Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Minkä yksittäisen suomalaiskuljettajan voiton haluaisitte nostaa erikoisarvoon? Ikäänkuin kunniagalleriaan.

Itselleni on jäänyt mieleen Mika Häkkisen voitto Nurburgringillä kaudella 1998. Ferrari oli ottanut McLarenin alkukauden kiinni, ja Michael Schumacher oli voittanut väkevällä tavalla edellisen Italian GP:n Monzassa.


Monzan voiton myötä Häkkinen ja Schumacher olivat tasapisteissä kahteen viimeiseen kisaan lähdettäessä. Enää olisivat jäljellä vain Nurburgringin GP ja Suzukan GP Japanissa.

Tällainen oli pistetilanne ennen Nurburgringin GP:tä.

Drivers' Championship standings
PosDriverPoints
Source: [4]
1Finland Mika Häkkinen
80​
2Germany Michael Schumacher
80​
3United Kingdom David Coulthard
48​
4United Kingdom Eddie Irvine
38​
5Canada Jacques Villeneuve
20​
ūüŹĀ
ūüŹé

Constructors' Championship standings
PosConstructorPoints
1United Kingdom McLaren-Mercedes
128​
2Italy Ferrari
118​
3United Kingdom Williams-Mecachrome
33​
4Italy Benetton-Playlife
32​
5Republic of Ireland Jordan-Mugen-Honda
31​

Eli kumpi tahansa voisi voittaa maailmanmestaruuden. Tämän lisäksi myös GP- voitot olivat tasan 6-6 tässä vaiheessa.

Michael Schumacher ajoi paalupaikalle . Eddie Irvine oli toinen, Häkkinen kolmas, Fisichella neljäs ja Coulthard viides.

Irvine starttasi parhaiten ja nousi kärkeen. Kuitenkin Michael Schumacher ohitti Irvinen ennen ensimmäisen kierroksen loppua. Tämän jälkeen Irvine jäi tulpaksi Schumacherin ja Häkkisen välille.

Schumacher johti jo ylivoimaisella tavalla, kun Häkkinen viimein ohitti Irvinen. Paikka oli muuten sama, missä Häkkinen ohitti Irvinen vuotta myöhemmin kaudella 1999 miesten taistellessa keskenään mestaruudesta tuolloin.

Häkkinen alkoi tavoittamaan Schumacheria ja varikkokäyntien jälkeen oli johdossa.

Hieno voitto Mikalle. Muistan kuinka teknisen työn opettaja sanoi seuraavana päivänä koulussa tunnilla että "katsoitteko eilisen kisan. Siinä Häkkinen näytti .
Schumacherille, että kuka on paras".

Hienoja muistoja.

.
.

maxresdefault.jpg
Tällä voitolla Häkkinen löi esitahdit maailmanmestaruudelle.

 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
243
Minkä yksittäisen suomalaiskuljettajan voiton haluaisitte nostaa erikoisarvoon? Ikäänkuin kunniagalleriaan.
Ehkä Keke Rosbergin voitto Monacossa 1983.
Pääkilpailijoiden käyttämien turbomoottorien epäluotettavuus (ja Pironin loukkaantuminen) toivat Kekelle maailmanmestaruuden 1982.
Seuraavana vuonna pelikenttä oli entistäkin epätasaisempi. Turbot alkoivat kestää kisamitan, ja kilpailijatallit olivat siirtyneet hiilikuitumonokokkeihin.
Williams oli siis jo pahasti vanhentunut vapaastihengittävine Cosworth -moottoreineen ja alumiinikoreineen.
Monaco on yksi niistä harvoista radoista, joissa raaka voima ei merkitse niin paljon. Tietysti rohkea rengasvalintakin oli taustalla.
keke-rosberg-alain-prost-1983-monaco.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Ehkä Keke Rosbergin voitto Monacossa 1983.
Pääkilpailijoiden käyttämien turbomoottorien epäluotettavuus (ja Pironin loukkaantuminen) toivat Kekelle maailmanmestaruuden 1982.
Seuraavana vuonna pelikenttä oli entistäkin epätasaisempi. Turbot alkoivat kestää kisamitan, ja kilpailijatallit olivat siirtyneet hiilikuitumonokokkeihin.
Williams oli siis jo pahasti vanhentunut vapaastihengittävine Cosworth -moottoreineen ja alumiinikoreineen.
Monaco on yksi niistä harvoista radoista, joissa raaka voima ei merkitse niin paljon. Tietysti rohkea rengasvalintakin oli taustalla.
Näytä liitetiedosto 1813
Oli kyll√§ loistava ajo Kekelt√§ ūüĎć

