Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Itselleni erityinen hetki Salosta on ilman muuta Monaco 1998. Mahtava kisa Salolta. Ja mikä suomalaispäivä, kun Häkkinen voitti ja Salo Arrowsilla neljäs.

Väritykseltään Arrows oli todella tyylikäs, harmi ettei suorituskyky ollut samalla tasolla.

Itse muistan kuinka innostunut vielä olin, kun Salo pääsi Tyrrelliltä Arrowsille. Arrows kulki hyvin vielä kaudella 1997. Hill toinen Unkarissa.

arrow-1998-soymotor.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Salon 99 Hockenheimin kakkossija on suomalaisittain yksi katkerimmista muistoista! Koska Salo olisi voinut voittaa kyseisen kisan helposti Ferrarilla.
Mutta mestaruustaiston vuoksi hänen oli pakko luovuttaa voitto tallikaveri Irvinelle, joka itsekin oli sitä mieltä että Salon olisi ansainnut voiton kisan jälkeen.
Irvine antoi Mikalle kuitenkin voittopokaalin. Salollehan se kuului
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Salon 99 Hockenheimin kakkossija on suomalaisittain yksi katkerimmista muistoista! Koska Salo olisi voinut voittaa kyseisen kisan helposti Ferrarilla.
Mutta mestaruustaiston vuoksi hänen oli pakko luovuttaa voitto tallikaveri Irvinelle, joka itsekin oli sitä mieltä että Salon olisi ansainnut voiton kisan jälkeen.
Itseäni harmitti enemmän Häkkisen kokema epäonni tuolloin Hockenheimissa. Niin pitkään kun hauskuutta kesti, oli Häkkisen esitys varsin ylivoimainen kunnes ensin varikolla vierähti ylimääräistä aikaa ja heti perään räjähti rengas.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
JJ. Lehdon ura olisi ollut varmasti hyvin erilainen ilman Silverstonessa tapahtunutta onnettomuutta. Varmaankin GP- voittajaksi JJ. Lehto olisi kyennyt ainakin.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Itseäni harmitti enemmän Häkkisen kokema epäonni tuolloin Hockenheimissa. Niin pitkään kun hauskuutta kesti, oli Häkkisen esitys varsin ylivoimainen kunnes ensin varikolla vierähti ylimääräistä aikaa ja heti perään räjähti rengas.
Tuo startti oli mahtava. Häkkinen eka ja Salo toinen. Mika vs Mika muutamat ekat kierrokset.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Kun ajatellaan JJ.Lehdon ja Mika Salon uraa, löytyy sieltä monia yhtäläisyyksiä. Kummatkin ajoivat F1:ssä huipputiimissä (JJ.Lehto Benettonilla ja Salo Ferrarilla), mutta vain kohtuullisen lyhyen aikaa. Muuten ura meni kummallakin pienissä keskikastin tiimeissä.

Molemmat olivat kuitenkin F1:ssä podiumilla, ja ajoivat sen jälkeen myös jenkki-Formuloissa. Salo oli jopa podiumilla Miamin kisassa kaudella 2003 tehden näin suomalaista autourheilu-historiaa.

Molemmat ovat myös kaksinkertaisia Le Mans 24H- voittajia. JJ. Lehto voitti Le Mansin 24 H- kisan vuosina 1995 ja 2005, Salo puolestaan vuosina 2008 ja 2009.

Mutta kumman porukka täällä foorumilla arvostaa korkeammalle kuljettajana, Salon vai JJ. Lehdon?

Alla: Sekä JJ. Lehto että Mika Salo saavuttivat F1-podiuminsa punaisessa ajohaalarissa

Näytä liitetiedosto 1837Näytä liitetiedosto 1838
Salo ajoi GT2-luokan voittoihin ko. vuosina. Lehto voitti kokonaiskilpailun.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Salolla on noista herroista kovemmat tulokset, joten varmasti hän on myös hieman parempi kuljettaja. Lisäksi tasaväkisyys ilmiömäisen Häkkisen kanssa brittien F3-sarjassa nostaa Salon osakkeita silmissäni.

JJ:n kausi 1994 oli kyllä ikävän epäonninen ja epätasainen.

Ensin se testionnettomuus, comeback-kisassa Imolassa aika-ajo meni hyvin, edellä Schumacher, Williamsit ja Bergerin Ferrari. Sitten startti pipariksi ja kisa jäi siihen.

Monacossa vauhti oli kateissa, aika-ajoissa 17. ja kisassa Schumacher oli ohittamassa kahdella kierroksella.

