Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
F1-historiaan mahtuu monenlaista tiimipäällikköä niin kuivista persoonallisuuksista melkoisiin väriläiskiin.

Melkoinen persoonallisuus on myös Flavio Briatore, joka oli aikoinaan myös suomalaisten JJ.Lehdon ja Heikki Kovalaisen tiimipäällikkö Benettonilla/Renaultilla.

Artikkeli Flavio Briatoren urasta kummassakin iltapäivälehdessä luettavissa nyt:

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/3e8a9e3b-7f16-45e6-aeea-bf4f3a1b7196


F1-huijari Flavio Briatoren uskomaton elämä – pomo kuoli autopommissa, heilastelua supermallien kanssa, käsittämättömiä juonia
https://www.is.fi/formula1/art-2000010505926.html


images.jpeg
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
F1-historiaan mahtuu monenlaista tiimipäällikköä niin kuivista persoonallisuuksista melkoisiin väriläiskiin.

Melkoinen persoonallisuus on myös Flavio Briatore, joka oli aikoinaan myös suomalaisten JJ.Lehdon ja Heikki Kovalaisen tiimipäällikkö Benettonilla/Renaultilla.

Artikkeli Flavio Briatoren urasta kummassakin iltapäivälehdessä luettavissa nyt:

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/3e8a9e3b-7f16-45e6-aeea-bf4f3a1b7196


F1-huijari Flavio Briatoren uskomaton elämä – pomo kuoli autopommissa, heilastelua supermallien kanssa, käsittämättömiä juonia
https://www.is.fi/formula1/art-2000010505926.html
Eiköhän Flavio ollut aivan mafian miehiä aikanaan, ties vaikka edelleen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Nyt, kun Hollannin GP ajettu, voidaankin siirtää katseet Italian Monzaan.

Tämäkin on legendaarinen rata ja täynnä historiaa.

Suomalaisittain on ehkä jopa erikoista, että GP-voittoja tällä radalla ei olla nähty.

Suomalaiset kuljettajat ovat ajaneet ylipäätään Italian maaperällä lukuisia podiumeja monen kuljettajan voimin. JJ.Lehto, Mika Häkkinen, Mika Salo, Heikki Kovalainen, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ovat kaikki ajaneet podiumeja Italian maaperällä, mutta kukaan heistä ei ole voittanut siellä.

Mitä muistoja teillä on Italiasta ja ehkä juuri Monzasta?

Tässä Kimi Räikkösen uran viimeinen paalupaikka Monzasta kaudella 2018:


Salon yksi uran parhaista kisoista oli mielestäni Monzassa 1999. Kolmas sija podiumilla.


Häkkisen ulosajo johtopaikalta Monzassa 1999:


Monzan F1-historiasta:

Frentzenin uran viimeinen voitto Monzassa 1999 Jordanilla. Kausihan oli Frentzenille erittäin onnistunut, kun mies oli jo voittanut Ranskassa aiemmin:


Aika-ajot Monzasta 1999. Häkkinen suorastaan lensi paalukierroksen:

https://youtu.be/mrZvjUfvBoc?feature=shared
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2497
Muistan 1999 Monzasta että sain supertriplan - vai oliko silloin superkaksari kohdilleen ja muutamia lisämarkkoja tuli tienattua sillä!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Kun Benettonin Johnny Herbert voitti Monzassa 1995, oli hänellä käsimerkit podiumilla mielessään.
jones23.jpg

Mutta kenelle hän kansainväliset käsimerkit osoitti? Tästä on ollut arvuutteluja.

Monzassa 1995 Häkkinen ajoi toiseksi McLarenilla ja Salo viidenneksi Tyrrellillä, joten suomalaismenestystä myös saatiin.

Miten kovana rattimiehenä Johnnya piditte? Lotuksella Herbert vaikutti olevan aivan Häkkisen tasolla.

Benettonilla tuli pari GP-voittoa Schumacherin tallikaverina, Sauberillakin Johnny oli podiumilla Monacossa 1996 ja Unkarissa 1997.

Stewartilla Herbert otti sitten Nurburgringillä 1999 uransa kolmannen voiton.

Herbert on siis kolmen GP-voiton mies, kuten esimerkiksi Fisichella ja Frentzenkin ovat.

Mutta olisiko Herbertistä voinut tulla mestari toisenlaisissa oloissa?

Alla Monzan GP kaudelta 1995.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14855
Kun Benettonin Johnny Herbert voitti Monzassa 1995, oli hänellä käsimerkit podiumilla mielessään.
Näytä liitetiedosto 5030

Mutta kenelle hän kansainväliset käsimerkit osoitti? Tästä on ollut arvuutteluja.

