Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Ei taida olla ihan 70-luvulta asti arkistoja täällä kun F1-Foorumia ei ollut vielä pystyssä silloin. Mutta osittain keskustelusta poiketen.
Että olen lukenut siitä kuinka 1970-luvulla Amerikassa haikailtiin 50-luvun perään, koska 70-luvulla oli USA:ssa poliittisesti ja taloudellisesti menossa hankalat ajat tuolloin.
Jonka takia esim monet amerikkalaiset TV-sarjat sijoittuivat juuri 50 luvulle ja luultavasti varmaan sen takia koska se tuntui vanhalle hyvälle ajalle kansalaisille.

Josta hyvä esimerkki on sarja nimeltä Onnen päivät, jossa 50-lukua nostalgisoitiin samalla tavalla 70-luvulla kuten 80-lukua tänä päivänä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Jos saisitte valita yhden tiimin, jonka "herättäisitte eloon", nykyajan F1:iin mukaan, niin minkä tiimin valitsisitte? Itse valitsisin Jordanin. Olihan tuo keltainen väri varikon piristysruiske
hqdefault.jpggettyimages-52253864-612x612.jpgf1-eddie-jordan-1997-M275H3.jpg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Jordan on edelleen mukana Aston Martinin muodossa, mutta jos kokonaan kuopatuista F1-tiimeistä otetaan niin Arrows. 2001-02 -vuosien mustaoranssi vehje on ehkä oma suosikkiväritys koko F1-historiassa. Muutenkin oli aina sympaattisen oloinen pikkutalli. Damon Hillin piti ottaa tallin ainukainen F1-voitto '97 Unkarissa, mutta kohtalo sanoi toisin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Jordan on edelleen mukana Aston Martinin muodossa, mutta jos kokonaan kuopatuista F1-tiimeistä otetaan niin Arrows. 2001-02 -vuosien mustaoranssi vehje on ehkä oma suosikkiväritys koko F1-historiassa. Muutenkin oli aina sympaattisen oloinen pikkutalli. Damon Hillin piti ottaa tallin ainukainen F1-voitto '97 Unkarissa, mutta kohtalo sanoi toisin.
Joo. Jordan toki edelleen olemassa Aston Martinina, mutta lisätään vielä, että tarkoitin siis alkuperäisenä tiiminä olemista. En sitä, jos tiimi on myyty jollekin taholle, joka vaihtaa alkuperäisen tiimin nimen joksikin toiseksi.

Arrows on hyvä valinta. Olisipa Hill sen voiton ottanut silloin Unkarissa.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Jotenkin ysärin alku fykkösissä oli ittelle parasta aikaa, tietty se että silloin aloin seuraamaan lajia, mutta esim. nimet: Eric Comas, Philippe Alliot, Ivan Capelli, Larrousse, 7Up, Hitachi, Phoenix, yms... Kuulostaa edelleenkin jotenkin kivalta
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4320
Noi nostetulla keulalla olevat autot oli aikanaan jo lähes kaikki aika karmeita, mutta nyt ne vasta karmeita näyttääkin
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Jordan on edelleen mukana Aston Martinin muodossa, mutta jos kokonaan kuopatuista F1-tiimeistä otetaan niin Arrows. 2001-02 -vuosien mustaoranssi vehje on ehkä oma suosikkiväritys koko F1-historiassa. Muutenkin oli aina sympaattisen oloinen pikkutalli. Damon Hillin piti ottaa tallin ainukainen F1-voitto '97 Unkarissa, mutta kohtalo sanoi toisin.
Eikös Hilliä avittanut myös Bridgestonin renkaat Unkarin kisassa 97? Jotka kuulemma toimivat jostain syystä paremmin Unkarin radalla kuin Goodyearin renkaat.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Jos saisitte valita yhden tiimin, jonka "herättäisitte eloon", nykyajan F1:iin mukaan, niin minkä tiimin valitsisitte? Itse valitsisin Jordanin. Olihan tuo keltainen väri varikon piristysruiske
Minardi. 90-luvulla vaahtosammutimen kokoisena Minardi oli mulle tosi symppis ja oli sitä koko olemassaolonsa ajan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Minardi. 90-luvulla vaahtosammutimen kokoisena Minardi oli mulle tosi symppis ja oli sitä koko olemassaolonsa ajan.
Oli kyllä tiimi, jota varmasti kaikki sympatiseerasi. Piskuinen italialais-tiimi, jossa oli paljon luonnetta.

Itse tykkäsin Minardin kauden 1997 värityksestä
DzUS2jKUUAAAl5Z.jpg

Kauden 2000 keltainen väritys oli myös piristävä, mutta saattoi jollakin mennä Jordanin ja Minardin autot välillä keskenään sekaisin samankaltaisen värityksen vuoksi tuolloin

EZnA0rNWkAMv84j.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Joskus takavuosina katselin tätä foorumia, niin eikös täällä ollut myös artikkeleja? Muistelisin että ainakin Minardista oli kirjoitus, samoin kuin Jordanista. Ja joistain F1-kuljettajista. En tuolloin ollut vielä rekisteröitynyt tänne, mutta silti tuli joskus foorumia vilkaistua.