 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Ainakin Kimin paras suoritus oli mielestäni Span 2009 voitto, keskikasti tasoisella Ferrari autolla Kers napin avulla! Jota Kimi hyödynsi mahtavasti Fisichellan ohituksessa turva-auton poistumisen jälkeen jota ilman olisi voinut hävitä kisan ilman kersiä ja alun turva-autoa hässäkkää.
Lisäksi Räikkönen joutui pitämään takana olevaa nopeampaa Force India autoa koko loppu kisan ajan. Jossa Fisichella painosti Kimiä raivokkaasti takana. Mutta painostuksesta huolimatta Kimi onnistui pitämään Fisichellan aisoissa ja ajoi kauden ainoan voittonsa lempiradallaan Belgian Spassa. Jossa Kimi oli kiistatta Span kuningas kuten jotkut fanit kutsuivat häntä siihen aikaan.
Voitostaan huolimatta Kimi ei saanutkaan jatkoa Ferrarilla vaikka sopimuksessa oli vielä muutama vuosi jäljellä. Jonka myötä Kimi savustettiin sen sijaan tylysti ulos Ferrarilta kauden päätteeksi erään suuren pankin takia. Mutta ei siitä sen enempää kuitenkaan. Lopuksi viestin lopuksi haluan toivottaa foorumin jäsenille hyvää joulua!
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Ainakin Kimin paras suoritus oli mielestäni Span 2009 voitto, keskikasti tasoisella Ferrari autolla Kers napin avulla! Jota Kimi hyödynsi mahtavasti Fisichellan ohituksessa turva-auton poistumisen jälkeen jota ilman olisi voinut hävitä kisan ilman kersiä ja alun turva-autoa hässäkkää.
Lisäksi Räikkönen joutui pitämään takana olevaa nopeampaa Force India autoa koko loppu kisan ajan. Jossa Fisichella painosti Kimiä raivokkaasti takana. Mutta painostuksesta huolimatta Kimi onnistui pitämään Fisichellan aisoissa ja ajoi kauden ainoan voittonsa lempiradallaan Belgian Spassa. Jossa Kimi oli kiistatta Span kuningas kuten jotkut fanit kutsuivat häntä siihen aikaan.
Voitostaan huolimatta Kimi ei saanutkaan jatkoa Ferrarilla vaikka sopimuksessa oli vielä muutama vuosi jäljellä. Jonka myötä Kimi savustettiin sen sijaan tylysti ulos Ferrarilta kauden päätteeksi erään suuren pankin takia. Mutta ei siitä sen enempää kuitenkaan. Lopuksi viestin lopuksi haluan toivottaa foorumin jäsenille hyvää joulua!
Yksi Kimin parhaista voitoista t√§m√§ kyll√§ūüĎćūüŹĀ
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8900
Ei ehkä yksittäisenä voittona nouse kunniagalleriaan, mutta mietin viime vuonna parhaita suomalaisten tuplamenestyskisoja, ja nostin ykköseksi Malesian GP:n 2008. Räikkönen voitti ja Kovalainen oli kolmas.

Ykkös- ja kolmossijat tulivat myös Unkarista 2008 ja Venäjältä 2017.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Ei ehkä yksittäisenä voittona nouse kunniagalleriaan, mutta mietin viime vuonna parhaita suomalaisten tuplamenestyskisoja, ja nostin ykköseksi Malesian GP:n 2008. Räikkönen voitti ja Kovalainen oli kolmas.

Ykkös- ja kolmossijat tulivat myös Unkarista 2008 ja Venäjältä 2017.
Joo. Varmasti t√§m√§ Malesian GP paras kisa n√§ist√§, miss√§ kaksi suomalaista podiumilla. Hyv√§ kisa Kimilt√§ ja Heikilt√§.ūüĎć

f1-malaysian-gp-2008-podium-race-winner-kimi-raikkonen-second-place-robert-kubica-third-pl.jpg

Harmi, ettei sitä kaksoisvoittoa kuitenkaan koskaan tullut. Lähellä käytiin. Suomalaisethan ajoivat samanaikaisesti kahdessa parhaassa tiimissä kausina 1999 (Häkkinen McLarenilla, Salo Ferrarilla), kaudella 2008 (Kimi Ferrarilla, Heikki McLarenilla), ja sitten kaudet 2017-18, jolloin Kimi Ferrarilla ja Bottas Mercedeksellä.

