Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4320
Fisihän oli next big thing aikanaan, josta piti tulla vaikka mitä. Ja olihan se ihan kova rattimies, vaikka ei ihan terävintä huippua lopulta. Briatoren luotsaamassa Benettonissa taisi olla silloin huhuja, että Fisi olisi saanut tehokkaamman padan autoonsa ja saanut siitä osan kaudesta etua mutta tiedä sitten. Ainakin aika-ajoissa Fisi oli yleensä hyvä ja näidenkin välillä taisi melkein aina lähteä edeltä, mutta maaliin tultiin paljon tasaisemmin. Wurtz oli enemmän kisakuski, kun Fisi taas enemmän aikansa mr saturday
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Sanoisin, että Wurzin Benetton-aikoihin pitkillä kuskeilla oli varmasti vaikeampaa nykypäivään verrattuna, ja se varmasti vaikeutti hänen menoaan.

Nykykuskeilla tuo ei ole ehkä niin iso asia, ja esimerkiksi Ocon, Albon ja Russell liikkuvat samoissa mitoissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Sanoisin, että Wurzin Benetton-aikoihin pitkillä kuskeilla oli varmasti vaikeampaa nykypäivään verrattuna, ja se varmasti vaikeutti hänen menoaan.

Nykykuskeilla tuo ei ole ehkä niin iso asia, ja esimerkiksi Ocon, Albon ja Russell liikkuvat samoissa mitoissa.
Millä tavalla tuolloin oli vaikeampaa pidemmillä kuljettajilla? Oliko jotain sääntöjä, jotka tuohon vaikutti? Benettonilla Wurz oli kuitenkin hyvä vielä vuosina 1997-1998. Vaikeudet alkoi vuodesta 1999.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4320
Millä tavalla tuolloin oli vaikeampaa pidemmillä kuljettajilla? Oliko jotain sääntöjä, jotka tuohon vaikutti? Benettonilla Wurz oli kuitenkin hyvä vielä vuosina 1997-1998. Vaikeudet alkoi vuodesta 1999.
Autot olivat niin kebyitä, että pitkien kuskien oli hankalampi päästä painonsa kanssa paketin ihannepainoon. Toki autoon mahtuminen tuli samalla haastavammaksi, kun auton koon kasvattaminen olisi lisännyt auton painoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Tässä aika hyvä vertailukuva ekasta ja nykyisestä RBn autosta.

Näytä liitetiedosto 4515
Nykyinen on yhtä leveä, kuin MB Sprinter ja vanhaan ei oikein pitkä mies mahtunut
Ovat kyllä autojen koot kovasti kasvaneet vaikkapa juuri 2000-luvun alusta.

Varmasti ajettavuuskin erilainen pienemmissä ja kevyimmissä autoissa, kuin nykyajan "jättiläisissä".
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
F1-kauden avausviikonloppu lähestyy, ja Bahrainin GP kolkuttelee jo ovella.

Mitkä ovat foorumilaisten fiilikset?

Milloin olette etukäteen odottaneet kovasti F1-kautta into pinkeänä?

Itselle tulee mieleen F1-kaudet 1998 ja 1999. Aloin seuraamaan lajia aktiivisesti vuonna 1997. Ja kun kausi loppui, odotin malttamattomana jo seuraavaa.

Kaudeksi 1998 autot muuttuivat, ja McLarenilta odotettiin paljon talvitestien jälkeen. Kaksi suosikkiani kauden alussa olivat Häkkinen ja Schumacher. Williams oli muuttunut punaiseksi.

Muistan vieläkin tunteet, jotka vallitsi selaillessani F1-kauden 1998 ennakkoa AutoXPress-lehdestä.

williams-formula-one-team-reveal-their-new-colours-for-the-1998-world-G8YDR9.jpg

Kimi pärjäsi aina hyvin Bahrainissa. Sieltä tuli kahdeksan podiumia, mutta ei voittoa.

Lähellä se kävi, ja esimerkiksi vuonna 2015 Kimi oli toinen saavuttaen Hamiltonia. Matka ei riittänyt, mutta hieno toinen sija kuitenkin.


