Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1268
Sijainti
Vyborg
Kaudella 1996 nähtiin vielä sekä Ferrari että McLaren Marlboron väreissä. Mutta kumpaan yhdistätte Marlboron värit mielessänne, Ferrariin vaiko McLareniin?
Näytä liitetiedosto 1898

Entä kumpi on ikonisempi, McLaren Marlboron väreissä vaiko Westin väreissä?Näytä liitetiedosto 1900

Näytä liitetiedosto 1899

Otetaan viekö yksi, Williams Camelin väreissä vaiko Rothmanssin?

Näytä liitetiedosto 1901Näytä liitetiedosto 1902
Itse olen tykännyt enemmän Mclarenin Malboro puna-valkoisesta värityksestä. Koska se oli mielestäni luovan kivan näköinen aikoinaan. Vaikka pidin myös siitä West värityksestäkin, niin itse tykkään enemmän Sennan ajan Malboro punavalkoisesta Mclaren autosta.
Joka on yksi legendaarisimmista autoista mitä on ikinä ollut formuloissa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
253
Punavalkoinen McLaren vs Sinikeltavalkoinen Williams oli melko legendaarista aikakautta.
Siihen täydennykseksi mustakeltainen savukeaskin värinen Lotus keltakypäräisen kuskin ajettavaksi.

Vaikka kai se punavalkoisen McLarenin ja sinikeltavalkoisen Williamsin aikakausi oli legendaarista vielä 90-luvun alussakin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Yksi F1- historian surullisimmista viikonlopuista oli varmasti San Marinon GP Imolan radalla vuonna 1994.

Kaksi kuljettajaa menehtyi (Roland Ratzenberger ja Ayrton Senna), Rubens Barrichello loukkaantui vakavasti, ja varikolla nähtiin myös draamaa Michele Alboreton autosta irronneesta renkaasta johtuen.

Selailin internetiä tästä aiheesta.

Tässä historiikkia:
.

Kisa kokonaisuudessaan suomenkielisellä selostuksella:
.

Englanninkielellä:
.

GP:n jälkeinen podium:
.

Schumacher kertoo, miksi reagoi podiumilla niinkuin reagoi:

Sennan kolari on edelleenkin selvittämätön. Miksi ohjaustanko katkesi. Vai katkesiko se vasta kolarin jälkeen? Ottiko pohja maahan kiinni? Tarkoitus ei ole mitenkään hehkuttaa kuolonkolareilla, vaan pohtia asiaa. Mikä johti mihinkin. Syyt ja seuraukset.

Ja jos katsoit tuolloin jo F1:stä, miten koit asiat. Sana on jälleen vapaa.

