Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Sanokaapas F1-autoja, jotka menestyivät hyvin taistellen jopa mestaruuksista, mutta kuitenkin häviten tittelitaiston.

Itselleni tulee nopeasti mieleen McLarenin auto kaudelta 2005. Kymmenen GP- voittoa tällä autolla (Kimille seitsemän voittoa, Montoyalle kolme voittoa), kun pahin kilpailija Renault saavutti kahdeksan voittoa. Silti Renaultilla juhlittiin mestaruuksia, kun McLaren nieli tappion karvasta kalkkia.

Välillä oli tuolloin erittäin turhauttavaa katsoa McLarenin tekniikkamurheita, kun Kimi tarvitsi kipeästi pisteitä.

Onko muita vastaavia tapauksia, joissa nopein auto ei voittanutkaan mestaruutta? Tai jos ei auto ollut nopein, niin aivan top 3:ssa kuitenkin.


mclaren-mp4-20.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Kaudessa 1991 oli vähän samanlaisia elkeitä kuin kaudessa 2005.
* Tyrmäävä alku kuskilta (Senna/Alonso), ja siitä eteenpäin haastaja (Mansell/Räikkönen) on hyvin paljon nopeampi, mutta menettää luotettavuusongelmien takia paljon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Kaudessa 1991 oli vähän samanlaisia elkeitä kuin kaudessa 2005.
* Tyrmäävä alku kuskilta (Senna/Alonso), ja siitä eteenpäin haastaja (Mansell/Räikkönen) on hyvin paljon nopeampi, mutta menettää luotettavuusongelmien takia paljon.
Usein ajatellut Mansellia ja Kimiä samantyyppisinä kuljettajina, huippuvuosinaan kovina taistelijoina. Jotka olisivat voineet voittaa myös useammankin mestaruuden. Tämä kirjoittamasi antaa tälle mielikuvalle lisää katetta. 👍
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Kimi oli mielestäni paljon lahjakkaampi kuin Mansell. Joka joutui 2007 taistelemaan tasaväkistä Mclaren kaksikkoa vastaan, voittaakseen mestaruuden Ferrarilla.
Kun Mansell puolestaan voitti täysin ylivoimaisella Williams autolla 1992 ilman haastajaa sinä vuonna. Molemmilla on ainakin yhteistä se että molemmat hävisivät mestaruuksia kaluston luotettavuuden takia minkä takia kumpikin voitti vain yhden tittelin urallaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tiedämme, että kuljettajien suorituskykyä on hyvin vaikea verrata välillä toiseen kuljettajaan. Niin erilaiset ovat kuljettajien ajotyylit toisiinsa nähden, ja mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovikaan toiselle kuljettajalle.

Klassinen esimerkki tästä on Damon Hill vs Jacques Villeneuve, Jacques Villeneuve vs Heinz-Harald Frentzen, sekä Heinz-Harald Frentzen vs Damon Hill kausina 1996-1999.
Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frentzenin, joka puolestaan voitti Hillin.

Mutta miten olisikaan käynyt, jos Frentzen olisi ajanut Hillin parina Williamsilla kausina 1995-1996. Olisi saattanut Frentzen hävitä, vaikka voittikin Hillin Jordanilla kaudella 1999.

Tämä tuli mieleeni eilen jälleen kerran miettiessäsi Kimin suorituksia Ferrarilla. Muistan, kuinka tuolloin olin aidosti yllättynyt Massan suoriutuessa niin hyvin Kimiä vastaan. Ajattelin tuolloin ennen Kimin Ferrari- kausia, että Massa tulee olemaan helppo vastus Kimille. En pitänyt Felipeä huippukuljettajana.

Kimi Räikkönen oli kuitenkin voittanut Juan Pablo Montoyan McLarenilla, ja pidin Montoyaa selkeästi Massaa kovempana kuljettajana. Mitä jakoa Massalla siis olisi Kimiä vastaan? No toisin kävi. Vaikka Kimi juhli mestarina kaudella 2007, oli Massa lähestulkoon samassa vauhdissa, ja kaudella 2008 jo pisteissä ohi.

