Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Monikohan olisi uskonut 96-97 että Häkkisestä tulee olemaan ylipäätänsä mestari siinä vaiheessa uraa?
Kun oli juuri käynyt läpi vakavan onnettomuuden jossa hänen henkensä oli vaarassa ja lisäksi Häkkisellä oli ollut todella vaikea kausi 97, jolloin hävisi jopa pisteissä tallikaveri Coulthardille.
Jota pidettiin yhdessä vaiheessa tallin ykköskuskina lähdettäessä 98 kauteen koska Coulthard oli voittanut vuonna 97 kaksi kisaa Mclarenille. Mikä varmasti antoi illuusion monille että Skotti olisi tallin ykköskuski.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Monikohan olisi uskonut 96-97 että Häkkisestä tulee olemaan ylipäätänsä mestari siinä vaiheessa uraa?
Kun oli juuri käynyt läpi vakavan onnettomuuden jossa hänen henkensä oli vaarassa ja lisäksi Häkkisellä oli ollut todella vaikea kausi 97, jolloin hävisi jopa pisteissä tallikaveri Coulthardille.
Jota pidettiin yhdessä vaiheessa tallin ykköskuskina lähdettäessä 98 kauteen koska Coulthard oli voittanut vuonna 97 kaksi kisaa Mclarenille. Mikä varmasti antoi illuusion monille että Skotti olisi tallin ykköskuski.
David Coulthard tuntui olevan niskan päällä alkukaudesta kauden keskivaiheille vuonna 1997. Mutta sitten Häkkinen löysi kultaisen langan ja oli järjestään nopeampi kuin David.

Kaudella 1998 ja 1999 Mika oli paljon parempi kuin Coulthard, GP- voitot Mikalle noina kausina 13-3 Davidia vastaan. Ja aika-ajoissa Mika oli suorastaan murskaava vuonna 1999, kun 11 paalua 16:sta. David ei tuolla kaudella ottanut yhtään paalua.

Kaudella 2000 David vähän ryhdistäytyi ja voitti Mikan ajamalla joissakin kisoissa, kuten Ranskassa ja Britanniassa, jossa David voitti ja Mika toinen.

Kaudella 2001 Mika menetti motivaation kokonaan, joten sitä en käsittele.

Mutta parhaimmillaan Mika Häkkinen oli paljon nopeampi kuin David Coulthard kauden 1997 puolivälistä eteenpäin. David Coulthard pystyi välillä voittamaan Mikan, mutta ei riittävän usein.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
En ajatellut tuolta kannalta, vaan puhtaasti niin, että olisiko kaksi suomalaista voinut olla samassa tiimissä. Suomi pieni maa ja pieni markkina-alue, joten olisiko McLaren tältä kannalta uskaltanut ajattaa Häkkistä ja Räikköstä samaanaikaan.
Olisiko McLaren uskaltanut olla ajattamatta koskaan saksalaista kuljettajaa, kun ottaa huomioon Saksan markkina-arvon ja että heillä oli tehdastallin asema Mercedeksen kanssa melkein 20 vuoden ajan? Hetkinen – uskalsihan se!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Olisiko McLaren uskaltanut olla ajattamatta koskaan saksalaista kuljettajaa, kun ottaa huomioon Saksan markkina-arvon ja että heillä oli tehdastallin asema Mercedeksen kanssa melkein 20 vuoden ajan? Hetkinen – uskalsihan se!
Lähinnä Suomen pienen markkina-alueen takia tätä ajattelin. Ja McLaren on monikansallinen brändi. Mutta olihan Mika Häkkinen tuolloin maailmanluokan tähti, ja Kimi vasta tuore-kasvo F1:ssä ja lupaava nuori kuljettaja, joten kyllähän tuo olisi toiminut varmastikin myös markkinoita ajatellen.

Tuohon, että McLaren ei ajattanut saksalaisia kuljettajia, oli varmasti hyvät syyt. Tosin kyllähän McLaren kävi tosissaan neuvotteluja Michael Schumacherin kanssa kauden 1998 aikana. Schumi päätti kuitenkin pysyä Ferrarilla.

