Ayrton Senna: imola

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
perjantaina Sennan paras ykkösissä ajava kaveri Barikello lentää hurjassa vauhdissa päin seinää ja menee tajuttomaksi. Ensimmäisenä herättyään hän näkee Ayrtonin. lauantaina Rolandin auton etusiipi pettää ja se on siinä, muuta ei tarvita. Sunnuntaina Ayrton soittaa ennen kisaa tyttöystävälleen ja sanoo rakastavansa tätä,Ayrton tuntee sen: kaikki ei ole kohdallaan. Ja sitten se tapahtuu. Hän johtaa, josko vaikeasti alkanut kääntyisi parempaan suuntaan... mutta miksei tämä käänny Ayrton ajattelee. Hän arvaa että osuma on välttämätön. ayrton jäykistää niskansa ja rukoilee:näin ei saa tapahtua. ja sitten se on jo tapahtunut
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html

Tuossa olisi linkki, jossa on Autosport-lehdestä kopioitu ja suomennettu juttu.

Lyhyesti: Siinä sanotaan mm. onnettomuuden syyksi Sennan auton perän lähtöä pompun seurauksena ja kun Senna korjaa peräluisua ja auto lähtee käsistä.

<small>[ 12-09-2002, 16:21: Message edited by: GeGe ]</small>
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
GeGe:
http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html

Tuossa olisi linkki, jossa on Autosport-lehdestä kopioitu ja suomennettu juttu.

Lyhyesti: Siinä sanotaan mm. onnettomuuden syyksi Sennan auton perän lähtöä pompun seurauksena ja kun Senna korjaa peräluisua ja auto lähtee käsistä.
Niissä onboard videoissa (varsinkin niissä joissa näkyy G voimat) niin näkyy aivan selvästi kuinka ensin perä irtoaa ja sitten taas saa pidon ,mutta pettiköhän ohjaus-akseli juuri tuossa kohdassa kun siihen kohdistui aikamoinen rasitus...

Ps. Mun mielestä auto ei lähtenyt pompusta vaan nimen omaan rikkoituneen osan takia Sennan käsistä.. frown

<small>[ 12-09-2002, 16:33: Message edited by: bigbear ]</small>
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
A honra ao da Silva de Ayrton, sua memória vive em nossos corações.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Pahoittelen jos yllä oleva kommenttini ei ole lähelläkään sitä kielioppia tai edes kieltä, mitä sen kuukuisi.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
bigbear:
GeGe:
http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html

Tuossa olisi linkki, jossa on Autosport-lehdestä kopioitu ja suomennettu juttu.

Lyhyesti: Siinä sanotaan mm. onnettomuuden syyksi Sennan auton perän lähtöä pompun seurauksena ja kun Senna korjaa peräluisua ja auto lähtee käsistä.
Niissä onboard videoissa (varsinkin niissä joissa näkyy G voimat) niin näkyy aivan selvästi kuinka ensin perä irtoaa ja sitten taas saa pidon ,mutta pettiköhän ohjaus-akseli juuri tuossa kohdassa kun siihen kohdistui aikamoinen rasitus...

Ps. Mun mielestä auto ei lähtenyt pompusta vaan nimen omaan rikkoituneen osan takia Sennan käsistä.. :(
Mutta, kuten tuolla sivulla sanotaan lopuksi:

------------------------------------------------
Viisi ja puoli vuotta jatkuneiden tutkimusten jälkeenkin tapahtuneen synkin ironia on se, että oli Sennan seinään singonnut ongelma mikä tahansa, Sennan kuolema oli pelkkää sattumaa, eikä niinkään törmäyksen syytä. Senna kuoli, koska oikea etupyörä sinkoutui ohjaamoa kohti ja pyörän tukivarsi iskeytyi hänen visiirinsä läpi. Jos rengas olisi mennyt ohi, hän olisi todennäköisesti noussut autosta loukkaantumatta.
------------------------------------------------

Oli kyllä surullinen viikonloppu toi Vappu'94 frown

<small>[ 12-09-2002, 16:56: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Vittu Schumi olis yhen mestaruuden miehiä jos, Senna ei ois kuollu.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Ma:
Vittu Schumi olis yhen mestaruuden miehiä jos, Senna ei ois kuollu.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen aihe.
Laitanpa tähän kirjoituksen joka on peräisin Sportti.com -sivuilta. Kirjoittajaa en tiedä.

--------------------------------------------------

Entäs jos Senna eläisi?

