Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Selailin internetiä, ja vastaan tuli artikkeli, jossa Montoya oli aikanaan päässyt testaamaan Ferrarin kauden 2008 autoa.🏎

Enpäs ollut tästä ennen tiennytkään.

Mitenhän lie olisi käynyt, jos vaikkapa Montoya olisi ollut Kimin parina Ferrarilla kaudella 2008? Varmaankin ero hänen ja Kimin välillä olisi ollut pienempi, kuin mitä se tosielämässä oli McLarenilla kausina 2005-06.

En pidä Montoyaa huonompana kuljettajana kuin Massaa.

https://www.motorsport.com/f1/news/montoya-driving-2008-ferrari-amazing-experience/6828317/

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9322
Sijainti
Helsinki
Selailin internetiä, ja vastaan tuli artikkeli, jossa Montoya oli aikanaan päässyt testaamaan Ferrarin kauden 2008 autoa.🏎

Enpäs ollut tästä ennen tiennytkään.

Mitenhän lie olisi käynyt, jos vaikkapa Montoya olisi ollut Kimin parina Ferrarilla kaudella 2008? Varmaankin ero hänen ja Kimin välillä olisi ollut pienempi, kuin mitä se tosielämässä oli McLarenilla kausina 2005-06.

En pidä Montoyaa huonompana kuljettajana kuin Massaa.

https://www.motorsport.com/f1/news/montoya-driving-2008-ferrari-amazing-experience/6828317/

Kyseessä ei ollut testi, vaan näytösajo Ferrarin vuosittaisessa Finali Mondiali-tapahtumassa, jossa herrasmieskuskit pääsevät ajamaan Ferrarin f1- ja katuautoja. F2008-auton Montoya sai lainata tuolloiselta tallikaveriltaan WEC-sarjassa ajavalta Henrik Hedmanilta.

Montoyan ärhäkkä luonne olisi tehnyt hänestä fanien suosikin, mutta tallilla olisi ollut tekemistä hänen rauhoittamisen kanssa. Kimiä ja JPM:ää yhdisti periksiantamattomuus ja hällä väliä-asenne, mikä teki molemmista aikansa suosituimpia kuskeja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Todella mielenkiintoinen vertailu Kimi Räikkösen McLaren ja Michelin ajoista verrattuna Kimi Räikkösen Ferrari ja Bridgestone aikoihin.

Vaikka Kimi Ferrarilla maailmanmestaruuden kaudella 2007 voittikin, melko moni on sitä mieltä, että juuri McLarenilla Kimi oli parhaimmillaan.

Ehkä hieman yllättävää, että Kimin kaltaisella huippukuljettajalla oli vaikeuksia sopeutua Bridgestonen renkaisiin. Alonsolla oli myös omat vaikeutensa, mutta ei niin isoja, kuin Kimillä tuolloin.

Kimillä oli kuitenkin ollut jo yksi Bridgestone-kausi takanaan Sauberilla 2001 ennen McLaren vuosia.

Tästä hieman analyysiä.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Kuka teidän mielestänne on paras kuljettaja niistä, ketkä eivät urallaan voittaneet yhtään kilpailua?

Itse sanoisin, että Nick Heidfeld on melko korkealla tällä listalla.

13 podiumia ja yksi paalupaikkakin.

Lisäksi Heidfeld voitti urallaan sellaisiakin joko silloisia tai tulevia GP-voittajia, kuin Felipe Massa, Jean Alesi, Mark Webber ja Robert Kubica. Myös maailmanmestaruuden voittaneet Kimi Räikkönen ja Jacques Villeneuve saivat kokea Heidfeldin nopeuden.

Olisi näin jälkikäteen mukava tietää, miten Heidfeldin ura olisi mennyt, jos McLaren olisi valinnut Nickin Kimin sijasta McLarenille kaudeksi 2002.

Tai jos Mercedes olisi palkannut Heidfeldin toiseksi kuljettajakseen kaudella 2010, niinkuin olisi käynyt ilman Schumacherin paluuta.