Mitä muistoja teillä on F1-kausien avauksista tai Bahrainin kisoista?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Ehkei esimerkiksi se 1999 auto vain sopinut Wurzille. Kuitenkin 1997 tuurasi keltanokkana Gerhard Bergeriä vähintäänkin kelvollisesti pestin päätyttyä palkintosijaan. 2005 osallistui yhteen kisaan, siinä heti palkintosijalle, vaikka edellisestä kisasta 5 vuotta. Vielä 2007:kin yksi palkintosija, vaikka se kausi olikin muuten pääasiassa melko tahmea.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Tässä on videota Schumacherin autosta Bahrainin radalla 2004 jossa ajettiin kaikkien aikojen ensimmäinen osakilpailu 20 vuotta sitten.
Jännästi Räikkönen ajoi useita kertoja kakkoseksi siellä urallaan, mutta voittoa ei ihme kyllä tullut hyvästä menestyksestä huolimatta.
Itse muistan aina lämmöllä silloin kun Melbournen radalla aloitettiin kausi esim 10 vuotta sitten ja herätä aikaisin 7 jälkeen.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Oli kyllä Kimin Mclaren-uran tyylikkäin konerikko tuo Bahrainin 2004 myllyn laukeaminen. Noin pitkää lieskaa harvoin näkee.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Bahrainin ja Saudi-Arabian kisat voisi aivan hyvin olla kauden lopussa, ennen Abu Dhabin kisaa jolloin logistiikkaan liittyviä kustannuksiakin olisi vähän vähemmän.

Viime vuonna Melbournessa paikan päällä kyllä oli vähän veikeä olo. Tuli mieleen paljon mjidtoja, kuten Kimin voitot 2007 ja 2013 ja Häkän voitto 1998. Romuralli 2002 lähdössä ja vähän romurallia sai itsekin nähdä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Bahrainin ja Saudi-Arabian kisat voisi aivan hyvin olla kauden lopussa, ennen Abu Dhabin kisaa jolloin logistiikkaan liittyviä kustannuksiakin olisi vähän vähemmän.

Viime vuonna Melbournessa paikan päällä kyllä oli vähän veikeä olo. Tuli mieleen paljon mjidtoja, kuten Kimin voitot 2007 ja 2013 ja Häkän voitto 1998. Romuralli 2002 lähdössä ja vähän romurallia sai itsekin nähdä.
Tuosta kauden aloituksesta ja lopetuksesta tuntuu olevan merkitystä vain sheikeille niin että kuka heistä on valmis maksamaan eniten tästä "gloriasta'.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Oli kyllä Kimin Mclaren-uran tyylikkäin konerikko tuo Bahrainin 2004 myllyn laukeaminen. Noin pitkää lieskaa harvoin näkee.
Tässä tämä videolla. Oli kyllä komeat lieskat.



Nykyään ei näitä enää oikein nähdä. Joskus harvoin kenties, kun ennen puolet lähtöruudusta tuntui aina keskeyttävän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Huomasin eilen, että Heinz-Harald Frentzen on nykyään myös somessa. Instagramin puolella. Mielenkiintoisia haastatteluja oli tilille kertynyt.

Frentzen muun muassa muistelee omaa uraansa, ja mainitsee senkin, että Frank Williams kyseli hänen kiinnostustaan Williamsille Sennan kuoleman jälkeen jo 1994.

Heinz-Harald kuitenkin koki olevansa kiitollisuuden velassa Sauberille mahdollisuudestaan F1:ssä.

Tämähän jo tiedettiinkin.

Mutta mitäpä olette mieltä, jos Frentzen olisi siirtynyt Williamsille jo 1994, olisiko miehestä tullut maailmanmestari vuosien 1994-1997 aikana?

Tässä skenaariossa Hill ja Frentzen olisivat olleet tiimikavereina.

Voittihan Frentzen Hillin Jordanilla 1999, joten miksei siis Williamsilla myös.

Itse pidin Frentzeniä todella lahjakkaana kuljettajana, ja ajattelin aikanaan, että Villeneuve olisi ollut miehelle vain suupala.

No näin ei ollut, mutta kyseessä lienee ollut Frentzenin sopeutumattomuusongelmat Williamsilla, jota ei ehkä olisi ollut, jos olisi ajanut tiimissä jo aiemmin kuin vasta vuonna 1997.

Tyylikkäästi on mies vanhentunut.

Screenshot_20240304_093559_Instagram-01.jpegScreenshot_20240304_093548_Instagram-01.jpeg
 
Ylös