Ayrton Sennan poismeno merkitsi F1:ssä vallanvaihtoa. Vanhoista mestareista Prost oli lopettanut ja Mansell myöhemmässä comebackissaan taantunut. Uusien tähtien, kuten Michael Schumacherin, Damon Hillin, Jacques Villeneuven ja Mika Häkkisen oli aika astua näyttämölle. Kausi 1998 huipentuu Schumin ja Häkkisen finaaliin Suzukassa. Olisiko Senna kenties mukana taistelussa, mikäli olisi jäänyt henkiin?

Sennan suunnitelmissa oli 1994 jatkaa kolme kautta Williamsilla. Uransa takarajaksi hän oli asettanut kauden 1998, eli Suzukassa hän ajaisi nyt viimeisen GP-starttinsa. Viimeiset kaksi kautta hän aikoi kruunata uransa tupla-estaruuteen Ferrarilla.
Tyttöystävälleen Adriana Galisteulle Sennan kerrotaan hehkutelleen viidellä peräkkäisellä mestaruudella kausina 1994-98. Ennen Schumacheria hän näki ainoana vertaisenaan Alain Prostin, jonka vetäytyminen merkitsi monille faktaa: Senna olisi varma maailmanmestari 1994. Toisin kuitenkin kävi. Silti spekulointi on aina kivaa, joten alla kuviteltu jatkohistoria Sennan menestyksekkäälle uralle:

1994: Williams-Auto oli alkukaudesta teknisesti Benettonia jäljessä. Loppukaudesta Damon Hill kuitenkin pystyi ajamaan jopa Schumacheriakin kovempia kierrosaikoja kovan testauksen myötä. Ennen kuolemaansa Senna ajoi kaikissa osallistumissaan kauden 1994 aika-ajoissa paalulle, joten nousujohteinen kehitys olisi merkinnyt todennäköistä mestaruutta Sennalle; varsinkin kun välillä ajokieltoonkin tuomittu Schumi voitti lopulta Hillin ainoastaan pisteellä. On todennäköistä, että Senna olisi ratkaissut tittelin edukseen jo Suzukan sateessa kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa.

1995: Damon Hill hävisi mestaruuden Schumacherille sirkuksen parhaalla autolla. Hill oli nopea, mutta sortui useamman kerran ajovirheeseen henkisen sietokyvyn riistäydyttyä ylikierroksille. Hill tuskin oli nopeudessa aivan Sennan luokkaa. Williamsilla hän olisi joutunut myös toimimaan täysin Sennan ehdoilla, joten mestaruudesta britti tuskin olisi tosissaan taistellut. Kaudella 1994 Senna ei ollut hyvässä fyysisessä kunnossa. Hänen henkisen kanttinsa pettämistä on useamman kerran selitelty Imolan onnettomuuden syyksi. Parhaina vuosinaan Senna tunnettiin kuitenkin psykologisen sodankäynnin mestarina, jossa jopa itse juonittelun mestari, Alain Prost joutui tiukoille. Schumacherin ja Sennan kaksintaistelu olisi varmasti ollut kaudella 1995 todellinen trilleri, jossa miehestä olisi otettu reilusti mittaa myös ratojen ulkopuolella verbaalisessa sodankäynnissä. Oletetaan Sennan nousseen lopulta mestariksi paremmalla kalustolla.

1996: Schumacherilla oli ainekset revanssiin. Ferrarilta hän ei ilman mestaruuksia olisi saanut 100 miljoonan palkkatarjousta; sitäpaitsi tallipaikka oli tuleviksi vuosiksi varattu veriviholliselle, Ayrton Sennalle. Senna kuitenkin halusi jatkaa Williamsilla vielä yhden kauden; Damon Hill, hyvä testikuljettaja ja Sennalle mieluisa aseenkantaja, oli sopiva ajamaan Williamsin kakkoskuljettajana vielä neljännenkin kauden (1993 Prost). INDY-mestari Villeneuve taas olisi seurannut isänsä muistoa Ferrarille; on todennäköistä, ettei kanadalainen olisi tullut F1:een ilman Sennan kuolemaa; aikoinaanhan Villeneuve haalittiin Williamsille karismaattisten tähtien puuttuessa F1:stä.
Senna olisi varmasti täyttänyt Ecclestonen vaatiman aukon. Kaudella 1996 Senna ja Schumacher kävivät sitten jälleen verisen kaksintaistelun. Schumacher veti kuitenkin tällä kertaa pidemmän korren, sillä jos parissa vuodessa hän onnistui rakentamaan Ferraristakin voittaja-auton, miksei Benettonkin olisi ollut Renaultin moottoreilla ja Schumacherin ohjastamana kovassa iskussa vielä kaudella 1996. Pettynyt Senna jätti Suzukan tappion jälkeen Williamsin siirtyäkseen Ferrarille huimalla 100 miljoonan markan vuosipalkalla.