EUzbLU4XkA0asjs.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
718
Kuka teidän mielestänne on paras kuljettaja niistä, ketkä eivät urallaan voittaneet yhtään kilpailua?
Jos sivuutetaan ennenaikaisesti päättyneet urat ja suuret lupaukset, kuten Stefan Bellof, ja keskitytään täyden uran ajaneisiin kuljettajiin, niin täytyy sanoa Derek Warwick. Neljä podiumia ja kaksi nopeinta kierrosta kaudelta 1984. Tuolloin mies oli monta kertaa voittovauhdissa, heti Riossa auto hajosi kärkipaikalta.

1985 Renault oli surkean hidas ja 1986 Senna torppasi siirron Lotukselle ja sen jälkeen taaperrusta pikkutalleissa.

Puolet kisoista uralla päättyi keskeytykseen ja suurin osa teknisen vian takia. Paremmilla tallivalinnoilla ja tuurilla olisi ollut moninkertainen gp-voittaja. Ei ehkä mestari kuitenkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
En kyllä osaa sanoa. Varmasti todella kauas täytyy mennä. Vuosikymmenten päähän menneeseen. Ei oo ihan joka kaudella tapahtuva asia tämä. @CCMK voisi tietää?
Hmm... Onhan tähän varmaan vastauskin kerrottu, mutta pitänee miettiä omalla tavallaan milloin ehtii niin muuta vastausta.

Historiallisempaa siis. On tämäkin kesä ollut toden totta melkoista draamaa ja murhetta täynnä.

Draamaakin on riittänyt aina Tapio Suomisen poismenosta Donald Trumpin ampumiseen asti näin aiheen ohi vierestä lievästi lausuen.

Tapsakin kun YLE:n kisoja F1:ssä selosteli vuosina 1992-1993 kun vuoden 1994 toiveista ja maininnoista huolimatta kisat siirtyivät yksinoikeudella MTV3:lle tuolle vuodelle ja kun tuota aiemminkin jo YLE oli luopunut silloisesti aiemmin jo vuoden 1995 suhteen F1-kisojen näkymisestä sen kanavilla tai oikeammin kanavalla kun pelkästään vain TV2:lla aiottiin kisoja näyttää enää hyvin vähissä määrin.

Periaatteessa Tapsa oli myös Jokisen Juhan manttelinperijä YLE:n kanavilla Jokisen jäätyä selostuksista pois vuoden 1991 Barcelonan jälkeen ja Pentikäisen Markku vähän oli mitä oli tasoltaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Kun nyt ymmärtää Kimin vaikeuksia Bridgestonen renkaisiin sopeutumisessa Michelin vuosien jälkeen, niin varmasti Kimillä olisi ollut vaikeaa myös McLarenilla 2007.

Ei varmaan niin isoja vaikeuksia kuin Ferrarilla, kyseessä kun tuttu tiimi, mutta ei Kimi varmaankaan olisi saanut vauhtiaan myöskään aivan niin hyväksi, kuin Michelinin renkailla sai.

Toivoisitteko kahta tai useampaa rengasvalmistajaa mukaan lajiin? Vai oletteko tyytyväisiä yhteen rengastoimittajaan kerrallaan?

https://www.planetf1.com/news/pirelli-v-bridgestone-f1-tyre-war
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8746
Sijainti
Vantaa
Yhtään Häkkisen nopeutta väheksymättä en voi olla täysin samaa mieltä. Pitkälti mittatikkuna toimii Coulthard, jota vastaan Häkkinen ei ollut mitenkään murskaavan nopea verrattuna vaikka Hilliin, jota taas ei pidetä oikein minään. Häkkinen yllätti kyllästyneen Sennan kerran mutta kyllä Senna taas lopuissa kisoissa näytti kaapin paikan.
Häkkinen oli toipilas 1996 ja osittain vielä 1997. Kyllähän Häkkinen sen jälkeen oli se nopeampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Tällä kaudella ollaan nähty nyt sitten kolme britannialaista GP-voittajaa; Norris, Russell ja Hamilton.