Kaikenkaikkiaan 11 kertaa on kaksi suomalaista ollut samaan aikaan podiumilla. Kova saavutus tämä kyllä.

17-01430059.jpg17-53489871.jpgmika_hakkinen___mika_salo__1999__by_f1_history_d9rsaz1-fullview.jpg
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
30 sivu jo menossa Nostalgia aiheisessa ketjussa! Täytyy sanoa että oli hyvä idea perustaa tämä ketju, jossa on syntynyt hyvää keskustelua ja muistelua tässä parin kuukauden aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
30 sivu jo menossa Nostalgia aiheisessa ketjussa! Täytyy sanoa että oli hyvä idea perustaa tämä ketju, jossa on syntynyt hyvää keskustelua ja muistelua tässä parin kuukauden aikana.
T√§ytyy sanoa, ett√§ hyvin t√§m√§ topicci on toiminut. Mukava vaihtaa ajatuksia F1- historiaan liittyen. ūüĎć
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Muistatteko foorumilaiset, kun Robert Lappalainen järjesti Hartwall- areenalla karting-kilpailuja vuosina 1996-1998. Paikalla oli F1- kuljettajia, muun muassa Jacques Villeneuve, Mika Salo, Johnny Herbert, Jarno Trulli ja Kevin Magnussen. Lisäksi Jenkki-Formuloista oli kuljettajia mukana.

Oli erilaisia sarjoja tuolloin tuossa, muun muassa karting-luokka ja Formula-luokka.

Tämä oli ikäänkuin jatkumoa Helsingin Sörnäisten katurata-kilpailulle, jota ajettiin vuosina 1995-97.

Itselleni tuolloin pikkupoikana oli jännä ajatus, että isot F1-starat ovat täällä Helsingissä.


Jarno Trulli ja Kimi Räikkönen ottivat radalla yhteen vuoden 1998 tapahtumassa Hartwallilla.

Salo loisti näissä ajoissa, kuten tämä vanha artikkeli kertoo. Laitan linkin:


Tässä koostevideo vuodelta 1997.


Täältä voi katsoa kuvia tapahtumasta:

 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2615
30 sivu jo menossa Nostalgia aiheisessa ketjussa! Täytyy sanoa että oli hyvä idea perustaa tämä ketju, jossa on syntynyt hyvää keskustelua ja muistelua tässä parin kuukauden aikana.
Kiitos. Mielestäni tämä toimii paljon paremmin kuin kisaviikonloppuihin tuupatut postaukset historiasta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4291
Minkä yksittäisen suomalaiskuljettajan voiton haluaisitte nostaa erikoisarvoon? Ikäänkuin kunniagalleriaan.
Hirveän vähän muistan suomalaisten voittoja enää näin jälkikäteen. Jostain syystä Häkkisen viimeiset voitot kaudelta 2001 ovat silti ns. kultaisimmat.

Erityisesti se Silverstonen voitto oli merkittävä, koska Häkä otti voiton ohittamalla Schumacherin radalla ja se oli Häkälle kauden ensimmäinen voitto.

Myös Indyn (ja uran viimeinen) voitto loppukaudesta oli upea, joskin se tuli vähän niin kuin varkain ja varikkotaktiikalla oli siinä merkittävä rooli.

Kolmantena Häkän voittona mainitsen kauden 1999 päätöskisan. Häkän oli käytännössä voitettava se kisa, jotta mestaruus tulisi kotiin. Lopulta hän ajoi paalulta voittoon ja mestaruus irtosi kirkkaasti. Sivuhuomautuksena muistan myös Coulthardin katkeran ulosajon, joka ratkaisi valmistajien tittelin Ferrarille.

Räikkösen voitoilla on minulle ollut paljon vähemmän merkitystä vaikka olen ollut Räkä-fani koko hänen aktiiviuransa ajan. Räkän ensimmäinen voitto on kuitenkin syöpynyt mielikuviin. Belgian GP 2004 on ehkäpä se toinen ainoa Räikkösen voitto, joka nousee "evergreenien" joukkoon.