Barcelonassa vauhti löytyi, aika-ajoissa neljänteen ruutuun ja kisassa ihan hyvässä vauhdissa nousten kolmanneksi Häkkisen keskeytettyä edestä. Valitettavasti JJ:n auto hyytyi viisi kierrosta myöhemmin.

Montrealissa vauhti oli taas kateissa, aika-ajoissa 20. ja kisassa kierroksen jääneenä seitsemäntenä maaliin. Fittipaldin hylkäyksen myötä JJ sai vielä yhden pisteen.

Sen jälkeen JJ hyllytettiin Verstappenin tieltä, kunnes Schumacherin kilpailukiellon myötä pääsi vielä Monzassa ja Estorilissa mukaan, muttei säväyttänyt ollenkaan. Monzassa 20. ruutu aika ajoissa ja kisassa toiseksi viimeisenä maaliin tulleena 9. Estorilissa 16. ruutu ja keskeytys pyörähdykseen yrittäessään ohittaa Panista. JJ oli suunnilleen Irvinen vauhdissa eli ilman ajovirhettäkin olisi ollut korkeintaan seitsemäs-kahdeksas.

Viimeinen yritys Sauberilla Suzukassa ja Adelaidessa ei ollut juuri valoisampi. Suzukassa aika-ajoissa 15., kun tallitoveri Frenzen oli kolmosruudussa. Kisa päättyi heti alkuunsa moottoririkkoon. Adelaidessa 17. ruutu ja kilpailussa toiseksi viimeisenä maaliin sijalla 10 kaksi kierrosta Mansellin perässä.

Mihin katosi tuo Imolan ja Barcelonan vauhti? Eikö autoa saatu säätöihin, eikö JJ:n kyvyt riittäneet, painoiko onnettomuus takaraivossa vai savustettiinko JJ:tä ulos Verstappenin ja Herbertin tieltä?
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Joo. Jotenkin brutaalia pitää heitä molempia Le Mansin voittajina, kun Salo on voittanut vain luokkansa ja Lehto on luokkavoiton lisäksi voittanut myös kokonaiskilpailun. Suomessahan Jykä muistetaan lähinnä hämäristä kapteeni ja perämies -keisseistä, mutta keskeisessä Euroopassa hän on arvostettu Le Mans -voittaja. Samaa hän on myös minulle. Varsinkin ensimmäinen Le Mans -voitto oli mielestäni todella kova saavutus, jopa niin kova, että se ajaa jäljet koko f1-uran selkään.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Salon Ferrarilla ajetuista kilpailuista useimmin ja tietysti aiheestakin muistellaan loistavasti sujunutta Hockenheimia. Jos muistellaan miten muut kilpailut sujuivat, niin taso heitteli paljon. Monza oli myös ihan hyvä kisa Salolta, mutta Itävalta ja Nurburgring menivät jokseenkin heikosti, eikä Spa:ssakaan vauhti oikein ollut kohdillaan. Unkari oli sitten aivan huonoimmasta ääripäästä eli sukellus pohjaan. Kuusi kisaa ja kymmenen pistettä, menikö se nyt sitten hyvin vai huonosti :unsure:
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Itse olen pitänyt Järvilehtoa lahjakkaampana kuin Saloa ja nopeimpana kanssa.
Mutta Saloa olen pitänyt tasaisempana kuskina ja taktisesti ovelampana myöskin. Tosin ei heidän nopeudessa ollut mielestäni suuria eroja. Toisaalta miten kauan JJ ura olisi kestänyt, jos ei olisi loukkaantunut 94 ennen kauden alkua? Mikä olisi varmasti mennyt paremmin kuin Jos Verstappenille Benettonilla joka sähelsi suurimman osan kaudesta, paria palkintosijaa lukuunottamatta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Salon Ferrarilla ajetuista kilpailuista useimmin ja tietysti aiheestakin muistellaan loistavasti sujunutta Hockenheimia. Jos muistellaan miten muut kilpailut sujuivat, niin taso heitteli paljon. Monza oli myös ihan hyvä kisa Salolta, mutta Itävalta ja Nurburgring menivät jokseenkin heikosti, eikä Spa:ssakaan vauhti oikein ollut kohdillaan. Unkari oli sitten aivan huonoimmasta ääripäästä eli sukellus pohjaan. Kuusi kisaa ja kymmenen pistettä, menikö se nyt sitten hyvin vai huonosti :unsure:
Näin on. Jos JJ:llä olisi 1994 pää kestänyt Imolassa ja auto Barcelonassa, niin tulokset olisivat olleet jotakuinkin Salon 1999 kauden luokkaa. Toki se Salon Hockenheimin lahjoitettu voitto olisi ollut kovempi suoritus ja usein peittää alleen sen, että vauhti oli totaalisen kateissa 2/3 noista kuudesta kilpailusta, vaikka alla oli niin kovassa tikissä ollut auto, että jopa Eddie Irvine pystyi sillä voittotaisteluihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Salon Ferrarilla ajetuista kilpailuista useimmin ja tietysti aiheestakin muistellaan loistavasti sujunutta Hockenheimia. Jos muistellaan miten muut kilpailut sujuivat, niin taso heitteli paljon. Monza oli myös ihan hyvä kisa Salolta, mutta Itävalta ja Nurburgring menivät jokseenkin heikosti, eikä Spa:ssakaan vauhti oikein ollut kohdillaan. Unkari oli sitten aivan huonoimmasta ääripäästä eli sukellus pohjaan. Kuusi kisaa ja kymmenen pistettä, menikö se nyt sitten hyvin vai huonosti :unsure:
Kymmenen pistettä tuon aikaisella pistesysteemillä. Kaksi podiumia kuudessa kisassa vieraalla autolla. Ei mitenkään huono.