Kuka keksii, milloin viimeksi F1:ssä nähtiin tilanne, jossa kolme saman maan kuljettajaa on voittanut saman kauden aikana GP:n?

Taitaa mennä Britanniaan tämä vastaus, mutta mikä oli kausi, ja ketkä kuljettajat?

Ylipäätään ei taida edes muista maista tullut saman kauden aikana kolmea eri voittajaa, kuin Britanniasta. Alleviivaa vaan sitä, että Britannia on F1:sten 'emämaa'.
Kuten tuossa jo tuli vähän päiviteltyä niin kesän mittaan lienee tullut tähän aihealueeseen useampikin juttu mikä vaatisi kyllä tarkennusta kunhan niitä ehtisi laittamaan.

Olkoon tämä viesti vähän sellainen.

Muun muassa jo vuodelle 1982 oli Ranskalle neljä eri kisavoittajaa kauden aikana ennen pitkää eli Alain Prost, Didier Pironi, Rene Arnoux ja Patrick Tambay.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Mikähän sitten sai Keken vaihtamaan Williamsilta McLarenille? Päätös näin jälkikäteen ei tietysti ollut oikea, sillä McLarenin kalusto ei käynyt Keken käteen Williamsin lailla.

Williamsilla tosiaan olisi voinut irrota vielä mestaruus tai parikin, jos Keke tiimiin olisi vielä jäänyt.
Muun muassa Ron Dennisin suostuminen lähtökohtaisesti vain vuoden sopimukseen (Huolimatta toki erittäin, erittäin mittavista yrityksistä saada Keken pää kääntymään vielä kuitenkin sitten vuotta 1987 jäämään McLarenille kun sopimukseen käytännössä se ehdollinen lisävuosi oli määritelty.) kuten myös sekin, että Keke halusi jo uransa lopulla kuten osin vähän ennen sitäkin päästä ennen kaikkea oppimaan F1:n liike-elämän ja liikemaailman etuja menoineen.

Sisäänmeno ajoineen oli myös tärkeää valuuttaa myös manageriarvoja ajatellen huolimatta toki Ortwinin opeistakin jo valmiiksi.

Keke oli menossa McLarenille jo vuotta aiemminkin eli 1985, mutta tuolloin tietysti vielä Williams-sopimus ja myös Niki Laudan sittenkin jääminen McLarenille mestaruutta puolustamaan saivat Keken jäämään Williamsille.

Sopimusrikkomus kun Keken ajoittain kovistakin inttämisistä huolimatta Frankille olisi tullut yksinkertaisesti puhuen liian kalliiksi.

Vastineeksi toki kaikesta Frank oli vielä hyvinkin valmis Kekeä koskien saamaan hänet jäämään talliin vielä vuodeksi 1986, mutta käytännössä sen teki mahdottomaksi myös kolmansien kuskien kieltosääntö autoineen tuosta kaudesta eteenpäin.

Tosin tuokin tilanne, että Keke olisi vielä sittenkin jäänyt Williamsille olisi ollut pitkälti vain mahdollinen mikäli muuta paikkaa ei olisi enää missään järkevässä huipputallissa ja kaikesta, kaikesta riitelystä huolimatta Niki Lauda olisi sittenkin jäänyt vielä vuodeksi 1986 McLarenille.

Ja sitten tietysti vielä oli Nelson Piquetin ajosopimuskin mikä sekin pisti tilanteet mietteliääksi Frankin ja Patrickin toimistolla.

Kun sitten tietysti olisi ollut todella kuumottava tilanne, että mitä tehdään Nelsonille?

Ja sitäkin enemmän, että mitä tehdään viimein kannatusta, myötätuntoa ja huipputuloksia suorittaneelle Nigelille?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Toinen täydellinen yllätys oli Maldonadon voitto Barcelonassa 2012, kisa voitettiin autolla jolla sjettiin aiemmissa kisoissa kultaisesta-ananaksesta. Tämäkin täysin puskista ja tällä kertaa pelit kesti loppuun saakka ja vielä radalla jolla menestyminen kertoo paljon auton yleisestä suorituskyvystä. Williamsille ei muuta menestystä paria pistesijaa enempää tuolla kaudella enää tullut..
Nyt täytyy kyllä korjata tähän, että kyllä Williamsilla nyt sentään vähän enemmän niitä pistesijoja ajettiin kyllä kuin vain 'pari' kertaa!

