Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Esteban Tuero. Argentiinalainen tuli Minardille kaudeksi 1998 japanin formulasarjojen kautta. Paras sijoitus oli kahdeksas San Marinon gp:ssä. Sopimus oli vuodeksi 2000 asti, mutta hän lähti tallista tuntemattomasta syystä. Tuero palasi kotimaansa koppiautoluokkiin.

 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Parhaiten muistan itse (ja varmaan moni muukin suomalainen) Tueron siitä, kun kolaroi Tora Takagin kanssa vain hetkeä ennen Häkkisen ensimmäisen mestaruuden ratkeamista.

Ei ollut pace car.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Esteban Tuero. Argentiinalainen tuli Minardille kaudeksi 1998 japanin formulasarjojen kautta. Paras sijoitus oli kahdeksas San Marinon gp:ssä. Sopimus oli vuodeksi 2000 asti, mutta hän lähti tallista tuntemattomasta syystä. Tuero palasi kotimaansa koppiautoluokkiin.

Itsekin ihmettelin tuolloin, että miksi Tuero lopetti F1- uransa yhden kauden jälkeen. Kun kerran sopimusta oli jäljellä vielä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Parhaiten muistan itse (ja varmaan moni muukin suomalainen) Tueron siitä, kun kolaroi Tora Takagin kanssa vain hetkeä ennen Häkkisen ensimmäisen mestaruuden ratkeamista.

Ei ollut pace car.
Tähän kolariin vissiin liittyi myös Michael Schumacherin keskeytys rengasrikkoon. Taisi Michael ajaa kolarista jääneiden hiilikuitupalasten päältä, mikä johti renkaan puhkeamiseen
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Onko koskaan tuohon Schumacherin rengasrikon syyhyn tullut mitään virallista vastausta? Kun ajoi Tueron ja Takagin kolari paikan ohi jossa todennäköisesti rengas sai osumaa palasista, tai sitten vaan hajosi jonkun muun syyn takia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kyllä. Badoer ei ollut kilpaillut pitkään aikaan. Mutta toisaalta Badoer kyllä tunsi autonsa hyvin. Olihan hän Ferrarin testikuljettaja/reservikuljettaja, ja tuohon aikaan sai testata vapaasti. Heikki Kovalainenkin ajoi Renaultilla kaudella 2006 todella paljon kilometrejä, kun sai testata niin paljon kuin rahkeet kestää.
Itse asiassa juuri tuoksi kaudeksi testaaminen kisojen välillä kiellettiin kokonaan, eli Badoer ei ollut ajanut autolla lainkaan ennen Valencian harjoituksia. Vielä kun auto oli varustettu KERS:llä niin se vaati hieman erilaisen ajotyylin opettelua. Yhtä lailla Fisichellakin oli suurissa vaikeuksissa Ferrarin ratissa, joskaan ei nyt ihan niin hidas kuin Badoer.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Itse asiassa juuri tuoksi kaudeksi testaaminen kisojen välillä kiellettiin kokonaan, eli Badoer ei ollut ajanut autolla lainkaan ennen Valencian harjoituksia. Vielä kun auto oli varustettu KERS:llä niin se vaati hieman erilaisen ajotyylin opettelua. Yhtä lailla Fisichellakin oli suurissa vaikeuksissa Ferrarin ratissa, joskaan ei nyt ihan niin hidas kuin Badoer.
Kiitos korjauksesta 👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Onko koskaan tuohon Schumacherin rengasrikon syyhyn tullut mitään virallista vastausta? Kun ajoi Tueron ja Takagin kolari paikan ohi jossa todennäköisesti rengas sai osumaa palasista, tai sitten vaan hajosi jonkun muun syyn takia.
Ainakin englanninkielinen Wikipedia mainitsee Schumacherin rengasrikon syyksi juuri tuon hiilikuituosien päältä ajamisen.

"His final race of the season, the Japanese Grand Prix, would also be his final race in a top-level single-seater series. Starting 21st on the grid, he crashed into Toranosuke Takagi on lap 29, after accidentally hitting the throttle rather than the brakes. His Minardi vaulted Takagi's Tyrrell and upon landing he damaged a number of vertebrae in his neck.[3][failed verification] In the immediate aftermath of the incident, Ferrari's Michael Schumacher who was challenging McLaren's Mika Häkkinen for the Drivers' Championship, passed the accident spot where carbon fibre debris were littering the race track. Schumacher then suffered a catastrophic rear tyre failure forcing him to retire and thus handing Häkkinen his first World Drivers' Championship. Meanwhile, Tuero's sole Formula One season proved fruitless with no points and no ranking in the Drivers' Championship."
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Usein, kun säännöt ovat muuttuneet dramaattisesti, ovat myös voimasuhteet muuttuneet. Mainittakoon lähivuosina tapahtuneet muutokset kausien 2014, 2009 ja 1998 osalta.

