Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3705
Nyt, kun tulevan kauden autoja julkaistaan, niin mikä on teidän mielestänne ehkä se kaikkien aikojen kaunein F1-auto?

Ja puhutaan siis ulkonäöllisesti, ei suorituskykyä mitata nyt.

Itselleni kauden 1997 autot ollut aina suosikkeja. Ja ehkä McLarenin hopeanuoli kaikista kaunein näistä.

Siinä oli tyylikkyyttä ja kauneutta kerrakseen.

f.elconfidencial.com_original_f9e_5dc_221_f9e5dc22150562466a93add6ac305b5d.jpg
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4154
Nyt, kun tulevan kauden autoja julkaistaan, niin mikä on teidän mielestänne ehkä se kaikkien aikojen kaunein F1-auto?

Ja puhutaan siis ulkonäöllisesti, ei suorituskykyä mitata nyt.

Itselleni kauden 1997 autot ollut aina suosikkeja. Ja ehkä McLarenin hopeanuoli kaikista kaunein näistä.

Siinä oli tyylikkyyttä ja kauneutta kerrakseen.

Näytä liitetiedosto 4439
Kimin McLaren MP4-20
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2326
'96 McLaren oli mielestäni kaunis pehmeine muotoineen varsinkin sen '95 hirvityksen jälkeen. Ja toki viimeinen Mallu-väritteinen McL joka tuo myös oman haikeutensa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5626
Arrowsin mustaoranssit väritykset miellytti silmää. Etenkin vuoden 2001 auto.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1046
Mielestäni F1-autot ovat olleet hienoimmillaan 1988-1993 välisenä aikana. Esim. ensimmäinen Sauber C12 oli hieno.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5062
Mielestäni F1-autot ovat olleet hienoimmillaan 1988-1993 välisenä aikana. Esim. ensimmäinen Sauber C12 oli hieno.
Sinällään aivan ymmärrettävää, kun vasta tuohon aikaan alettiin kunnolla päästä sisään aerodynamiikan saloihin. Aerodynaaminen auto on myös kaunis.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3705
Olettekos foorumilaiset pohtineet, että mistähän mahtaa johtua se, että nykyään F1-kuljettajien urat ovat paljon pidempiä kuin vaikkapa 1980-1990-luvuilla vielä oli?

Ei 1990-luvulla voinut kuvitella, että huipputiimeissä ajaisi päälle 40 vuotiaita kuljettajia, kuten nykyään on vaikkapa Hamiltonin ja Alonson kanssa. Hamiltonkin erittäin haluttu kuljettaja vielä ikääntyneenäkin , kun sorvasi Ferrarille monivuotisen sopimuksen äskettäin.

Ja ilmeisesti Alonso käy vielä vanhempana neuvotteluja Hamiltonin jättämästä Mercedes-paikasta. Viittaan tässä mediassa olleisiin kuviin Briatoren ja Toton yhteisestä lounaasta.

Ja siinä missä vielä -90-luvulla kymmenen vuotta kestävä F1-ura tuntui pitkältä, niin Alonson 20 kestävä ura olisi tuntunut mahdottomalta vielä tuolloin.

Mikä muuttunut? Onko autot vähemmän fyysisiä nykyään, että "papatkin" vielä jaksavat kilpailla? Ehkä helpompia ajaa?

Tälläistä tuumailua...

Alla vielä lista eniten GP-startteja ajaneista. Patrese piti pitkään listan kärkeä, kunnes nykyään vasta kymmenentenä.

Screenshot_20240215_165231_Chrome.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9158
Nykyään myös ykkösiin tullaan vähän nuorempana kuin ennen, mikä taas on seurausta siitä että pienempiinkin formuloihin mennään aiemmin. Esimerkiksi Häkkinen teki F1-debyyttinsä 22-vuotiaana, mutta hän oli siihen mennessä ajanut neljä vuotta pikkuformuloita (eli aloitti siellä 18-vuotiaana), eli vuosi Formula Fordia, vuosi GM Vauxhall/Opel Lotus -sarjaa ja sitten kaksi vuotta F3:ssa. Nykyään pikkuformuloissa aloitetaan 15- tai 16-vuotiaana.

Sarjojen nimet vaihtuvat, Häkkiseen vertaillessa voisi Formula Fordit korvata F4:lla ja Lotus-sarjan Regionalilla. F3 on sitten nykyisinkin F3.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
173
Nyt, kun tulevan kauden autoja julkaistaan, niin mikä on teidän mielestänne ehkä se kaikkien aikojen kaunein F1-auto?

Ja puhutaan siis ulkonäöllisesti, ei suorituskykyä mitata nyt.

Itselleni kauden 1997 autot ollut aina suosikkeja. Ja ehkä McLarenin hopeanuoli kaikista kaunein näistä.

Siinä oli tyylikkyyttä ja kauneutta kerrakseen.

Näytä liitetiedosto 4439
Itselle suosikkeja kaikki vanhan ajan tupakka-askit. Ehk√§ Marlboro-McLaren ikonisin. Samoin kuin Camel-Lotus ūüėć Jotenkin aina pit√§nyt M√§kin hopenuolta pliisuna, mutta taidan olla siin√§ oppositiossa.
 

Liitetiedostot

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2326
Ei 1990-luvulla voinut kuvitella, että huipputiimeissä ajaisi päälle 40 vuotiaita kuljettajia, kuten nykyään on vaikkapa Hamiltonin ja Alonson kanssa. Hamiltonkin erittäin haluttu kuljettaja vielä ikääntyneenäkin , kun sorvasi Ferrarille monivuotisen sopimuksen äskettäin.
No Prost oli aika lähellä 93 ja voitti vielä mestaruudenkin. Mansell puolestaan keikkakuskina oli jo yli 40v voittaessaan 1994 Australiassa. Ei se nyt niin tavatonta ollut silloinkaan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1046
Olettekos foorumilaiset pohtineet, että mistähän mahtaa johtua se, että nykyään F1-kuljettajien urat ovat paljon pidempiä kuin vaikkapa 1980-1990-luvuilla vielä oli?

Ei 1990-luvulla voinut kuvitella, että huipputiimeissä ajaisi päälle 40 vuotiaita kuljettajia, kuten nykyään on vaikkapa Hamiltonin ja Alonson kanssa. Hamiltonkin erittäin haluttu kuljettaja vielä ikääntyneenäkin , kun sorvasi Ferrarille monivuotisen sopimuksen äskettäin.

Ja ilmeisesti Alonso käy vielä vanhempana neuvotteluja Hamiltonin jättämästä Mercedes-paikasta. Viittaan tässä mediassa olleisiin kuviin Briatoren ja Toton yhteisestä lounaasta.

Ja siinä missä vielä -90-luvulla kymmenen vuotta kestävä F1-ura tuntui pitkältä, niin Alonson 20 kestävä ura olisi tuntunut mahdottomalta vielä tuolloin.

Mikä muuttunut? Onko autot vähemmän fyysisiä nykyään, että "papatkin" vielä jaksavat kilpailla? Ehkä helpompia ajaa?

Tälläistä tuumailua...

Alla vielä lista eniten GP-startteja ajaneista. Patrese piti pitkään listan kärkeä, kunnes nykyään vasta kymmenentenä.

Näytä liitetiedosto 4449
Luulen, että ennen kaikkea parantunut turvallisuus on johtanut pidempiin uriin. Muutama vuosikymmen sitten oli todennäköisempää, että ulosajossa kuljettaja ainakin satutti itseään, mutta myös vakavia loukkaantumisia sattui tasaisin väliajoin. Kyllähän sellainen vaikuttaa henkiseen puoleen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5626
Nykyajan kuskit ovat myös ihan oikeita urheilijoita verrattuna kuskeihin muutamien vuosikymmenien takaa. Siitä on helpompi lähteä pitkää uraa tekemään, kun treenaamisessa on ammattilaisia mukana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3705
F1-sometili julkaissut Youtubessa mielenkiintoisen koostevideon eri vuosien MM-kandidaattien välisistä törmäilyistä.

 
Ylös