Ayrton Senna: imola

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Löysin netistä jutun Clarkista ja Sennasta. Siinä oli fakta tiedot miesten urista, jos he eivät olisi kuolleet radalla.

Ayrton Senna da Silva


Kansallisuus: Brasilia
Ikä: 41.v
Syntyi: 21.3 1960, Säo Paulo, Brasilia

Aktiivivuodet: 1984-2001
Kilpailut: 291
Voitot: 104
Palkintopalli paikat: 155
Paalupaikat: 150
Nopeimmat kierrokset: 85
Pisteet: 1398
Piste keskiarvo per. kilpailu: 4,8
Maailmanmestaruudet: 10, 1988, 1990, 1991, 1994, 1995, 1996, 1997, 1999, 2000 ja 2001

1984 Toleman-Hart MM.13 13.p
1985 Lotus-Renault MM.4 38.p
1986 Lotus-Renault MM.4 55.p
1987 Lotus-Honda MM.3 57.p
1988 McLaren-Honda MM.1 90.p
1989 McLaren-Honda MM.2 60.p
1990 McLaren-Honda MM.1 78.p
1991 McLaren-Honda MM.1 96.p
1992 McLaren-Honda MM.4 50.p
1993 McLaren-Ford MM.2 73.p
1994 Williams-Renault MM.1 92.p
1995 Williams-Renault MM.1 107.p
1996 Williams-Renault MM.1 113.p
1997 Williams-Renault MM.1 102.p
1998 Williams-Mecachrome MM.3 74.p
1999 McLaren-Mercedes MM.1 109.p
2000 McLaren-Mercedes MM.1 97.p
2001 McLaren-Mercedes MM.1 83.p

1984 Senna-Cecotto 11-0
Senna-Johansson 2-0
Senna-Martini 1-0
1985 Senna-de Angelis 13-3
1986 Senna-Dumfries 16-0
1987 Senna-Nakajima 16-0
1988 Senna-Prost 14-2
1989 Senna-Prost 14-2
1990 Senna-Berger 12-4
1991 Senna-Berger 13-3
1992 Senna-Berger 15-1
1993 Senna-Andretti 13-0
Senna-Häkkinen 2-1
1994 Senna-D Hill 15-1
1995 Senna-D Hill 16-0
1997 Senna-Frentzen 16-1
1998 Senna-J Villeneuve 14-2
1999 Senna-Häkkinen 14-3
2000 Senna-Häkkinen 15-2
2001 Senna-Häkkinen 13-4

Jim Clark


Kansallisuus: Skotlanti, Iso-Britannia
Ikä: 66.v
Syntyi: 4.3 1936, Glasgove, Skotlanti

Aktiivivuodet: 1960-1974
Kilpailut: 159
Voitot: 53
Palkintopalli paikat: 89
Paalupaikat: 74
Nopeimmat kierrokset: 67
Pisteet: 616
Piste keski arvo per. kilpailu: 3,9
Maailmanmestaruudet: 6, 1963, 1965, 1968, 1970, 1972 ja 1973

1960 Lotus-Climax MM.10 8.p
1961 Lotus-Climax MM.7 11.p
1962 Lotus-Climax MM.2 30.p
1963 Lotus-Climax MM.1 54.p
1964 Lotus-Climax MM.3 32.p
1965 Lotus-Climax MM.1 54.p
1966 Lotus-Climax/BRM MM.6 16.p
1967 Lotus-Climax/BRM/Cosworth MM.3 41.p
1968 Lotus-Cosworth MM.1 62.p
1969 Lotus-Cosworth MM.2 37.p
1970 Lotus-Cosworth MM.1 59.p
1971 Lotus-Cosworth MM.4 24.p
1972 Lotus-Cosworth MM.1 54.p
1973 Lotus-Cosworth MM.1 71.p
1974 Lotus-Cosworth MM.2 46.p

