Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Laittakaas tekin foorumilaiset parhaat suomalaismuistonne seuraavista. Fiilistellään niitä sitten yhdessä.

1. Lotus (kaikki Lotus nimiset tiimit)
2. McLaren
3. Williams
4. Sauber/Alfa Romeo
5. Enstone (kaikki nimet, voi olla päällekkäisyyksiä ekan kohdan kanssa.)
6. Ferrari.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4210
Sana-assosiaatiotesti on perinteinen psykologisen analyysin menetelmä. Olemmeko jäniksinä laboratoriorottien oravanpyörässä???

ūü§Į
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1585
Sijainti
Vyborg
Itselläni on jäänyt Mclarenista parhaat muistot suomalaisittain.
Perusteluni tälle on se että Mclarenilla on menestyneet vuosien saatossa Häkkinen,Kimi josta ikimuistoisin on monille faneille jääneet Häkkisen mestaruudet 98-99.
Mitkä olivat vuosien kovan työn jälkeen ansaittu Mikalle joka lopulta alkoi auton kehittyessä menestymään vihdoinkin, Neweyn tultaessa kuvioihin mukaan Williamsilta joka suunnitteli Mikalle sopivan nopean auton.

Kimillä oli myös paljon hienoa hetkiä Mclarenilla jonka aikana hän ehti voittaa useita kisoja urallaan josta on jäänyt mieleen Malesia 2003,Spa 2004,Suzuka 2005.
Mutta mestaruutta Kimi ei voittanut Mclarenilla Häkkisen tapaan epäonnen takia luotettavuuden kansaa mikä oli sääli sinänsä koska olisi muutaman voinut viedäkin eli 2005. Räikkönen onneksi voitti sen mestaruuden myöhemmin Ferrarilla.

Ja Mclarenilla ehti ajaa myös Keke 1986 ja Kovalainen 2008-2009. Josta ikimuistoisin hetki Kovalaisen kohdalla on jäänyt hänen voitto Unkarissa 2008 dramaattisten vaiheiden jälkeen, mikä jäi Heikille uran ainoaksi voittoksi lopulta. Mikä oli harmi sinänsä että ei tullut enempää voittoja. Toisaalta se kisan voittaminen on parempi kuin ei mitään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Sana-assosiaatiotesti on perinteinen psykologisen analyysin menetelmä. Olemmeko jäniksinä laboratoriorottien oravanpyörässä???

ūü§Į
Nyt osuit naulan kantaan. Juuri tästä tässä kaikessa on kyse
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Itselläni on jäänyt Mclarenista parhaat muistot suomalaisittain.
Perusteluni tälle on se että Mclarenilla on menestyneet vuosien saatossa Häkkinen,Kimi josta ikimuistoisin on monille faneille jääneet Häkkisen mestaruudet 98-99.
Mitkä olivat vuosien kovan työn jälkeen ansaittu Mikalle joka lopulta alkoi auton kehittyessä menestymään vihdoinkin, Neweyn tultaessa kuvioihin mukaan Williamsilta joka suunnitteli Mikalle sopivan nopean auton.

Kimillä oli myös paljon hienoa hetkiä Mclarenilla jonka aikana hän ehti voittaa useita kisoja urallaan josta on jäänyt mieleen Malesia 2003,Spa 2004,Suzuka 2005.
Mutta mestaruutta Kimi ei voittanut Mclarenilla Häkkisen tapaan epäonnen takia luotettavuuden kansaa mikä oli sääli sinänsä koska olisi muutaman voinut viedäkin eli 2005. Räikkönen onneksi voitti sen mestaruuden myöhemmin Ferrarilla.

Ja Mclarenilla ehti ajaa myös Keke 1986 ja Kovalainen 2008-2009. Josta ikimuistoisin hetki Kovalaisen kohdalla on jäänyt hänen voitto Unkarissa 2008 dramaattisten vaiheiden jälkeen, mikä jäi Heikille uran ainoaksi voittoksi lopulta. Mikä oli harmi sinänsä että ei tullut enempää voittoja. Toisaalta se kisan voittaminen on parempi kuin ei mitään.
Hyvä analyysi. Täytyy myös muistaa, että vaikka Heikki Kovalainen voitti vain yhden kisan, on se kova saavutus jo sinällään
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
443
Lotuksen suomalaishetkistä eniten lämmöllä muistelen kautta 1992, kun Häkkinen usein haastoi kärkitallien kuljettajat. Aika monessa kisassa kärjessä viilettivät Williamsit, McLarenit, Benettonit, Alesin Ferrari ja sitten Häkkinen Lotuksellaan. Sellainen muistikuva on jäänyt, että selostajalla kesti usein melko pitkään tajuta Häkkisen hyvä sijoitus lähdön jälkeen. Yksittäisistä kisoista Unkari on jäänyt mieleen kun Häkkinen lopussa jahtasi kolmospaikalla ajanutta Bergeriä McLarenillaan. Suzukassa jo näytti, että se odotettu podiumsija tulisi, mutta tekniikan pettäminen pilasi sen ilon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Lotuksen suomalaishetkistä eniten lämmöllä muistelen kautta 1992, kun Häkkinen usein haastoi kärkitallien kuljettajat. Aika monessa kisassa kärjessä viilettivät Williamsit, McLarenit, Benettonit, Alesin Ferrari ja sitten Häkkinen Lotuksellaan. Sellainen muistikuva on jäänyt, että selostajalla kesti usein melko pitkään tajuta Häkkisen hyvä sijoitus lähdön jälkeen. Yksittäisistä kisoista Unkari on jäänyt mieleen kun Häkkinen lopussa jahtasi kolmospaikalla ajanutta Bergeriä McLarenillaan. Suzukassa jo näytti, että se odotettu podiumsija tulisi, mutta tekniikan pettäminen pilasi sen ilon.
Häkkinen kyllä ajoi Lotuksella erinomaisia kisoja. Hyvin pystyi välillä haastamaan paremmilla autoilla ajavia kuljettajia.

Tässä videossa Senna vs Häkkinen Spassa kaudella 1992.

 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4858
Itselläni on jäänyt Mclarenista parhaat muistot suomalaisittain.
Perusteluni tälle on se että Mclarenilla on menestyneet vuosien saatossa Häkkinen,Kimi josta ikimuistoisin on monille faneille jääneet Häkkisen mestaruudet 98-99.
Mitkä olivat vuosien kovan työn jälkeen ansaittu Mikalle joka lopulta alkoi auton kehittyessä menestymään vihdoinkin, Neweyn tultaessa kuvioihin mukaan Williamsilta joka suunnitteli Mikalle sopivan nopean auton.

Kimillä oli myös paljon hienoa hetkiä Mclarenilla jonka aikana hän ehti voittaa useita kisoja urallaan josta on jäänyt mieleen Malesia 2003,Spa 2004,Suzuka 2005.
Mutta mestaruutta Kimi ei voittanut Mclarenilla Häkkisen tapaan epäonnen takia luotettavuuden kansaa mikä oli sääli sinänsä koska olisi muutaman voinut viedäkin eli 2005. Räikkönen onneksi voitti sen mestaruuden myöhemmin Ferrarilla.

Ja Mclarenilla ehti ajaa myös Keke 1986 ja Kovalainen 2008-2009. Josta ikimuistoisin hetki Kovalaisen kohdalla on jäänyt hänen voitto Unkarissa 2008 dramaattisten vaiheiden jälkeen, mikä jäi Heikille uran ainoaksi voittoksi lopulta. Mikä oli harmi sinänsä että ei tullut enempää voittoja. Toisaalta se kisan voittaminen on parempi kuin ei mitään.
Tämä on hauska kun monesti meinaa unohtua itse kullakin Suomessa, että puhutaan kuitenkin ihan maailman top20 kuljettajasta. Myöskin meillä on hyvin pieni maa, mistä on kuitenkin saatu jopa 3 maailmanmestaria ja jopa 5 GP voittajaa. Salo toki oli lähellä olla kuudes tai voisi jopa laskea kuudenneksi. Sinällään Suomi ja suomalaiset vetää hyvin tässä lajissa suhteutettuna väestöön. Lisäksi ylipäätään se, että aina ollaan totuttu että yksi suomalainen on vähintään sarjassa mukana jossain tallissa jne on jo kova suoritus. Lisäksi kuin absurdia on kun alkaa ihan oikeasti miettimään, että on ollut monta kertaa tilanne missä kaksi suomalaista ajaa sarjan kärkitiimeissä toista autoa. Bottas, Räikkönen 2017, 2018 ja Räikkönen, Kovalainen 2008, 2009. Ehkä 2009 voisi tosin laskea että Ferrari ja McLaren ei ollut kärkitiimejä, mutta suuria johtavia tiimejä kuitenkin.

Toki tässä on kääntöpuolena se, että kun ollaan totuttu menestykseen, niin mikään muu kuin mestaruus tai voitto ei kelpaa ja mittasuhteet meinaa unohtua. Olen aikaisemminkin käyttänyt jääkiekko ja Kanada vertausta. Kanadalaisille olympialaisissa ei kelpaa mikään muu kuin kulta ja kaikki muu on pettymystä ja epäonnistumista. Sinällään hienoa, että Suomi on samassa asemassa Formuloissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Tämä on hauska kun monesti meinaa unohtua itse kullakin Suomessa, että puhutaan kuitenkin ihan maailman top20 kuljettajasta. Myöskin meillä on hyvin pieni maa, mistä on kuitenkin saatu jopa 3 maailmanmestaria ja jopa 5 GP voittajaa. Salo toki oli lähellä olla kuudes tai voisi jopa laskea kuudenneksi. Sinällään Suomi ja suomalaiset vetää hyvin tässä lajissa suhteutettuna väestöön. Lisäksi ylipäätään se, että aina ollaan totuttu että yksi suomalainen on vähintään sarjassa mukana jossain tallissa jne on jo kova suoritus. Lisäksi kuin absurdia on kun alkaa ihan oikeasti miettimään, että on ollut monta kertaa tilanne missä kaksi suomalaista ajaa sarjan kärkitiimeissä toista autoa. Bottas, Räikkönen 2017, 2018 ja Räikkönen, Kovalainen 2008, 2009. Ehkä 2009 voisi tosin laskea että Ferrari ja McLaren ei ollut kärkitiimejä, mutta suuria johtavia tiimejä kuitenkin.

Toki tässä on kääntöpuolena se, että kun ollaan totuttu menestykseen, niin mikään muu kuin mestaruus tai voitto ei kelpaa ja mittasuhteet meinaa unohtua. Olen aikaisemminkin käyttänyt jääkiekko ja Kanada vertausta. Kanadalaisille olympialaisissa ei kelpaa mikään muu kuin kulta ja kaikki muu on pettymystä ja epäonnistumista. Sinällään hienoa, että Suomi on samassa asemassa Formuloissa.
Hyvin sanottu. Suomi on pieni maa, mutta autourheilua täällä osataan. Toki mitään ei voi pitää itsestäänselvyytenä.

Vuosina 1998 ja 1999 oli siitäkin mielenkiintoinen tilanne, että sekä F1- maailmanmestari, että Rallin maailmanmestari tulivat Suomesta. Harvinaista herkkua.

pic_5_1074017354_k1073836992_1200.jpg
7819069736 (1).jpg
Tuohon mainitsemaasi listaan voisi lisätä vielä kauden 1999, jolloin Häkkinen McLarenilla ja Salo Ferrarilla.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
315
Tämä on hauska kun monesti meinaa unohtua itse kullakin Suomessa, että puhutaan kuitenkin ihan maailman top20 kuljettajasta. Myöskin meillä on hyvin pieni maa, mistä on kuitenkin saatu jopa 3 maailmanmestaria ja jopa 5 GP voittajaa.
On melkoisen kova saavutus, että vuodesta 1978, kun Keke aloitti, on ainoastaan kaudet 1987 ja 1988 ajettu kokonaan ilman suomalaiskuskia. Leksa toki kävi jo 1974 kokeilemassa ja jos aika-ajoihin/karsintaan osallistuminen lasketaan, niin tuota Keken aloitusta 1978 voidaan venyttää vielä vuosi taaksepäin, kun Mikko Kozarowitzky kävi kokeilemassa kahdessa kisassa RAM:lla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
On tämä kuvan kuljettajakattaus varsin kova mille maalle tahansa. Kolme maailmanmestaria ja viisi GP- voittajaa.

Suomella muuten yhtä monta maailmanmestaria, kuin Brasilialla. Brasilialla Senna, Fittipaldi ja Piquet, meillä Rosberg, Häkkinen ja Räikkönen.

Heikki-Kovalainen-Mika-Hakkinen-Kimi-Raikkonen-Valtteri-Bottas-Keke-Rosberg-Kuva-MTV3-768x433.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1585
Sijainti
Vyborg
On se jännä että Suomella on enemmän maailmanmestari kuskeja kuin vaikkapa Ranskassa. Josta on tullut vain yksi maailmanmestari kuski eli Alain Prost.
Ranskasta on sentään tullut vuosikymmenten ajan monta F1 kuskia, ihan sarjan alku ajoista saakka!
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
315
On se jännä että Suomella on enemmän maailmanmestari kuskeja kuin vaikkapa Ranskassa. Josta on tullut vain yksi maailmanmestari kuski eli Alain Prost.
Ranskasta on sentään tullut vuosikymmenten ajan monta F1 kuskia, ihan sarjan alku ajoista saakka!
Toisaalta ranskalaisilla on yhtä monta mestaruutta kuin suomalaisilla.

Ei se kaukana ollut, että ranskalaisilla olisi enemmän mestaruuksia. 1982 olisi voinut hyvinkin olla Pironin vuosi, 1983 olisi voinut olla Prostin tai Arnoux:n vuosi ja 1990 ei käyttänyt Prostilta kaukana. Tuossa skenaariossa Suomella olisi kaksi mestaria ja kolme mestaruutta ja Ranskalla seitsemän mestaruutta ja kaksi tai kolme mestaria. Toisaalta toisinpäin, ei sekään ollut kaukana, etteikö Prost olisi ainoastaan tuplamestari vuosilta 1985 ja 1993. Nuo kaksi muuta mestaruutta menivät aika hilkulle.

Jos britteihin tai saksalaisiin tai vaikka brasseihin vertaa, niin ranskalaiset ovat alisuoriutujia, briteillä on 20 mestaruutta ja 10 mestaria, Saksalla 12 mestaruutta ja 3 mestaria, brasseilla 8 mestaruutta ja 3 mestaria.

Mutta toisaalta Ranska on ihan vastaavalla tasolla esim. Italian (3 mestaruutta, 2 mestaria), USA:n (2 mestaruutta, 2 mestaria) tai Espanjan (2 mestaruutta, 1 mestari) kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1452
Sijainti
EP
Kuka hemmetti voi vielä väittää, että syy oli yksin Sennan? Prostihan selvästi kääntää sisään ennen mutkaa yrittääkseen sulkea oven jonka oli jättänyt auki, mutta tekee sen liian myöhään. Syystäkin Senna oli vihainen ja halusi kuitata takaisin seuraavana vuonna. Tämä liian aikaisin sisään kääntäminen ja oven sulkeminen näkyy kyllä sivulta kuvastustakin materiaalista, mutta siinä pitää tehdä hieman vertailua. Tässä se on täysin selvä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2073
Enpä muista nähneeni tätä kuvakulmaa aiemmin Prostin ja Sennan kolarista Suzukassa 1989.

Tämä kuvakulma kyllä osoittaa selkeästi myös Prostin syyllisyyden. Ennen olin ajatellut, että Prost melko normaalisti kääntää mutkaan, ja Senna tekee yltiöoptimistisen ohitusliikkeen. No tämä kuvakulma paljasti, miten Prost kääntää Sennan eteen. En ollut tätä ennen nähnyt. Kiitos kun jaoit
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1585
Sijainti
Vyborg
Huomaa sen kuinka Prost halusi varmistaa mestaruuden keinolla millä hyvänsä. Jotta Senna ei varmasti olisi mennyt ohi hänestä ilman kolaria. Mikä sitten lopulta onnistui koska Senna joutui kolarin takia oikaisemaan shikaanin, josta sai hylkäyksen kilpailun jälkeen ja näin sai Prost mestaruutensa 89!
Senna ei kuitenkaan koskaan hyväksynyt Prostin temppua ja päätti ymmärrettävistä syistä kolaroida vuotta myöhemmin Suzukan lähdössä ranskalaisen. Kostona 89 Prostin kolarista. Voittamalla siten uransa toisen mestaruutensa Mclarenilla.
 
Ylös