Itävallassa Salo ajoi samanlaisia kierrosaikoja kuin Irvine. Mutta starttikolari sotki sen kisan. Unkari oli katastrofi, mutta johtuiko se pieleen menneistä säädöistä vai mistä? Jotain outoa siinä kisassa oli Salon suhteen.

Spassa Salo oli ihan Irvinen vauhdissa, ja olisi voinut voittaa Irvinen. Mutta Ferrari käski Salon hidastamaan Ralf Schumacheria, jotta Irvine pääsisi varikolta eteen.

Nurburgringillä sattui se varikkomoka Ferrarilla Irvinella ja Salolle.

Hockenheim ja Monza olivat loistavia. Niissä Salo voitti Irvinen aika-ajoissa ja kisassa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Kymmenen pistettä tuon aikaisella pistesysteemillä. Kaksi podiumia kuudessa kisassa vieraalla autolla. Ei mitenkään huono.

Itävallassa Salo ajoi samanlaisia kierrosaikoja kuin Irvine. Mutta starttikolari sotki sen kisan. Unkari oli katastrofi, mutta johtuiko se pieleen menneistä säädöistä vai mistä? Jotain outoa siinä kisassa oli Salon suhteen.

Spassa Salo oli ihan Irvinen vauhdissa, ja olisi voinut voittaa Irvinen. Mutta Ferrari käski Salon hidastamaan Ralf Schumacheria, jotta Irvine pääsisi varikolta eteen.

Nurburgringillä sattui se varikkomoka Ferrarilla Irvinella ja Salolle.

Hockenheim ja Monza olivat loistavia. Niissä Salo voitti Irvinen aika-ajoissa ja kisassa.
Mukava muistella menneitä ja näköjään jotain muistamme eri tavalla :D Enpä oikein näe miten Salon olisi ollut mahdollista voittaa Irvine Spassa kun herrat ajoivat koko kisan aivan eri sijoilla. On mahdollista että Salo joutui hidastamaan Ralfia, mutta ei se tainnut hirveää takapakkia aiheuttaa.
Nurburgringilläkin Salon kisa oli mielestäni melko kurjaa tarpomista heti alusta alkaen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mukava muistella menneitä ja näköjään jotain muistamme eri tavalla :D Enpä oikein näe miten Salon olisi ollut mahdollista voittaa Irvine Spassa kun herrat ajoivat koko kisan aivan eri sijoilla. On mahdollista että Salo joutui hidastamaan Ralfia, mutta ei se tainnut hirveää takapakkia aiheuttaa.
Nurburgringilläkin Salon kisa oli mielestäni melko kurjaa tarpomista heti alusta alkaen.
Tuossa on kisaraportti Belgian GP:stä kaudelta 1999. Todetaan, että Salo hidasti Ralfia jopa kolme sekuntia kierroksella. Youtubessa oli aikoinaan video (voi olla vieläkin, en löytänyt), jossa vihainen Patrick Head käy Ferrarin varikkomuurilla tämän takia.
https://www.racefans.net/2007/09/13/grand-prix-flashback-belgium-1999/
Salohan totesi, että ilman tätä olisi sijoittunut pisteille ja jopa Irvinen edelle. Aikamoista tiimipeliä siis.

Tässä taas Ferrarin varikkosähläys Nurburgringillä.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ralf oli Spassa yhden stopin taktiikalla ja Ferrarit kahdella. Ainoalta varikkopysähdykseltään Ralf jäi Salon taakse ja sen jälkeen Salo hidasteli niin, että Irvine pääsisi omalta toiselta pysähdykseltään edelle. Ja tässä vaiheessa Salolla oli vielä oma toinen stoppi tekemättä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Tässä lyhyessä videoclipissä Salo esittelee palkintojaan. Myös Hockenheimin voittopokaali kaudelta 1999 on videolla

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Joo. Jotenkin brutaalia pitää heitä molempia Le Mansin voittajina, kun Salo on voittanut vain luokkansa ja Lehto on luokkavoiton lisäksi voittanut myös kokonaiskilpailun. Suomessahan Jykä muistetaan lähinnä hämäristä kapteeni ja perämies -keisseistä, mutta keskeisessä Euroopassa hän on arvostettu Le Mans -voittaja. Samaa hän on myös minulle. Varsinkin ensimmäinen Le Mans -voitto oli mielestäni todella kova saavutus, jopa niin kova, että se ajaa jäljet koko f1-uran selkään.
Eikös se ole ihan oikein sanoa Saloa Le Mans 24 H- ajon voittajaksi. Le Mans 24H ,kisassa taitaa olla kolme luokkaa, ja kyllä jos oman luokkansa voittaa, on Le Mans 24 H- voittaja.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Muuten mitä mieltä olette että olisiko Schumi voittanut vuoden 99 maailmanmestaruuden jos ei olisi Silverstonen kisan alussa loukannut jalkaansa onnettomuuden seurauksena?
Minkä takia joutui olemaan monta kisaa sivussa ennen Malesian kisan paluuta. Itse veikkaan että olisi ollut hyvä mahis Schumilla voittaa 1999 maailmanmestaruuden, kun auto oli todella nopea sinä kautena ja Irvine pystyi sillä taistelemaan mestaruudesta.
Kaiken lisäksi Häkkisellä oli paljon murheita auton luotettavuuden kanssa sinä vuonna joka olisi voinut avittaa Schumia mestaruustaistelussa.
Tosin voihan olla että Häkkinen olisi voittanut jopa Schumia vastaan mestaruuden. Koska johti mm-sarjaa ennen Silverstonea Schumiin nähden ja olisi saattanut jotkut mokat jäädä tekemättä kuten Monzan kämmi. Jos olisi ollut kunnon haastaja takana kuten 98.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muuten mitä mieltä olette että olisiko Schumi voittanut vuoden 99 maailmanmestaruuden jos ei olisi Silverstonen kisan alussa loukannut jalkaansa onnettomuuden seurauksena?
Minkä takia joutui olemaan monta kisaa sivussa ennen Malesian kisan paluuta. Itse veikkaan että olisi ollut hyvä mahis Schumilla voittaa 1999 maailmanmestaruuden, kun auto oli todella nopea sinä kautena ja Irvine pystyi sillä taistelemaan mestaruudesta.
Kaiken lisäksi Häkkisellä oli paljon murheita auton luotettavuuden kanssa sinä vuonna joka olisi voinut avittaa Schumia mestaruustaistelussa.
Tosin voihan olla että Häkkinen olisi voittanut jopa Schumia vastaan mestaruuden. Koska johti mm-sarjaa ennen Silverstonea Schumiin nähden ja olisi saattanut jotkut mokat jäädä tekemättä kuten Monzan kämmi. Jos olisi ollut kunnon haastaja takana kuten 98.
McLarenilla selvästi tuudittauduttiin helppoon maailmanmestaruustaisteluun Michael Schumacherin loukkaantumisen takia. Tämä johti McLarenilla helppoihin virheisiin, joita ei olisi muuten tullut.

Ja kun Schumacher loukkaantui, myös David Coulthard näki tilaisuuden tulleen mestaruustaistelussa. Siksi myös Itävallan kolari sattui Davidin hakiessa väkisin ohitusta Häkkisestä.

Mestaruustaistelu olisi ollut erilainen ilman Schumacherin loukkaantumista. Vaikea sanoa, kumpi olisi voittanut , Häkkinen vai Schumacher. Tilanteet olisivat menneet niin eritavalla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Eikös se ole ihan oikein sanoa Saloa Le Mans 24 H- ajon voittajaksi. Le Mans 24H ,kisassa taitaa olla kolme luokkaa, ja kyllä jos oman luokkansa voittaa, on Le Mans 24 H- voittaja.
Jos voittaa jonkun muun luokan kuin pääluokan on Le Mans 24h Luokkavoittaja.

Ainoastaan pääluokan voitto lasketaan esimerkiksi mitä tulee triplakruunuun ja sitä arvostetaan ihan omalla tasollaan verrattuna muiden luokkien voittoon. Sama juttu muissakin isoissa kestävyyskisoissa kuin esimerkiksi 12h Of Sebring, 24h of Daytona yms.
 
Ylös