Mutta kun mietin tarkemmin, niin Kimin vauhti ei ollut Ferrarilla samaa kuin McLarenilla. Ja uskon, että Massalle olisi käynyt huonosti McLarenilla Kimiä vastaan. Ei olisi ollut jakoa. Samoin olisi käynyt kuin mitä Coulthardille ja Montoyalle kävi Kimiä vastaan.

Samoin jos Alonso olisi ajanut Kimin parina McLarenilla, olisi varmaankin hävinnyt Kimille. Vaikka murskasi Kimin Ferrarilla 2014.

Mutta kun ajatellaan Fisichellaa, niin eikös Kimi voittanut hänet isommalla erolla kuin mitä Alonso teki.

Loppujen lopuksi kiteytettynä voisi sanoa, että kuljettajien tyylillä ajaa on todella paljon merkitystä siinä, miten kuljettajien keskinäisessä taistelussa käy. McLaren auto sopi Kimin käteen, Ferrari ei niin hyvin.

Ja Kimin tapauksessa tämä kaikki korostui, koska hyvin herkkä oli Kimin "säätöikkuna" autolle.

Tälläistä pohdintaa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Auton säädöistä toi on usein kiinni ja monesta muustakin tekijästä.
Tuohon Kimi vs Massa juttuun että kun Kimillä oli vaikeuksia, Ferrarilla Felipeä vastaan 2007-2009.
Niin monet epäilivät aikoinaan myöskin Montoyan tapauksessa että olisi kärsinyt siitä että Mclaren auto ei sopinut Montoyan ajotyylille kuten Williams ja olen pohtinutkin että olisiko Montoya kenties pärjännyt Williamsilla paremmin Räikköstä vastaan kuin Mclarenilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Mietitäänpäs hetki kilpailuja, joissa kilpailun voittaja on ollut kilpailun aikana johdossa vain sen viimeisen kierroksen. Itselleni tulee heti mieleen muutama.

Mika Häkkinen nousi kilpailun johtoon ja voittoon Jerezissä kaudella 1997 juurikin viimeisen kierroksen ohituksellaan Villeneuvesta.

Kimi Räikkönen niinikään voitti Suzukassa kaudella 2005 viimeisen kierroksen ohituksellaan Fisichellasta.

Unkarin GP:ssä 1997 Villeneuve ohitti vaihdevikaisen Arrowsin Damon Hillin vikalla kierroksella. Ja johti vain tämän yhden kierroksen.

Kanadan GP:ssä kaudella 2011 Button ohitti viimeisellä kierroksella Sebastian Vettelin.

Ja Abu Dhabissa päättyneellä kaudella Verstappen ratkaisi mestaruuden viimeisen kierroksen ohituksellaan Hamiltonista.

Onko muita vastaavia tapauksia? Tuleeko foorumilaisille muita mieleen?
Tulee hyvinkin. Montakin kertaa.

Jochen Mass Montjuic Parkissa 1975 (Tässä olisi voitto mennyt Rolf Stommelenille mikäli punainen lippu olisi heilunut täysin välittömästi tai melkein heti dramaattisen päätöshetken jälkeen ja sitten olisi ollutkin Stommelen voittajana sairaalassa.), Mario Andretti 1977 Dijon-Prenoisissa (John Watsonille olisi mennyt voitto, mutta kun polttoaine ehtyi niin ei voinut mitään.), Ronnie Peterson Kyalamissa 1978 kun ohitti Patrick Depaillerin loppukiihdytyksen riittäessä ja Nelson Piquet 1991 Montrealissa nyt ainakin oli tällaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tulee hyvinkin. Montakin kertaa.