Ja nuorempi Schumacher testasi McLarenia kovastikin kaudella 1996. Oli ilmeisesti tarkoitus nostaa hänet kisakuskiksi kaudelle 1997. Jostain syystä tämä ei toteutunutkaan, vaan Ralf debytoi Jordanilla McLarenin sijaan.

Myöhemmin toki Ralf Schumacher ajoi Mercedeksellä DTM:ssä ja Michael Schumacher ajoi F1:ssä Mercedeksen tehdastiimissä.
2cf5660be791bdd5bd3bfa855b9948d8.jpg
kuvia alla Ralf Schumacherin McLaren-testeistä. Joku, joka tietää, voisi kertoa, että miksei Ralf ajanutkaan McLarenilla kaudella 1997, vaikka niin oli alunperin ilmeisesti tarkoitus.

CadkuGhWwAA8xf9.jpgopen-uri20120927-22215-1rh9y22.jpgDIVRX2JXkAEz0H2.jpgE95zN9dX0AA1iSU.jpg

Myös Nick Heidfeld oli McLaren-juniori, mutta tiimi päätti valita Kimi Räikkösen hänen sijastaan. Heidfeld oli myös päästä Mercedekselle kisakuskiksi, mutta sitten Michael Schumacher päätti palata F1:iin. Näin Heidfeld oli Mercedeksen vara/testikuski.

DQH2LXcX4AEEE1D.jpg

german-nick-heidfeld-of-mercedes-gp-poses-during-a-photo-call-on-the-D56MER.jpg
 
  • Like
Reaktiot: SJ

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Nick Heidfeld oli todella katkera Kimille siitä että Mclaren hänen sijaan palkkasi nuoren espoolaisen Häkkisen tilalle kaudeksi 2002. Missä meni samalla Heidfeldin mahdollisuudet päästä huipputalliin kisailemaan, minkä takia Heidfeld joutui ajamaan seuraavilla vuosina Sauberilla,Jordanilla,Williamsilla keskikastissa. Missä meni hänen kohdalta monta vuotta hukkaan ennen kuin pääsi Bemarille 2006. Jossa sentään tuli jonkin verran menestystä 2007-2008 saaden muutamia palkintosijoja aikaan Kubican tallikaverina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Nick Heidfeld oli todella katkera Kimille siitä että Mclaren hänen sijaan palkkasi nuoren espoolaisen Häkkisen tilalle kaudeksi 2002. Missä meni samalla Heidfeldin mahdollisuudet päästä huipputalliin kisailemaan, minkä takia Heidfeld joutui ajamaan seuraavilla vuosina Sauberilla,Jordanilla,Williamsilla keskikastissa. Missä meni hänen kohdalta monta vuotta hukkaan ennen kuin pääsi Bemarille 2006. Jossa sentään tuli jonkin verran menestystä 2007-2008 saaden muutamia palkintosijoja aikaan Kubican tallikaverina.
Lienee oikein sanoa, että Heidfeld on yksi parhaista niistä kuljettajista, jotka eivät koskaan voittaneet GP:tä. Formula 3000- mestari, ja ajoi F1:ssä 13 podiumia laskentatavasta riippuen kolmessa tai neljässä tiimissä (riippuu, mieltääkö Sauberin ja BMW Sauberin yhdeksi samaksi tiimiksi, vaiko kahdeksi erilliseksi tiimiksi). Sauberilla, Williamsilla, BMW- Sauberilla sekä Lotus-Renaultilla tuli podiumit.

BMW:n moottoreilla Heidfeld ajoi Williamsilla ja Sauberilla. Kausi 2005 oli erittäin hyvä Williamsilla, kun Heidfeld otti useamman podiumin ja myös paalupaikan Nurburgringillä. Myös pisteissä voitti Webberin.

