Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9564
Sijainti
Helsinki
Rush erinomainen ja etenkin uskottava elokuva F1-kaudesta 1976. Pääosanesittäjät Daniel Brühl ja Chris Hemsworth vetävät loistavat roolisuoritukset. Days of Thunder aika perusleffa. Cruise sankarihahmona, Kidman rakastettuna ja tietysti joku vihollishahmo. Kasarihenkinen.

Indycar-toikissa mainitsin jo Drivenistä.

Huono leffa yliampuvine efekteineen ja kliseineen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Onkohan tällä palstalla joku joka olisi nähnyt noi Sennan ja Prostin kolarit silloin 89-90 telkkarista?
Ikuiselle kakkoselle:

Itse ainakin näin ne niin Kolmostelevisiolta kuin Eurosportiltakin.

Onko niitä edes näytetty Suomessa? Kummaltakaan kanavalta? Jos ei sitten joltain satelliittikanavalta kuten niitä siihen aikaan kutsuttiin.
Freakille:

Suomessa F1:siä näytti niin YLE:n TV1 ja TV2 ja Kolmostelevision TV3.

TV3 näytti Suzukan kisoista 1989-1990 materiaalia ja tietenkin myös Eurosport ne näytti.

Molempia kolareita näytettiin erittäinkin tiuhaan tahtiin Ruutulipunkin ensimmäisenä/ensimmäisinä vuosina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Enpä muista nähneeni tätä kuvakulmaa aiemmin Prostin ja Sennan kolarista Suzukassa 1989.

Itse olen kyllä nähnyt tuonkin kuvakulman, mutta siitä onkin jo hyvin pitkä aika kun olen nähnyt sen aikanaan kaikkiaan muutamalta eri Fuji TV:n kausikoostevideolta.

Myöhemmin noitakin oli Youtubessa, mutta huolimatta esimerkiksi japaninkieliseksi 'piilottamisesta' niitäkin on tiuhaan tahtiin poistettu Youtubesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Formula 1:ssä on nähty kautta aikain legendaarisia taistelupareja, jonka kumpikin osapuoli on ollut tarpeeksi tasokas laittamaan toinen osapuoli ahtaalle. Niin ahtaalle, että toinenkin osapuoli on joutunut venymään parhaimpaansa saavuttaakseen sen autourheilun tavoitelluimman saavutuksen ja tittelin, kuninkuusluokan Formula 1- maailmanmestaruuden. 🪙🏎🏆🥇🏁

Muistin virkistämiseksi tässä joitakin taistelupareja viime vuosikymmeniltä tähän nykypäivään saakka: James Hunt vs Niki Lauda, Keke Rosberg vs Didier Pironi, Nelson Piquet vs Nigel Mansell, Ayrton Senna vs Alain Prost, Michael Schumacher vs Damon Hill, Michael Schumacher vs Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen vs Michael Schumacher, Kimi Räikkönen vs Michael Schumacher, Kimi Räikkönen vs Fernando Alonso, Michael Schumacher vs Fernando Alonso, Lewis Hamilton vs Fernando Alonso, Lewis Hamilton vs Felipe Massa, Jenson Button vs Sebastian Vettel, Sebastian Vettel vs Fernando Alonso, Lewis Hamilton vs Nico Rosberg, sekä tämän kauden osalta Lewis Hamilton ja Max Verstappen.

On ollut kausia, jolloin kolmella tai jopa neljällä kuljettajalla on ollut mahdollisuus voittaa vielä viimeisessä kisassa mestaruus. Näitä kausia ovat olleet muuan muassa kaudet 1986 (Piquet, Mansell, Prost), 2007 (Hamilton, Alonso, Räikkönen), sekä 2010 (Webber, Alonso, Vettel, Hamilton).

Tämän kirjoituksen tarkoitus on koota muistoja ja mieleenpainuvia kokemuksia siitä, miltä nuo mestaruustaistelut ovat sinusta tuntuneet, kumman puolta ollaan pidetty, jne. Vapaasti saa kirjoitella tänne aiheesta.

PA-50565020-1-1200x630.jpgO4KIZLWZEZG2FEAVADNLDKPEPA.jpgmaxresdefault.jpgmaxresdefault (1).jpgmaxresdefault (2).jpge8b80e55b222adb82daef070c54c959b.jpgalain-prost-ja-ayrton-senna-japanissa-vuonna-1990.jpg
keke-rosberg-celebrates-on-the.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Itselleni ensimmäinen maailmanmestaruustaistelu, jota seurasin, oli Ferrarin Michael Schumacherin ja Williamsin Jacques Villeneuven välinen taistelu kaudella 1997.

Tuohon aikaan olin Schumacherin kannattaja vähän päälle 10 vuotiaana naperona, ja toivoin Schumacherille mestaruutta. Harmittavasti se meni Villeneuvelle. Viimeiseen kisaan Schumacher meni pistejohdossa, ja tuolloin en päässyt kilpailun alkua näkemään.