Samalla täytyy kuitenkin mainita myös Belgian GP 2005. Ehkäpä paradoksaalisesti se on yksi minulle tärkeimmistä kisoista, koska Räikkönen voitti sen, mutta toisaalta kisa on painunut mieleeni jotenkin enemmän muista syistä kuin siksi että Räikkönen voitti sen. Oli se silti yksi Räikkösen vakuuttavimmista sadekelin voitoista. Sadekelin kisoista silti vaikuttavin minulle on ollut Brasilia 2003, jota Räikkönen ei kuitenkaan virallisesti voittanut, vaikka hänet alkujaan voittajaksi julistettiinkin.

TLDR;

1. Silverstone 2001: Häkkinen ajoi voittoon ohitettuaan Schumacherin radalla; Häkän "comeback" monien pettymysten jälkeen.
2. Indianapolis 2001: Häkkinen ajoi voittoon osin hienon varikkotaktiikan avittamana ja kisaa edeltävien vastoinkäymisten jälkeen.
3 a: Suzuka 1999: Häkkisen toisen mestaruuden sinetti takaa-ajoasemasta.
3 b. Malesia 2003: Räikkösen debyyttivoitto ja kaoottinen kisa; suomalaisten "a new hope".
4. Belgia 2004: Räikkösen "comeback" McLarenin surkean alkukauden jälkeen.
5 a‚Äďb. Abu Dhabi 2012 & Australia 2013: R√§ikk√∂sen upeat voitot ns. altavastaajana olleen tallin autolla. Kumpikin voitoista oli yht√§ erityisi√§ minulle; en aio valita suosikkia.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Hirveän vähän muistan suomalaisten voittoja enää näin jälkikäteen. Jostain syystä Häkkisen viimeiset voitot kaudelta 2001 ovat silti ns. kultaisimmat.

Erityisesti se Silverstonen voitto oli merkittävä, koska Häkä otti voiton ohittamalla Schumacherin radalla ja se oli Häkälle kauden ensimmäinen voitto.

Myös Indyn (ja uran viimeinen) voitto loppukaudesta oli upea, joskin se tuli vähän niin kuin varkain ja varikkotaktiikalla oli siinä merkittävä rooli.

Kolmantena Häkän voittona mainitsen kauden 1999 päätöskisan. Häkän oli käytännössä voitettava se kisa, jotta mestaruus tulisi kotiin. Lopulta hän ajoi paalulta voittoon ja mestaruus irtosi kirkkaasti. Sivuhuomautuksena muistan myös Coulthardin katkeran ulosajon, joka ratkaisi valmistajien tittelin Ferrarille.

Räikkösen voitoilla on minulle ollut paljon vähemmän merkitystä vaikka olen ollut Räkä-fani koko hänen aktiiviuransa ajan. Räkän ensimmäinen voitto on kuitenkin syöpynyt mielikuviin. Belgian GP 2004 on ehkäpä se toinen ainoa Räikkösen voitto, joka nousee "evergreenien" joukkoon.

Samalla täytyy kuitenkin mainita myös Belgian GP 2005. Ehkäpä paradoksaalisesti se on yksi minulle tärkeimmistä kisoista, koska Räikkönen voitti sen, mutta toisaalta kisa on painunut mieleeni jotenkin enemmän muista syistä kuin siksi että Räikkönen voitti sen. Oli se silti yksi Räikkösen vakuuttavimmista sadekelin voitoista. Sadekelin kisoista silti vaikuttavin minulle on ollut Brasilia 2003, jota Räikkönen ei kuitenkaan virallisesti voittanut, vaikka hänet alkujaan voittajaksi julistettiinkin.

TLDR;

1. Silverstone 2001: Häkkinen ajoi voittoon ohitettuaan Schumacherin radalla; Häkän "comeback" monien pettymysten jälkeen.
2. Indianapolis 2001: Häkkinen ajoi voittoon osin hienon varikkotaktiikan avittamana ja kisaa edeltävien vastoinkäymisten jälkeen.
3 a: Suzuka 1999: Häkkisen toisen mestaruuden sinetti takaa-ajoasemasta.
3 b. Malesia 2003: Räikkösen debyyttivoitto ja kaoottinen kisa; suomalaisten "a new hope".
4. Belgia 2004: Räikkösen "comeback" McLarenin surkean alkukauden jälkeen.
5 a‚Äďb. Abu Dhabi 2012 & Australia 2013: R√§ikk√∂sen upeat voitot ns. altavastaajana olleen tallin autolla. Kumpikin voitoista oli yht√§ erityisi√§ minulle; en aio valita suosikkia.
Hienon listan teitūüĎć. Tuossahan on todella merkitt√§vi√§ suomalaisvoittoja.