Omasta mielestäni Heidfeld oli Kubican kanssa ihan samalla tasolla. Heidfeld voitti Kubican pisteissä parilla kaudella BWM Sauberilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Sanoisin että Heidfeldin ura oli kuin Hülkenbergin.
Mutta sillä erolla että Heidfeld saavutti kuitenkin palkintosijoja toisinkuin Hülkenberg ja lisäksi molempia yhdistää se että molemmathan ehtivät ajaa yhden kauden Williamsilla, saavuttaen yhden paalupaikan 2005 ja 2010 eli Heidfeld Saksassa ja Nico Brasiliassa.
Joten siinä mielesssä molemmilla oli saman kaltaisia uria keskenään. Jotka ajoivat suurimman osan ajastaan keskikasti talleissa.

Itse pidän Nickiä ehkä hieman astetta parempana kuskina, kuin Hülkenbergiä koska hän saavutti palkintosijoja urallaan.
Jonka lisäksi Heidfeld ehti voittaa monta kovan luokan tallikaveria kuten esim Räikkösen,Kubican,Villeneuven,Massan!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Sanoisin että Heidfeldin ura oli kuin Hülkenbergin.
Mutta sillä erolla että Heidfeld saavutti kuitenkin palkintosijoja toisinkuin Hülkenberg ja lisäksi molempia yhdistää se että molemmathan ehtivät ajaa yhden kauden Williamsilla, saavuttaen yhden paalupaikan 2005 ja 2010 eli Heidfeld Saksassa ja Nico Brasiliassa.
Joten siinä mielesssä molemmilla oli saman kaltaisia uria keskenään. Jotka ajoivat suurimman osan ajastaan keskikasti talleissa.

Itse pidän Nickiä ehkä hieman astetta parempana kuskina, kuin Hülkenbergiä koska hän saavutti palkintosijoja urallaan.
Jonka lisäksi Heidfeld ehti voittaa monta kovan luokan tallikaveria kuten esim Räikkösen,Kubican,Villeneuven,Massan!
Kyllä. Heidfeld oli hyvinkin Hülkenbergiin verrattavissa oleva kuljettaja. Kummatkin olisivat ansainneet taidoillaan saavuttaa enemmänkin F1:ssä, ainakin GP- voiton.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Tuli tuosta Hülkenbergistä mieleen että kuulemma hän oli siirtymässä kaudeksi 2014 Alonson tallikaveriksi ja kuulemma oli käytännössä sovittu diili ennen kuin viime hetkelle Ferrari päättikin Hülkenbergin sijaan palkata uudelleen Kimi Räikkösen maranellon riveihin. Massan paikalla kaudeksi 2014.
Mikä oli silloin 2013 aika suuri yllätys koska Räikkönenhän, oli 4 vuotta taaksepäin saanut kesken sopimuksen potkut Ferrarilta Santanderin painostuksen alla miljoonien eurojen rahasummien kera. Mikä pakotti Räikkösen käytännössä olla ajamatta missään F1 tallissa 2010.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1487
Monikohan olisi uskonut 96-97 että Häkkisestä tulee olemaan ylipäätänsä mestari siinä vaiheessa uraa?
Kun oli juuri käynyt läpi vakavan onnettomuuden jossa hänen henkensä oli vaarassa ja lisäksi Häkkisellä oli ollut todella vaikea kausi 97, jolloin hävisi jopa pisteissä tallikaveri Coulthardille.
Jota pidettiin yhdessä vaiheessa tallin ykköskuskina lähdettäessä 98 kauteen koska Coulthard oli voittanut vuonna 97 kaksi kisaa Mclarenille. Mikä varmasti antoi illuusion monille että Skotti olisi tallin ykköskuski.
http://atlasf1.autosport.com/98/aus/preview/galvin.html1998 kauden kausi ennuste. kyseinen sivu redirectaa nykyään Autosportin sivuille.
At the end of last season I said that Mika Hakkinen seemed feted to become "one of the best World Champions we never had" and, typically, I now have to eat my words. Finally, the Flying Finn seems to have the equipment to move a step forward and start winning races regularly (rather than having them gifted by other drivers) and even challenge for the title. As mentioned earlier, the only problem Mika has is that he seems to be harder on his car than his team mate, therefore suffering more retirements, and it is this that may cost him the title. This said, Mika is still the man I expect to walk away with the most silverware in 1998, and most importantly, the Drivers' title.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
http://atlasf1.autosport.com/98/aus/preview/galvin.html1998 kauden kausi ennuste. kyseinen sivu redirectaa nykyään Autosportin sivuille.
At the end of last season I said that Mika Hakkinen seemed feted to become "one of the best World Champions we never had" and, typically, I now have to eat my words. Finally, the Flying Finn seems to have the equipment to move a step forward and start winning races regularly (rather than having them gifted by other drivers) and even challenge for the title. As mentioned earlier, the only problem Mika has is that he seems to be harder on his car than his team mate, therefore suffering more retirements, and it is this that may cost him the title. This said, Mika is still the man I expect to walk away with the most silverware in 1998, and most importantly, the Drivers' title.
Kiitos tästä. Todella mielenkiintoista luettavaa. Tykkään lueskella juuri näitä vanhempia kausioppaita, joissa spekuloidaan silloin vielä tulevaa kautta, mutta joka reali-ajassa on jo kaukaista historiaa.