Jochen Mass Montjuic Parkissa 1975 (Tässä olisi voitto mennyt Rolf Stommelenille mikäli punainen lippu olisi heilunut täysin välittömästi tai melkein heti dramaattisen päätöshetken jälkeen ja sitten olisi ollutkin Stommelen voittajana sairaalassa.), Mario Andretti 1977 Dijon-Prenoisissa (John Watsonille olisi mennyt voitto, mutta kun polttoaine ehtyi niin ei voinut mitään.), Ronnie Peterson Kyalamissa 1978 kun ohitti Patrick Depaillerin loppukiihdytyksen riittäessä ja Nelson Piquet 1991 Montrealissa nyt ainakin oli tällaisia.
Kiitos. Kaikki nämä mainitsemasi tapaukset eivät olleet minulle etukäteen yhtään tunnettuja. Nytpä tiedän nämäkin👍
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Formuloiden historia on sen verran pitkä ja tapahtuma rikas että siitä riittää tietoa että juttua monen vuosikymmenen takaa.
Minkä takia formuloiden historiaa on kiehtovaa lukea, etenkin itseäni on kiehtonut se kuinka lajin kilpurit on ehtinyt muuttua niin valtavasti vuosien ajan ja se mitä laitteita tai innovaatiota ovat maineikkaat tallit käyttäneet vuosikymmenten saatossa.
Jonka lisäksi myös monet kuskitkin takavuosilta. Kuten esim Sennan,Rosbergin,Häkkisen persoonat 80-luvulta ja 90-luvulta ovat kiehtoneet paljon myöskin minua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Formula 1 on laji, jossa ajavat maailman kovimmat kilpa-ajajat, ja lajin historia on täynnä legendoja. Mainitaanpa lajin legendoista vain muutamia, kuten Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost ja Lewis Hamilton.

Mutta on F1:ssä nähty kuljettajia, joiden ei missään nimessä olisi pitänyt lajissa olla kykyjensä perusteella.

Tälläisistä surkuhupaisista F1- kuljettajista itselleni tulee mieleen ainakin seuraavat nimet: Yudi Ide, Alex Yoong, Ricardo Rosset, sekä Taki Inoue.

Yudi Ide oli niin surkea kuljettaja, että menetti superlisenssinsä neljän ajetun GP:n jälkeen. Sen verran vaaraksi mies oli radalla itselleen, että kanssakilpailjoille. Ide tuli F1:iin kauden 2006 aluksi uuteen japanilaiseen Super Aguri- tiimiin. Honda halusi perustaa toisen tiimin tehdastiiminsä rinnalle, jossa ajaisi japanilainen kuljettajakaksikko. Takuma Sato oli varma valinta, joka oli ajanut jo podiumillekin F1:ssä. Tarvittiin toinen japanilainen kuljettaja Saton rinnalle, ja tässä Ide tuli mukaan kuvioon. Harmi vain, ettei miehen ajotaidot olleet lainkaan riittävät.


Alex Yoong ajoi Minardilla kausien 2001 ja 2002 välisenä aikana. Hän oli Fernando Alonson ja Mark Webberin tiimikaverina. Yoong ei missään nimessä ollut kädetön kuski, mutta ei hänen paikkansa F1:ssä ollut. Sikti nykyaisella pistesysteemillä pisteitä hänelle olisi kertynyt. Yoong oli nimittäin seitsemäs Melbournessa kaudella 2002 Minardilla. Samassa kisassa tiimikaverina ollut Webber oli viides.

Monacossa kaudella 2002 Yoong oli useampaan kertaan kaiteissa, ja tästä Mika Salo naurahtikin.


Ricardo Rossetista on jäänyt lähinnä mieleen hänen sähläyksensä Monacossa kaudella 1998, josta hallitseva maailmanmestari Jacques Villeneuve totesi; "hänellä ei ole oikeutta olla mukana kuninkuusluokassa".

.