Kun avasin telkkarin päästyäni kotiin, Schumacher oli hiekalla. Mikä pettymys se olikaan! Sen jälkeen näytettiin hidastuskuvaa tapahtuneesta, ja oli pettymys että oma suosikki toimi noin.

Seuraavana vuonna oli vaikea tilanne , kun toisaalta halusin nähdä Häkkisen mestarina, mutta toivoin myös Schumacherille menestystä.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Schumihan olisi voinut voittaa jo 97-98 paremmalla tuurilla mestaruuksia kun oli niin lähellä molempina vuosina mestaruustaistossa päätöskisaan mentäessä. Mutta epäonnen ja paineiden takia mestaruus tuli vasta Ferrarille 2000. Schumilla oli taatusti paljon paineita niskassa yrittäessään tuoda kauan kaivattua mestaruutta Ferrarille, jonka takia mestaruus 2000 oli taatusti suuri helpotus saksalaiselle monen vuoden yrityksen jälkeen.
Josta alkoikin 5 mestaruuden putki samalla siitä. Jolloin Schumacher rikkoi lähes kaikki mahdolliset ennätykset 2001-2004 mitä oli siihen aikaan lajissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Schumihan olisi voinut voittaa jo 97-98 paremmalla tuurilla mestaruuksia kun oli niin lähellä molempina vuosina mestaruustaistossa päätöskisaan mentäessä. Mutta epäonnen ja paineiden takia mestaruus tuli vasta Ferrarille 2000. Schumilla oli taatusti paljon paineita niskassa yrittäessään tuoda kauan kaivattua mestaruutta Ferrarille, jonka takia mestaruus 2000 oli taatusti suuri helpotus saksalaiselle monen vuoden yrityksen jälkeen.
Josta alkoikin 5 mestaruuden putki samalla siitä. Jolloin Schumacher rikkoi lähes kaikki mahdolliset ennätykset 2001-2004 mitä oli siihen aikaan lajissa.
Näinhän se oli. Ja vielä kaudella 1997 Williams- Renault oli Ferraria joillakin radoilla paljonkin Ferraria parempi. Schumacher paikkasi hanskalla autonsa heikkouksia ja oli varsinkin sateella pitelemätön. Kuten Monaco ja Spa kaudelta 1997 osoittavat.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Sadeylivoimaa vielä korosti se, että Villeneuve ei pärjännyt sateella juurikaan. Paransi kyllä sitä ominaisuuttaan uran loppua kohden, mutta muistelisin Villen maininneen, että Brasilia -96 oli hänen uransa toinen sadekisa kaikki luokat huomioiden.

Belgian 1997 ratkaisevaa eroa ei olisi muuten nykysäännöillä nähty, kun turva-auton takaa starteissa pitää olla täydet saderenkaat. Schumilla oli tuolloin välikelin renkaat, jotka olivat jo paras vaihtoehto siinä vaiheessa, kun autot päästettiin irti. Villeneuven kohdalla Williams vielä mokasi pahasti, että vaihtoi saderenkaista välikelin kumeihin ja sitten vasta slickseihin, kun olisi pitänyt vain rauhassa ajaa saderenkailla niin kauan kunnes slickseille voi mennä, vaikka jonkun verran siinäkin olisi takkiin tullut, mutta ei sentään ylimääräisen varikkopysähdyksen verran.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Sadeylivoimaa vielä korosti se, että Villeneuve ei pärjännyt sateella juurikaan. Paransi kyllä sitä ominaisuuttaan uran loppua kohden, mutta muistelisin Villen maininneen, että Brasilia -96 oli hänen uransa toinen sadekisa kaikki luokat huomioiden.

Belgian 1997 ratkaisevaa eroa ei olisi muuten nykysäännöillä nähty, kun turva-auton takaa starteissa pitää olla täydet saderenkaat. Schumilla oli tuolloin välikelin renkaat, jotka olivat jo paras vaihtoehto siinä vaiheessa, kun autot päästettiin irti. Villeneuven kohdalla Williams vielä mokasi pahasti, että vaihtoi saderenkaista välikelin kumeihin ja sitten vasta slickseihin, kun olisi pitänyt vain rauhassa ajaa saderenkailla niin kauan kunnes slickseille voi mennä, vaikka jonkun verran siinäkin olisi takkiin tullut, mutta ei sentään ylimääräisen varikkopysähdyksen verran.
Villeneuve oli kyllä heikko sateella koko uransa. Yhtään loisteliasta suoritusta en sateella muista hänen esittäneen. Kuivalla kelillä olikin sitten nopea.

Alla oleva pyörähdys Ranskan GP:ssä 1999 sattui vielä turva-auton ollessa radalla. Sää oli kyllä haastava tuolloin.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Villeneuven isä eli Gilles Villeneuve oli puolestaan todella haka sateella, joka ajoi peräti 11 sekunnin nopeamman ajan kuin tallikaverinsa Scheckter Watkins Glenin harkoissa 1979. Lisäksi Gilles ajoi ilman etusiipeä kolmanneksi maaliin sateisessa Kanadan osakilpailussa 81. Mikä oli ehdottomasti uskomaton suoritus häneltä toi.
Jännä että poikansa ei koskaan yltänyt sateella samanlaisiin suorituksiin kuin isänsä, mikä johtui osittain siitä että Villeneuvellä ei ollut paljoa kokemusta sade-kisoista tullessaan CART-sarjasta formuloihin 1996.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9564
Sijainti
Helsinki
Rosberg taisteli mestaruusvuotenaan John Watsonia vastaan. Didier Pironin urahan päättyi loukkaantumiseen Saksan gp;n harjoituksissa. Pironi ja Watson päätyivät tasapisteisiin (molemmilla 39 pistettä), mutta ranskalainen vei kakkostilan kahden kolmostilansa ansiosta. Watson sijoittui vain kerran kolmanneksi Kanadassa.

Kuten aikaisemmin on todettu, ilman kohtalon puuttumista Gilles Villeneuve olisi ajanut mestariksi 1982.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Rosberg taisteli mestaruusvuotenaan John Watsonia vastaan. Didier Pironin urahan päättyi loukkaantumiseen Saksan gp;n harjoituksissa. Pironi ja Watson päätyivät tasapisteisiin (molemmilla 39 pistettä), mutta ranskalainen vei kakkostilan kahden kolmostilansa ansiosta. Watson sijoittui vain kerran kolmanneksi Kanadassa.

Kuten aikaisemmin on todettu, ilman kohtalon puuttumista Gilles Villeneuve olisi ajanut mestariksi 1982.
Muuten samaa mieltä, mutta uskon, että ilman kohtaloa mestaruus olisi mennyt Pironille eikä Villeneuvelle. Vaikka Villeneuve olikin ainakin yhdellä kierroksella nopeampi, niin Pironi oli tasainen ja varma.

Keke ja Watson antoivat noilla nopeilla turboautoillaan suhailleille Renaulteille ja Ferrareille mukavasti tasoitusta jättämällä Imolan väliin. Tämän lisäksi Keken kolmospaikka Riosta vietiin hylkäyksellä. Suomalaismestarihan olisi ollut kerrassaan ylivoimainen ilman näitä kahta vääryyttä. :D
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Muuten samaa mieltä, mutta uskon, että ilman kohtaloa mestaruus olisi mennyt Pironille eikä Villeneuvelle. Vaikka Villeneuve olikin ainakin yhdellä kierroksella nopeampi, niin Pironi oli tasainen ja varma.

Keke ja Watson antoivat noilla nopeilla turboautoillaan suhailleille Renaulteille ja Ferrareille mukavasti tasoitusta jättämällä Imolan väliin. Tämän lisäksi Keken kolmospaikka Riosta vietiin hylkäyksellä. Suomalaismestarihan olisi ollut kerrassaan ylivoimainen ilman näitä kahta vääryyttä. :D
Olisi kyllä mielenkiintoista, jos vielä nykyäänkin saisi käyttää erilaisia moottoreita. Joku tiimi käyttäisi nykyistä turbo-hybrid-voimalähdettä kun toisella tiimillä olisi esim. vanhanajan V10 😀
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Ja sitten vielä päälle tupakka sponsorit nykyajan autoihin, kuten silloin 80-90-00 luvulla. Jolloin autoissa komeilivat siihen aikaan Malboro,West,Mild Seven logot:)
C06FCF8A-54B8-4561-93AA-795D4EE1CFB8.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kaudella 1996 nähtiin vielä sekä Ferrari että McLaren Marlboron väreissä. Mutta kumpaan yhdistätte Marlboron värit mielessänne, Ferrariin vaiko McLareniin?
MGtErBM6SHb49aldUyqsQF7s9kmJLFys7_sWdeqpo1Q.jpg

Entä kumpi on ikonisempi, McLaren Marlboron väreissä vaiko Westin väreissä?Ayrton_Senna_1988_Canada.jpg

50252346458_ed1e54b609_c.jpg

Otetaan viekö yksi, Williams Camelin väreissä vaiko Rothmanssin?

image.jpg189.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Muuten samaa mieltä, mutta uskon, että ilman kohtaloa mestaruus olisi mennyt Pironille eikä Villeneuvelle. Vaikka Villeneuve olikin ainakin yhdellä kierroksella nopeampi, niin Pironi oli tasainen ja varma.

Keke ja Watson antoivat noilla nopeilla turboautoillaan suhailleille Renaulteille ja Ferrareille mukavasti tasoitusta jättämällä Imolan väliin. Tämän lisäksi Keken kolmospaikka Riosta vietiin hylkäyksellä. Suomalaismestarihan olisi ollut kerrassaan ylivoimainen ilman näitä kahta vääryyttä. :D
Keke oli kylläkin toinen Riossa ennen hylkäystä.
 
Ylös