Ma:
Vittu Schumi olis yhen mestaruuden miehiä jos, Senna ei ois kuollu.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen aihe.
Laitanpa tähän kirjoituksen joka on peräisin
Sportti.com -sivuilta. Kirjoittajaa en tiedä.
--------------------------------------------------
Entäs jos Senna eläisi?
Ayrton Sennan poismeno merkitsi F1:ssä vallanvaihtoa. Vanhoista mestareista Prost oli lopettanut ja Mansell myöhemmässä comebackissaan taantunut. Uusien tähtien, kuten Michael Schumacherin, Damon Hillin, Jacques Villeneuven ja Mika Häkkisen oli aika astua näyttämölle. Kausi 1998 huipentuu Schumin ja Häkkisen finaaliin Suzukassa. Olisiko Senna kenties mukana taistelussa, mikäli olisi jäänyt henkiin?
Sennan suunnitelmissa oli 1994 jatkaa kolme kautta Williamsilla. Uransa takarajaksi hän oli asettanut kauden 1998, eli Suzukassa hän ajaisi nyt viimeisen GP-starttinsa. Viimeiset kaksi kautta hän aikoi kruunata uransa tupla-estaruuteen Ferrarilla.
Tyttöystävälleen Adriana Galisteulle Sennan kerrotaan hehkutelleen viidellä peräkkäisellä mestaruudella kausina 1994-98. Ennen Schumacheria hän näki ainoana vertaisenaan Alain Prostin, jonka vetäytyminen merkitsi monille faktaa: Senna olisi varma maailmanmestari 1994. Toisin kuitenkin kävi. Silti spekulointi on aina kivaa, joten alla kuviteltu jatkohistoria Sennan menestyksekkäälle uralle:
1994: Williams-Auto oli alkukaudesta teknisesti Benettonia jäljessä. Loppukaudesta Damon Hill kuitenkin pystyi ajamaan jopa Schumacheriakin kovempia kierrosaikoja kovan testauksen myötä. Ennen kuolemaansa Senna ajoi kaikissa osallistumissaan kauden 1994 aika-ajoissa paalulle, joten nousujohteinen kehitys olisi merkinnyt todennäköistä mestaruutta Sennalle; varsinkin kun välillä ajokieltoonkin tuomittu Schumi voitti lopulta Hillin ainoastaan pisteellä. On todennäköistä, että Senna olisi ratkaissut tittelin edukseen jo Suzukan sateessa kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa.
1995: Damon Hill hävisi mestaruuden Schumacherille sirkuksen parhaalla autolla. Hill oli nopea, mutta sortui useamman kerran ajovirheeseen henkisen sietokyvyn riistäydyttyä ylikierroksille. Hill tuskin oli nopeudessa aivan Sennan luokkaa. Williamsilla hän olisi joutunut myös toimimaan täysin Sennan ehdoilla, joten mestaruudesta britti tuskin olisi tosissaan taistellut. Kaudella 1994 Senna ei ollut hyvässä fyysisessä kunnossa. Hänen henkisen kanttinsa pettämistä on useamman kerran selitelty Imolan onnettomuuden syyksi. Parhaina vuosinaan Senna tunnettiin kuitenkin psykologisen sodankäynnin mestarina, jossa jopa itse juonittelun mestari, Alain Prost joutui tiukoille. Schumacherin ja Sennan kaksintaistelu olisi varmasti ollut kaudella 1995 todellinen trilleri, jossa miehestä olisi otettu reilusti mittaa myös ratojen ulkopuolella verbaalisessa sodankäynnissä. Oletetaan Sennan nousseen lopulta mestariksi paremmalla kalustolla.
1996: Schumacherilla oli ainekset revanssiin. Ferrarilta hän ei ilman mestaruuksia olisi saanut 100 miljoonan palkkatarjousta; sitäpaitsi tallipaikka oli tuleviksi vuosiksi varattu veriviholliselle, Ayrton Sennalle. Senna kuitenkin halusi jatkaa Williamsilla vielä yhden kauden; Damon Hill, hyvä testikuljettaja ja Sennalle mieluisa aseenkantaja, oli sopiva ajamaan Williamsin kakkoskuljettajana vielä neljännenkin kauden (1993 Prost). INDY-mestari Villeneuve taas olisi seurannut isänsä muistoa Ferrarille; on todennäköistä, ettei kanadalainen olisi tullut F1:een ilman Sennan kuolemaa; aikoinaanhan Villeneuve haalittiin Williamsille karismaattisten tähtien puuttuessa F1:stä.
Senna olisi varmasti täyttänyt Ecclestonen vaatiman aukon. Kaudella 1996 Senna ja Schumacher kävivät sitten jälleen verisen kaksintaistelun. Schumacher veti kuitenkin tällä kertaa pidemmän korren, sillä jos parissa vuodessa hän onnistui rakentamaan Ferraristakin voittaja-auton, miksei Benettonkin olisi ollut Renaultin moottoreilla ja Schumacherin ohjastamana kovassa iskussa vielä kaudella 1996. Pettynyt Senna jätti Suzukan tappion jälkeen Williamsin siirtyäkseen Ferrarille huimalla 100 miljoonan markan vuosipalkalla.
1997: Sennan saappaisiin päätti Williams palkata Sauberilta Heinz-Harald Frentzenin Damon Hillin tallitoveriksi. Schumacher taas ilmoitti jatkavansa Benettonilla vielä vuoden siirtyäkseen kauden päättyessä Mika Häkkisen tallitoveriksi McLarenille; Mercedes Benziltä oli luvassa 100 miljoonan markan vuosipalkka. Senna testaili Ferraria kovasti, mutta auto oli auttamattoman hidas Renaultin moottoreilla varustettuja Williamseja ja Benettoneja vastaan. Ayrtonin oli siis odotettava kärsivällisesti vuosi ennenkuin hän pääsisi tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Kausi 1997 oli lopulta Michael Schumacherin juhlaa, vaikka Damon Hill panikin saksalaisen paikoin ahtaalle. Loppuvuodesta sai Schumin tuleva työnantaja, McLaren, autonsa kulkemaan kärjen tahdissa ja Mika Häkkisen nähtiin vihdoin yltävän Grand Prix-voittoihin useamman vuoden odottelun jälkeen. Järjestys MM-Pisteissä: 1. Schumacher, 2. Hill, 3. Senna, 4.Frentzen, 5. Häkkinen.
1998: McLaren oli ylivoimainen Schumacherin ja Häkkisen kulkiessa voitosta voittoon. Senna ei saanut Ferraria kulkemaan tarpeeksi kovaa ilmoittaen lopettamispäätöksestään jo hyvissä ajoin ennen kauden päätöstä. Kaksi vuotta oli liian lyhyt aika voittaja-auton kehittelyyn. Muutenkin 38-vuotiasta brasilialaista alkoi ikä painaa, eikä mies ollut enää parhaiden vuosiensa iskussa. Kuka sitten voitti mestaruuden? Ehkä Mercedes Benz halusi mannekiinikseen saksalaisen kuljettajan?
--------------------------------------------------
<small>[ 12-09-2002, 21:49: Message edited by: GeGe ]</small>