Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Salolle tarjottiin vuonna 95 1996 kaudelle ajaa Ferrarilla Schumin tallikaverina eli kakkoskuskina.
Mutta Salo muistaakseni hylkäsi tarjouksen Ferrarilta ja jäi mielummin Tyrrelille ykköskuskiksi ajamaan kaudeksi 96.
Tosin ironisesti kyllä muutama vuosi myöhemmin Salo päätyi Ferrarille, ajamaan jalkansa loukanneen Schumacherin tilalla Ferrarilla 1999 kesällä auttamaan irvenia mestaruustaistossa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Salolle tarjottiin vuonna 95 1996 kaudelle ajaa Ferrarilla Schumin tallikaverina eli kakkoskuskina.
Mutta Salo muistaakseni hylkäsi tarjouksen Ferrarilta ja jäi mielummin Tyrrelille ykköskuskiksi ajamaan kaudeksi 96.
Tosin ironisesti kyllä muutama vuosi myöhemmin Salo päätyi Ferrarille, ajamaan jalkansa loukanneen Schumacherin tilalla Ferrarilla 1999 kesällä auttamaan irvenia mestaruustaistossa.
Taisi olla niin, että Ken Tyrrell ei halunnut luopua Salosta. Salo teki kolmivuotisen sopimuksen Tyrrellille kausiksi 1995-97. Se oli vedenpitävä ilman mitään ehtoja. Näin itse olen ymmärtänyt 🙂
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Matti Kyllönen oli kyllä mahtava hehkuttaja. Sai kyllä tyylillään kaikki tunnelmaan mukaan. Pari näytettä.

.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15023
Suomen telkkarista alkoi tulemaan formulalähetyksiå muistaakseni juuri tuonne Keken mestaruusvuonna. Siitä saakka on tullut biitö tuijotettua.
Alkaa olemaan jo hieman vanha olo 😁
Kyllähän F1:siä näkyi Suomen telkkarissakin ennen Keken mestaruusvuotta ja reilusti ennen Keken uran alkuakin.

Vuotta ennen Keken mestaruuttakin näkyi kisoja nurinkurisella tavalla puhuen itse asiassa enemmänkin.

Niitä tosin ei aina erityisen hyvin ilmoitettu ennakkoon jolloin niitä nähtiin vähän miten sattui etenkin YLE:n kanavilla.

HTV:llä Grand Prix-ohjelmasarja olikin sitten toinen juttu juurikin Keken huonommasta Fittipaldi-vuodesta puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15023
Keke oli kyllä nopea ja erityisen hyvä katuradoilla. Taisi 4/5 voitoista tulla katuradalla ja 3/5 Yhdysvalloissa
2/5 Keken voitosta tuli Yhdysvalloista eli Dallas 1984 ja Detroit 1985, mutta muuten ihan oikein meni.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
2/5 Keken voitosta tuli Yhdysvalloista eli Dallas 1984 ja Detroit 1985, mutta muuten ihan oikein meni.
Hyvä kun korjasit, joku aivopieru tuli kyllä itselleni tuota kirjoittaessa. 1982 mestaruus ratkesi Yhdysvalloisssa mutta voittoahan siitä ei tietenkään tullut.

Muut voitot toki Sveitsi (jota ei ajettu Sveitsissä), Monaco ja Australia.

Kekehän otti sitten kunnolla pataan Prostilta viimeisenä vuonnaan. Muistaakseni Keke ihmetteli miten Mclaren voi olla niin aliohjaava, joten auto ei ns. myöskään sopinut käteen. Toki Prostillle häviämistä ei voi minään nolona asiana pitää muutenkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Hyvä kun korjasit, joku aivopieru tuli kyllä itselleni tuota kirjoittaessa. 1982 mestaruus ratkesi Yhdysvalloisssa mutta voittoahan siitä ei tietenkään tullut.

Muut voitot toki Sveitsi (jota ei ajettu Sveitsissä), Monaco ja Australia.

