskalaiskolmikko vei seuraavat sijat.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
704
2017-2018 pikkuisesta Suomesta oli kaksi kuljettajaa aikansa huipputalleissa ja kyllä itse ainakin odotin useammankin kaksoisvoiton lipuvan Suomeen, mutta niitä ei lopulta tullut ensimmäistäkään. Voittojakin vain 4 kpl, mitä voi pitää kuitenkin todella pienenä määränä. Ottaen huomioon että ajanjaksolla ajettiin 41 kisaa joista 7 voittoa meni Ferrarin tai Mersun leirin ulkopuolelle (Red Bullille).
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1124
2017-2018 pikkuisesta Suomesta oli kaksi kuljettajaa aikansa huipputalleissa ja kyllä itse ainakin odotin useammankin kaksoisvoiton lipuvan Suomeen, mutta niitä ei lopulta tullut ensimmäistäkään. Voittojakin vain 4 kpl, mitä voi pitää kuitenkin todella pienenä määränä. Ottaen huomioon että ajanjaksolla ajettiin 41 kisaa joista 7 voittoa meni Ferrarin tai Mersun leirin ulkopuolelle (Red Bullille).
Odotuksiin nähden nämä ”kaksi suomalaista huipputalleissa” -kaudet ovat päättyneet aina pettymyksiin.

Yllä mainitun 2017-2018 lisäksi mieleen tulee 2008-2009. Räikkösellä oli mestaruuskrapula, eikä Kovalaisen kyvyt riittäneet.

1994 Benettonille päässyt JJ mursi niskansa heti kättelyssä, eikä Häkkisen McLaren ollut kilpailukyvyltään odotetulla tasolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Odotuksiin nähden nämä ”kaksi suomalaista huipputalleissa” -kaudet ovat päättyneet aina pettymyksiin.

Yllä mainitun 2017-2018 lisäksi mieleen tulee 2008-2009. Räikkösellä oli mestaruuskrapula, eikä Kovalaisen kyvyt riittäneet.

1994 Benettonille päässyt JJ mursi niskansa heti kättelyssä, eikä Häkkisen McLaren ollut kilpailukyvyltään odotetulla tasolla.
Tähän voisi lisätä myös kauden 1999, jolloin kaksi suomalaista pääsi ajamaan samanaikaisesti kahdessa F1-kärkitiimissä, McLarenilla ja Ferrarilla.

Muistan, miten odotin kovasti näkeväni Mika vs Mika-taisteluita (Salo ja Häkkinen) tyyliin Britannian F3-sarja. Mutta eivät Mikat tainneet taistella sijoituksista toisiaan vastaan Hockenheimia lukuunottanatta.

Hockenheimissa tosin ajelivat pitkään kaksoisjohdossa, mikä oli riemastuttavaa. Harmi Häkkisen renkaan puhkeaminen, joka esti käytännössä näkemästä kummatkin Mikat samaan aikaan F1-podiumilla.

Olisiko Häkkinen sitten ottanut Salon kiinni? Häkkinenhän oli jäänyt pieleen menneen varikkokäynnin jälkeen Salon taakse.

Ehkä Ferrarilla ei oltaisi tässä tilanteesss otettu tiimimääräystä Irvinen hyväksi, kun Salon vauhti oli Irvinea parempaa tuossa kisassa. Yritetty kenties Salolle voittoa, ja Häkkinen sitten toinen tai kolmas riippuen siitä, olisiko Irvinen ohittanut.

Muutoinhan tuolloin ei Mikojen välistä kisailua oikein nähty.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8562
Sijainti
Helsinki
Mestaruuskrapula? Mikäs se semmone oli.
Kansankielessä mestarin seuraavan kauden notkahtaminen tunnetaan käsitteellä mestaruuskrapula. Yleisesti mestaruuskrapulan taudinkuvaan kuuluu, että mestaruuden voittanut urheilija voi olettaa helposti menestyksen jatkuvan "automaattisesti" myös seuraavalla kaudella, eikä kaikkia kiviä enää välttämättä käännetä kauteen valmistautuessa.
https://yle.fi/a/3-8444839
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Kimillä oli toki myös epäonnea kaudella 2008. Kausihan alkoi hyvin ja Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa.

Montrealissa olisi myös voinut tulla voitto ilman Hamiltonin varikkopusua. Ranskassa petti pakoputki johtoasemassa, ja Spassa ilman viime hetken sadetta voitto olisi tullut.

Ehkä mestaruuskrapula näkyi siinä, että kun Ferrari alkoi panostaa Massaan enemmän, olisi Kimin pitänyt jyrähtää kunnolla. Alonso ja Michael Schumacher ei varmasti olisi sulattanut sitä, että autoa muutetaan kesken kauden omaan ajotyyliin sopimattomaksi.

Mutta ehkä jyrähtäminen ei kuulu Kimin luonteeseen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Ehkä Ferrarilla ei oltaisi tässä tilanteesss otettu tiimimääräystä Irvinen hyväksi, kun Salon vauhti oli Irvinea parempaa tuossa kisassa. Yritetty kenties Salolle voittoa, ja Häkkinen sitten toinen tai kolmas riippuen siitä, olisiko Irvinen ohittanut.

Muutoinhan tuolloin ei Mikojen välistä kisailua oikein nähty.
Irvine oli jo edellä siinä vaiheessa, kun Häkä ajoi seinään renkaan puhkeamisen seurauksena. Irvinen ohitus tai "ohitus" ja Häkän mälli sattuivat samalla kierroksella.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Irvine oli jo edellä siinä vaiheessa, kun Häkä ajoi seinään renkaan puhkeamisen seurauksena. Irvinen ohitus tai "ohitus" ja Häkän mälli sattuivat samalla kierroksella.

Muistin näköjään väärin. Muistikuva oli, että tiimimääräys tapahtui vasta Häkkisen renkaan räjähdettyä. No näin ei ollut, kuten video osoittaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Toro Rosson alkuaikoina olisi mielestäni voinut pääasiallinen väritys olla hieman enemmän Red Bullista eroava.
 
Ylös