1960 Clark - Ireland 4-2
1961 Clark - Ireland 5-3
1962 Clark - Taylor 9-0
1963 Clark - Taylor 10-0
1964 Clark - Spence 10-0
1965 Clark - Spence 9-0
1966 Clark - Arundell 9-0
1967 Clark - G Hill 8-3
1968 Clark - G Hill 11-1
1969 Clark - Rindt 9-3
1970 Clark - Rindt 10-2
1971 Clark - Rindt 8-4
1972 Clark - E Fittipaldi 10-2
1973 Clark - E Fittipaldi 11-1
1974 Clark - Peterson 13-2

Tuosta näkee, että missä ne suumaherin saavutukset ovat. No ehkä vähän liioiteltuja, mutta en laittaisi kovinkaan kauas tuosta mitä Sennasta on kirjoitettu
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6304
Bobakki:
Nykyään ratavalvojat liikkuvat käsittääkseni vain määräyksestä, ihan vaan siksi, että Tony Brisen onnettomuuden (niille, jotka eivät tiedä, Brise osui radan poikki radan reunaan pysähtyneen auton takia juosseeseen ratavalvojaan. Valvojalla oli kädessään sammutin, joka taas osui Brisen päähän, ja molemmat menehtyivät) kaltaisilta tilanteilta vältyttäisiin
*nussii* -->,

Se oli Tom Pryce, ei suinkaan Tony Brise

<small>[ 18-09-2002, 23:41: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tuskinpa Senna olis sentään 2001 asti ajanut, mutta menestystä olisi vielä tullut. Se on varmaa.

Ite ajattelen vieläkin, että mitä jos jokin olisi mennyt toisin Imolassa. Mitä jos JJ:n auto ei olisi sammunut lähdössä tai mitä jos Lamy ei olisi ajanut perään, mitä jos Sennan tekniikka olisi pettänyt sekunnin myöhemmin, niin kulma törmäykseen olisi ollut paljon loivempi. Yleisesti mun on vaikea hyväksyä, että Senna on kuollut ja kuolleena myös pysyy. :( Olisihan se ollut mielenkiintoista nähdä, mitä Senna olisi saavuttanut radalla ja sen ulkopuolella. Erityisesti kiinnostaisi paalujen määrä, sillä niitä olisi paljon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikko_A:
Bobakki:
Nykyään ratavalvojat liikkuvat käsittääkseni vain määräyksestä, ihan vaan siksi, että Tony Brisen onnettomuuden (niille, jotka eivät tiedä, Brise osui radan poikki radan reunaan pysähtyneen auton takia juosseeseen ratavalvojaan. Valvojalla oli kädessään sammutin, joka taas osui Brisen päähän, ja molemmat menehtyivät) kaltaisilta tilanteilta vältyttäisiin
*nussii* -->,

Se oli Tom Pryce, ei suinkaan Tony Brise
Juu niin onki. Onneksi ei menny sentään Martin Blundell ja Mark Brundle sekasin. Eikusiis... Miksei nää brittikuskit voi olla nimeltään semmoisia, että ne erottaisi?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Tony Brise oli tämä nuori ja lahjakas kuski joka sai surmansa samassa lento-onnettomuudessa Graham Hillin kanssa. Brise ajoi Hillin perustamassa tallissa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tätä on hieman vaikea muotoilla,mutta olisiko kukaan onnistunut ottamaan videolle tuon surullisen kuuluisan Imolan 94 viikonlopun eli kisat+aika-ajot+vapaat harjoitukset?

Itse nauhoitin kaikki kisat vuosista 94-00,lukuunottamatta tuota kisaa,koska nauha oli väärässä kohdassa ja kisathan tulivat siihen aikaan keskiviikkoisin uusintoina:( Aia-ajot mulla taitaa kuitenkin olla...

Häkkistä muuten voisi MOITTIA tuosta kisasta kun kehtasi iloita palkintopalli sijoituksestaan!!!! Olihan sillä tiukka kisa Wenglingerin kanssa ,mutta täytyihän Häkän tajuta ettei Senna selvinnyt!!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kyllähän Häkkistä moitittiin tuosta iloitsemisesta.

Mihin vetää raja?

Jos Senna ei olisi joutunut onnettomuuteen niin olisiko täällä forumilla topikkia Roland Ratzenberger:imola ?