Kekehän otti sitten kunnolla pataan Prostilta viimeisenä vuonnaan. Muistaakseni Keke ihmetteli miten Mclaren voi olla niin aliohjaava, joten auto ei ns. myöskään sopinut käteen. Toki Prostillle häviämistä ei voi minään nolona asiana pitää muutenkaan.
Alain Prostille häviämistä ei todellakaan tarvitse hävetä. Prost ajoi useammankin maailmanmestarin tiimikaverina (Lauda, Rosberg, Senna, Mansell, ja Hillistä tuli myöhemmin mestari) ja onnistui myös heidät kaikki voittamaan 🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ja olivathan Keke ja Nigel Mansell tiimikavereita Williamsilla kaudella 1985. Kummatkin taisivat ottaa tuolloin kaksi voittoa, mutta pisteet meni Keken hyväksi.

tumblr_mosthzuZ481sth19no1_640.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Myöhemminhän Mansell ajoi myös Mika Häkkisen tiimikaverina McLarenilla kaudella 1995. Tai itseasiassa vain alkukisoissa, sillä pian Mansell kyllästyi touhuun, ja lopetti uransa. Mansell, vaikkakin verraton rattimies oli, ei pärjännyt Mikalle vauhdissa. McLarenin silloinen auto ei tainnut sopia miehen ajotyyliin. Ja jopa ongelmia autoon mahtumisessa oli. McLarenin monokokki oli liian ahdas Mansellin mittoihin alkuun.

Mutta jokatapauksessa Mansellilla oli hieno ura, ja mestaruudet sekä F1:ssä että IndyCarissa. Sekä pääsi ajamaan kahden suomalaismestarin tiimikaverina, Keken ja Mikan.

9264e831f200180c0dcf04b8011c2369-01.jpeg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Mansell oli ensimmäinen kuljettaja, joka ajoi kahden eri suomalaiskuskin tallikaverina. Sittemmin joukkoon ovat liittyneet Jos Verstappen, David Coulthard, Giancarlo Fisichella, Romain Grosjean, Felipe Massa ja Lewis Hamilton.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mansellhan testasi vielä tuon epäonnistuneen 95 Mclaren keikan jälkeen muistaakseni Jordania muutamissa testeissä. Ja oli jopa huhuja varikolla Mansellin paluuaikeista, mutta lopulta Mansell ei kuitenkaan enää palannut F1-sarjaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mansell pisti Sennan,Prostin ja Piquetin aika ahtaalle!
Rattimieshän Mansell oli ehdottomasti. Ja paremmalla tuurilla olisi voinut olla useampikertainen maailmanmestari myös F1:ssä. Ehkä tässä suhteessa voisi verrata myös Kimi Räikköseen. Kummallakin voisi olla useampi F1-mestaruus ilman luotettavuuspulmia.

Itselläni oli muuten kuvan autorata pikkupoikana alta kymmenen vuotiaana.

1100057015.JPG
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mansell oli kyllä uskomaton taistelija joka kävi kovia taisteluita Sennan,Prostin,Piquetin kanssa 80-90 luvulla.
Jolloin nähtiin herrojen välillä lajin yksi ikimuistoisimpia taisteluja radalla ja sen lisäksi Mansell, oli todella hyvä ohittaja joka suoritti urallaan todella hyviä ohituksia.
Kuten esim kuuluisa 87 Silverstonen ohitus Piquetista Williamsilla mikä oli huikea ohitus aikoinaan.