Täältä Ricardo Rossetin urasta lisää:

Ricardo Rossetin F1-sähläyksille naureskellaan yhä – maksukuskin skootteriin ilmestyi ruma viesti: ”Se oli suurta juonittelua” https://www.is.fi/formula1/art-2000007902058.html

Taki Inouen F1- ura oli myös surkuhupaisa. Lähinnä miehen urasta tulee mieleen se, että mies joutui peräti kaksi kertaa safetycarin yliajamaksi. Monacossa ja toisen kerran Unkarissa kaudella 1995.



Tuleeko muita tälläisiä "kädettömiä" F1-kuljettajia foorumilaisille mieleen? Kuljettajia, joiden paikka ei missään tapauksessa olisi kuulunut olla F1:ssä.🏁
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Ide saa kyllä Mazepinin näyttämään huippukuskille. Joka ajoi mielipuolisesti niissä neljässä kisassa mihin osallistui silloin 2006 Super Agurilla, ennen kuin menetti superlisenssin kokonaan lajista vaarallisen ajonsa takia.
Ja olihan toi Rossetin meno aika huvittavaa silloin 90-luvulla, kun kaveri jäi monta sekunttia kilpailijoista 96-98 Lolalla,Minardilla ja taisihan hän jopa karsiutua kisoista.
Koska hänen aikansa aika-ajoissa ei täyttänyt 107% sääntöä. Minkä takia ei voinut osallistua kisaan mukaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Olen joskus aiemmin kertonut, miten Helsingin Sörnaisissa oli 1990- luvulla Häkkisen menestysvuosina F1-aiheinen McDonald's, jossa myös jäljitelmä F1- autosta.

Eilen sain napattua tuosta paikasta myös kuvan. McDonald's ei enää tuossa paikassa ole. Mutta siinä on edelleen ruutulippu- kuvio seinällä muistuttamassa menneestä. Kultaisista -90- luvun vuosista, jolloin F1- kuume valtasi Suomen. Voitte nähdä ruutulippu- kuvion seinällä.

McDonald's oli tuossa Madame Kurvin alapuolella. Nykyään siinä on täysin tyhjä vuokrattavana oleva liiketila. Jos vaikka joku foorumilaisista alkaisi hampurilais-yrittäjäksi ja perustaisi hampurilais-ravintolan tuohon samaan paikkaan vanhojen aikojen kunniaksi.

20220204_141656-01-01_resized_20220205-142402-01.jpeg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Joskus aikanaanhan joku kuljettaja diskattiin kisasta koska.... oli liian hidas. En nyt hitollakaan muista kuskin nimeä, mutta eiköhän Googlailulla löydy jos jotakuta asia kiinnostaa enemmän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Ide saa kyllä Mazepinin näyttämään huippukuskille. Joka ajoi mielipuolisesti niissä neljässä kisassa mihin osallistui silloin 2006 Super Agurilla, ennen kuin menetti superlisenssin kokonaan lajista vaarallisen ajonsa takia.
Ja olihan toi Rossetin meno aika huvittavaa silloin 90-luvulla, kun kaveri jäi monta sekunttia kilpailijoista 96-98 Lolalla,Minardilla ja taisihan hän jopa karsiutua kisoista.
Koska hänen aikansa aika-ajoissa ei täyttänyt 107% sääntöä. Minkä takia ei voinut osallistua kisaan mukaan.
Mazepin on kyllä talentti Ideen verrattuna
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Joskus aikanaanhan joku kuljettaja diskattiin kisasta koska.... oli liian hidas. En nyt hitollakaan muista kuskin nimeä, mutta eiköhän Googlailulla löydy jos jotakuta asia kiinnostaa enemmän.
Taidat tarkoittaa Victor Albert Allan Al Peasea joka liputettiin mustalla lipulla pois Mosportin 1969 kisasta yksinkertaisesti hitauden vuoksi.

Siihen vaikutti tosin myös erittäin paha tekninen vaurio autossa ja Ken Tyrrelin valitukset tuomareille.

Olisi viime vuonna täyttänyt 100 vuotta, mutta poistui keskuudestamme jo vuonna 2014.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Luca Badoerinkin tässä voisi mainita. Toki ei ollut huonoimmasta päästä. Mutta menestystä ei tullut F1:ssä.
Badoer ajoi koko uransa ajan vain italialaisissa talleissa. Hän on Ferrari-tallin historian pitkäaikaisin testikuljettaja ja eniten kilpailuja ilman pisteitä ajanut kuljettaja.

Muutama epäonninen sattumus myös mahtui uralle.

Fortilla ajaessaan riitti tapahtumia ja kolinaa.

.

Minardilla oli hyvissä pisteissä kiinni Nurburgringillä kaudella 1999, mutta iski suonenveto jalkaan.


Mutta kun sai viimein unelmien paikan Ferrarilla kaudella 2009, vauhtia ei ollut ollenkaan. Spassa, jonka Kimi Räikkönen voitti, Badoer oli kisan viimeinen. Ja muutenkin oli melko epävarma myös Valenciassa.


Myös Gaston Mazzacanen voisi mainita, joka ajoi Minardilla ja Prostilla kausina 2000-2001.

driverProfilePicture-800d2d3a-a26e-46db-9c56-8cee0cbf6cee.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Mutta kun sai viimein unelmien paikan Ferrarilla kaudella 2009, vauhtia ei ollut ollenkaan. Spassa, jonka Kimi Räikkönen voitti, Badoer oli kisan viimeinen. Ja muutenkin oli melko epävarma myös Valenciassa.
Tuosta tuli mieleen että kun Badoer oli tuuraamassa Massaa Valenciassa ja Spassa, niin muistan kuinka Badoer oli pahasti jäljessä Ferrarilla Kimistä.
Joka taisi olla tyyliin 2-3 sekkaa hitaampi kuin Räikkönen Valenciassa koko viikonlopun ajan. Jos oikein muistan mikä johtui osittain että hän ei ollut ajanut kilpaa formuloissa 10 vuoteen. Jonka takia oli vaikeuksia pysyä kuskien perässä kun tuli kesken kauden kilpailemaan kylmiltään lajiin. Minkä takia Badoerin unelma saada pisteitä meni kokonaan murskaksi. Mikä oli sääli sinänsä.
Koska olisi taitojensa puolesta voinut päästä pisteille, vähän samalla kuin Hülkenberg palkintosijojen kanssa. Joka ei koskaan saanut urallaan palkintosijaa epäonnen takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tuosta tuli mieleen että kun Badoer oli tuuraamassa Massaa Valenciassa ja Spassa, niin muistan kuinka Badoer oli pahasti jäljessä Ferrarilla Kimistä.
Joka taisi olla tyyliin 2-3 sekkaa hitaampi kuin Räikkönen Valenciassa koko viikonlopun ajan. Jos oikein muistan mikä johtui osittain että hän ei ollut ajanut kilpaa formuloissa 10 vuoteen. Jonka takia oli vaikeuksia pysyä kuskien perässä kun tuli kesken kauden kilpailemaan kylmiltään lajiin. Minkä takia Badoerin unelma saada pisteitä meni kokonaan murskaksi. Mikä oli sääli sinänsä.
Koska olisi taitojensa puolesta voinut päästä pisteille, vähän samalla kuin Hülkenberg palkintosijojen kanssa. Joka ei koskaan saanut urallaan palkintosijaa epäonnen takia.
Kyllä. Badoer ei ollut kilpaillut pitkään aikaan. Mutta toisaalta Badoer kyllä tunsi autonsa hyvin. Olihan hän Ferrarin testikuljettaja/reservikuljettaja, ja tuohon aikaan sai testata vapaasti. Heikki Kovalainenkin ajoi Renaultilla kaudella 2006 todella paljon kilometrejä, kun sai testata niin paljon kuin rahkeet kestää.
 
Ylös