Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1085
Ja onhan Halo pelastanut jo monien kuljettajien hengen. Esimerkiksi Charles Leclercin hengen Span kisassa 2018, Romain Grosjeanin hengen viime kaudella Bahrainissa ja Lewis Hamiltonin hengen tämän kauden Monzan kisassa. Toimiva systeemi Halo siis on.
Halo on ehdottoman hyvä ja tarpeellinen keksintö, mutta hieman harmillista on, ettei kuljettajien kypärät enää oikein näy, eikä siten kypärävärityksillä ole samanlaista merkitystä kuin muinoin.

Tuli mieleen Interlagosin kisa vuodelta 1994, jossa Martin Brundle sai päähänsä vanhemman Verstappenin Benettonin renkaan varsin rajusti, mutta kuitenkin käveli omin avuin pois kolaripaikalta. Joskus on selvitty tuurilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785
Halo on ehdottoman hyvä ja tarpeellinen keksintö, mutta hieman harmillista on, ettei kuljettajien kypärät enää oikein näy, eikä siten kypärävärityksillä ole samanlaista merkitystä kuin muinoin.

Tuli mieleen Interlagosin kisa vuodelta 1994, jossa Martin Brundle sai päähänsä vanhemman Verstappenin Benettonin renkaan varsin rajusti, mutta kuitenkin käveli omin avuin pois kolaripaikalta. Joskus on selvitty tuurilla.
Tämä kyllä on harmi, kun kuljettajien kypärät eivät enää erotu niin hyvin
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Tuon 1994 kun mainitsit, niin se oli kyllä kaikella tapaa erikoinen vuosi. Melkein 50 miestä kauden mittaan otti osaa kisaviikonloppuihin ja jos oikein laskin wikipedia-artikkelista, niin täysi kausi tuli vain 16 kuljettajalle, kun mukaan lukemisperuste on se että on edes ottanut osaa viikonloppuun, koskien siis lähinnä Pacific-tiimin miehiä jotka karsiutuivat useampaankin kertaan kisasta, mutteivät aina. Tosin Ranskan kisasta alkaen sekä Paul Belmondolla että Bertrand Gachot'lla on molemmilla pelkkää DNQ:ta, että oliko Pacific sitten täyttä kautta mukana viikonlopuissa? Tuona vuonna sattui ja tapahtui kaikenlaista. Murheellisin yksittäinen tapahtuma tietysti oli Imolan viikonloppu, jolloin rytisi ihan koko ajan, jo perjantain treeneissä kun Barrichello oli lähellä lentää autoineen katsomoon. Pitkin kautta muutenkin sattui, eivätkä onnettomuudetkaan todellakaan rajoittuneet Imolaan. Sitten olen monesti jossitellut jälkeenpäin että jos Williams olisi heti Sennan kuoltua palkannut Mansellin, niin olisikohan voittanut jopa mestaruuden? Mansell kuitenkin selviytyi varsin kunniallisesti omista kisoistaan, keikkakisat kruunasi Adelaiden voitto. Eli sitä vain mietin että olisi kyllä hyötynyt rutkasti Hillin ja Schumin sapelien kalistelusta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Tuon 1994 kun mainitsit, niin se oli kyllä kaikella tapaa erikoinen vuosi. Melkein 50 