-90- luku ehdotonta kultakautta F1:sen suhteen itselleni. Tuossa kausioppaassa luotettiin McLarenin voittavan mestaruuden, mutta Williamsin sijoittuvan toiseksi. No Wlliams oli oikeasti todella heikko, eivät pärjänneet ollenkaan. Tämä oli vähän sääli, mutta Ferrari oli kova tekijä tuolla kaudella. Häkkinen ja McLaren saivat tosissaan taistella titteleistä Michael Schumacheria ja Ferraria vastaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Olihan se aika dramaattinen muutos kärjen osalta 97-98 Williamsin romahtaminen huipulta keskikastiin.
Kaudella 98 Williamsilla ei otettu edes ainuttakaan voittoakaan kauden aikana ja taisi myös olla niin että Villeneuve ja Frentzen keräsivät kumpikin, vain 2-3 palkintosijaa kauden aikana.
Se oli aika heikko saldo edellisvuosien hallitsija tallilta siinä mielessä, kun olivat voittaneet 91-97 tusina määrä kisoja.
Niin sitten kultavuosien jälkeen britti tallin voittoputki katkesi yhtäkkiä dramaattisella tavalla. Josta se ei ole muutamia väläytyksiä luukunottamatta toipunut kunnolla valitettavasti.
Kukapa olisi uskonut vuonna 97 että Williams talli ei tulisi juhlimaan mestaruuksia 98-22 aikaväliltä:(
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Olihan se aika dramaattinen muutos kärjen osalta 97-98 Williamsin romahtaminen huipulta keskikastiin.
Kaudella 98 Williamsilla ei otettu edes ainuttakaan voittoakaan kauden aikana ja taisi myös olla niin että Villeneuve ja Frentzen keräsivät kumpikin, vain 2-3 palkintosijaa kauden aikana.
Se oli aika heikko saldo edellisvuosien hallitsija tallilta siinä mielessä, kun olivat voittaneet 91-97 tusina määrä kisoja.
Niin sitten kultavuosien jälkeen britti tallin voittoputki katkesi yhtäkkiä dramaattisella tavalla. Josta se ei ole muutamia väläytyksiä luukunottamatta toipunut kunnolla valitettavasti.
Kukapa olisi uskonut vuonna 97 että Williams talli ei tulisi juhlimaan mestaruuksia 98-22 aikaväliltä:(
Williams tiimi otti vain kolme podiumia kaudella 1998. Frentzen Melbournessa ja Villeneuve Hockenheimissa ja Hungaroringillä.

Kaudella 2003 Williams olisi saattanut voittaa maailmanmestaruudet, jos ratissa olisi ollut Montoyaa ja Ralf Schumacheria parempi kuskikaksikko. Autohan oli hyvä ja neljä voittoa Williamsille tuolloin, joista kaksi Ralfille ja kaksi Montoyalle.

Uskoisin, että esim. Fernando Alonso tai Michael Schumacher olisivat tuoneet Williamsilla mestaruuden 2003

Mutta sellaista dominointia, jota Williams esitti lähes koko 1990- luvun, että melkein kuka tahansa olisi voittanut tiimissä ajaessaan mestaruuden, ei BMW- yhteistyön aikana enää nähty.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Williams tiimi otti vain kolme podiumia kaudella 1998. Frentzen Melbournessa ja Villeneuve Hockenheimissa ja Hungaroringillä.