1997: Sennan saappaisiin päätti Williams palkata Sauberilta Heinz-Harald Frentzenin Damon Hillin tallitoveriksi. Schumacher taas ilmoitti jatkavansa Benettonilla vielä vuoden siirtyäkseen kauden päättyessä Mika Häkkisen tallitoveriksi McLarenille; Mercedes Benziltä oli luvassa 100 miljoonan markan vuosipalkka. Senna testaili Ferraria kovasti, mutta auto oli auttamattoman hidas Renaultin moottoreilla varustettuja Williamseja ja Benettoneja vastaan. Ayrtonin oli siis odotettava kärsivällisesti vuosi ennenkuin hän pääsisi tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Kausi 1997 oli lopulta Michael Schumacherin juhlaa, vaikka Damon Hill panikin saksalaisen paikoin ahtaalle. Loppuvuodesta sai Schumin tuleva työnantaja, McLaren, autonsa kulkemaan kärjen tahdissa ja Mika Häkkisen nähtiin vihdoin yltävän Grand Prix-voittoihin useamman vuoden odottelun jälkeen. Järjestys MM-Pisteissä: 1. Schumacher, 2. Hill, 3. Senna, 4.Frentzen, 5. Häkkinen.

1998: McLaren oli ylivoimainen Schumacherin ja Häkkisen kulkiessa voitosta voittoon. Senna ei saanut Ferraria kulkemaan tarpeeksi kovaa ilmoittaen lopettamispäätöksestään jo hyvissä ajoin ennen kauden päätöstä. Kaksi vuotta oli liian lyhyt aika voittaja-auton kehittelyyn. Muutenkin 38-vuotiasta brasilialaista alkoi ikä painaa, eikä mies ollut enää parhaiden vuosiensa iskussa. Kuka sitten voitti mestaruuden? Ehkä Mercedes Benz halusi mannekiinikseen saksalaisen kuljettajan?

--------------------------------------------------

<small>[ 12-09-2002, 21:49: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ihan hyvä spekulaatio. Jätti vaan arvailujen varaan kumpi McLareneista olisi vienyt sen vuoden 1998 mestaruuden :D

Mutta silti, sääli että Senna ei saanut ajaa pitempään. Toisaalta - nyt hän lähti huipulta ns. "saappaat jalassa". Toki tapa oli karmea.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos Senna olisi Williamsilla ajanut vuonna 1996, niin kyllä Ferrari olisi talliinsa Villeneuven ottanut. Schumacher olisi jatkanut Benettonilla, mutta olisi siirtynyt kaudeksi 1997 McLarenille Häkkisen tallikaveriksi, koska Benettonin iskukyky laski. Byrnet ja Brawnit menivät menestyksen (ja rahan) perässä Ferrarille. 97-mestaruus olisi mennyt Villeneuvelle, koska Senna ei enää ollut niin hyvä kuin parhaina kausinaan. Sennan päätös lopettaa olisi tullut kauden 1998 jälkeen. Schumi tai Häkä olisi voittanut mestaruden 98 , mutta Ferrarin ylivoiman alkaessa olisi Villeneuve kerännyt potit kausina 1999-2002 (99, koska hän olisi välttänyt Silverstonen loukkaantumisen) ja jatkaisi samaa linjaa edelleen. Hän olisi päässyt Ferrarilla samaan asemaan kuin Schumi nyt.

Näin ollen voidaan todeta, että jossitella voi aina, kaikki versiot voivat olla yhtä todellisia, mutta vain yksi on toteutunut. Senna kuoli ja sarjassa kävi miten kävi, ei se jossittelemalla parane! :)
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
On se ihmeellistä, että tuostakin "videonpätkästä" tuli heti mieleen, että missä ovat nykyään viidessä sekunnissa auton luo säntäävät ratavalvojat?

Mitään ei ilmeisesti olisi ollut tehtävissä, vaikka nopeaakin apua olisi saanut.

Ayrton Senna Da Silva poistui joukostamme mitä kauheimmalla tavoilla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
PeePee:
On se ihmeellistä, että tuostakin "videonpätkästä" tuli heti mieleen, että missä ovat nykyään viidessä sekunnissa auton luo säntäävät ratavalvojat?
Mitenhän tuo nyt pitäisi ymmärtää? Siis, onko se mielestäsi hyvä vai huono asia jne.?
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Bobakki:
PeePee:
On se ihmeellistä, että tuostakin "videonpätkästä" tuli heti mieleen, että missä ovat nykyään viidessä sekunnissa auton luo säntäävät ratavalvojat?
Mitenhän tuo nyt pitäisi ymmärtää? Siis, onko se mielestäsi hyvä vai huono asia jne.?
Samaa mietin myös minä, mitä nimimerkki PeePee oikein tarkoittaa ?