Ei olisi.

Vaatisiko kukaan moittimaan Imolan palkintopallilla vuonna 94 olleita siitä että he iloitsivat hyvästä suorituksesta?

Ei vaatisi.

Kaikki kunnia Sennalle, mutta siinä vaiheessa kun siirrytään autuaille kilparadoille on jokainen yhdenvertainen, niin Ratzenberger kuin Sennakin..
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Muistaakseen ei häkkinen tiennyt onnettomuuden vakavaa laatua lehdistötilaisuuteen mennessä, luuli hieman normaalia pahemmaksi ulosajoksi. TV-katsojana muistan tilanteen jo itse selostuksesta kuulleeni.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Dennisin piikkiinhän taisi mennä, jätti kai tahallaan kertomatta Häkälle Sennan tilannetta ennen palkintoseremoniaa. Sama juttu oli Tyrrellillä, Ukyo Katayama riemuitsi uransa parasta sijoitusta täysin rinnoin ennenkuin Ken-setä tuli ja kertoi, mitä tapahtui.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
RK-62:
Tony Brise oli tämä nuori ja lahjakas kuski joka sai surmansa samassa lento-onnettomuudessa Graham Hillin kanssa. Brise ajoi Hillin perustamassa tallissa.
Vielä kerra, mulla on aivan käsittämättömiä vaikeuksia erottaa ne kuskit toisistaan kun niitä on paiskattu lähes samalla nimellä. Pyydän nöyrimmin anteeksi.

Brisen taustasta tuli vielä mieleen, että oli yksinomaan Graham Hillin jääräpäisyydestä johtunut tuo onnettomuus: kukaan muu ei olisi lentänyt sillä säällä, väittävät. Brise ehti ajaa kymmenen kilpailua ja säväytti pari kertaa taidoillaankin, paras tulos kutossija.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
bigbear:
Häkkistä muuten voisi MOITTIA tuosta kisasta kun kehtasi iloita palkintopalli sijoituksestaan!!!! Olihan sillä tiukka kisa Wenglingerin kanssa ,mutta täytyihän Häkän tajuta ettei Senna selvinnyt!!
Ei ole kuvamuistia, mutta ainakin jotkut tietävät ovat kertoneet tälläkin palstalla ettei kaveri nyt ihan hirveesti riehunut. Ja luulisi että jos muutkin palkintopallilaiset tiesivät asiasta niin luulisin, että käytävällä olisi asiasta puhuttu ja voivoteltu? Ja etenkin kisajärjestäjien vievän samppakaljat vex tms.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Bobakki:
RK-62:
Tony Brise oli tämä nuori ja lahjakas kuski joka sai surmansa samassa lento-onnettomuudessa Graham Hillin kanssa. Brise ajoi Hillin perustamassa tallissa.
Vielä kerra, mulla on aivan käsittämättömiä vaikeuksia erottaa ne kuskit toisistaan kun niitä on paiskattu lähes samalla nimellä. Pyydän nöyrimmin anteeksi.