Kaudella 2003 Williams olisi saattanut voittaa maailmanmestaruudet, jos ratissa olisi ollut Montoyaa ja Ralf Schumacheria parempi kuskikaksikko. Autohan oli hyvä ja neljä voittoa Williamsille tuolloin, joista kaksi Ralfille ja kaksi Montoyalle.

Uskoisin, että esim. Fernando Alonso tai Michael Schumacher olisivat tuoneet Williamsilla mestaruuden 2003

Mutta sellaista dominointia, jota Williams esitti lähes koko 1990- luvun, että melkein kuka tahansa olisi voittanut tiimissä ajaessaan mestaruuden, ei BMW- yhteistyön aikana enää nähty.
Neweyn lähtö Williams tallista vuonna 97 oli jälkeenpäin katsottuna kuolinisku maineikkaalle britti tallille, menestyksen kannalta.
Se kertoo hyvin siitä kuinka Williamsin menestys oli sidoksissa ysärillä Neweyn suunnittelu osaamiseen ja Neweyn avulla tai ansiosta talli oli niin ylivoimainen juuri 1992-1993 ja 1996-1997 kausilla.
Niinä kausina Williams tallin pahimmat kilpakumppanit jäivät kauas taakse!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Neweyn lähtö Williams tallista vuonna 97 oli jälkeenpäin katsottuna kuolinisku maineikkaalle britti tallille, menestyksen kannalta.
Se kertoo hyvin siitä kuinka Williamsin menestys oli sidoksissa ysärillä Neweyn suunnittelu osaamiseen ja Neweyn avulla tai ansiosta talli oli niin ylivoimainen juuri 1992-1993 ja 1996-1997 kausilla.
Niinä kausina Williams tallin pahimmat kilpakumppanit jäivät kauas taakse!
Totta. Adrian Neweyn panos Williamsille oli korvaamaton. Hän suunnitteli Williamsille maailmanmestaruuden mahdollistaneet autot 1990-luvulla. Kuten tämän Williamsin kaudella 1996. Yksi dominoivimmista autoista F1- historiassa.

Williams_Renault_FW18_Damon_Hill_1996.jpg

Mutta jo ennen Adrian Neweyn Willliams-aikaa Williamsilla oltiin voitettu maailmanmestaruuksia Alan Jonesin, Keke Rosbergin ja Nelson Piquetin tuomina.

Kuitenkin Neweyn lähtöön päättyi Williamsin hallinta. Ja McLaren nousi jälleen huipulle.

1280px-Mika_Hakkinen_2008_Stars_and_Cars_McLaren_MP4-13.jpg

Keväällä 2001 Newey allekirjoitti sopimuksen Jaguar F1 -joukkueen kanssa, jota johti Neweyn ystävä ja entinen CART-kollega Bobby Rahal . Huolimatta allekirjoitetusta sopimuksesta Rahal ei pystynyt saamaan sopimusta päätökseen, kun McLarenin pomo Ron Dennis suostutteli Neweyn jäämään. Newey ja Rahal ilmoittivat myöhemmin, että kauppa epäonnistui, koska Niki Lauda ja Fordin sisäpolitiikka heikensivät Rahalin asemaa Jaguarissa . Rahal erotettiin joukkueesta useita kuukausia myöhemmin.

Tätä myös miettinyt, että jos Newey olisi mennyt Jaquarille, olisi varmaan nostanut tiimin huipulle. Ja Jaquar ei olisikaan nostanut kytkintä ja myynyt tiimiä Red Bullille. Olisi ollut kiva nähdä Jaguar taistelemassa kärjessä Ferrarin kanssa.

Myöhemmin Newey meni Red Bullille, joka siis entinen Jaquar, ja nosti tiimin huipulle. Mutta itse olisin mieluummin nähnyt tiimin autot kärjessä Jaguarin vihreinä, enkä Red Bullin väreissä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Kausi 2005 oli erittäin hyvä Williamsilla, kun Heidfeld otti useamman podiumin ja myös paalupaikan Nurburgringillä. Myös pisteissä voitti Webberin.
Ei voittanut.