Incidente_di_Ayrton_Senna_a_Imola_1994_-_02.jpg140425083650-roland-ratzenberger-slumped-in-car.jpgc33d23fb85b16bd0811b3802df4e7164.jpg
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1268
Sijainti
Vyborg
Sennan ja Ratzenbergerin tapaturmat muuttivat lajia todella valtavasti. Jonka takia FIA alkoi panostaa lajin turvallisuuteen enemmän, jolloin autoja ja ratoja alettiin muuttamaan turvallisemmiksi kuskeille.
Minkä ansiosta formuloista tuli ajan myötä hieman turvallisemmiksi. Jonka ansiosta lukuisat kuskit selvisivät 1995-2013 onnettomuuksistaan kiitos parantuneen turvallisuuden.
Tosin laji on muutoksista huolimatta ollut todella vaarallinen kuskeille, kuten esim Bianchin hirmu onnettomuus 2014 Suzukassa nosturin alla. Missä kävi todella huono tuuri Julesin kohdalla.
Mikä toi uusia muutoksia sääntöihin seuraavaksi kaudeksi formuloissa toi Bianchin tapaturma. Minkä myötä autoihin tuli Halo suoja lopulta 2018, joka on saattanut pelastaa kuskien henkejä viime vuodet.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Sennan ja Ratzenbergerin tapaturmat muuttivat lajia todella valtavasti. Jonka takia FIA alkoi panostaa lajin turvallisuuteen enemmän, jolloin autoja ja ratoja alettiin muuttamaan turvallisemmiksi kuskeille.
Minkä ansiosta formuloista tuli ajan myötä hieman turvallisemmiksi. Jonka ansiosta lukuisat kuskit selvisivät 1995-2013 onnettomuuksistaan kiitos parantuneen turvallisuuden.
Tosin laji on muutoksista huolimatta ollut todella vaarallinen kuskeille, kuten esim Bianchin hirmu onnettomuus 2014 Suzukassa nosturin alla. Missä kävi todella huono tuuri Julesin kohdalla.
Mikä toi uusia muutoksia sääntöihin seuraavaksi kaudeksi formuloissa toi Bianchin tapaturma. Minkä myötä autoihin tuli Halo suoja lopulta 2018, joka on saattanut pelastaa kuskien henkejä viime vuodet.
Itsekin nostaisin juuri t√§m√§n parantuneen turvallisuuspuolen Sennan onnettomuuden johdosta. Varmasti parantuneet turvallisuustoimet pelastivat monia kuljettajia Sennan ja Ratzenbergerin kuolemien j√§lkeen. Voidaan kuvitella esim. Schumacherin onnettomuutta Silverstonessa 1999. Miten lie k√§ynyt kauden 1994 autolla tuossa. Hyv√§ ett√§ turvallisuus menee lajissa eteenp√§in ūüĎć
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1268
Sijainti
Vyborg
Senna oli todella järkyttynyt Rolandin menehtymisestä Imolan aika-ajojen jälkeen, joka muistaakseni harkitsi kisan väliin jättämisestä sen takia.
Mutta osallistui kuitenkin sunnuntain kisaan mikä osoittautui Sennalle kohtalokkaaksi kisan 7 kierroksella Tamburellon mutkassa. Sennan takana oli muuten ennen onnettomuuttaan nuori saksalainen tuleva maailmanmestari kuski Michael Schumacher Benettonilla, joka kävi Sennan takana kovaa taistelua kisan voitosta siihen mennessä kisaa.
Schumi taisi kertoa jälkeenpäin haastatteluissa kuinka havaitsi Sennan auton olleen levoton tämän seuratessa takana ennen Sennan kolaria ja Sennahan ei tainnut lämmitellä renkaitaan turva-auton takana sen ollessa radalla.
Jonka aiheutti Lamyn osuminen Järvilehdon auton taakse kisan lähdössä.
Josta on ollutkin paljon teorioita vuosien saatossa fanien kesken. Jolla on voinut olla jotain tekemistä Sennan onnettomuudella Imolassa 94.
Itse veikkaan että hänen onnettomuuden aiheutti todennäköisesti Williams auton ohjausvarren hajoaminen.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1849
Senna oli todella järkyttynyt Rolandin menehtymisestä Imolan aika-ajojen jälkeen, joka muistaakseni harkitsi kisan väliin jättämisestä sen takia.
Mutta osallistui kuitenkin sunnuntain kisaan mikä osoittautui Sennalle kohtalokkaaksi kisan 7 kierroksella Tamburellon mutkassa. Sennan takana oli muuten ennen onnettomuuttaan nuori saksalainen tuleva maailmanmestari kuski Michael Schumacher Benettonilla, joka kävi Sennan takana kovaa taistelua kisan voitosta siihen mennessä kisaa.
Schumi taisi kertoa jälkeenpäin haastatteluissa kuinka havaitsi Sennan auton olleen levoton tämän seuratessa takana ennen Sennan kolaria ja Sennahan ei tainnut lämmitellä renkaitaan turva-auton takana sen ollessa radalla.
Jonka aiheutti Lamyn osuminen Järvilehdon auton taakse kisan lähdössä.
Josta on ollutkin paljon teorioita vuosien saatossa fanien kesken. Jolla on voinut olla jotain tekemistä Sennan onnettomuudella Imolassa 94.
Itse veikkaan että hänen onnettomuuden aiheutti todennäköisesti Williams auton ohjausvarren hajoaminen.
Kannattaa katsoa Sennasta tehty dokkari, niin ei tarvii arvailla Sennan tuntemuksia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Senna oli todella järkyttynyt Rolandin menehtymisestä Imolan aika-ajojen jälkeen, joka muistaakseni harkitsi kisan väliin jättämisestä sen takia.
Mutta osallistui kuitenkin sunnuntain kisaan mikä osoittautui Sennalle kohtalokkaaksi kisan 7 kierroksella Tamburellon mutkassa. Sennan takana oli muuten ennen onnettomuuttaan nuori saksalainen tuleva maailmanmestari kuski Michael Schumacher Benettonilla, joka kävi Sennan takana kovaa taistelua kisan voitosta siihen mennessä kisaa.
Schumi taisi kertoa jälkeenpäin haastatteluissa kuinka havaitsi Sennan auton olleen levoton tämän seuratessa takana ennen Sennan kolaria ja Sennahan ei tainnut lämmitellä renkaitaan turva-auton takana sen ollessa radalla.
Jonka aiheutti Lamyn osuminen Järvilehdon auton taakse kisan lähdössä.
Josta on ollutkin paljon teorioita vuosien saatossa fanien kesken. Jolla on voinut olla jotain tekemistä Sennan onnettomuudella Imolassa 94.
Itse veikkaan että hänen onnettomuuden aiheutti todennäköisesti Williams auton ohjausvarren hajoaminen.
Senna oli Ratzenbergerin onnettomuuden jälkeen hyvin levoton. Sid Watkins tosiaan neuvoi Sennaa lopettamaan uransa. Olihan Senna jo kaiken saavuttanut. "Mennään kalaan", Watkins oli todennut Sennalle.