Kaikkiaan pistesijoja ajettiin kaudella yhteensä 15 kertaa ja näistä muuten Bruno Sennalle 10 kertaa ja Pastor Maldonadolle 5 kertaa joista yksi kieltämättä tuo arvon voitto.

Juuri ennen Espanjan Barcelonan murhenäytelmää ajatellen Senna oli keskeyttänyt Sakhirissa, mutta toisaalta oli ajanut pisteille Shanghaissa seiskapaikalle ja Sepangissa oli kuudeskin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Voi olla että 2020-luvulla ei tulla näkemään Adelaiden 95 kaltaisia kisoja jossa maaliin pääsi 4 kuskia.
On kyllä luotettavuus kehittynyt todella paljon verrattuna 90-lukuun ja 2000-lukuun, aikana jolloin saattoi monta kuskia keskeyttää matkan varrella. Häkkisellä ja Räikkösellä oli vaikeuksia luotettavuuden kanssa.
Damon Hillille voitto teki varmasti hyvää kun oli käynyt vaikean kauden 95 Williamsilla. Coulthardilla todella omituinen keskeytys varikkosuoralla kisassa.
Täytyy kyllä nyt korjata, että kyllä siellä Adelaidessa 1995 pääsi maaliin nyt vähän enemmän kuin 'vain' neljä/4 kuskia!

8 kuskia pääsi maaliin Adelaidessa 1995 eli tuplat enemmän.

Ettei vain olisi nyt mennyt muisto sekaisin Monacon 1996 kanssa?

Siinä olikin se neljä kuskia ajaneena kisassa sellaisenaan ruutulipulle ja näistäkin yksi oli vielä korjauksissa varikolla.

Lopputuloksiin laskettuna sitten kun kisa meni poikki kun meni niin oli toki aina 7 kuskia Monacon 1996 osalta puhuen kuskeja tulosluettelossa hyväksyttyinä enemmän tai vähemmän hammasta purren.

Mitä nyt se 'helkkarin helkkarin' Eddie Irvine, Mika Häkkinen ja Mika Salo eivät enää kyllä liikkuneet autoillaan minnekään kaikkien niiden kolarien jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Viikonloppuna F1:sten kesäloma on vihdoin ohi, ja päästellään menemään legendaarisen hienolla Hollannin Zandvoorin radalla.

Rata on vanhan koulukunnan rata, kuten Suzuka ja Spa myös ovat.

Eli turva-aluetta ei juurikaan ole radan ja seinän välissä. Tälläisistä radoista itse pidän.

Viime vuosina Max Verstappen on ollut koti-GP:ssään aina hyvässä vauhdissa, ja Verstappen on voittanut radalla kolmesti.

Mutta kaikkein eniten voittoja tällä radalla on Jim Clarkilla. Hän on voittanut GP:n neljästi.

Tässä Jim Clarkin ja toki muidenkin tyylinäytteitä Zandvoorissa vuonna 1967.


Radalla on pitkät perinteet, mutta toki vuosien aikana muutoksia on nähty.

Tässä näkee hyvin, miten rata on aikojen saatossa muuttunut.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4120
Kenen arvelette olevan vahvoilla tulevana viikonloppuna? Viime vuonna Alonso oli toinen Aston Martinilla, joten voisiko jälleen vahvaa suoritusta Astonilta odottaa.

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4953
Sijainti
Vantaa
Ei Alonso pysty ihmeisiin tämän vuoden autolla. Normioloissa seitsemän tai kahdeksan autoa hänen edellään. Mutta jospa VB palaisi podiumille muutaman vuoden jälkeen.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4953
Sijainti
Vantaa
Milloin viimeksi on ollut sellainen kisa, että kisan kärkikolmikolla on ollut kaikilla eri määrä sylintereitä moottorissa?
 
Ylös