Monzassa 1995 Häkkinen ajoi toiseksi McLarenilla ja Salo viidenneksi Tyrrellillä, joten suomalaismenestystä myös saatiin.

Miten kovana rattimiehenä Johnnya piditte? Lotuksella Herbert vaikutti olevan aivan Häkkisen tasolla.

Benettonilla tuli pari GP-voittoa Schumacherin tallikaverina, Sauberillakin Johnny oli podiumilla Monacossa 1996 ja Unkarissa 1997.

Stewartilla Herbert otti sitten Nurburgringillä 1999 uransa kolmannen voiton.

Herbert on siis kolmen GP-voiton mies, kuten esimerkiksi Fisichella ja Frentzenkin ovat.

Mutta olisiko Herbertistä voinut tulla mestari toisenlaisissa oloissa?

Alla Monzan GP kaudelta 1995.

Parhaimmillaan näin pikaisesti miettien hänessä oli ainesta todella kovaksi rattimieheksi.

Ja periaatteessa olikin kun kannatteli Lotusta Häkkisen lähdettyäkin sieltä vielä melkein niin kauan kun vain pystyi eli lähelle tallin loppuvaiheita asti.

Toisaalta taas yhtä pikaisesti puhuen jo vuoden 1988 hirveä loukkaantuminen kuten myös vuoden 1989 F1-debyyttikauden ajojen kanssa kiirehtimisellä osin puolikuntoisena oli omat melko tuhoisat seurauksensa uralle ainakin osittain.

Ja varsinkin mitä ehkä olisi tullut sellaiseen paljon parempaan kärkitallissa pitämiseen tai pääsemiseen.

Paljon oli viivevuosiakin kun toipumista haluttiin varmistaa Herbertille ja kerta kaikkiaan esimerkiksi Japanissa Herbertille tarjottiin niin paljon parempia talleja etuineen eli välillä oli taukoa eikä voinut olla pääsemässä selvempään valokeilaan mitä huipputalleihin tuli.

Tosin ei aina haluttu päästää sopimuksestaan ajamaan edes tilapäisajoja muille talleille.

Pääsi toki muun muassa Benettonille uudestaan, mutta tuolloin vielä selvemmin oli Flavio päättämässä toisin kuin nuorempana miehenä vielä oli ollut ja tuolloin oli muutenkin aina pestattu olemaan kakkosmies.

Toisaalta kun Flavion hemmottelema Schumi poistui kerta kaikkiaan sinne Ferrarille niin ihmettelin ainakin vähän osin aikanaan, että miksi ei kerta kaikkiaan Herbert saanut jäädä Benettonille vuodeksi 1996?

Tai sitten kun Flavio tunnetusti oli Flavio asenteeltaan niin miksi ei sitten vuodeksi 1998 Herbert siirtynyt David Richardsin ajan alaisuuteen?

Tosin ennen pitkää sitten Benetton innostui nuorista ja testipuolellekin jätti alkuperäisen muun sopimuskuljettajan eli Gerhard Bergerin vielä kerran vuoden ajaksi eli 1998.

Eikä sinänsä oikein sinnekään kun Benetton oli siitä poikkeus silloin vuodeksi 1998, että ei oikein ollut varsinaista testikuljettajaa sen jälkeen kun Alexander Alex Wurzista päätettiin kisakuljettaja tehdä.

Tosin Herbertin vuoden 1998 suhteen Sauber-tallin sopimus keskeneräisenä taisi sen estää ja vuoden 1996 suhteen Flavio sai myöhemmin katua katkerasti kun Jean Alesi oli niin hirmuisen itsepäinen kuljettaja ja siihen päälle oli vähän liian mediakärkäs henkilö.

Vuosi 1997 ei parannusta tähän tuonut. Ja Berger tietysti sitten ei vain aina välillä saanut itsestään enää veteraanina ihan niin parasta irti kuin ennen. Toki siihen nähden kannatteli Benettonia ja toi sen ainoan voiton vuodeksi 1997 kuten melkein oli tuonut vuodeksi 1996 ja vieläpä samalla radalla eli Hockenheimissa!

Berger tosin oli kuitenkin lajissa melko harvinainen ajotaidoiltaan esiintyvänä sellaisena nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettajana jollaisena olen kuvaillut ja muistellut häntä ennenkin Riccardo Patresen tapaan!

Herbertillä ehkä olisi voinut olla ainesta siihenkin, mutta kaiken vain olisi pitänyt mennä niin kovin nappiin.

