Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Pironi olisi ollut ehdottomasti mestari. Jätti 5 viimeistä kisaa ajamatta ja silti jäi Kekestä vain 5 pisteen päähän. Ferrari oli yksi kauden 1982 nopeimmista autoista Renaultin ohella.

Villeneuve ja Bellof olivat molemmat todella nopeita, mutta myös vähän nuoren Verstappenin tyylisiä kaikki tai ei mitään -asenteella ajavia. Voittavia kuljettajia - ehdottomasti, maailmanmestareita - siinä ja siinä. Nopeuden puolesta mestariainesta, mutta lisäkypsyys ei olisi ollut pahasta.

Nannini oli ehkä vähän Michele Alboreto tai tuoreemmista kuskeista Coulthard tai Webber. Hän olisi saattanut jonain vuonna jopa olla hyvällä tuurilla mestaruustaistelussa.

Bianchin kyvyt jäivät F1:ssä näyttämättä kilpaulukyvyttömän Marussian vuoksi. GP2:ssa jäi Maldonadon, Perezin ja toisella kaudella Grosjeanin taa. Itse veikkaisin, että hän olisi ollut ehkä saavuttanut podiumeja kilpailukykyisellä kalustolla, kenties jopa voittoja, mutta en olisi ensimmäisenä väittämässä hukatuksi mestariksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Otetaanpa sitten kysymys kuljettajista, jotka kuolivat/loukkaantuivat vakavasti kesken kaiken saavuttamatta mestaruuksia. Kuka oli kovin ja miksi? Kenellä olisi jäänyt mestaruus saavuttamatta, vaikkei olisikaan menehtynyt kesken uran?

Nämä nimet nyt ainakin mielessä käänteisessä kronologisessa järjestyksessä.

1) Jules Bianchi
2) Alessandro Nannini
3) Stefan Bellof
4) Didier Pironi
5) Gilles Villeneuve

Muitakin nimiä saa heittää keskusteluun.

Joka haluaa kaivella vanhempia aikoja, niin saa toki kommentoida myös Ronnie Petersonin, Tom Prycen, Francois Cevertin jne.

Näistä 70-luvulla kuolleista ainakin Super Swede Peterson oli Lotuksella mestaripotentiaalia.

Tom Pryce oli näyttänyt Shadowilla vauhtiaan ja ottanut epäluotettavalla autolla pari podiumia kahden kauden aikana ja häneltä odotettiin kovia tuloksia jatkossa. Olisi varmasti kilpailukykyisellä autolla pystynyt ainakin yksittäisiin voittoihin.

Cevert ehti yhden voiton ottaakin. 1974 hänestä piti tulla Tyrrellin ykköskuski, mutta toisin kävi.
Kiitos kysymyksestä. Todella hyvä ja mielenkiintoinen kysymys ja aihe👍

Kaikki mainitsemasi kuljettajat olivat erittäin lahjakkaita. Itseäni harmittaa, että noin kovilta nimiltä jäi täysi potentiaali hyödyntämättä.

Stefan Bellof oli ehkä jopa Saksan kaikkien aikojen lahjakkuus. Jopa siis Michael Schumacheria kovempi rattimies.

Gilles Villeneuve oli ainutlaatuinen lahjakkuus hänkin. Mielenkiintoinen ura moottorikelkoista F1:iin. Olisi ansainnut maailmanmestaruuden ja jopa useammankin. Ehdottomasti parempi kuin poikansa Jacques Villeneuve, josta tuli maailmanmestari F1:ssä.

Didier Pironi oli hänkin erittäin hyvä, mutta mitä olen F1- historiaa lukenut, niin ei ollut yhtä nopea kuin Gilles. Imolan kisa 1982 oli traaginen, sillä vaikka Ferrarille tuli kaksoisvoitto, niin Pironi ei noudattanut tiimimääräystä. Tästä Gillesille tuli pakkomielle voittaa Pironi, mikä ehkä osaltaan vaikutti Belgian aika-ajoon 1982.

Bianchi oli lahjakas, mutta vaikea sanoa, mihin kyvyt olisivat riittäneet kärkitiimeissä. Ehkä Leclercin tasoa?

Tom Prycen kuolonkolari oli varmaan F1-historian hirvein tapahtuma. 😔
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Pironi sai aikanaan todella paljon paskaa niskaansa sekä Villeneuven että Riccardo Palettin kuolemista. Missä ei kyllä ole mitään järkeä, sillä kummastakaan tapauksesta ei voi tippaakaan häntä syyttää. Ei ollut ylipäätään erityisesti pidetty henkilö minun muistaakseni.