Häkkisen vika kausi oli vähän pannukakku, mutta tosiaan kaksi hienoa voittoa sieltä tuli kuitenkin.

Tällä ohituksella Mika näytti, että ei taidot ole mihinkään hävinneet vaikeasta alkukaudesta huolimatta.

Mikan Suzukan GP:n startti kaudella 1999 oli kyllä mieletön. Tässä kisassa Häkkinen joutui taistelemaan Schumacheria vastaan, toisinkuin siinä toisessa Suzukan voitossa 1998, jolloin Schumacher joutui uusintastartissa lähtemään joukon takaa paalupaikasta huolimatta.

Mikan startti
.
Häkkinen kertoo ominsanoin startistaan

Olihan tuo David Coulthardin spinni vähän turha. Ajovirhe, ei kai siinä mitään. Tämän ansiosta Ferrari sitten vei valmistajien mestaruuden, mutta itseäni se ei haitannut, sillä olihan Mika Salo ollut sitä mukana tuomassa.


Kummassakin Kimin Lotus- voitossa oli sama järjestys podiumilla; 1.Kimi 2.Alonso 3.Vettel

2012-342519-abu-dhabi-grand-prix-podium-kimi-raikkonen-fernando-alonso-sebastian-vettel-er1.jpgformel-1-2013-melbourne-podium-130.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Hirveän vähän muistan suomalaisten voittoja enää näin jälkikäteen. Jostain syystä Häkkisen viimeiset voitot kaudelta 2001 ovat silti ns. kultaisimmat.

Erityisesti se Silverstonen voitto oli merkittävä, koska Häkä otti voiton ohittamalla Schumacherin radalla ja se oli Häkälle kauden ensimmäinen voitto.

Myös Indyn (ja uran viimeinen) voitto loppukaudesta oli upea, joskin se tuli vähän niin kuin varkain ja varikkotaktiikalla oli siinä merkittävä rooli.

Kolmantena Häkän voittona mainitsen kauden 1999 päätöskisan. Häkän oli käytännössä voitettava se kisa, jotta mestaruus tulisi kotiin. Lopulta hän ajoi paalulta voittoon ja mestaruus irtosi kirkkaasti. Sivuhuomautuksena muistan myös Coulthardin katkeran ulosajon, joka ratkaisi valmistajien tittelin Ferrarille.

Räikkösen voitoilla on minulle ollut paljon vähemmän merkitystä vaikka olen ollut Räkä-fani koko hänen aktiiviuransa ajan. Räkän ensimmäinen voitto on kuitenkin syöpynyt mielikuviin. Belgian GP 2004 on ehkäpä se toinen ainoa Räikkösen voitto, joka nousee "evergreenien" joukkoon.

Samalla täytyy kuitenkin mainita myös Belgian GP 2005. Ehkäpä paradoksaalisesti se on yksi minulle tärkeimmistä kisoista, koska Räikkönen voitti sen, mutta toisaalta kisa on painunut mieleeni jotenkin enemmän muista syistä kuin siksi että Räikkönen voitti sen. Oli se silti yksi Räikkösen vakuuttavimmista sadekelin voitoista. Sadekelin kisoista silti vaikuttavin minulle on ollut Brasilia 2003, jota Räikkönen ei kuitenkaan virallisesti voittanut, vaikka hänet alkujaan voittajaksi julistettiinkin.

TLDR;

1. Silverstone 2001: Häkkinen ajoi voittoon ohitettuaan Schumacherin radalla; Häkän "comeback" monien pettymysten jälkeen.
2. Indianapolis 2001: Häkkinen ajoi voittoon osin hienon varikkotaktiikan avittamana ja kisaa edeltävien vastoinkäymisten jälkeen.
3 a: Suzuka 1999: Häkkisen toisen mestaruuden sinetti takaa-ajoasemasta.
3 b. Malesia 2003: Räikkösen debyyttivoitto ja kaoottinen kisa; suomalaisten "a new hope".
4. Belgia 2004: Räikkösen "comeback" McLarenin surkean alkukauden jälkeen.
5 a‚Äďb. Abu Dhabi 2012 & Australia 2013: R√§ikk√∂sen upeat voitot ns. altavastaajana olleen tallin autolla. Kumpikin voitoista oli yht√§ erityisi√§ minulle; en aio valita suosikkia.
Tuosta tuli mieleen että Häkkinen joutui odottamaan peräti 6 vuotta ekaa voittoaa 97 Jerezissä kun taas Kimi puolestaan sai ensi voittonsa jo kolmannella kaudella eli 2003 Malesian osakilpaluissa Mclarenilla.
Siinä mielessä oli molemmilla eroja menestyksessä.
Toisaalta lopulta kumpikin saavutti lähes saman verran voittoja eli Mika 20 voittoa ja Kimi 21 voittoa urillaan, mestaruuksissa puolestaan Kimille tuli 1 kappale ja Häkkiselle pari mestaruutta. Joten voi sanoa että lähes yhtä menestykseitä kuskeja kumpikin oli.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Tuosta tuli mieleen että Häkkinen joutui odottamaan peräti 6 vuotta ekaa voittoaa 97 Jerezissä kun taas Kimi puolestaan sai ensi voittonsa jo kolmannella kaudella eli 2003 Malesian osakilpaluissa Mclarenilla.
Siinä mielessä oli molemmilla eroja menestyksessä.
Toisaalta lopulta kumpikin saavutti lähes saman verran voittoja eli Mika 20 voittoa ja Kimi 21 voittoa urillaan, mestaruuksissa puolestaan Kimille tuli 1 kappale ja Häkkiselle pari mestaruutta. Joten voi sanoa että lähes yhtä menestykseitä kuskeja kumpikin oli.
Niinkuin sanoit, yhtä menestyksekkäitä ovat sekä Häkkinen että Räikkönen. Ja myös paljon samaa löytyy heidän uraltaan.

Kummallakin suomalaismestarilla oli monikautinen tiimikaveri David Coulthard, jonka sekä Mika että Kimi päihittivät.

Häkkinen ja Räikkönen laittoivat myös Michael Schumacherin erittäin ahtaalle radalla.

Ensimmäiset paalupaikkansa kummatkin ottivat Nurburgringin radalla (Mika kaudella 1997, Kimi kaudella 2003). Viimeinen GP- voitto tuli kummallakin USA:n GP:ssä (Häkkinen voitti Indianapolisissa 2001, Kimi Austinissa 2018).

Mikalla kaksi mestaruutta Kimin yhtä mestaruutta vastaan, mutta Kimillä enemmän GP-voittoja (21 vs 20). Myös podiumeja Kimillä huomattavasti enemmän (103 vs 51).

Kummatkin ajoivat sekä McLarenilla että Lotuksella (Mika tosin Colin Chapmanin Lotuksella, Kimi Enstonen Lotuksella).

Paljon siis samaa.

getty_coultharddavidsynttarit2018hakkinenraikkonen-696x459.jpg

Tässä eräs toimitus arvioi Häkkistä ja Räikköstä keskenään.


Alex Wurzin arviointia siitä, kumpi on nopeampi, Häkkinen vai Räikkönen. Wurz oli McLarenin testikuljettajana Mikan ja Kimin aikoina.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Suomella on kolme F1-maailmanmestaria, Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen.

Joku irvileuka voisi todeta, että kyllähän se Nina Rindt (os. Lincoln) nosti ensimmäisenä F1-maailmanmestaruuspokaalia, mikä sekin pitää paikkansa. Jochen Rindt voitti maailmanmestaruuden kaudella 1970, mutta kuoli Monzassa, joten hänen suomalainen vaimonsa kävi noutamassa palkinnon hänen puolestaan.

Lisäksi joku voisi vielä todeta, että onhan Sami Seliö myös suomalainen F1-maailmanmestari. Tämäkin pitää paikkansa. Mutta Seliö tietysti maailmanmestari F1-veneiden puolella. Kaksinkertainen sellainen (kaudet 2007 ja 2010).

