Muistutanpa mieliin Ratzenbergeristä vähän muutakin tähän väliin kun kaikkia tuntuu jostain syystä kiinnostavan lähinnä, miten kauheella tavalla se oikeen kuoli
Ratzenberger, tai siis Roland the Rat, niinkuin mies oli englannissa pyöriessään nimetty (yllättäen sukunimi oli briteille turhan hankala), nousi suurempaan tietoisuuteen voittaessaan Brands Hatchin kuulun Formula Ford festivalin 1986. Ratzenbergerin ura alkoi varsin vanhana, Rolandhan oli jo 26-vuotias tuon festivaalivoiton aikaan. Tähän liittyen Roland ilmoitti syntymäaikansa kaksi vuotta myöhemmäksi kuin se todellisuudessa oli, koska ajatteli sen auttavan uraansa. Monessa paikassa onkin edelleen väärä syntymävuosi, oikea on siis 1960.
Formula Ford-voiton jälkeen ura ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen, vaan Rat jäi pyörimään Englannin pikkuformulavarikoille moneksi vuodeksi, parhaimmillaan F3:een asti. Näiltä ajoilta on myös peräisin ystävyys JJ Lehdon kanssa, kaverusten yhteisestä ajomatkasta Monacosta Imolaanhan puhuttiin jonkin verran Suomessakin. Lopulta Ratzenberger päätti siirtyä Japaniin, jossa syntyi myös jonkinlaista menestystä kun vuonna 1992 tuli tilille voitto Formula Nippon -kisassa Suzukassa. Ennen tätä Ratzenberger kiersi varsin monissa sarjoissa, hän ajoi mm. koppiautokisoja BMW:llä ja erilaisia kestävyyskisoja Toyotalla, mutta mitä ilmeisimmin veri veti formuloiden pariin.
Vuodeksi '94 onnistui Rolandin sitten toteuttaa pitkäaikainen unelmansa F1-kisasta erään monacolaisen rahoittajan tuella, kun he solmivat viiden kilpailun pituisen sopimuksen Simtek-tallin kanssa. Tarkoitus haalia kasaan rahat koko loppukautta varten ja kentis vaikka vakuuttaa suorituksillakin... Kuten arvata saattoi, ei Rolandin tilanne kuitenkaan ollut helppo, vaan ensimmäisessä kilpailussa Brasiliassa oli kohtalona karsiutuminen. Toinen kilpailu uudella radalla Pacific GP:ssä oli kuitenkin viimein Rolandin unelmien täyttymys, hän pääsi kilpailuun mukaan viimeisestä ruudusta. Osansa tähän lienee ollut sillä, että Roland oli kuskeista ainut, joka oli radalla ennen ajanut, Japanissa tämäkin rata oli tullut varsin tutuksi. Kilpailussa hän ajeli sitten varmasti maaliin asti, lyhyellä radalla mies varvattiin viisi kertaa ja sijoitus oli maaliintulleista viimeinen, yhdestoista.
Pacific GP oli valitettavasti myös Ratzenbergerin viimeinen kilpailu. Imolan onnettomuuden tapahtumat niinkuin minä ne muistan menivät seuraavasti: Ratzenberger kävi onnettomuutta edeltävällä kierroksella ulkona, ja talli käski hänet varikolle, koska epäili autoon tulleen vaurioita. Roland ei jostain syystä kuitenkaan niin tehnyt, ja Tamburellon jälkeisellä suoralla etusiivestä sitten irtosi pala ja auto jatkoi matkaansa suoraan loivassa oikeassa ennen Tosa-kaarretta (on sillä kait nimikin, mutten muista...). Onnettomuuden seuraus oli varsin tuhoisa siksi, että Rolandille ei jäänyt mahdollisuutta hidastaa juuri ollenkaan ennen seinää ja auto meni siihen lähes kohtisuoraan. Sennalla oli seinään osuessaan vauhtia noin 180 km/h muistini mukaan, Ratzenbergerillä käsittääkseni selvästi yli 200.Kuolema johtui tosiaan siitä, että niska retkahti pahasti osumassa, ihmiskeho ei ykseinkertaisesti kestä tuollaisia kiihtyvyyksiä.
Ylipäätänsäkin Ratzenberger sai tähdä aivan tajuttoman määrän töitä kaiken radalla saavuttamansa eteen. Kyseessä ei todellakaan ollut tyypillinen maksukuski, joka käy pitämässä hauskaa isukin rahoilla tms. vaan mies, jolle moottoriurheilu oli intohimo. Lisäksi hän oli erittäin pidetty hahmo formulavarikoilla, Rolandilla oli monta ystävää F1-piireissäkin Japanin ja Englannin vuosiltaan. EDIT: lisätäänpäs tähän vielä tuosta osoituksena tämäkin, että myös Salo oli Ratzenbergerin hyvä ystävä - Mikan lapsen nimeksihän tuli Max Miko Roland..
.
Raivostutti vaan kun tuohon aina viitataan kaikkialla sivulauseella tyyliin "ensin se whatshisname meni kuolemaan jotenkin, ja SITTEN se Senna ajoi seinään..." ja pitkä vuodatus.
<small>[ 26-09-2002, 18:49: Message edited by: Bobakki ]</small>