Sinänsä mielenkiintoista, että niinkin lahjakas F1-maa (ja yleisestikin moottoriurheilumaa) kuin Ranska on tuottanut vain yhden F1-mestarin, Alain Prostin. Kisavoittajia onkin sitten 14 kappaletta. Ehkä Gasly, Ocon tai sitten aikanaan esim. Pourchaire pystyy heille taas tittelin tuomaan.

Italian tilastot on vähän samaa luokkaa; kisavoittajia peräti viisitoista, mutta mestaruuksia yhteensä 3 ja nekin tuli ykkösten ottaessa vasta ensiaskeleitaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Sinänsä mielenkiintoista, että niinkin lahjakas F1-maa (ja yleisestikin moottoriurheilumaa) kuin Ranska on tuottanut vain yhden F1-mestarin, Alain Prostin. Kisavoittajia onkin sitten 14 kappaletta. Ehkä Gasly, Ocon tai sitten aikanaan esim. Pourchaire pystyy heille taas tittelin tuomaan.
Kyllä pitäisi käydä järjetön munkki jos näin kävisi. Ihan Ok kuskeja, mutta siihen se jää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Gaslystä on vaikea mennä sanomaan mutta Ocon vaikuttaa liian hitaalta. Tallikaverilta on tullut turpaan aina. Ensi vuonna alkaa miehen viides kokonainen kilpakausi, joten viimeistään silloin on otettava askel eteenpäin. Ricciardokin ajoi kolme vuotta häntäpään autoja eikä koskaan vakuuttanut. Suoritukset tulivat esiin vasta kun hän pääsi Red Bull Racingille ajamaan voittoihin kykenevällä kalustolla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Muistan sen kun oli huhuja silloin 2018 kesällä Oconin siirtymistä Bottaksen paikalla seuraavaksi kaudeksi. Mikä ei kuitenkaan lopulta toteutunut huhuista huolimatta.

Itse olen jälkikäteen pohtinut että mahtoikohan Mercedes vakavasti harkita Oconin palkkaamista, Bottaksen tilalle vai oliko kyseessä vain mediassa pyörinyt huhumylly.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Olen aina pohdiskellut miten esim Schumacher olisi pärjännyt Mclarenilla Mikan paikalla ja Häkkinen Ferrarilla Schumin paikalla, jos olisi osat vaihtuneet molemmilla. Jolloin olisi historia voinut mennä ihan toisinpäin vaihtoehtoisilla universumeilla Scifimäiseen tyyliin.
Jossakin vaihtoehto skenaariossa vaikkapa Mika Salosta olisi tullut Häkkisen sijaan kaksinkertainen maailmanmestari rinnakkais todellisuudessa tai esim Barrichellosta olisi tullut 5 kertainen maailmanmestaria Ferrarilla 2000-2004 ilman Schumin läsnäoloa tallissa.
Tälläisillä ajatuksilla on joskus ihan kiva leikkiä. Että jos asiat olisivatkin menneet eri tavalla kuin ne lopulta meni.

Ihmetyttää, että miten Williams ei muistanut ajoissa laittaa ilmoitusta osallistumisestaan kauden 1993 MM-sarjaan. Tämä viivästyminen sitten aiheutti sen, että Lotuksella oli mahdollisuus kiusantekoon niin, ettei Mika Häkkinen päässytkään Williamsille.

Voidaan myös ajatella, että jos Mika olisi päässyt Williamsille, hänen uransa olisi jatkunut pidempään. Adelaiden onnettomuus oli yksi vahva tekijä siihen, että Häkkinen lopetti uransa niin aikaisin. Voitettuaan maailmanmestaruudet Mika ei nähnyt enää mieltä vaarantaa henkeään.

Toisaalta voidaan myös spekuloida, että olisiko Häkkinen ajanut Sennan autossa Imolassa 1994, jos Williams siirto olisi toteutunut.

Mika Salon uran vaisuus myös häiritsee. Salohan oli Formula 3:ssa ihan Häkkisen veroinen. Olisi ansainnut paikan huipputason tiimissä. Toki Salo tuurasi Schumacheria Ferrarilla, mutta Salo olisi ansainnut myös vakituisen pestin huipputiimeissä.