Kauteen 2014 päättyi Red Bullin ylivoima, ja alkoi Mercedeksen hallinta. Kaudella 2009 edelliskausien hallitsijat McLaren ja Ferrari konttasivat, ja Brawn GP sekä Red Bull dominoivat. Kaudella 1998 Williams oli vain varjo edellisistä kausistaan ja tilalle huipulle nousi McLaren.

Jotain tälläistä on odotettavissa myös nyt tulevalla kaudella.

https://www.formula1.com/en/latest/article.5-times-f1-teams-got-the-new-regulations-right.U6LMtEfhPHHRe37e3WXET.html
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Itsekin ihmettelin tuolloin, että miksi Tuero lopetti F1- uransa yhden kauden jälkeen. Kun kerran sopimusta oli jäljellä vielä.
Tuero loukkaantui Japanin GP:ssä, Olisi ajanut toisen kauden jos ei olisi lopettanut, Tuskin Minardia paljon kyseinen päätös painoi kun saivat Telefonican auton vähän niinkuin pääsponssiksi Marc Genen kanssa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kun nyt ollaan jälleen isojen sääntömuutosten kohdalla, pohdiskelin aikaisempia isoja sääntömuutoksia. Nehän muuttivat ratkaisevasti F1-tiimien välisiä voimasuhteita.

Mutta olisiko ilman näitä isoja muutoksia esimerkiksi McLaren taistellut kauden 1998 mestaruudesta? Jos siis säännöt olisivat pysyneet samana. Tai Mercedes taistellut kauden 2014 mestaruudesta?

Itse uskon että olisivat kummassakin tapauksessa. Täytyy muistaa, että McLaren oli jo kaudella 1997 erittäin vahva. Kolme GP- voittoa, ja enemmänkin olisi tullut ilman jatkuvia luotettavuus-ongelmia. Eli vaikka säännöt olisivat pysyneet samana, McLaren olisi ollut varteenotettava mestariehdokas kaudella 1998. Tässä skenaariossa Williams ei olisi varmaankaan pudonnut alas tiimien välisessä hierarkiassa, kuten todellisuudessa kävi. Williams kärsi varmaankin eniten sääntömuutoksista.

Myös Mercedes osoitti kaudella 2013 jo nopeutta. Välillä oltiin radan nopeimpia, mutta ongelmana oli rengaskulutus. Ilman muutoksia Mercedes olisi joutunut taistelemaan paljon tiukemmin Red Bullia vastaan, mutta olisi voinut tittelit silti voittaa.

Oletteko samoilla linjoilla arvon forumilaiset?
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Mutta on F1:ssä nähty kuljettajia, joiden ei missään nimessä olisi pitänyt lajissa olla kykyjensä perusteella.

Tälläisistä surkuhupaisista F1- kuljettajista itselleni tulee mieleen ainakin seuraavat nimet: Yudi Ide, Alex Yoong, Ricardo Rosset, sekä Taki Inoue.



Tuleeko muita tälläisiä "kädettömiä" F1-kuljettajia foorumilaisille mieleen? Kuljettajia, joiden paikka ei missään tapauksessa olisi kuulunut olla F1:ssä.🏁
Itselle tulee mieleen tällainen suuruus kuin Jean-Denis Deletraz. Herra jäänyt mieleen oman seuraamiseni alkuajoilta, jotain hupaisaa taisi Mustakarikin kommentoida lähetyksessä kyseinen mestarin ajosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Itselle tulee mieleen tällainen suuruus kuin Jean-Denis Deletraz. Herra jäänyt mieleen oman seuraamiseni alkuajoilta, jotain hupaisaa taisi Mustakarikin kommentoida lähetyksessä kyseinen mestarin ajosta.
En muista kuulleeni hänestä, joten pikaisella googlettamisella katsoin hänestä tietoa. Larroussella ajoi, eikä todellakaan ollut mikään suuri lahjakkuus. Ei ollut sitä myöskään pienemmissä formuloissa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Tuosta kaudesta 98 lisää että itseäni on jostain syystä aina kiehtonut toi kauden 98 Span sadekisa, joka oli yksi hulluimmista kisoista mitä on koskaan ajettu lajin historiassa.
Kisassa tapahtui se formula historian rajuin joukkokolari lähdössä. Jossa kärjen takana olevat kuskit kolaroivat keskenään. Mikä lähti siitä kun Coulthard menetti auton hallinnan ja osui radan oikeaan reunaan reunustaneeseen turva-aitaan jonka jälkeen Davidin auto osui muihin autoihin. Minkä seurauksena takana olevat kolaroivat keskenään rajusti ja sen takia kisa jouduttiin joukkokolarin seurauksena keskeyttämään, jossa auton osia lensi ympäri rataa katsomoon myöten. Missä onneksi kukaan ei loukkaantunut palasten ja renkaiden lennellessä läpimärällä radalla. Jossa näkyvyys oli todella heikko.

Kisassa koettiin muutakin draamaa nimittäin mestaruus taistelijat eli Häkkinen ja Schumacher kumpikin keskeyttivät Spassa. Josta ensimmäisenä Häkkinen keskeytti uusintalähdön jälkeen, Herbertin osuttua Mikan autoon pyörähdyksen seurauksena. Jonka myötä Häkkisen kisa päättyi siihen.

Schumacher puolestaan keskeytti kisan puolivälissä ylivoimaisessa johtoasemassa osumalla Coulthardin auton takareunaan yritettyään ohittaa skotin kierroksella. Minkä takia Schumin Ferrari auton eturengas lensi pois ja samalla hajosivat hänen auton ripustukset myöskin.
Keskeytyksen jälkeen Schumacherhan kävi kuumana varikolla ja yritti päästä raivokkaasti Mclarenin tiloille mutta mekaanikot onnistuivat lopulta rauhoittamaan vihaista saksalaista. Joka oli keskeytyksen takia hyvin vihainen menettäen varman voiton sen takia. Jossa meni myös Schumacherin mahikset päästä mm-johtoon Mikan ohi.

Dramaattisen Span 98 kisan voitti lopulta Damon Hill Jordanilla. Joka oli samalla Jordan tallin historian ensimmäinen voitto kyseessä ja Jordan tallin hienoa päivää täydensi Ralf Schumacher kakkosijalla varmistaen näin kaksoisvoiton tallille. Kolmanneksi puolestaan ajoi hienosti Jean Alesi Sauberilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Tuosta kaudesta 98 lisää että itseäni on jostain syystä aina kiehtonut toi kauden 98 Span sadekisa, joka oli yksi hulluimmista kisoista mitä on koskaan ajettu lajin historiassa.
Kisassa tapahtui se formula historian rajuin joukkokolari lähdössä. Jossa kärjen takana olevat kuskit kolaroivat keskenään. Mikä lähti siitä kun Coulthard menetti auton hallinnan ja osui radan oikeaan reunaan reunustaneeseen turva-aitaan jonka jälkeen Davidin auto osui muihin autoihin. Minkä seurauksena takana olevat kolaroivat keskenään rajusti ja sen takia kisa jouduttiin joukkokolarin seurauksena keskeyttämään, jossa auton osia lensi ympäri rataa katsomoon myöten. Missä onneksi kukaan ei loukkaantunut palasten ja renkaiden lennellessä läpimärällä radalla. Jossa näkyvyys oli todella heikko.

Kisassa koettiin muutakin draamaa nimittäin mestaruus taistelijat eli Häkkinen ja Schumacher kumpikin keskeyttivät Spassa. Josta ensimmäisenä Häkkinen keskeytti uusintalähdön jälkeen, Herbertin osuttua Mikan autoon pyörähdyksen seurauksena. Jonka myötä Häkkisen kisa päättyi siihen.

Schumacher puolestaan keskeytti kisan puolivälissä ylivoimaisessa johtoasemassa osumalla Coulthardin auton takareunaan yritettyään ohittaa skotin kierroksella. Minkä takia Schumin Ferrari auton eturengas lensi pois ja samalla hajosivat hänen auton ripustukset myöskin.
Keskeytyksen jälkeen Schumacherhan kävi kuumana varikolla ja yritti päästä raivokkaasti Mclarenin tiloille mutta mekaanikot onnistuivat lopulta rauhoittamaan vihaista saksalaista. Joka oli keskeytyksen takia hyvin vihainen menettäen varman voiton sen takia. Jossa meni myös Schumacherin mahikset päästä mm-johtoon Mikan ohi.

Dramaattisen Span 98 kisan voitti lopulta Damon Hill Jordanilla. Joka oli samalla Jordan tallin historian ensimmäinen voitto kyseessä ja Jordan tallin hienoa päivää täydensi Ralf Schumacher kakkosijalla varmistaen näin kaksoisvoiton tallille. Kolmanneksi puolestaan ajoi hienosti Jean Alesi Sauberilla.
Ehdottomasti yksi F1- historian klassikko-kilpailuja tämä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Kun säännöt ovat muuttuneet, on osa tiimeistä usein olleet kadoksissa vauhdin suhteen. Muistellaan vain, miten Ferrari menetti kaudella 2005 täysin nopeutensa, vaikka olivatkin hallinneet edelliskausia. Tai miten Red Bull putosi kärjestä kaudella 2014.