Brisen taustasta tuli vielä mieleen, että oli yksinomaan Graham Hillin jääräpäisyydestä johtunut tuo onnettomuus: kukaan muu ei olisi lentänyt sillä säällä, väittävät. Brise ehti ajaa kymmenen kilpailua ja säväytti pari kertaa taidoillaankin, paras tulos kutossija.
Et ole ainoa jolla nuo nimet tuppaa menemään sekaisin. wink
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
tuossa ``mitä ratavalvoja voi tehdä loukkaantuneelle kuskille`` kysymyksessä yhdyn Häkää pelastaneen tohtori Lewisin mielipiteeseen: ``ennen lääkärin saapumista ratavalvojat eivät voi tehdä muuta kuin pitää kuskin päätä paikallaan minkä he häkkisen tapauksessa juuri oikein tekivätkin``. sanoo Lewis. pahintahan tuollaisessa tilanteessa on se että jos vaikka leuka ajaa jonakin vuonna Monzassa pahasti ulos, ja sitten joku hätääntynyt vapaaehtoinen vailla ensiapukoulutusta oleva ratavalvoja tifoso rupeaa repimään kuskia ulos sieltä autosta ennen lääkärin saapumista :D
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Ayrton Senna on jo kuollut ennenkuin iskeytyi auton kanssa seinään. Videokuvat ja uutiset kuvineen sen todistaa. Myöhemmin vahvistuksina tukivarsi tappoi Sennan ennen kolaria, väitetään kuitenkin, että Schumi ja Senna taistelivat kovasti omasta paikastaan ja sen seurauksena autot vaurioituivat jonkin verran ja tukivarsi sattui olemaan Sennalle lahjaksi.
Senna kuoli jo radalla. Eräät väittävät Sennan vielä eläneen sairaalassa, hän oli kuollut jo muutamia tunteja sitten siellä radalla. Salailu kuolemasta johtui siitä, ettei kilpailun järjestäjät halunneet keskeyttää kisaa ja lääkärit ovat valehdelleet Sennan perheelle, että hän olisi vielä kriittisesti elossa. Tästä syystä Häkkinen ei tajunnut tilanteen vakavuutta. Eikä puhunut siitä ollenkaan, koska tiesi pahentavansa mainettaan, jos rupeaa puolustusasemiinsa väittämään en mä tiennyt sitä. Turha jossitella enempää tästä asiasta. Jättäkää se Senna rauhaan.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Voisko joku kertoo, että mitä vammoja se Bari sai siinä perjantain ulosajossa. kun näin kolarin teeveestä olin varma että tossa kävi huonosti. barin kolari jäi kuitenkin vähemmälle huomiolle sattuneesta syystä
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Thunder:

Senna kuoli jo radalla. Eräät väittävät Sennan vielä eläneen sairaalassa, hän oli kuollut jo muutamia tunteja sitten siellä radalla. Salailu kuolemasta johtui siitä, ettei kilpailun järjestäjät halunneet keskeyttää kisaa ja lääkärit ovat valehdelleet Sennan perheelle, että hän olisi vielä kriittisesti elossa. Tästä syystä Häkkinen ei tajunnut tilanteen vakavuutta.
Onko kisoja monesti keskeytetty kuolemantapauksen takia?

Schumacher crossed the line to win his third successive grand prix. Soon after, electrical brain tests confirmed that Senna was brain dead and being kept alive only by artificial means. Under Italian law, doctors are not allowed to turn off the machines for 12 hours.

Viisi ja puoli vuotta jatkuneiden tutkimusten jälkeenkin tapahtuneen synkin ironia on se, että oli Sennan seinään singonnut ongelma mikä tahansa, Sennan kuolema oli pelkkää sattumaa, eikä niinkään törmäyksen syytä. Senna kuoli, koska oikea etupyörä sinkoutui ohjaamoa kohti ja pyörän tukivarsi iskeytyi hänen visiirinsä läpi. Jos rengas olisi mennyt ohi, hän olisi todennäköisesti noussut autosta loukkaantumatta.

<small>[ 21-09-2002, 23:07: Message edited by: Jere1983 ]</small>
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
epeli:
Voisko joku kertoo, että mitä vammoja se Bari sai siinä perjantain ulosajossa. kun näin kolarin teeveestä olin varma että tossa kävi huonosti. barin kolari jäi kuitenkin vähemmälle huomiolle sattuneesta syystä
Muistaakseni nenä ainakin murtui ja allaolevan lainauksen mukaan taisi menettää myös tajunnan muutammaksi tunniksi

-------------------------------------------
This is what I saw the aftermath of when I woke up on Friday morning. Rubens Barrichello, the driver who was pronounced to be the “next Senna”, lost control of his Jordan during Friday’s free practice, ploughed into the barriers at 220 km/h and remained unconscious in the cockpit. How he emerged with bruised ribs and a broken nose is impossible to say. He came to a few hours later in Bologna’s hospital to find Senna right by his side. Them Brazilians are a loyal people…

http://www.angelfire.com/dc/berger113/F1.htm
---------------------------------------------
 
Ylös