-90- luku ehdotonta kultakautta F1:sen suhteen itselleni. Tuossa kausioppaassa luotettiin McLarenin voittavan mestaruuden, mutta Williamsin sijoittuvan toiseksi. No Wlliams oli oikeasti todella heikko, eivät pärjänneet ollenkaan. Tämä oli vähän sääli, mutta Ferrari oli kova tekijä tuolla kaudella. Häkkinen ja McLaren saivat tosissaan taistella titteleistä Michael Schumacheria ja Ferraria vastaan.
Vielä kauden 1998 alussa Ferrari ja Williams vaikuttivat hyvinkin tasaväkisiltä, mutta Ferrari kehittyi sitten ja meni menojaan. Ja oli Williams silti MM-pronssilla tallikilvassa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Ei voittanut.


Vielä kauden 1998 alussa Ferrari ja Williams vaikuttivat hyvinkin tasaväkisiltä, mutta Ferrari kehittyi sitten ja meni menojaan. Ja oli Williams silti MM-pronssilla tallikilvassa.
Heidfeld oli Webberiä edellä pisteissä kunnes joutui olemaan sivussa kauden viisi viimeistä kisaa. Ymmärtääkseni tämä johtui Heidfeldin BMW Sauber sopimuksesta kaudeksi 2006. Jokatapauksessa Heidfeld saavutti kolme podiumia, joista kaksi kakkossijaa Monacossa ja Nurburgringillä. Webberillä vain yksi podium, kolmas sija Monacosta.

Joo, muistan miten Williams ja Ferrari olivat kauden alussa samassa vauhdissa. Pari ekaa kisaa, kunnes Buenos Airesissa Ferrari oli jo roimasti edellä. Schumacher voitti siellä. Ferrari kehittyi, Williams jostain syystä ei siihen pystynyt.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3813
Heidfeldihan oli BMW:n miehiä, Webber Williamsin miehiä. Kun Williamsin ja BMW:n yhteistyö katkesi erimielisyyksiin, Williams ei halunnut enää pitää Heidfeldiä. Siksi Heidfeld ei ilmeisesti kautta ajanut loppuun, mutta tuossa vaiheessa oli vielä pisteissä Webberiä edellä.

Jännä, miten Ferrari kehittyi kaudella 1998. Alkukausi meni Williamsin ja Benettonin tahdissa, mutta todella nopeasti kävi niin, että loppukaudesta olivat jo samalla tasolla McLarenin kanssa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1937
Sijainti
Vyborg
Heidfeldihan oli BMW:n miehiä, Webber Williamsin miehiä. Kun Williamsin ja BMW:n yhteistyö katkesi erimielisyyksiin, Williams ei halunnut enää pitää Heidfeldiä. Siksi Heidfeld ei ilmeisesti kautta ajanut loppuun, mutta tuossa vaiheessa oli vielä pisteissä Webberiä edellä.

Jännä, miten Ferrari kehittyi kaudella 1998. Alkukausi meni Williamsin ja Benettonin tahdissa, mutta todella nopeasti kävi niin, että loppukaudesta olivat jo samalla tasolla McLarenin kanssa.
Ilman Schumin läsnäoloa ei olisi Ferrarilla taisteltu mestaruuksista 97-98 Williamsia ja Mäkkiä vastaan.
Ja kun ajattelee miten jäljessä Ferrari oli 97 ja 98 Mclarenista,Williamsista suorituskyvyssä mitattuna etenkin alkukauden kisoissa, niin olisi ollut vaikea ilman Schumin tasoista kuskia taistella mestaruuksista molempina vuosina Ferrarilla.
Schumin ja Brawnin uskomaton yhteistyö mahdollisti Ferrarin mestaruuksista taistelemisen 97-99 mestaruustaisteluissa. Heidän ansiosta Ferrarilla voitettiin 2000-luvun tultaessa mestaruuksia. Josta loput on historiaa!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös