CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 16273
Olkoon tämä viesti ennakko kun seuraavassa todella alkaa nuo tallikohtaisemmat, toivon mukaan tiiviimmät muistot Monacon 1991 tilanteista niin nämä tulevat ainakin mieleen kyseisestä kilpailusta muun kuvailun ulkopuolella:
Toki Monacon rata ja sen erilaisuus teki selväksi, että isompaa varikkokäyntien näytelmää ei ollut luvassa, mutta silti hieman Monacossa alkoi enemmän tai vähemmän valitukset mediassa kilpailujen tylsyydestä. Ja kauden 1991 aikana pahat puheet lajin alennustilasta pahenivat suhteellisesti vaikka ne pysyivät ihailtavan pitkään pinnan alla.
Vaikka lähinnä ongelma oli pitkälti kärjessä tai ainakin tulisi olemaan. Välillä verrattuna vaikkapa vuoden 1992 tilanteeseen vuoden 1991 kesäkautta kohti lähdettäessä puheet kisojen tylsyydestä tuntuivat olevan lähinnä väkisin haettua ongelmapuhetta mikä jälleen toi nykypäivän median ongelmia esille jo tuolloinkin.
Entä mitä kuului suomalaisille, Jordan-tallille ja miten lajissa sitten järjestäjillä meni kisan suhteen?
Hyväähän sitä kuului Imolan 1991 pohjalta ennakkoon alustavasti ja vaikka murheita olikin niin:
Joka tapauksessa Monacossa 1991 nähtiin JJ Lehdon erittäin potentiaalinen ajo joka tuntui jopa vaikuttavammalta kuin Imolassa. Ainoa ongelma oli menestysajolle vain se, että juuri ohi ei vain päässyt. JJ olisi silti voinut hyvinkin olla pisteellä tai ehkä jopa pisteilläkin. Myöhemmin kisassa tahti huononi ja varikolle olisi pitänyt ehdottomasti mennä kun äkillinen pidon loppuminen tuli autoon.
Tiettävästi ei menty ja maksettiin siitä sitten.
Mika Häkkisen oli hyvin vaikea nousta oikeastaan mihinkään koska hän oli päässyt kilpailuun juuri ja juuri edes mukaan. Siten hän nousi enimmäkseen muiden keskeytysten avustuksella Monacon vaikealla radalla.
Andrea de Cesaris oli Monacon alustava viihdemies sijoilla 6-7 ennen keskeytystään Mirabeaun ulosmenorampille. Bertrand Gachot oikeastaan menetti koko viikonloppunsa huonoon aika-ajoon. Olisi kuitenkin noussut ehkä kuutospaikkaan asti ilman kolariaan Thierry Boutsenin kanssa. Gachot taisteli tuolloin seiskapaikasta.
Monacossa 1991 historiallisesti nähtiin Phoenixista 1991 eteenpäin mahdollisena nähty ensimmäinen stop-go-rangaistus kun Pierluigi Martini sai sen ehkä juuri ja juuri sääntöjen mukaisen estelykierrosmäärän mentyä umpeen. Toisaalta typeränä puolena ACM:n tuomaristo ei langettanut rangaistusta stop-gon muodossa kilpailun viimeiselle pistemiehelle ja yhden kauden 1991 harvoista hyvistä kisoistaan ajaneelle Emanuele Pirrolle joka syyllistyi myös erittäin paljon kilpailun aikana estelyyn.
Loppuun kai voi sanoa, että YLE:n lähetyksessä sen aikana oli ratavalvojakin jäädä kisa-autojen alle!
Toki Monacon rata ja sen erilaisuus teki selväksi, että isompaa varikkokäyntien näytelmää ei ollut luvassa, mutta silti hieman Monacossa alkoi enemmän tai vähemmän valitukset mediassa kilpailujen tylsyydestä. Ja kauden 1991 aikana pahat puheet lajin alennustilasta pahenivat suhteellisesti vaikka ne pysyivät ihailtavan pitkään pinnan alla.
Vaikka lähinnä ongelma oli pitkälti kärjessä tai ainakin tulisi olemaan. Välillä verrattuna vaikkapa vuoden 1992 tilanteeseen vuoden 1991 kesäkautta kohti lähdettäessä puheet kisojen tylsyydestä tuntuivat olevan lähinnä väkisin haettua ongelmapuhetta mikä jälleen toi nykypäivän median ongelmia esille jo tuolloinkin.
Entä mitä kuului suomalaisille, Jordan-tallille ja miten lajissa sitten järjestäjillä meni kisan suhteen?
Hyväähän sitä kuului Imolan 1991 pohjalta ennakkoon alustavasti ja vaikka murheita olikin niin:
Joka tapauksessa Monacossa 1991 nähtiin JJ Lehdon erittäin potentiaalinen ajo joka tuntui jopa vaikuttavammalta kuin Imolassa. Ainoa ongelma oli menestysajolle vain se, että juuri ohi ei vain päässyt. JJ olisi silti voinut hyvinkin olla pisteellä tai ehkä jopa pisteilläkin. Myöhemmin kisassa tahti huononi ja varikolle olisi pitänyt ehdottomasti mennä kun äkillinen pidon loppuminen tuli autoon.
Tiettävästi ei menty ja maksettiin siitä sitten.
Andrea de Cesaris oli Monacon alustava viihdemies sijoilla 6-7 ennen keskeytystään Mirabeaun ulosmenorampille. Bertrand Gachot oikeastaan menetti koko viikonloppunsa huonoon aika-ajoon. Olisi kuitenkin noussut ehkä kuutospaikkaan asti ilman kolariaan Thierry Boutsenin kanssa. Gachot taisteli tuolloin seiskapaikasta.
Monacossa 1991 historiallisesti nähtiin Phoenixista 1991 eteenpäin mahdollisena nähty ensimmäinen stop-go-rangaistus kun Pierluigi Martini sai sen ehkä juuri ja juuri sääntöjen mukaisen estelykierrosmäärän mentyä umpeen. Toisaalta typeränä puolena ACM:n tuomaristo ei langettanut rangaistusta stop-gon muodossa kilpailun viimeiselle pistemiehelle ja yhden kauden 1991 harvoista hyvistä kisoistaan ajaneelle Emanuele Pirrolle joka syyllistyi myös erittäin paljon kilpailun aikana estelyyn.
Loppuun kai voi sanoa, että YLE:n lähetyksessä sen aikana oli ratavalvojakin jäädä kisa-autojen alle!