Ainut ongelma mikä Manselillä oli urallaan se että sattui olemaan paljon epäonnea, jonka takia menetti ainakin pari Maailmanmestaruutta kausina 1986,1987 Williamsilla.
Josta yksi hänellä meni rengasrikkoon Adelaiden päätöskisassa 86 ja 87 mestaruuden Mansell menetti puolestaan loukkaantumiseen Suzukassa rajussa ulosajossa.
Onneksi kuitenkin 5 vuotta myöhemmin Nigel sai sen mestaruutensa viimein ylivoimaisella Williams auton avulla vuonna 92.
Jonka hän ehdottomasti ansaitsi kaiken epäonnen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Mansell oli kyllä uskomaton taistelija joka kävi kovia taisteluita Sennan,Prostin,Piquetin kanssa 80-90 luvulla.
Jolloin nähtiin herrojen välillä lajin yksi ikimuistoisimpia taisteluja radalla ja sen lisäksi Mansell, oli todella hyvä ohittaja joka suoritti urallaan todella hyviä ohituksia.
Kuten esim kuuluisa 87 Silverstonen ohitus Piquetista Williamsilla mikä oli huikea ohitus aikoinaan.

Ainut ongelma mikä Manselillä oli urallaan se että sattui olemaan paljon epäonnea, jonka takia menetti ainakin pari Maailmanmestaruutta kausina 1986,1987 Williamsilla.
Josta yksi hänellä meni rengasrikkoon Adelaiden päätöskisassa 86 ja 87 mestaruuden Mansell menetti puolestaan loukkaantumiseen Suzukassa rajussa ulosajossa.
Onneksi kuitenkin 5 vuotta myöhemmin Nigel sai sen mestaruutensa viimein ylivoimaisella Williams auton avulla vuonna 92.
Jonka hän ehdottomasti ansaitsi kaiken epäonnen jälkeen.
Niin..hyvin lähellä oli mestaruudet jo 86&87..

Ja 1991 Mansell oli nopea,mutta kauden alussa Senna otti liian ison etumatkan..
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Senna jopa sanoi ääneen suoraan että Williams on paras auto kauden puolivälissä 91. Kun huomasi että Williams alkoi menemään kehitystyössä Mclarenin ohi. Ja oikeassahan Senna oli jälkeenpäin katsottuna, kun seuraavalla kaudella eli 1992 Mansell dominoi kautta miten tahtoi. Jonka myötä alkoi moni huippukuski kärkkymään Mansellin paikkaa, Williamsilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuntuuko kenestäkään muulta siltä, että tiimit olivat enemmän "persoonia" vielä -90-luvulla. Eddie Jordan tiiminsä päällikkönä toi piristystä F1-varikolle. Keltainen Jordan oli jotain toista, kuin nykyinen Aston Martin. Eikö vain? Tai piskuinen Minardi-tiimi, jota jokainen varmasti sympatiteerasi. Vähän toista kuin Alpha Tauri nykyään.

Tai Stewart, joka toi varikolle skottihameet.

DzUS2jKUUAAAl5Z.jpgjertest3.jpg240.jpgBkEtrOnIMAAL1i4.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kuten vanha hyvä sanonta sopii tuohon kuvaukseen että ennen kuskit/miehet olivat rautaa ja autot puuta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Tuntuuko kenestäkään muulta siltä, että tiimit olivat enemmän "persoonia" vielä -90-luvulla. Eddie Jordan tiiminsä päällikkönä toi piristystä F1-varikolle. Keltainen Jordan oli jotain toista, kuin nykyinen Aston Martin. Eikö vain? Tai piskuinen Minardi-tiimi, jota jokainen varmasti sympatiteerasi. Vähän toista kuin Alpha Tauri nykyään.

Tai Stewart, joka toi varikolle skottihameet.
Tuntuu, mutta muistaakseni samat oli tarinat ysärilläkin: ”nykyään kaikki on niin kliinistä. Kyllä 70- ja 80-luvulla vielä oli meininki rouheampaa!” ;)
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tuntuu, mutta muistaakseni samat oli tarinat ysärilläkin: ”nykyään kaikki on niin kliinistä. Kyllä 70- ja 80-luvulla vielä oli meininki rouheampaa!” ;)
Mahtoikohan faneilla olla samat ajatukset 70-luvullakin 50-luvun formulakuskeista. Jolloin Fangio ajan formuloista ei ollut kauaa aikaa kulunut.
 
Ylös