Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ehkä ei ollut sitä itsevarmuutta tai tukea mestaruuksiin kuten isoveljellensä oli. Jolla oli paremmat mahikset menestymiseen kuin Ralfilla, joka jäi harmillisesti varjoon koko uransa ajan.
Tosin miten olisi Ralf pärjännyt jos olisi saanut yhtä hyvän mahdollisuuden kuin Michael? Väittäisin että hyvällä onnella ja olosuhteessa olisi voinut voittaa ainakin yhden mestaruuden.
Toisaalta voittihan Ralf 6 kisaa urallaan jota pitäisin menestyksekkäänä saldona, kun vertaa esim Hülkenberg uraan. Joka ei voittanut ainuttakaan kisaa tai saatikka saanut edes yhtään palkintosijaa. Niin siinä mielessä Ralfin ura oli menestyksekkäämpi verrattuna moneen kuskiin.
Niinkuin totesit, olihan Ralfin ura varsin hyvä. Useampikertainen GP- voittaja, mikä on kova saavutus sekin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Ralf ei ikinä huippukuski ollut, mutta kyllä noilla meriiteillä saa ihan tyytyväinen uraansa olla. Williams-vuosista sekä ensimmäisestä Toyota-kaudesta jäi plakkariin mm-sijoitukset 4, 4, 5, 5, 6, 6 & 9. Viimeisimpänä mainittuna kausi 2005, jolloin missasi kuusi kisaa Indy-kolarin takia.

Siihen päälle kaikki kisavoitot ja podiumit. Ihan luvan kanssa noita saa kiikkustuolissa sitten miettiä, kun eihän hänestä mitään superkuskia ikinä povattukaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ralf ei ikinä huippukuski ollut, mutta kyllä noilla meriiteillä saa ihan tyytyväinen uraansa olla. Williams-vuosista sekä ensimmäisestä Toyota-kaudesta jäi plakkariin mm-sijoitukset 4, 4, 5, 5, 6, 6 & 9. Viimeisimpänä mainittuna kausi 2005, jolloin missasi kuusi kisaa Indy-kolarin takia.

Siihen päälle kaikki kisavoitot ja podiumit. Ihan luvan kanssa noita saa kiikkustuolissa sitten miettiä, kun eihän hänestä mitään superkuskia ikinä povattukaan.
Tässä mielenkiintoinen artikkeli Ralfin ajotyylistä. Oli hyvin samanlainen veljensä Michaelin kanssa.

https://the-race.com/formula-1/how-good-was-ralf-schumacher-mark-hughes-verdict-2/
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Olikohan Ralf lähellä tasoa Perezin,Oconia? Itse veikkaan että oli aikoinaan nopeudessa lähellä Coulthardin,Barrichellon tai jopa nopeampi kuin molemmat. Mutta Ralf oli toisaalta hyvin ailahteleva kuski joka usein kauden lopussa tuntui romahtavan ja olihan Ralfillla lisäksi urallaan kolme rajua onnettomuutta eli Monzassa 2003,Indyssa 2004-2005.
Vuoden 2004 Indianapoliksen kisan onnettomuudessa Ralf loukkasi selkänsä, missä olisi voinut käydä todella huonosti jos olisi ajanut seinään suoraan eikä perä edeltä. Ralf joutui olemaan loukkaantumisen takia sivussa Kiinan kisaan saakka ja olihan Ralfilla aika raju onnettomuus myös 2005 samaisella radalla rengasrikosta johtuen!

Josta jälkimmäinen johti Michelin renkaita käyttäneiden tallien vetäytymiseen Yhdysvaltain 2005 osakilpailusta lämmittelykierroksen jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Olikohan Ralf lähellä tasoa Perezin,Oconia? Itse veikkaan että oli aikoinaan nopeudessa lähellä Coulthardin,Barrichellon tai jopa nopeampi kuin molemmat. Mutta Ralf oli toisaalta hyvin ailahteleva kuski joka usein kauden lopussa tuntui romahtavan ja olihan Ralfillla lisäksi urallaan kolme rajua onnettomuutta eli Monzassa 2003,Indyssa 2004-2005.
Vuoden 2004 Indianapoliksen kisan onnettomuudessa Ralf loukkasi selkänsä, missä olisi voinut käydä todella huonosti jos olisi ajanut seinään suoraan eikä perä edeltä. Ralf joutui olemaan loukkaantumisen takia sivussa Kiinan kisaan saakka ja olihan Ralfilla aika raju onnettomuus myös 2005 samaisella radalla rengasrikosta johtuen!

Josta jälkimmäinen johti Michelin renkaita käyttäneiden tallien vetäytymiseen Yhdysvaltain 2005 osakilpailusta lämmittelykierroksen jälkeen.
Omasta mielestäni Ralf oli kyllä ihan yhtä nopea kuin Coulthard ja Barrichello. Samaa tasoa varmasti kuin Fisichella ja Trulli. Myös pidän Ralfia ihan Montoyan veroisena.