Nuorena ja ilman onnettomuutta...

Nigel Mansell itsekin erääseen aikaan melko suoraan piti Herbertiä olemaan oma manttelinperijänsä ennen pitkää brittien F1-piirien suureksi riemuksi ja sekin oli paljon sanottu!
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Kun Benettonin Johnny Herbert voitti Monzassa 1995, oli hänellä käsimerkit podiumilla mielessään.
Näytä liitetiedosto 5030

Mutta kenelle hän kansainväliset käsimerkit osoitti? Tästä on ollut arvuutteluja.

Monzassa 1995 Häkkinen ajoi toiseksi McLarenilla ja Salo viidenneksi Tyrrellillä, joten suomalaismenestystä myös saatiin.

Miten kovana rattimiehenä Johnnya piditte? Lotuksella Herbert vaikutti olevan aivan Häkkisen tasolla.

Benettonilla tuli pari GP-voittoa Schumacherin tallikaverina, Sauberillakin Johnny oli podiumilla Monacossa 1996 ja Unkarissa 1997.

Stewartilla Herbert otti sitten Nurburgringillä 1999 uransa kolmannen voiton.

Herbert on siis kolmen GP-voiton mies, kuten esimerkiksi Fisichella ja Frentzenkin ovat.

Mutta olisiko Herbertistä voinut tulla mestari toisenlaisissa oloissa?

Alla Monzan GP kaudelta 1995.

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan keskisormi oli suunnattu tallipäällikkö Briatorelle, koska Herbert ei kokenut saaneensa tarvitsemaansa tukea tallissa. Samainen tietotoimisto myös kertoo, että Herbert tuli voitoillansa täyttäneeksi sopimukseen asetetun klausuulin, mikä esti pois potkimisen.

Jos sormi todella oli osoitettu Flaviolle niin pakko sanoa, että oli rohkea temppu. Mafiapäällikölle julkisesti keljuileminen voi johtaa ikävän lopputulemaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan keskisormi oli suunnattu tallipäällikkö Briatorelle, koska Herbert ei kokenut saaneensa tarvitsemaansa tukea tallissa. Samainen tietotoimisto myös kertoo, että Herbert tuli voitoillansa täyttäneeksi sopimukseen asetetun klausuulin, mikä esti pois potkimisen.

Jos sormi todella oli osoitettu Flaviolle niin pakko sanoa, että oli rohkea temppu. Mafiapäällikölle julkisesti keljuileminen voi johtaa ikävän lopputulemaan.
Olikohan tämä syynä siihen, ettei Herbert sitten jatkanut Benettonilla 1996? Keskisormen osoittelu pomolle on aina kovin arveluttavaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5594
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan keskisormi oli suunnattu tallipäällikkö Briatorelle, koska Herbert ei kokenut saaneensa tarvitsemaansa tukea tallissa. Samainen tietotoimisto myös kertoo, että Herbert tuli voitoillansa täyttäneeksi sopimukseen asetetun klausuulin, mikä esti pois potkimisen.

Jos sormi todella oli osoitettu Flaviolle niin pakko sanoa, että oli rohkea temppu. Mafiapäällikölle julkisesti keljuileminen voi johtaa ikävän lopputulemaan.
Ei kai se kovin julkista ollut, jos pitää vielä 30 vuotta myöhemmin arvuutella, että olikohan näin vai olikohan jotenkin muuten. Briatoren tapa kuljettajiaan on kyllä ollut outo. Herbert oli sopimuksenkin mukaan täysi kakkoskuljettaja eikä saanut edes nähdä tallikaverinsa Schumacherin auton dataa, vaikka Schumille varmasti kerrottiin aivan kaikki Herbertin tilanteesta. Silti Herbertin olisi pitänyt maagisesti haastaa Schumi radalla ja taistella voitoista tai kohtalona potkut kesken kauden.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9299
Muistelisin, että Bergerin Benetton-soppari olisi julkaistu kenties Monzan kisaviikolla aiemmin. Alesin siirtyminen tuli käytännössä samaan aikaan kuin Schumin siirto Ferrarille eli heti Unkarin kisan jälkeen.