miestä kauden mittaan otti osaa kisaviikonloppuihin ja jos oikein laskin wikipedia-artikkelista, niin täysi kausi tuli vain 16 kuljettajalle, kun mukaan lukemisperuste on se että on edes ottanut osaa viikonloppuun, koskien siis lähinnä Pacific-tiimin miehiä jotka karsiutuivat useampaankin kertaan kisasta, mutteivät aina. Tosin Ranskan kisasta alkaen sekä Paul Belmondolla että Bertrand Gachot'lla on molemmilla pelkkää DNQ:ta, että oliko Pacific sitten täyttä kautta mukana viikonlopuissa? Tuona vuonna sattui ja tapahtui kaikenlaista. Murheellisin yksittäinen tapahtuma tietysti oli Imolan viikonloppu, jolloin rytisi ihan koko ajan, jo perjantain treeneissä kun Barrichello oli lähellä lentää autoineen katsomoon. Pitkin kautta muutenkin sattui, eivätkä onnettomuudetkaan todellakaan rajoittuneet Imolaan. Sitten olen monesti jossitellut jälkeenpäin että jos Williams olisi heti Sennan kuoltua palkannut Mansellin, niin olisikohan voittanut jopa mestaruuden? Mansell kuitenkin selviytyi varsin kunniallisesti omista kisoistaan, keikkakisat kruunasi Adelaiden voitto. Eli sitä vain mietin että olisi kyllä hyötynyt rutkasti Hillin ja Schumin sapelien kalistelusta.
En saa muokattua alkuperäistä viestiä, joten täsmennys että "mainitsit" tarkoitettiin siis Muuccoselle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785
Tuon 1994 kun mainitsit, niin se oli kyllä kaikella tapaa erikoinen vuosi. Melkein 50 miestä kauden mittaan otti osaa kisaviikonloppuihin ja jos oikein laskin wikipedia-artikkelista, niin täysi kausi tuli vain 16 kuljettajalle, kun mukaan lukemisperuste on se että on edes ottanut osaa viikonloppuun, koskien siis lähinnä Pacific-tiimin miehiä jotka karsiutuivat useampaankin kertaan kisasta, mutteivät aina. Tosin Ranskan kisasta alkaen sekä Paul Belmondolla että Bertrand Gachot'lla on molemmilla pelkkää DNQ:ta, että oliko Pacific sitten täyttä kautta mukana viikonlopuissa? Tuona vuonna sattui ja tapahtui kaikenlaista. Murheellisin yksittäinen tapahtuma tietysti oli Imolan viikonloppu, jolloin rytisi ihan koko ajan, jo perjantain treeneissä kun Barrichello oli lähellä lentää autoineen katsomoon. Pitkin kautta muutenkin sattui, eivätkä onnettomuudetkaan todellakaan rajoittuneet Imolaan. Sitten olen monesti jossitellut jälkeenpäin että jos Williams olisi heti Sennan kuoltua palkannut Mansellin, niin olisikohan voittanut jopa mestaruuden? Mansell kuitenkin selviytyi varsin kunniallisesti omista kisoistaan, keikkakisat kruunasi Adelaiden voitto. Eli sitä vain mietin että olisi kyllä hyötynyt rutkasti Hillin ja Schumin sapelien kalistelusta.
Damon Hill kyllä osoitti olevansa aivan Nigel Mansellin tasoinen kuljettaja kaudella 1994. Vaikka Hilliä usein aliarvostetaankin.