Tuossa linkkaamassani jutussa oli hyvin todettu, että silloin kun Williamsin auto oli tasapainossa, Ralf oli nopeampi kuin Montoya, kuten näkyi Ranskan GP:ssä 2003, jossa Ralf voitti Montoyan puhtaasti.

Mutta silloin, kun auto ei ollut täydessä balanssissa, Montoya oli nopeampi.

Hyvin tasainen kaksikko jokatapauksessa oli Ralf ja Montoya.


Indyn onnettomuudet 2004 ja 2005 sattui samassa paikassa, mutta kauden 2004 onnettomuus oli lopputulokseltaan pahempi. Onneksi Ralf selviytyi siitäkin ja kuntoutui hyvin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Voisiko Ralfia verrata että oli vähän kuin aikansa Bottas? Parhaimmillaan nopea, mutta ajoittain virheherkkä ja ailahteleva, mutta kuitenkin moninkertainen kisavoittaja. Varmasti jos Ralf olisi ajanut veljensä rinnalla useamman kauden, olisi ura ollut varmastikin melko Bottasta vastaava.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Voisiko Ralfia verrata että oli vähän kuin aikansa Bottas? Parhaimmillaan nopea, mutta ajoittain virheherkkä ja ailahteleva, mutta kuitenkin moninkertainen kisavoittaja. Varmasti jos Ralf olisi ajanut veljensä rinnalla useamman kauden, olisi ura ollut varmastikin melko Bottasta vastaava.
Hyvä vertaus Bottakseen ja varmaankin näin. Olihan Michael veljeksistä se lahjakkaampi
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun puhutaan riemukkaista suomalaisvoitoista F1:ssä, niin täytyy kyllä nostaa esiin Mika Häkkisen Jerezin voitto kaudella 1997. Häkkinen oli jo pitkään tavoitellut GP- voittoa, mutta sitä ei ollut vielä tullut. Podiumeja oli sitä vastoin Häkkinen saavuttanut jo ihan mukavan määrän.

Vihdoin tuo voitto tuli Häkkisen 96 GP:ssä, eli lähes sata GP:tä ennätti mennä ennen voittoa. Kaudella 1997 Häkkisellä oli ollut johtoasema hyvin hallussa, mutta tekniikka oli pettänyt ratkaisevalla hetkellä. Esim. Silverstonessa, A1-ringillä ja Nurburgringillä Häkkinen oli johtanut kisaa ennen keskeytystä.

Kausi 1997 oli ensimmäinen, jota seurasin aktiivisesti. Tuntui, ettei Mika tule välttämättä koskaan voittamaan McLarenin epäluotettavalla autolla. Onneksi pelit ja vehkeet kesti Jerezissä.

Oli kyllä hyvät fiilikset kisan jälkeen meikäläisellä. Harmitti Schumacherin keskeytys, ja kolarointi Villeneuven kanssa, sillä olin toivonut Schumacherista mestaria, mutta Häkkisen voitto toi kyllä hymyn. Vihdoinkin Mika oli voittaja. Tästä sitten iloisena pihalle leikkimään kavereiden kanssa riensin kisan jälkeen.

Espanja oli muutenkin Häkkisen uralla hyvä paikka, sillä neljä voittoa Mika otti Espanjan maaperällä. Jerezin lisäksi kolme voittoa Barcelonassa. Jerezin voitosta aukesi myös ketsuppipullon korkki, sillä Häkkinen voitti seuraavat kaksi GP:tä myös kauden 1998 alussa, Melbournessa ja Interlagosissa.

Oikeastaan Häkkinen löi tahdit seuraavien kausien mestaruuksille juuri Jerezissä, sillä Mikan itseluottamus kasvoi valtavasti voiton myötä.

Mitä tuntemuksia teissä herätti tuolloin Mikan voitto? Olitko odottanut sitä pitkään?

Tässä kisan ratkaisuhetkiä ja lopussa pätkä myös illan Ruutulippu- ohjelmasta tuolloin.
gettyimages-1629475-612x612.jpg
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Häkkiselle toi ensimmäinen voitto oli tuossa vaiheessa uraa suuri saavutus itsessään, koska oli joutunut 6 vuotta odottelemaan ekaa voittoaan.
Mikä oli varmasti hermoja raastavaa kun oli mennyt moni potentiaalinen voitto sivuun Mclarenin epäluotettavuuden takia. Siinä mennessä uraa.
Eikä odotukset varmasti olleet suuret Jerezin kisaan mentäessä, minkä takia tilanne ei näyttänyt lupaavalle Mikan kannalta.
Mutta onneksi sitten päätöskilpailussa kiitos Schumin ja Villeneuven yhteenoton ansiosta. Tuli tilaisuus voittoon Mikalle, minkä Häkkinen otti ja voitti dramaattisten vaiheiden jälkeen kisan vikalla kierroksella viimein ensimmäisen voittonsa Jerezissä.

Mikä oli suomalaisille F1 faneille suuri riemun hetki Kyllösen hehkuttaessa Mikan voittoa selostuskopissa kolmosella. Koska vihdoin saatiin Keken jälkeen uusi suomalaiskuski voittaja!
Josta alkoikin Häkkisen tie maailmanmestaruuteen ja vuosi myöhemmin Mika juhli sitten maailmanmestaruutta Mclarenilla Suzukassa!
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mietitäänpäs hetki kilpailuja, joissa kilpailun voittaja on ollut kilpailun aikana johdossa vain sen viimeisen kierroksen. Itselleni tulee heti mieleen muutama.

Mika Häkkinen nousi kilpailun johtoon ja voittoon Jerezissä kaudella 1997 juurikin viimeisen kierroksen ohituksellaan Villeneuvesta.

Kimi Räikkönen niinikään voitti Suzukassa kaudella 2005 viimeisen kierroksen ohituksellaan Fisichellasta.

Unkarin GP:ssä 1997 Villeneuve ohitti vaihdevikaisen Arrowsin Damon Hillin vikalla kierroksella. Ja johti vain tämän yhden kierroksen.

Kanadan GP:ssä kaudella 2011 Button ohitti viimeisellä kierroksella Sebastian Vettelin.

Ja Abu Dhabissa päättyneellä kaudella Verstappen ratkaisi mestaruuden viimeisen kierroksen ohituksellaan Hamiltonista.

Onko muita vastaavia tapauksia? Tuleeko foorumilaisille muita mieleen?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Yksi Barcelonan GP kyllä tulee mieleen 😢

Itse itseäni korjaten: Muistelin siis vuoden 2001 Barcelonan GP:tä, mutta hannuhanhi Schumacher johti kilpailua aikaisemmassa vaiheessa, joten ei kelpaa Dieselmoottorin hakuehtoihin.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Itselläni on jäänyt mieleen Kimin rengasrikko vuoden 2005 Nürnbergin kisassa viimeisellä kierroksella johtoasemassa Mclarenilla.
Mikä kyllä oli todella harmillinen Kimin kannalta, koska menetti keskeytyksen takia 10 pistettä Alonsolle joka korjasi potin itselleen vikalla kierroksella ja kasvatti samalla mm-johtonsa 32 pinnaan! Mikä vaikeutti Räikkösen mestaruustaistoa entisestään loppukautta ajatellen.
Muistan hyvin myös sen kuinka Osku ja Eki harmittelivat selostamossa, Kimin keskeytystä kisan vikalla kierroksella. Johon Mustakari sanoi Kimin renkaan hajotessa suoraan että no nyt se meni. Mikä välittyi hyvin kotisohvalle kolmosen selostamon tuska.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Yksi Barcelonan GP kyllä tulee mieleen 😢

Itse itseäni korjaten: Muistelin siis vuoden 2001 Barcelonan GP:tä, mutta hannuhanhi Schumacher johti kilpailua aikaisemmassa vaiheessa, joten ei kelpaa Dieselmoottorin hakuehtoihin.
No voidaan toki laajentaa hakuehtoja. Ei taida alkuperäisen viestin kriteerin täyttäviä kisoja paljon olla. Joten laajennetaan sitä 😀


Eli otetaan mukaan myös nämä viimeisellä kierroksella tapahtuneet paikanvaihdot voittotaistelussa huomioon myös .

Tässä joitakin näistä:

https://fb.watch/aN8xeToHuw/
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5437
Tämä on se kuuluisa Alonson "Pakotin hänet virheeseen-kisa"
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9564
Sijainti
Helsinki
Mietitäänpäs hetki kilpailuja, joissa kilpailun voittaja on ollut kilpailun aikana johdossa vain sen viimeisen kierroksen. Itselleni tulee heti mieleen muutama.

Mika Häkkinen nousi kilpailun johtoon ja voittoon Jerezissä kaudella 1997 juurikin viimeisen kierroksen ohituksellaan Villeneuvesta.

Kimi Räikkönen niinikään voitti Suzukassa kaudella 2005 viimeisen kierroksen ohituksellaan Fisichellasta.

Unkarin GP:ssä 1997 Villeneuve ohitti vaihdevikaisen Arrowsin Damon Hillin vikalla kierroksella. Ja johti vain tämän yhden kierroksen.

Kanadan GP:ssä kaudella 2011 Button ohitti viimeisellä kierroksella Sebastian Vettelin.

Ja Abu Dhabissa päättyneellä kaudella Verstappen ratkaisi mestaruuden viimeisen kierroksen ohituksellaan Hamiltonista.

Onko muita vastaavia tapauksia? Tuleeko foorumilaisille muita mieleen?
F1 julkaisi aiheesta videon
https://www.formula1.com/en/latest/video.five-unbelievable-last-lap-overtakes-for-the-lead-from-f1-history.1722284518370299445.html
Oikeastaan Villeneuve päästi Häkkisen ja Coulthardin edelleeen, sillä hän tiesi jo olevansa mestari. Hänen tarkoitus oli tuoda auto maaliin yhtenä kappaleena.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Itselläni on jäänyt mieleen Kimin rengasrikko vuoden 2005 Nürnbergin kisassa viimeisellä kierroksella johtoasemassa Mclarenilla.
Mikä kyllä oli todella harmillinen Kimin kannalta, koska menetti keskeytyksen takia 10 pistettä Alonsolle joka korjasi potin itselleen vikalla kierroksella ja kasvatti samalla mm-johtonsa 32 pinnaan! Mikä vaikeutti Räikkösen mestaruustaistoa entisestään loppukautta ajatellen.
Muistan hyvin myös sen kuinka Osku ja Eki harmittelivat selostamossa, Kimin keskeytystä kisan vikalla kierroksella. Johon Mustakari sanoi Kimin renkaan hajotessa suoraan että no nyt se meni. Mikä välittyi hyvin kotisohvalle kolmosen selostamon tuska.
Tämä kisan loppu kyllä ärsytti itseäni tuolloin suunnattomasti. Koko päivän ajan kisan jälkeen olin turhautunut. Onneksi ei enää vanhemmalla iällä urheilun lopputulos satuta noin paljoa 😀 muistan miten McLarenien luotettavuusongelmat Häkkisen ja Räikkösen aikana ärsyttivät paljon, samoin kuin Suomen tappiot jääkiekon arvokisoissa. Tämän yli olen sittemmin päässyt ja erotan urheilun muusta elämästä.

Kimillä oli epäonnea Nurburgringillä 2003 ja 2005 kun kilpailun johdosta joutui keskeyttämään
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5437
[QUOTE="spotter90]

Oikeastaan Villeneuve päästi Häkkisen ja Coulthardin edelleeen, sillä hän tiesi jo olevansa mestari. Hänen tarkoitus oli tuoda auto maaliin yhtenä kappaleena.
[/QUOTE]
Talli siinä ohjeisti, että muista ketkä ovat olleet suosiollisia kauden aikana. Eli lähinnä käski päästämään ohi.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3477
Itselläni on jäänyt mieleen Kimin rengasrikko vuoden 2005 Nürnbergin kisassa viimeisellä kierroksella johtoasemassa Mclarenilla.
Mikä kyllä oli todella harmillinen Kimin kannalta, koska menetti keskeytyksen takia 10 pistettä Alonsolle joka korjasi potin itselleen vikalla kierroksella ja kasvatti samalla mm-johtonsa 32 pinnaan! Mikä vaikeutti Räikkösen mestaruustaistoa entisestään loppukautta ajatellen.
Muistan hyvin myös sen kuinka Osku ja Eki harmittelivat selostamossa, Kimin keskeytystä kisan vikalla kierroksella. Johon Mustakari sanoi Kimin renkaan hajotessa suoraan että no nyt se meni. Mikä välittyi hyvin kotisohvalle kolmosen selostamon tuska.
Kyllähän Nyrburgring 2005 loppu otti päähän, mutta ei yhtä paljon kuin Häkän keskeytys Espanjan GPssä 2001. Silloin olin vielä aika nuori formuloiden katsojana enkä oikein osannut käsitellä sellaista pettymystä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Nykyään kutsutaan Mercedeksen autoja hopeanuoliksi. Ja kyllähän niitä kutsuttiin jo aivan F1- historian alussakin.

Mutta muistatteko, kuinka McLarenin F1-autoja kutsuttiin myös hopeanuoliksi. Se oli sitä aikaa, kun McLaren oli Mercedeksen tehdastiimi. Mercedes sanoi, ettei McLarenin autoja saa kutsua hopeanuoliksi ennen voittoa.

David Coulthard sitten voitti Melbournessa 1997, ja näin Mercedeksen hyväksynnällä McLareneita kutsuttiin hopeanuoliksi.

Kun sitten Mercedeksen tehdastiimi aloitti F1:ssä kaudella 2010, oli radalla neljä hopeanuolta muutaman kauden ajan.

https://mercedes-benz-publicarchive.com/marsClassic/en/instance/ko/Formula-One-season-starter-won-in-a-silver-McLaren-Mercedes.xhtml?oid=4912910
f477df2293814528e7cdfe002ada9bbf.jpg

XPB_366681_HiRes-copy.jpg
 
Ylös