Minun mielestä ainakin kesti kauan ennen kuin tehtiin mitään. Tosin tuossa tapauksessa ei tainnut kyllä olla mitään tehtävissä, kuten PeePee mainitsi.
Tai kyllähän ratavalvojat nykyäänkin taitaa odottaa lääkäriautoa paikalle, ennen kuin tekevät kuskille mitään.

<small>[ 18-09-2002, 16:48: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Syy miksi kysyin oli, että olin jo kirjoittamassa pitempää kierjoitusta siitä, että olisi sulaa hulluutta lähteä juoksemaan päätä pahkaa kolariauton luo kun muut autot ovat edelleen radalla. Nykyään ratavalvojat liikkuvat käsittääkseni vain määräyksestä, ihan vaan siksi, että Tony Brisen onnettomuuden (niille, jotka eivät tiedä, Brise osui radan poikki radan reunaan pysähtyneen auton takia juosseeseen ratavalvojaan. Valvojalla oli kädessään sammutin, joka taas osui Brisen päähän, ja molemmat menehtyivät) kaltaisilta tilanteilta vältyttäisiin (Unkarin F3000-kilpailussa oli tosin todella lähellä vähän vastaavanlainen tilanne, tiedä sitten, mitä koomailivat). Onhan se nyt sanomattakin selvää, ettei pelastajien pitäisi omaa henkeään tuollaisissa tilanteissa vaarantaa. Ensin tulee siis turvata avustajien pääsy paikalle, punainen lippu siis. Imolassa aikaa kului kyllä ihan järjettömästi järjestäjien arpomiseen.

Toinen asia on sitten se, ettei ratavalvoja voi tehdä juuri mitään, niinkuin GeGe mainitsikin. Liikuttamalla loukkaantunutta kuljettajaa voi saada aikaan todella pahoja vaurioita, ja vaikka ratavalvojilla varmasti onkin ensiapukoulutus, on syytä odottaa lääkäriä paikalle. Sid Watkins tulee lääkäriautollaan kuitenkin sen verran nopeasti, että aika tuskin kuljettajan henkeä vaarantaa, valvojat osaavat kuitenkin turvata peruselintoiminnot. Sama ideahan on vaikka MediHelissä: kopteri tuo lääkärin paikalle vakavampiin tapauksiin, ambulanssissahan lääkäri ei yleensä kulje. Ambulanssihenkilökunta pystyy kuitenkin turvaamaan potilaan voinnin lääkärin saapumiseen asti.

Siihen, että avun saapumiseen kuluva aika tuntuu pitkältä, on syynä myös se, että aijalla on taipumus pysähtyä tuollaisissa tilanteissa. Esimerkiksi Häkkinen sai apua 15 sekuntia Australian kolarinsa jälkeen, ei se minusta niin lyhyeltä ajalta vaikuttanut kun sitä myöhemmin katseli.

Sennalle ei tosiaan kolarin satuttua voinut tehdä enää mitään, jousituksen osa lävisti kallon ja tunkeutui aivoihin, seurauksena Sennasta tuli aivokuollut hetkessä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6285
Eikös sennaa kuitenkin pidetty koneilla hengissä sairaalassa vielä joitain tunteja vaikka hän oli aivokuollut? Muistelisin että olisin lukenut jostain niin.

<small>[ 18-09-2002, 17:56: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Niin hyvänä asiana minä sitä nopeaa saapumista pidän...

Varmasti tuntuukin, että aika pysähtyy, mutta eikös tuosta ollut jossain puhettakin, että miksi avun saaminen Sennalle kesti niin kauan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...noihin edellisiin kirjoituksiini täytyy lisätä, että tuo on se virallinen versio, kuitenkin kirjoittamaton sääntö sanoo, että moottoriurheilussa kuljettaja ei koskaan kuole radalla. Eli totuus VOI olla toinenkin. Mitä minä olen ymmärtänyt, niin ratavalvojia kiellettiin koskemasta autoon ennen kuin Watkins saapuu, kisahan pistettiin poikki kun Berger oli ajanut radalle lentäneen sälän yli, tosin muistelen eräällä Larrousse-kuskilla olleen vaikeuksia ymmärtää sitä...
 
Ylös