image.jpg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Juu. Tarkoitus ei sinällään ollut aliarvostaa Damonia, enkä ajattelekaan että olisit niin ajatellut. Mietin vaan että Mansell olisi voinut olla ikään kuin puolivahingossa lähellä mestaruutta, jos olisi heti tullut Sennan tilalle. Mutta toisaalta, ei kai niitä Schumin ja Hillin välisiä kolareita ollut juurikaan ennen Adelaidea, vai oliko ollenkaan? Eikö se ollut enemmänkin 1995 kun ne törmäili keskenään oikein kunnolla. Schumihan 1994 diskattiin ja oli 2 kisaa ajokiellossa, mutta ei kai niihinkään tilanteisiin Hillillä ollut osaa eikä arpaa? Eikö Britannian hylky tullut siitä MS:llä, kun ei totellut stop and go -komennusta. Ja eikös se Britannian hässäkkä lopulta tuonut sen banjon, mutta miksi se alkoi vasta Monzassa? Hockenheimin, Unkarin ja Span ajoi siinä välissä siis.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1085
Tuon 1994 kun mainitsit, niin se oli kyllä kaikella tapaa erikoinen vuosi. Melkein 50 miestä kauden mittaan otti osaa kisaviikonloppuihin ja jos oikein laskin wikipedia-artikkelista, niin täysi kausi tuli vain 16 kuljettajalle, kun mukaan lukemisperuste on se että on edes ottanut osaa viikonloppuun, koskien siis lähinnä Pacific-tiimin miehiä jotka karsiutuivat useampaankin kertaan kisasta, mutteivät aina. Tosin Ranskan kisasta alkaen sekä Paul Belmondolla että Bertrand Gachot'lla on molemmilla pelkkää DNQ:ta, että oliko Pacific sitten täyttä kautta mukana viikonlopuissa? Tuona vuonna sattui ja tapahtui kaikenlaista. Murheellisin yksittäinen tapahtuma tietysti oli Imolan viikonloppu, jolloin rytisi ihan koko ajan, jo perjantain treeneissä kun Barrichello oli lähellä lentää autoineen katsomoon. Pitkin kautta muutenkin sattui, eivätkä onnettomuudetkaan todellakaan rajoittuneet Imolaan. Sitten olen monesti jossitellut jälkeenpäin että jos Williams olisi heti Sennan kuoltua palkannut Mansellin, niin olisikohan voittanut jopa mestaruuden? Mansell kuitenkin selviytyi varsin kunniallisesti omista kisoistaan, keikkakisat kruunasi Adelaiden voitto. Eli sitä vain mietin että olisi kyllä hyötynyt rutkasti Hillin ja Schumin sapelien kalistelusta.
Oli tosiaan aikamoista kuljettajarulettia. Mielestäni vain Tyrrell, Footwork ja Minardi ajattivat koko kauden samaa kuljettajaparia, kaikissa muissa talleissa oli vaihtuvuutta ainakin toisen kuljettajan osalta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785
Juu. Tarkoitus ei sinällään ollut aliarvostaa Damonia, enkä ajattelekaan että olisit niin ajatellut. Mietin vaan että Mansell olisi voinut olla ikään kuin puolivahingossa lähellä mestaruutta, jos olisi heti tullut Sennan tilalle. Mutta toisaalta, ei kai niitä Schumin ja Hillin välisiä kolareita ollut juurikaan ennen Adelaidea, vai oliko ollenkaan? Eikö se ollut enemmänkin 1995 kun ne törmäili keskenään oikein kunnolla. Schumihan 1994 diskattiin ja oli 2 kisaa ajokiellossa, mutta ei kai niihinkään tilanteisiin Hillillä ollut osaa eikä arpaa? Eikö Britannian hylky tullut siitä MS:llä, kun ei totellut stop and go -komennusta. Ja eikös se Britannian hässäkkä lopulta tuonut sen banjon, mutta miksi se alkoi vasta Monzassa? Hockenheimin, Unkarin ja Span ajoi siinä välissä siis.
Joo. Ei ollut mitään kolareita Hillin ja Schumin välillä ennen Adelaiden kisaa. Siellähän Mansell oli paalulla muistaakseni . Vasta kaudella Hill ja Schumi kolistelivat enemmän. Olisi kyllä ollut mielenkiintoista, jos esim kauden 1995 Hill ja Mansell olisivat olleet tiimikavereina. Mutta Mansell meni McLarenille, jossa ei sitten viihtynytkään ja lopetti uransa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785
Mikähän sai Mansellin valitsemaan mieluummin McLarenin kuin Williamsin kaudelle 1995? Luulisi että olisi saanut myös Williamsilla jatkaa niin halutessaan. Olisikohan sitten antanut Hilliä paremman vastuksen Schumacherille kaudella 1995
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ja onhan Halo pelastanut jo monien kuljettajien hengen. Esimerkiksi Charles Leclercin hengen Span kisassa 2018, Romain Grosjeanin hengen viime kaudella Bahrainissa ja Lewis Hamiltonin hengen tämän kauden Monzan kisassa. Toimiva systeemi Halo siis on.
En kiistä etteikö halo olisi toimiva systeemi. Tuntuu vain ihmeelliseltä, että Sennan ja Bianchin kuolemien välillä on ehditty kaasutella yli 20 vuotta ilman haloa ja kuolemaa ja nyt sitten neljässä vuodessa se olisi pelastanut kolmen ihmisen hengen. Vanhinko ei tule kello kaulassa, mutta yli kahteenkymmeneen vuoteen mahtuu mukaan myös todella pahoja kolareita ja pahiten kärsinyt kuljettaja taitaa olla Massa jousineen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
En kiistä etteikö halo olisi toimiva systeemi. Tuntuu vain ihmeelliseltä, että Sennan ja Bianchin kuolemien välillä on ehditty kaasutella yli 20 vuotta ilman haloa ja kuolemaa ja nyt sitten neljässä vuodessa se olisi pelastanut kolmen ihmisen hengen. Vanhinko ei tule kello kaulassa, mutta yli kahteenkymmeneen vuoteen mahtuu mukaan myös todella pahoja kolareita ja pahiten kärsinyt kuljettaja taitaa olla Massa jousineen.
Leclercin ja Hamiltonin tapauksessa voitaneen sanoa, että ainakin pääkivulta on selvitty Halon ansiosta, mutta paha mennä tuosta pitemmälle sanomaan, millaista vahinkoa olisi aiheuttanut nuo kolarit.

Mutta Romain Grosjeanin pää on edelleen kiinni kropassa, ja se on kyllä kokonaan Halon ansiota.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1930
Sijainti
Vyborg
Halo on ehdottoman hyvä ja tarpeellinen keksintö, mutta hieman harmillista on, ettei kuljettajien kypärät enää oikein näy, eikä siten kypärävärityksillä ole samanlaista merkitystä kuin muinoin.

Tuli mieleen Interlagosin kisa vuodelta 1994, jossa Martin Brundle sai päähänsä vanhemman Verstappenin Benettonin renkaan varsin rajusti, mutta kuitenkin käveli omin avuin pois kolaripaikalta. Joskus on selvitty tuurilla.
Eikös toi renkaan osuminen kypärään aiheuttanut kipuja Brundelille kisan jälkeen? Josta kärsi kuulemma monta kuukautta sen kolarin jälkeen. Mikä on taatusti koskenut Brundlen päätä se Verstappenin auton renkaan osuminen, mistä ihme kyllä ei tullut vammoja päähänsä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8410
Sijainti
Helsinki
Mikähän sai Mansellin valitsemaan mieluummin McLarenin kuin Williamsin kaudelle 1995? Luulisi että olisi saanut myös Williamsilla jatkaa niin halutessaan. Olisikohan sitten antanut Hilliä paremman vastuksen Schumacherille kaudella 1995
Mansellilla oli jo sopimus Williamsin kanssa kaudesta 1995, mutta talli purki sen, sillä he halusivat nuoremman Coulthardin. Marlboro halusi maiilmanmestarin McLarenille ja painostivat Ron Dennisiä hankkimaan Nigelin suuremman sponsorisopimuksen nojalla (arvo n. 1,2 milj. dollaria). Jo ahtaaseen ohjaamoon sovittautuessa huomattiin Mansellin turhautumista ja motivaation puutetta. Hän aiheutti myös eripuraa tallissa valituksillaan. Auton käyttäytyminen ei ollut mieluista.

Tuossa juttua:
https://the-race.com/formula-1/an-eyewitness-account-of-mansells-mclaren-disaster/
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Noh noh. Eipä nyt sentään liioitella. Pää kuitenkin nojaa tukevasti ohjaamon takaseinää vasten. Rankavammoja olisi varmaan voinut tulla tai jopa aivovamma, jos kypärä olisi nostanut kaidetta nyt halon sijaan.
Liioitella? :D Hengenlähtö oli erittäin lähellä joka tapauksessa. Ainakin kun tätä simulaatiota kelailee, niin on kyllä aihetta hyvin vahvasti ainakin epäillä olisiko Grosjean enää täällä, jos tämä olisi sattunut 2017.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785
Mansellilla oli jo sopimus Williamsin kanssa kaudesta 1995, mutta talli purki sen, sillä he halusivat nuoremman Coulthardin. Marlboro halusi maiilmanmestarin McLarenille ja painostivat Ron Dennisiä hankkimaan Nigelin suuremman sponsorisopimuksen nojalla (arvo n. 1,2 milj. dollaria). Jo ahtaaseen ohjaamoon sovittautuessa huomattiin Mansellin turhautumista ja motivaation puutetta. Hän aiheutti myös eripuraa tallissa valituksillaan. Auton käyttäytyminen ei ollut mieluista.

Tuossa juttua:
https://the-race.com/formula-1/an-eyewitness-account-of-mansells-mclaren-disaster/
Mielenkiintoinen artikkeli. Mansellilta meni motivaatio kokonaan, kun odotti McLarenin tarjoavan hänelle huipputason kaluston. Kun tarjolla ei ollutkaan sellaista, Mansell päätti lopettaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3785

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1930
Sijainti
Vyborg
Mitäpä olisi käynyt jos olisi tapahtunut esim 2002-2007 toi Grosjeanin raju onnettomuus Bahrainnissa? Jolloin autot olivat käsittääkseni todella nopeita siihen aikaan formuloissa. Onneksi ei tarvitse tuota skenaariota pohtia koska kun meni tiukille jopa Halon kanssa oikeassa elämässä, jossa sai pelätä pahinta muutaman minuutin ajan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Liioitella? :D Hengenlähtö oli erittäin lähellä joka tapauksessa. Ainakin kun tätä simulaatiota kelailee, niin on kyllä aihetta hyvin vahvasti ainakin epäillä olisiko Grosjean enää täällä, jos tämä olisi sattunut 2017.
Niin, liioitella pään irtoamista.

Simulaatiot ovat simulaatioita. Tekijöillä tuskin on ollut kaikki data käytössään miten auto on liikkunut. En muista olenko juuri tuota kyseistä videota katsonut, mutta yhdessä simulaatiossa ainakin auto meni ensin läpi aidasta ja pomppasi kyljelleen aidan toiselle puolen tulipalon alettua aivan kuin monokokki olisi saanut lisää liike-energiaa tulipalosta. Nämä simulaatiot ovat kuitenkin vain harrastajien tekemiä, vaikka sinänsä ihan viihdyttäviä ovatkin.

Kuljettajan kypärä kestää sekin uskomattomia voimia. Sen paremmin tietämättä voisin väittää kestävämmäksi kuin halo itsessään.
 
Ylös