Ayrton Senna: imola

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
GeGe:
Kun Pedro Lamy ajoi JJ:n auton perään, niin autoista lensi romua ja renkaita katsomoon. Muistaakseni useita katsojia loukkaantui.

Samassa kisassa Jordan-autosta(A.de Cesaris?) irtosi varikkokäynnin jälkeen rengas varikkosuoralla. Rengas osui Ferrarin mekaanikkoon. En muista miten mekaanikon kävi.
Niitä renkaita taisi errota useampikin, mutta ainakin Lotus-mekaanikko Neil Baldry loukkaantui, hän selvisi hengissä kuitenkin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Tais olla tuon Alboreton Minardin pyörä kun siinä lopussa pomppasi omille teilleen.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Bobakki:
Pacific GP oli valitettavasti myös Ratzenbergerin viimeinen kilpailu. Imolan onnettomuuden tapahtumat niinkuin minä ne muistan menivät seuraavasti: Ratzenberger kävi onnettomuutta edeltävällä kierroksella ulkona, ja talli käski hänet varikolle, koska epäili autoon tulleen vaurioita. Roland ei jostain syystä kuitenkaan niin tehnyt, ja Tamburellon jälkeisellä suoralla etusiivestä sitten irtosi pala ja auto jatkoi matkaansa suoraan loivassa oikeassa ennen Tosa-kaarretta (on sillä kait nimikin, mutten muista...)
http://www.forix.com/asp/ci.asp?z=0&k=0&l=10&r=10003&c=0

Eikös se ollut tuossa Variante Alta ja Rivazza-mutkien(ylläoleva linkki) välissä missä tuo Ratzenbergerin ulosajo tapahtui. Mulla on semmoinen mielikuva ollut aina. Vai olenko väärässä.
Tosin yhdentekevää missä se tapahtui.

-----------------------------------------

http://tbk.fameflame.dk/videos/Roland_Ratzenberger_1994_San_Marino_GP_Imola_Amateurvideo.mpg

Tuossa on linkki jonkin amatöörikuvaajan kuvaamaan videoon, mitä en ole ennen nähnyt Ratzenbergerin kolarista. Siitä ei hirveästi näy. Kuvakulma on sivusta päin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
GeGe, kyllä se mun mielestä tapahtuu siinä mun kuvailemassa paikassa... katso vaikka tuota amatöörifilmiä, eikös se rata käänny 180 astetta seuraavaksi? Ja lisäksi se kaide oli mun mielestä jo sillon kauempana Rivazzassa kuin mitä tuosta toisesta videosta näkyy, ja ennen Rivazzaa se rata kääntyy tollain loivasti oikealle aiemmin... En mäkään kyllä varmaksi taas uskalla mennä sanomaan, mä olin sentään kymmenen vasta sillon :rolleyes:
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Bobakki:
GeGe, kyllä se mun mielestä tapahtuu siinä mun kuvailemassa paikassa... katso vaikka tuota amatöörifilmiä, eikös se rata käänny 180 astetta seuraavaksi? Ja lisäksi se kaide oli mun mielestä jo sillon kauempana Rivazzassa kuin mitä tuosta toisesta videosta näkyy, ja ennen Rivazzaa se rata kääntyy tollain loivasti oikealle aiemmin... En mäkään kyllä varmaksi taas uskalla mennä sanomaan, mä olin sentään kymmenen vasta sillon :rolleyes:
En ole minäkään aivan varma tuosta, saattaa olla kumpi vaan. Minä puolestani oli 13-vuotias tuolloin, joten en aivan varmuudella voi sanoa. Sanokaa joku, jos tiedätte paikan.

<small>[ 26-09-2002, 14:13: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Ratahan on muuttunut tuon vuoden 94 jälkeen.
Tämä lienee se oikea?:

"On my first quick laps during qualifying, I managed to pull myself up to fourth place. It had been a decent run nd I was on my way in (to the pits) when I came across warning flags at the end of the 200mph straight. I got to Tosa corner, only to be confronted by the remains of Roland Ratzenberger's Simtek." Villeneuven sanoin

<small>[ 26-09-2002, 14:21: Message edited by: Jere1983 ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Roland Ratzenberger
I believe the theory on the Ratzenberger accident was that on the previous lap he ran off the track onto the grass and damaged his front wing mounting. Instead of stopping to investigate, he went on to another quick lap and the wing mounting failed causing catastrophic loss of front downforce and hence a high speed impact with the armco on the approach to Tosa.
Kyllä tuo tiukka vasuri Tosalta näyttää tossa amateur-filmissä, eli vois olla oikeaa tietoa mutkan osalta tossa quotessa.
 

Under

Well-known member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
427
Niin RR:n onnettomuus tapahtui siis Villeneuve mutkassa... mutka ohitettiin silloin noin 320km/h...Jälki oli tod. pahaa:(
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Jere1983:
Ratahan on muuttunut tuon vuoden 94 jälkeen.
Tämä lienee se oikea?
Mun laittama Forix-kuva piti olla se 1994 vuoden versio, mutta se taiskin olla nykyinen versio...meikä sekoilee.

Ja kyllä se taitaa olla tuo ennen Tosa-mutkaa oleva loiva oikea se onnettomuus-paikka. (Mulla oli väärä mielikuva tuosta paikasta.)