Herbertin kohdalla ei pysty sanomaan kuinka hyvä hän olisi ollut ilman sitä F3000-onnettomuutta. Mutta ehkä senkin jälkeen parhaimmillaan olisi ollut hyvää kakkoskuskitasoa eli samaan kategoriaan Coulthardin, Irvinen ja Barrichellon kanssa. Herbertin ura kyllä lähti sitten alamäkeen verrattain aikaisin, 1997 oli oikeastaan viimeinen hyvä kausi häneltä. Tavallaan se yksi voitto sen jälkeen muistuttaa omalla tavallaan Ricciardon voittoa Monzassa siinä mielessä, että oli pahasti tallikaverin jaloissa kauden ajan, mutta ajoi sitten yksittäisen parhaan tuloksen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Monzan ykkösmutka on muuttunut aikojen saatossa. Onko teistä nykyinen parempi vai tämä entinen? Entisestä mutkasta nähdään mallia Häkkisen on-boardista kaudella 1997.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Pari kysymystä tulille:

1.
Argentiinalainen Franco Colapinta korvaa Sargeantin Williamsin kilpakuljettaja ominaisuudessa.

Mutta milloin viimeksi argentiinalainen kuljettaja ajoi F1:ssä? Kuka hän oli? Entäpä toiseksi viimeisin argentiinalainen kuljettaja?

2. Missä GP:ssä Häkkinen ajoi ensimmäisen kerran kilpailun nopeimman kierroksen?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9429
Sijainti
Helsinki
Pari kysymystä tulille:

1.
Argentiinalainen Franco Colapinta korvaa Sargeantin Williamsin kilpakuljettaja ominaisuudessa.

Mutta milloin viimeksi argentiinalainen kuljettaja ajoi F1:ssä? Kuka hän oli? Entäpä toiseksi viimeisin argentiinalainen kuljettaja?

2. Missä GP:ssä Häkkinen ajoi ensimmäisen kerran kilpailun nopeimman kierroksen?
1. Gaston Mazzacane (2001), Esteban Tuero (1998)
2. Italia 1997 (Monza)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
1. Gaston Mazzacane (2001), Esteban Tuero (1998)
2. Italia 1997 (Monza)
Aika paljon tosiaan ollut näitä argentiinalaisia keskikastin/häntäpään kuljettajia. Kaudella 1997 oli vielä Norberto Fontana.

Mutta milloin viimeksi argentiinalainen kuljettaja oli pisteillä? Kuka keksii vastauksen tähän pähkinään?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9429
Sijainti
Helsinki
Aika paljon tosiaan ollut näitä argentiinalaisia keskikastin/häntäpään kuljettajia. Kaudella 1997 oli vielä Norberto Fontana.

Mutta milloin viimeksi argentiinalainen kuljettaja oli pisteillä? Kuka keksii vastauksen tähän pähkinään?
Carlos Reutemann ajoi toiseksi vuoden 1982 Etelä-Afrikgan gp;ssä. Toistaiseksi viimeinen pistesija sekä podiumpaikka argentiinalaiselle kuljettajalle. Reutemann saavutti uransa aikana 12 voittoa, joista viimeinen tuli Belgian Zolderissa 1981. Reutemann on yksi neljästä kuljettajasta, jotka ovat f1-voiton lisäksi saavuttaneet pistesijan MM-rallissa.

Reutemann menehtyi 2021.

F1-tilin tribuuttivideo.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Entinen Minardi-tiimi, ja nykyinen Red Bullin sisartiimi, on ottanut kaksi GP-voittoa historiansa aikana.

Nämä kummatkin tulivat Monzan radalla. Kaudet olivat 2008, jolloin Vettel voitti, sekä kausi 2020, jolloin Gasly voitti.

Kaudella 2008 nähtiin siinäkin erikoisuus, että Red Bullin kakkostiimi voitti Red Bullin ykköstiimin valmistajien pisteissä.

Alla Monzan GP:n kohokohdat kaudelta 2008.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4161
Kimi Räikkönen otti uransa viimeisen paalupaikan Monzassa viimeisellä Ferrari-kaudellaan vuonna 2018.

Tämä sai Niki Juuselan mylvimään selostamassa.

Olihan se hieno veto Kimiltä tuolloin.

Valitettavasti vain itse GP:ssä sitten Hamilton meni ohi. Kimi oli paalupaikalla myös Monzassa kaudella 2006 tuolloin McLarenilla. Silloinkin Kimi joutui paalupaikalta taipumaan kakkoseksi. Tuolloin kilpailun voitti Ferrarin Michael Schumacher.

https://x.com/F1/status/1828814295129583911?t=jb8PLAo9JoL76OjWlwKItw&s=19
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
967
2018 taisi muuta. Valtteri Bottas pelata tiimipeliä ja hidasteli Kimin matkaa ennen varikkostoppiaan, että Hamilton sai Kimiä hyvin kiinni. En jaksa muistaa kuinka paljon tuo lopulta vaikutti, että olisiko Hamilton päässyt ilman Valtteria iskuetäisyydellä.
 
Ylös