Kaudella 1996 Salo oli lähellä päästä Ferrarille, mutta Ken Tyrrell ei suostunut mistään hinnasta luopumaan Salosta. No emme voi muuttaa historian kulkua.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muistan sen kun oli huhuja silloin 2018 kesällä Oconin siirtymistä Bottaksen paikalla seuraavaksi kaudeksi. Mikä ei kuitenkaan lopulta toteutunut huhuista huolimatta.

Itse olen jälkikäteen pohtinut että mahtoikohan Mercedes vakavasti harkita Oconin palkkaamista, Bottaksen tilalle vai oliko kyseessä vain mediassa pyörinyt huhumylly.
Kyllä varmaan Mercedeksellä tätä Oconin palkkaamista ihan vakavissaan mietittiin
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Mika Salon uran vaisuus myös häiritsee. Salohan oli Formula 3:ssa ihan Häkkisen veroinen. Olisi ansainnut paikan huipputason tiimissä. Toki Salo tuurasi Schumacheria Ferrarilla, mutta Salo olisi ansainnut myös vakituisen pestin huipputiimeissä.

Kaudella 1996 Salo oli lähellä päästä Ferrarille, mutta Ken Tyrrell ei suostunut mistään hinnasta luopumaan Salosta. No emme voi muuttaa historian kulkua.
Salo voi kiittää onneaan ja eritoten itseään sinnikkyydestä, että ylipäätään onnistui murtautumaan ykkösiin lähes kolmekymppisenä. Vuodet Japanissa eivät olleet menestyksekkäitä, mutta ilmeisesti palkka oli hyvä ja elämä maistui
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Kyllä varmaan Mercedeksellä tätä Oconin palkkaamista ihan vakavissaan mietittiin
Ei siinä kovin vakavissaan voitu olla, kun Bottas sai pitää paikkansa vaikka ajoi koko uransa heikointa kautta. Myöhemmätkin vuodet huomioiden 2018 lienee hänen pohjanoteerauksensa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Mihis aikaan Bottas sai sopimuksen tuolloin 2018? Minusta Bottaksen alkukausi ei mennyt edes kovin huonosti, vaikka voitot jäi saamatta. Kautta kun katsoo niin Saksan GP:hen asti Bottas ajoi ihan hyvin, ja useasti jäi voitto hyvin vähästä kiinni. Tuosta eteenpäin oli kuitenkin sysipaska Venäjän kisaa lukuunottamatta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Eikös se ollut kesä 2019 kun Oconia huhuiltiin Bottaksen korvaajaksi kaudelle 2020 :unsure: Siis kausi jolloin nähtiin pahan parta-Bottaksen esiinmarssi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Salo voi kiittää onneaan ja eritoten itseään sinnikkyydestä, että ylipäätään onnistui murtautumaan ykkösiin lähes kolmekymppisenä. Vuodet Japanissa eivät olleet menestyksekkäitä, mutta ilmeisesti palkka oli hyvä ja elämä maistui
Näinhän se oli. Ja silti Salo ajoi peräti seitsemässä tiimissä F1-aikana. Olisiko sitten ollut mestaruusainesta? Vaikea sa oa
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mika Salo ajoi F1-uransa lähestulkoon keskikastin tai vieläpä sitä alemman tason tiimeissä, kuten Lotuksella, Tyrrellillä ja Arrowsilla.

Mutta Monacossa Salo pääsi loistamaan, varsinkin auton tasoon nähden. Salo oli siellä viides Tyrrellillä kausina 1996 ja 1996, neljäs Arrowsilla kaudella 1998, ja viides Sauberilla kaudella 2000.

Kausina 1996 ja 2000 toinen Mika, Häkkinen, sijoittui McLaren-Mercedeksellään Salon taakse kuudenneksi Salon ollessa siis viides.

Salon menoa Monacossa 1998 tyylikkäällä mustalla Arrowsilla.


Ferrarilla Salo näytti olevansa ihan kärkitason kuljettaja. Tässä muutama nostalginen pätkä.

Monzassa:

Hockenheimissa:
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kun ajatellaan JJ.Lehdon ja Mika Salon uraa, löytyy sieltä monia yhtäläisyyksiä. Kummatkin ajoivat F1:ssä huipputiimissä (JJ.Lehto Benettonilla ja Salo Ferrarilla), mutta vain kohtuullisen lyhyen aikaa. Muuten ura meni kummallakin pienissä keskikastin tiimeissä.

Molemmat olivat kuitenkin F1:ssä podiumilla, ja ajoivat sen jälkeen myös jenkki-Formuloissa. Salo oli jopa podiumilla Miamin kisassa kaudella 2003 tehden näin suomalaista autourheilu-historiaa.

Molemmat ovat myös kaksinkertaisia Le Mans 24H- voittajia. JJ. Lehto voitti Le Mansin 24 H- kisan vuosina 1995 ja 2005, Salo puolestaan vuosina 2008 ja 2009.

Mutta kumman porukka täällä foorumilla arvostaa korkeammalle kuljettajana, Salon vai JJ. Lehdon?

Alla: Sekä JJ. Lehto että Mika Salo saavuttivat F1-podiuminsa punaisessa ajohaalarissa

open-uri20120928-27465-ezt2zq.jpg4b029e3c297f4308895ca5ff9341942b.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Molemmat olivat saman tasoisia kuskeja jotka ajoivat formula urallaan palkintopallille ja ajoivat suurimman osan urastaan keskikasti talleissa taistellen pistesijoista JJ Dallara,Sauberilla Salo Tyrrell,Sauberilla.

Lisäksihän kumpikin ajoi muutamia kisoja Huipputalleissa eli JJ Benettonilla 94 Salo Ferrarilla 99 josta menestyksekkäämpi oli Salon pesti Ferrarilla joka ajoi peräti 2 palkintopalli sijaa Saksassa ja Italiassa Schumia tuuratessa 99. Jonka kautta Salo loi hyvät suhteet talliin uran jälkeenkin.
Lehdon Benetton ura ei ollut puolestaan menestyksekäs. Koska kausi meni pilalle jo talvitesteissä sattuneessa onnettomuudessa, jonka takia joutui jättämään kauden ekaa kisaa sivuun ja ei koskaan päässyt toipumaan kunnolla kauden aikana. Minkä takia kausi meni täysin pipariksi Järvilehdon kohdalla ja ura päättyikin kauden jälkeen.

Lisäksi JJ ja Salo ajoivat Le Mansissa. Jossa molemmat saavuttivat menestystä voittaen Le Mansin mikä on hieno saavutus molemmilta kuskeilta!
JJ taisi olla ensimmäinen suomalainen kuski joka voitti kyseisen tapahtuman 1995.
Molemmathan on saavuttaneet menestystä myös muissakin sarjoissa kuten jenkki sarjoissa.Ja ajoihan JJ muutaman kauden DTM sarjassa Keken tallissa 95

JJ ja Salo toimivat myös kommentaattoreina Maikkarilla uriensa jälkeen formula kisoissa pitkään.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Harmi kun tästä on tullut tilastoketju. Siis eikös tarkoitus olis jakaa muistoja ja erityisiä hetkiä tms? Fiiliksiä jne?

Kaikki tilastothan löytyy netistä jne. :)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Harmi kun tästä on tullut tilastoketju. Siis eikös tarkoitus olis jakaa muistoja ja erityisiä hetkiä tms? Fiiliksiä jne?

Kaikki tilastothan löytyy netistä jne. :)
Tämähän se tarkoitus on. Mutta jos viittasit tuohon, että kerroin Salon ja JJ.Lehdon urista, niin tarkoitus oli vaan vähän pohjustaa. Kertokaa toki kaikki, mitä muistoja Salosta tai JJ:stä on jäänyt mieleen sopukoihin 😀
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Tämähän se tarkoitus on. Mutta jos viittasit tuohon, että kerroin Salon ja JJ.Lehdon urista, niin tarkoitus oli vaan vähän pohjustaa. Kertokaa toki kaikki, mitä muistoja Salosta tai JJ:stä on jäänyt mieleen sopukoihin 😀
En siis tarkoittanut mitään viestiä yksityiskohtaisesti. Toki on hyvä että juttua riittää. Itse toivoisin että jengi jakais enemmän jonkun tapahtuman yhteydessä olevia fiiliksiä ja huikeita muistoja henk koht näkökulmasta. :) Ne on mielenkiintoista kuulla miten jengi kokee tietyt asiat jne.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Salon 99 Hockenheimin kakkossija on suomalaisittain yksi katkerimmista muistoista! Koska Salo olisi voinut voittaa kyseisen kisan helposti Ferrarilla.
Mutta mestaruustaiston vuoksi hänen oli pakko luovuttaa voitto tallikaveri Irvinelle, joka itsekin oli sitä mieltä että Salon olisi ansainnut voiton kisan jälkeen.
 
Ylös