<small>[ 26-09-2002, 14:32: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ratzenbergerin onnettomuuspaikka on 100 prosentin varmuudella oikealle kaartuvassa mutkassa ennen Tosaa. Ei siitä kauaa ole kun katselin tuon viikonlopun tapahtumia videolta.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Under:
Niin RR:n onnettomuus tapahtui siis Villeneuve mutkassa... mutka ohitettiin silloin noin 320km/h...Jälki oli tod. pahaa:(
Muistelen, että MTV3:n Tulosruudussa(tai silloinen vastaava ohjelma) näytettin tuota onnettomuutta ja oli zoomattu etusiipen, oliskohan se taittunut renkaan alle(?). Silloin kuljettajasta kyllä tulee matkustaja, kuten tänä vuonna kävi Fisichellalle Magny-Coursissa.
 

Under

Well-known member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
427
Muistaakseni siinä tsoomattiin siivenpalaa joka lentää taivaan tuuliin... Yhtä kaikki ei Ronald ehtinyt jarruttaa lainkaan...ja vaikka mutka on aika loiva oli kontakti suht isossa kulmassa ja isku erittäin kova..
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tosta kuolemisesta mitään tiedä, mutta Italian lakien mukaan jos Senna olis kuollut kilpailun aikana olis kilpailu pitänyt keskeyttää. Siks kai se ei sitten siellä kuollutkaan.
 

Lehtari

Member
Liittynyt
26.10.2000
Viestit
12
Sijainti
Suomi
En tahdo sekoittaa pakkaa mitenkään, itse olin aikanaan 12 ja minulla on sellainen muistikuva RR:n kolaripaikasta, että suoran jälkeen olisi ollut tiukempi oikealle kääntyvä mutka joka täsmäisi paremmin Variante Alfaan. Tämä perustuu pelkkään muistikuvaan, enkä ole noita videoclippejä "jaksanut" latailla kun on hidas kone. Oli miten oli, etusiipi meni suoralla auton alle ja vastassa oli seinä, mies matkustajana eikä mitään mahdollisuutta hidastaa saati ohjata.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Lehtari:
En tahdo sekoittaa pakkaa mitenkään, itse olin aikanaan 12 ja minulla on sellainen muistikuva RR:n kolaripaikasta, että suoran jälkeen olisi ollut tiukempi oikealle kääntyvä mutka joka täsmäisi paremmin Variante Alfaan. Tämä perustuu pelkkään muistikuvaan, enkä ole noita videoclippejä "jaksanut" latailla kun on hidas kone. Oli miten oli, etusiipi meni suoralla auton alle ja vastassa oli seinä, mies matkustajana eikä mitään mahdollisuutta hidastaa saati ohjata.
Itse olin 18v ja 11kk vanha tapahtuma hetkellä ja seurasin tapahtumaa livenä MTV3:lta ja olen katsonut tapahtuman useasti videolta sen jälkeen,niin voin kertoa että RR ajoi ulos Villöeneuve kaarteessa ja auto liukuin TOSA mutkaan.



JOS JOLLAKIN OLISI 1994 IMOLAN GP VIDEOLLA NIIN HALUAISIN OSTAA SEN

<small>[ 26-09-2002, 17:52: Message edited by: bigbear ]</small>
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
kyllä, bobakki muakin inhottaa tommonen toisen kuoleman vähätteleminen, koska silloin kun kuskeja kuolee, niin heidän pitäisi olla tasaveroisia parempienkin kuskien kanssa. itse en sen pahemmin rolandin onnetomuudesta tuossa esikirjoituksessa kirjoitellut, kun topicin nimi ayrton senna:imola, mutta oisinhan mä voinu tälle pelkän imolankin nimeks laittaa, mutta ei tullut mieleen
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin en mä sitä, kun otsikko oli kerran noin, siksipä en siitä itsekään mitään noin aluksi kirjoittanut, mutta kun jotakuta rupesi kovasti kiinnostamaan tuo Rolandin kolari niin päätin osallistua.
 

krigsman

Well-known member
Liittynyt
3.12.1999
Viestit
192
Sijainti
Tampere, Finland
Villeneuve/Tosa mutkassahan se Ratzenberger ulos ajoi :( Muistan kyllä hyvin sen shokin, katselin tuolloin vasta toista kautta formuloita ja tuntui uskomattomalta, että siellä joku saattais kuolla. Tosin ennen kauden alkua mulla oli silloin semmoset kutinat, että sekin vois olla mahdollista.

Kauden 1994 autot olivat nopeita ja vaikeita ajaa, niillä tapahtui paljon onnettomuuksia, varsinkin ennen sääntömuutoksia. Imolan onnettomuuksien lisäksi Alesi ja Lehto loukkaantuivat testionnettomuuksissa, Lehto tosin edelliskauden modifioidulla autolla. Monacon shikaanissa Wendlinger taas ajoi ulos ja joutui koomaan.

Jere1983:
"On my first quick laps during qualifying, I managed to pull myself up to fourth place. It had been a decent run nd I was on my way in (to the pits) when I came across warning flags at the end of the 200mph straight. I got to Tosa corner, only to be confronted by the remains of Roland Ratzenberger's Simtek." Villeneuven sanoin
Villeneuve tuli formuloihin vasta 1996, joten tuo on varmaankin quote joltakulta muulta.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
krigsman:
Kauden 1994 autot olivat nopeita ja vaikeita ajaa, niillä tapahtui paljon onnettomuuksia, varsinkin ennen sääntömuutoksia.
Luin pari vuotta sitten F1Racingista jonkun haastattelun jossa toimittaja tai joku muu kertoi, että kun hän puhui Sennan kanssa ennen 94 kautta, niin Senna oli huolissaan sääntömuutoksista(luistonestot, aktiivijousitukset ynm. kiellettiin).

Senna oli huolissaan että autoista tulee vaikeammin ajettavia/hallittavia, mikä olikin totta. Sennahan keskeytti esim. Brasiliassa'94 pyörähdettyään(jos oikein muistan?).
 
Ylös