Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Kausina 1996, 1997 ja 2001 Häkkinen ja Coulthard taisivat olla melko tasavahvoja yleisesti ottaen.

Kausina 1998-2000 Häkkinen oli niskan päällä tukevasti, eli aikana, jolloin McLaren taisteli mestaruuksista.

Täältä näkyy kaikki Coulthardin ja Häkkisen yhteiset aika-ajot ja kisat.

https://www.statsf1.com/en/mika-hakkinen/coequipier-detail-david-coulthard.aspx

Yhteensä Mika voitti Davidin kisoissa luvuin 50-39, ja aika-ajot 68-31.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Ehkä jälkiviisaana voisi sanoa, että Kimin olisi kannattanut ajaa ura loppuun asti McLarenilla. Tiimi osasi tehdä Kimin käteen sopivan auton. Ferrari ei ehkä niinkään, vaikka Kimi tiimissä mestaruuden voittikin.

Varmaan McLarenilla olisi myös mestaruus tullut joko 2007 tai 2008. Ehkä parikin titteliä.
Eikös Kimi vaihtanut Ferrarille, koska kyllästyi ja turhautui McLarenin jatkuviin tekniikkaongelmiin? Kuin kohtalon iskusta, kahdella seuraavalla kaudella McLarenit toimivatkin sitten kuin kellot.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Eikös Kimi vaihtanut Ferrarille, koska kyllästyi ja turhautui McLarenin jatkuviin tekniikkaongelmiin? Kuin kohtalon iskusta, kahdella seuraavalla kaudella McLarenit toimivatkin sitten kuin kellot.
Hän ei myöskään arvostanut Ron Dennisin johtamistapaa ja taisi myös vaan haluta Ferrarille, kun usein puhui tallista niin ylistävään sävyyn.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Vanha oli mukavampi, ja pääsuorakin "spesiaalimpi, kun nykyään vaan tiukasta vasurista viivasuoraan tiukkaan oikeaan.
Vanha bussipysäkki ja kaartuva pääsuora loivat omaa persoonaa radalle legendaaristen Eau Rouge, Pouhon ja Blanchimont-kaarteiden lisäksi. Aikoinaan myös Silverstonen vanha pääsuora oli kaartuva, jolloin takariveistä ei nähnyt lähtösuoran valoja. Nykyään vain Monacon pääsuora on kaartuva
Nykyiset täyssuoriin pääsuoriin on päädytty turvallisuusratkaisuna ja takarivejä varten on pienemmät lähtövalot asennettu pääsuoralle.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Belgian Spassa tehdään sikäli nyt historiaa, sillä ensimmäistä kertaa sitten kauden 1980 on lähtöruudukossa peräti 13 GP- voittajaa.

Todella paljon siis, kun miettii että vain 20 kuljettajaa ajamassa.


Ketäpä veikkaatte seuraavaksi uudeksi GP-voittajaksi?

Screenshot_20240727_153227_Instagram.jpgScreenshot_20240727_153245_Instagram.jpg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Pakko muistella myös tuota Belgian kisaa vuodelta 2000 liittyen sivun 215 viesteihin, koska tähän Häkän takaa-ajoon liittyy omakohtainenkin muisto. Mika kun saavutti Schumia, niin luonto kutsui ja ei kun kiireesti vessaan. Potkaisin vahingossa vessan oviaukon reunaan niin, että mursin pikkuvarpaan. Muutama seuraava päivä oli varvas melko pahannäköinen. No, ainakin kerkesin takaisin tv:n ääreen ajoissa. Se olikin melkoinen tilanne, kun kierrosta ennen ohitusta siinä Kemmelin päässä Schumi teki etäisesti Max Verstappenia muistuttavan peittoliikkeen ja pienestä oli kiinni, että Häkä olisi joutunut kenties keskeyttämään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Pakko muistella myös tuota Belgian kisaa vuodelta 2000 liittyen sivun 215 viesteihin, koska tähän Häkän takaa-ajoon liittyy omakohtainenkin muisto. Mika kun saavutti Schumia, niin luonto kutsui ja ei kun kiireesti vessaan. Potkaisin vahingossa vessan oviaukon reunaan niin, että mursin pikkuvarpaan. Muutama seuraava päivä oli varvas melko pahannäköinen. No, ainakin kerkesin takaisin tv:n ääreen ajoissa. Se olikin melkoinen tilanne, kun kierrosta ennen ohitusta siinä Kemmelin päässä Schumi teki etäisesti Max Verstappenia muistuttavan peittoliikkeen ja pienestä oli kiinni, että Häkä olisi joutunut kenties keskeyttämään.
Kivulias muisto sinulla. 😉
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Tuli tässä mieleen, että miksei F1- ja rallikisoja ole koskaan selostettu Suomessa toisella kotimaisella kielellämme eli ruotsiksi, toisin kuin muita urheilutapahtumia? Eikö ole ollut tarjolla ruotsinkielisiä moottoriurheilutoimittajia?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Tuli tässä mieleen, että miksei F1- ja rallikisoja ole koskaan selostettu Suomessa toisella kotimaisella kielellämme eli ruotsiksi, toisin kuin muita urheilutapahtumia? Eikö ole ollut tarjolla ruotsinkielisiä moottoriurheilutoimittajia?
En itse muista, että YLE olisi rallilähetyksissään tarjonnut ruotsinkielistä selostusvaihtoehtoa. Kaupalliset eivät käytä ruotsinkielistä selostusta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ylellä on lakisääteinen velvoite tarjota ruotsinkielistä sisältöä. Siinä ei ole kuitenkaan mitään järkeä, koska Suomessa puhutaan suomea, joten kaupallisilla kanavilla on selostus vain yhdellä kielellä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Ig:ssä osui satunnaisesti syötteeseen pätkä Belgian kisasta 2001, kun Williams jätti käsittämätömästi Ralf Schumacherin auton pukille, kun muut lähti lämppärikierrokselle. Mikähän homma tuo oli, että niin erikoinen moka pääsi käymään?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Ig:ssä osui satunnaisesti syötteeseen pätkä Belgian kisasta 2001, kun Williams jätti käsittämätömästi Ralf Schumacherin auton pukille, kun muut lähti lämppärikierrokselle. Mikähän homma tuo oli, että niin erikoinen moka pääsi käymään?
Olihan tuo tiimiltä aika uskomaton moka. Olisiko kyseessä sitten silkkaa huolimattomuutta? Muistaakseni Barrichellolla oli Magny-Coursissa 2002 ihan vastaavanlainen juttu.

Alla Ralfin tilanne vielä.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4320
Liekö Hamin kisatiimi ollut tuohon aikaan Ralffilla
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Barrichellolla oli jotain muutakin ongelmaa, kun auto ei loppujen lopuksi lähtenyt liikkeelle ollenkaan.

Williamsilla oltiin bongattu Montoyan takasiivestä halkeama, ja sitten varmuuden vuoksi päätettiin vaihtaa myös Ralfin autosta takasiipi, eikä sitä sitten ehditty tehdä ajoissa.

Viime kädessä taisi olla vaihtoehtoina ruudukon perältä starttaaminen tai 10 sekunnin stop/go (siitä, että mekaanikot jättivät lähtöruudukon liian myöhään), joista talli sitten valitsi ensimmäisen.
 
Ylös