Onko nuo artikkelit nyt pyyhkäisty pois? En itse ainakaan niitä löydä.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Jos saisitte valita yhden tiimin, jonka "herättäisitte eloon", nykyajan F1:iin mukaan, niin minkä tiimin valitsisitte?
No tietenkin trallallaa sehän ois kiva jos joku ajelis vielä Dallaraa.

Kuvittelin natiaisena, että JeiJein auto on tavallaan Ferrari ku oli punainen ja koneena oli Ferrari

Tuo podium aikanaan tuli Juddin koneella, mutta 1992 oli alla jo Ferkun kone...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
No tietenkin trallallaa sehän ois kiva jos joku ajelis vielä Dallaraa.

Kuvittelin natiaisena, että JeiJein auto on tavallaan Ferrari ku oli punainen ja koneena oli Ferrari

Tuo podium aikanaan tuli Juddin koneella, mutta 1992 oli alla jo Ferkun kone...
Scuderia Italia oli kyllä mainio tiimi👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Kun Mika Häkkinen lopetti uransa kauteen 2001, niin samalla uransa lopetti myös Jean Alesi. Alesi ajoi pitkän ja komean uran. Mutta silti tuntuu, että jotain miehen urasta jäi puuttumaan. Alesi ajoi tiimeissä, Ferrarilla ja Benettonilla, joissa olisi voinut maailmanmestaruudenkin saavuttaa. Verrokkina Michael Schumacher. Schumacher saavutti heti ensimmäisellä kaudellaan Ferrarillaan 1996 kolme GP-voittoa, enemmän kuin Alesi koko urallaan.

Alesi ajoi Ferrarilla ja Benettonilla useampia kausia autolla, jolla olisi pitänyt saavuttaa enemmän kuin yhden voiton. Muistetaan, että Bergerkin voitti Benettonilla Hockenheimin GP:n kaudella 1997, ja Michael Schumacher olisi varmasti taistellut Benettonin väreissä tosissaan myös kausien 1996 ja 1997 mestaruuksista.

Alesilla oli mahdollisuus toki tulla maailmanmestariksi, jos olisi valinnut Ferrarin Williamsin sijaan. Mutta olisiko se ollut enemmän miehen hyvyyttä, vaiko auton erinomaisuutta? Toki maailmanmestaruuteen tarvitaan aina hyvä auto. Mutta kuvitellaan, että Alesi ja Villeneuve olisivat muodostaneet Williamsin kauden 1997 kaksikon. Olisiko Alesi kyennyt lyömään Villeneuven taistelussa mestaruudesta? Entä jos Alesi olisikin ollut Williamsin ratissa 1995 ja 1996 Hillin parina? Olisiko hän ollut Hilliä parempi?

Tämä on spekulointia, mutta välillä pieni ajatusleikki tekee hyvää. Laittakaas kommentteja siitä, miten hyvä Alesi teidän mielestänne oli kuljettajana. Tilastojen valossa Alesi siis saavutti yhden GP-voiton ja 32 podiumia 🏁

jean-alesi-michael-schumacher--1-01.jpegcbe30d0d9088ff18b6ed218993e6c371--jean-alesi-jeans.jpg5tzv80eq1xj21.jpgebHHuB5G__dZbnuSlYdAcxT8gFDV63mmR1Lbl_WqrSM.jpgunnamed.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
No toisaalta hyvä että Alesi sentään voitti urallaan edes kisan Kanadassa 95.
Mikä oli Alesille kuin maailmanmestaruuden voittaminen, koska Alesillä oli mennyt niin moni voitto sivuun hänen epäonnensa takia. Jonka takia voitto Kanadassa 95 maistui niin makealle Alesille kaiken vastoinkäymisen jälkeen mitä joutui käymään urallaan.

Tosin olisiko Alesi voittanut mestaruuksia
Williamsilla jos olisi sinne mennyt aikoinaan.
No sitä emme tule koskaan saamaan tietää harmillisesti, mutta uskoisin että olisi voittanut ainakin enemmän kisoja Williamsilla kuin Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Eikös Hilliä avittanut myös Bridgestonin renkaat Unkarin kisassa 97? Jotka kuulemma toimivat jostain syystä paremmin Unkarin radalla kuin Goodyearin renkaat.
Ei nyt ihan täysin niin voi sanoa, kun aika-ajossa Hill oli ainoa Bridgestone-kuski kymppisakissa. Kisassa Prostit tulivat maaliin sijoilla 6 ja 7.
 
Ylös