Mutta kilpailuvietti oli Sennalla niin iso, ettei lopettaminen tullut kysymykseen. Pakko oli jatkaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Sennan onnettomuuden jälkeen ollaan nähty paljon turvallisuutta parantavia ratkaisuja, kuten Hans- niskatuki ja Halo. Onko muita mitä tulee mieleen?

Nykyisellä F1-autolla tuosta Sennan onnettomuudesta olisi selvitty pienin vahingoin. Nytkin oli paljon epäonnea siinä, että se tapahtui juuri tuossa kulmassa. Pyörän ripustuksethan sen Sennan kuoleman aiheutti.

Itseasiassa Imolan viikonlopusta aasinsiltana voitaisiin keskustella myös F1- turvallisuusratkaisuista kautta aikain. Mitä on tehty historiassa lajin turvallisuuden edistämiseksi? Hans ja Halo on mainittu, mutta mitä muuta?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
253
Ainakin kuljettajan jalkojen siirtäminen etuakselin takapuolelle kaudelle 1988 ja kaudelle 1996 kasvatettu ohjaamoaukon koko ja kypärän puoliväliin korkeussuunnassa ulottuneet turvapehmusteet.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1127
Sijainti
EP
Tukivarsien sisällä olevat turvavaijerit jotka estävät pyörien lentelyn tukivarsien repeytymisen tai katkeamisen jälkeen. Tämä oli suoraan seurausta Sennan onnettomuudesta. Eipä tuo olisi silloinkaan sen aikaisella autolla kuollut, jos vaijerit olisivat olleet käytössä. Autohan pysyi muuten melko ehjänä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Liekö Hans pelastanut Ratzenbergerin Hengen. Roland kuoli "niskojen mentyä nurin."

Tässä muuten kiinnostavaa luettavaa F1 turvallisuusratkaisuista vuosien varrella:

Myös tässä sivutaan turvallisuusasioita:
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Formula 1:ssä on nähty joitain veljespareja historian aikana. Heistä tietenkin Michael Schumacher ja Ralf Schumacher ovat tunnetuimpia. Ja samalla he muodostavat myös kaikkien aikojen menestyksekkäimmän veljesparin.

0_Schumacher-Michael-und-Ralf.jpg

Ensimmäiset samassa F1-kilpailussa ajaneet veljekset olivat Emerson ja Wilson Fittipaldi Espanjan GP:ssä 1972. Kaudella 1973 veljekset tekivät historiaa yltämällä MM-pisteille samassa kilpailussa, vieläpä kahdesti (Argentiina ja Saksa). Kaksinkertainen maailmanmestari Emerson pärjäsi veljeksistä huomattavasti paremmin, sillä nuo jäivät Wilsonin uran ainoiksi pistesijoiksi. Vuonna 1975 päättyneen F1-uransa jälkeen Wilson toimi pikkuveljensä tallipäällikkönä Copersucar-tallissa.
Vuoden 1979 maailmanmestari Jody Scheckter ajoi isoveljensä Ianin kanssa samoissa F1-kisoissa vuosina 1974-77. Muita formula ykkösissä kilpailleita veljespareja ovat olleet Jimmy ja Jackie Stewart, Pedro ja Ricardo Rodriguez, Ernesto ja Vittorio Brambilla, Gilles ja Jacques (senior) Villeneuve, Manfred ja Joachim Winckelhock, Teo ja Corrado Fabi sekä Gary ja David Brabham. Ainoastaan Schumacherin veljeksistä molemmat ovat yltäneet osakilpailuvoittoihin - Michael 91 ja Ralf 6 kertaa.