Tässä muutama esimerkki:
https://www.formula1.com/en/latest/article.5-times-f1-teams-got-the-new-regulations-wrong.1odf2dnvDZkY5uYTaqRYfp.html
Ei tuo Red Bull täysin romahtanut 2014 kaudella kun saavuttivat Mercedeksen ylivoimaista huolimatta silti 3 voittoa samana vuotena.
Mikä oli siinä mielessä ihan hyvä saldo kun ottaa huomioon esim vaikka Williamsin 98 tai Ferrarin 05 vastaavaan, jolloin Ferrari esim sai vain 1 voiton koko kauden aikana 2005 ja Williams puolestaan ei voittanut edes yhtään kisaa 98.

Red Bullin 2014 kaudesta sen verran lisää että käsittääkseni auton runko oli ihan jees muuten. Mutta ongelma oli moottori eli Renault jotka olivat teholtaan aika heikkoja verrattuna Mercedeksen moottori nähden silloin.
Mistä Red Bull kärsikin todella paljon monen vuoden ajan. Kun moottoreiden kehitys laitetettiin jäihin jossain vaiheessa 2015-2019, minkä myötä Renault moottorit saivat vaihtua ja tilalle tuli Honda moottorit 2019.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten Mercedes tulee käsittelemään mahdollista putoamista kärjestä. Jos uudet sääntömuutokset heikentävät menneiden muutosten tapaan tallin vauhtia.
Mutta se selviää sitten kauden avaus-kilpailussa tallien voimasuhteet kuten yleensä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Ei tuo Red Bull täysin romahtanut 2014 kaudella kun saavuttivat Mercedeksen ylivoimaista huolimatta silti 3 voittoa samana vuotena.
Mikä oli siinä mielessä ihan hyvä saldo kun ottaa huomioon esim vaikka Williamsin 98 tai Ferrarin 05 vastaavaan, jolloin Ferrari esim sai vain 1 voiton koko kauden aikana 2005 ja Williams puolestaan ei voittanut edes yhtään kisaa 98.

Red Bullin 2014 kaudesta sen verran lisää että käsittääkseni auton runko oli ihan jees muuten. Mutta ongelma oli moottori eli Renault jotka olivat teholtaan aika heikkoja verrattuna Mercedeksen moottori nähden silloin.
Mistä Red Bull kärsikin todella paljon monen vuoden ajan. Kun moottoreiden kehitys laitetettiin jäihin jossain vaiheessa 2015-2019, minkä myötä Renault moottorit saivat vaihtua ja tilalle tuli Honda moottorit 2019.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten Mercedes tulee käsittelemään mahdollista putoamista kärjestä. Jos uudet sääntömuutokset heikentävät menneiden muutosten tapaan tallin vauhtia.
Mutta se selviää sitten kauden avaus-kilpailussa tallien voimasuhteet kuten yleensä.
Kyllä. Myös tulevalla kaudella on varmasti muutoksia luvassa tiimien voimasuhteissa.

Itse pidän erittäin kovana saavutuksena Michael Schumacherin pronssisijan kuljettajien pisteissä kaudella 2005. Schumacher voitti siis paremmilla autoilla ajaneet Montoyan ja Fisichellan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Ei juma miten Montoya ja Fisichella olivat niin jäljessä pisteissä Alonsoon ja Räikköseen nähden 2005, huolimatta siitä että heillä oli alla todella kilpailukykyisiä autoja sinä vuonna. Silti Schumi selvästi hitaammalla Ferrari kilpurillaan sijoittui kolmoseksi mm-sarjassa. Mikä oli kalustoon nähden kova suoritus seitsemän kertaiselta maailmanmestarilta Kerpenistä!
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Itselle tulee mieleen tällainen suuruus kuin Jean-Denis Deletraz. Herra jäänyt mieleen oman seuraamiseni alkuajoilta, jotain hupaisaa taisi Mustakarikin kommentoida lähetyksessä kyseinen mestarin ajosta.
Kun James Hunt oli vielä brittipuolella kommentoimassa Murray Walkerin kanssa niin kyseinen herra kritisoi maksukuskeja joilla ei ole mitään asia "Grand Prix racingiin" todella rajulla otteella ja tyylillä... ei ihan Ekikään päässyt samalle tasolle.
 
Ylös