Mutta Mika Häkkinen on siis ainoa tuplamestari F1:ssä radan puolella.

Kumpaa Häkkisen mestaruuskautta pidätte parempana? Voisi sanoa, että kaudet 1998 ja 1999 olivat Häkkisen osalta hyvin erilaisia.

Kaudella 1998 Mika osoitti virheettömyyttä kisasuorituksillaan, ja sitä tarvittiinkin Ferrarin Michael Schumacheria vastaan. Häkkinen ja Schumacher erottautuvat koko kauden kanssakilpailijoistaan, ja kävivät tasaisen taistelun mestaruudesta. Häkkiselle 8 GP- voittoa, Schumacherille 6 GP- voittoa. Ratkaisu nähtiin vasta kauden finaalissa Suzukassa, missä Häkkinen voitti ja Schumacher keskeytti.


Kaudella 1999 mestaruustaistelu oli erilainen. Alkukaudesta käytiin kovaa kamppailua Schumacherin ja Häkkisen välillä. Toki Irvine voitti Melbournessa. Silverstonessa sitten sattui Schumacherin ulosajo, jossa hän loukkaantui.

Schumacherin loukkaantumisen jälkeen Ferrarin ykköskuski oli Eddie Irvine. Salo oli Irvinen tukija kakkoskuskina.

McLarenille ja myös Häkkiselle sattui muutamia virheitä kauden aikana, kuten Inolassa ja Monzassa Häkkisen keskeytykset ajovirheestä kilpailun kärjessä.

Myös Coukthard oli välillä turhan innokas aiheuttaen Häkkisen pyörähdyksen Itävallassa. Salo teki hyvää työtä tiimin kakkosena ja luovutti voiton Irvinelle Hockenheimissa. Michael Schumacher palasi Malesian uudella radalla takaisin F1:iin, ja järjesti Irvinelle voiton päästämällä Irvinen ohitseen ja hidastellessaan sen jälkeen Häkkisen menoa.

Ratkaisu nähtiin taas Suzukassa, jossa Häkkinen otti hienon voiton. Näin Häkkiselle toinen mestaruus.

Mika otti kaudella 11 paalupaikkaa 16 mahdollisesta, kun Coulthard ei ottanut yhtään paalupaikkaa.


Kumman Häkkisen mestaruuden nostatte paremmaksi?

F2ux_VXcQACvATUyNC9k7A.jpegfuJEDKuJSvKrieraY0NvEQ.jpeg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Vuonna 98 Häkkinen oli tasaisempi ja keskittyneempi kuin 99 koko kauden ajan Schumacheria vastaan.
Kaudella 99 Häkkinen oli puolestaan nopeampi kuin 98, etenkin aika-ajoissa.
Jolloin ajoi 11 paalua koko kauden aikana Häkkinen tosin teki enemmän virheitä kuin 98 kuten Imolan ulosajo 99,Monza 99 kämmi johtoasemassa.
Mihin saattoi vaikuttaa Schumin poissaolo mestaruustaistelusta. Jonka sijaan taisteli kakkoskuski Irvinea vastaan loppukauden.

Sanoisin että molemmat mestaruudet olivat uskomattomia. Vaikka arvostankin enemmän 1998 mestaruutta kuin 1999.
Niin oli se silti kova suoritus Mikalta voittaa kaksi mestaruutta peräkkäin johon moni ei ole pystynyt!
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
243
Kaipa tämäkin kelpaa; Kuka oli McLaren MP4/4 menestyksen taustalla:
Pitempi versio:
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Ligier-tiimissä ajoi 1990- luvulla varsin samanniminen kuljettajakaksikko, nimittäin Mark Blundell ja Martin Brundle. Melkeinpä siis nimikaimat.

gettyimages-649874970-1024x1024.jpg

Kummatkin toimivat myös McLaren-kuljettajina ja Mika Häkkisen tiimikaverina. Martin Brundle ajoi McLarenilla kaudella 1994 ja Mark Blundell kaudella 1995. Tämän jälkeenhän David Coulthardista tuli pitkäaikainen tiimikaveri Mika Häkkiselle.

My√∂s miesten menestys F1:ss√§ oli l√§hes samanlaista. Kummatkin saavuttivat useamman podiumin, mutta GP-voitto j√§i uupumaan. ūüŹĀ
 
Viimeksi muokattu:
Ylös