Villeneuven veljekset Gilles ja Jacques.
d347a272e5025eb2b68843ab1c34a31a.jpg

Fittipaldin veljekset Emerson ja Wilson
Shutterstock_1964777a.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Schumacherin veljekset tekivät historiaa ottamalla kaksoisvoiton ensimmäisenä veljesparina kautta aikain Kanadassa 2001. Ralf voitti ja Michael oli toinen.

Itse olin tuolloin todella ilahtunut Ralfin voitosta. Olihan se legendaarinen tapahtuma, kun vihdoin pikkuveli oli isoveljeään parempi.

 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1268
Sijainti
Vyborg
Ralf oli silloin uransa alkuvuosina terävimmillään.
Jolloin hyvänä päivänä pystyi voittamaan kisoja kuten 2001 Kanadassa ja olihan se aika ainutlaatuista että veljekset olivat ykkönen ja kakkonen saman aikaan. Mikä oli osa Schumacher dynastian valtakautta, mikä kestikin vuosikausia se dynastia.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1624
Ralf oli silloin uransa alkuvuosina terävimmillään.
Jolloin hyvänä päivänä pystyi voittamaan kisoja kuten 2001 Kanadassa ja olihan se aika ainutlaatuista että veljekset olivat ykkönen ja kakkonen saman aikaan. Mikä oli osa Schumacher dynastian valtakautta, mikä kestikin vuosikausia se dynastia.
Joskus olen pohtinut, että mitähän Ralfilta puuttui verrattuna veljeensä Michaeliin, kun hänestä ei tullut mestaria.

Alkuvuosina Jordanilla Ralf oli todella nopea, mutta samalla virheherkkä. Siltikin podiumeja tuli Jordan vuosina useampikin.

Damon Hill totesi hauskasti Ralfin tultua F1:iin, että "en edes tiennyt Michaelilla olevan veljeä. Olen aina ajatellut, että jo yhdessä Schumacherissa on enemmän kuin maailma sietää, ja nyt heitä on kaksi".

No tiimikavereita Hill ja Ralf olivat kaudella 1998, ja taisi ihan asialliset välit miehillä olla tuolloin, vaikkeivat ylimpiä ystäviä olleetkaan.

Williamsilla Ralf suorastaan loisti kausina 1999-2001. Ralf keräsi kaudella 1999 kaikki Williamsin pisteet, kun Zanardi ei siihen kyennyt. Ja kaudella 2000 Ralf voitti rookie- tiimikaverinsa Jenson Buttonin, ja Buttonistahan tuli myöhemmin maailmanmestari.

Williamsilla vuosina 2001-2004 Ralf oli mielestäni ihan Montoyan veroinen. GP- voitotkin menivät Ralfille Montoyaan nähden 6-4.

Williams vuosien jälkeen Ralf ajoi vielä Toyotalla ja ihan tasoissa oli vauhdin puolesta Jarno Trullia vastaan.

Mutta mitä siis teidän mielestänne Ralfilta puuttui Michaeliin nähden? Välillä miehet ottivat rajustikin radalla yhteen kuten Nurburgringillä 1997 ja Barcelonassa kaudella 2000.


Myös Ranskan GP:ssä 1999 nähtiin taistelua veljesten välillä.




086a935f498f3871f0b26d2fc0b20df2--michael-shumacher-brother.jpg

30879ffd00652221ee798a6f6724673b_crop_exact.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1268
Sijainti
Vyborg
Ehkä ei ollut sitä itsevarmuutta tai tukea mestaruuksiin kuten isoveljellensä oli. Jolla oli paremmat mahikset menestymiseen kuin Ralfilla, joka jäi harmillisesti varjoon koko uransa ajan.
Tosin miten olisi Ralf pärjännyt jos olisi saanut yhtä hyvän mahdollisuuden kuin Michael? Väittäisin että hyvällä onnella ja olosuhteessa olisi voinut voittaa ainakin yhden mestaruuden.
Toisaalta voittihan Ralf 6 kisaa urallaan jota pit√§isin menestyksekk√§√§n√§ saldona, kun vertaa esim H√ľlkenberg uraan. Joka ei voittanut ainuttakaan kisaa tai saatikka saanut edes yht√§√§n palkintosijaa. Niin siin√§ mieless√§ Ralfin ura oli menestyksekk√§√§mpi verrattuna moneen kuskiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös