Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Meksikon F1-historiaa: Koira jäi tähtikuskin alle, yleisö aiheutti kaaoksen
Jacky Ickx, Jackie Stewart, 1970, Meksiko
Jacky Ickx (oik.) voitti vuoden 1970 kisan, mutta Jackie Stewartin kisa päättyi murheelliseen keskeytykseen.



Meksikon GP on viettänyt välillä pitkiä jaksoja poissa formula ykkösten kisakalenterista. Vuoden 1970 kisan kaaos vei järjestelyoikeudet 16 vuodeksi.
Ensimmäinen virallinen F1-osakilpailu ajettiin tuolloin Magdalena Mixhucan nimeä kantaneella radalla vuonna 1963. Tämän jälkeen kisa toimi monesti kauden päättävänä tapahtumana.
Seitsemän vuotta myöhemmin radalla nähtiin yleisöryntäys, kun 200 000 ihmistä pakkaantui rata-alueelle ja tunki lopulta turva-aitojen ja järjestysmiesten ohi aivan radan laidalle.
Yleisön innokas käytös oli johtaa jopa kisan perumiseen, mutta 1970-luvun moottoriurheilukulttuurissa tämän ei annettu häiritä, vaan kisa käynnistyi puolen tunnin viiveellä. Lopulta Tyrrellin tähtikuski Jackie Stewart osui irti olleeseen kulkukoiraan ja keskeytti. Jacky Ickx ajoi Ferrarilla lopulta kisan voittoon.
Seuraavana vuonna Meksikon GP pudotettiin kalenterista. Osakilpailu palasi jälleen vuonna 1986 ja jatkui syksyyn 1992 asti. Tämän jälkeen seuraava kisa ajettiin vasta viime kaudella.
Kolme kuljettajaa on voittanut Meksikon F1-kisan kahteen kertaan. Jim Clark vuosina 1963 ja 1967, Nigel Mansell 1987 ja 1992 sekä Alain Prost vuosina 1988 sekä 1990. Viime vuoden kisan nappasi nimiinsä Nico Rosberg.

Formula ykkösten kuljettajat Meksikosta

Meksikosta on ollut kuusi Formula 1 -kuljettajaa, jotka ovat osallistuneet kilpailuihin siitä lähtien, kun F1-sarja alkoi vuonna 1950. Pedro Rodríguez ja Sergio Pérez ovat menestyneimmät, kumpikin on saavuttanut palkintokorokkeet ja voittanut Grand Prix -kilpailun. Vuodesta 2021 lähtien Pérez on ajanut Red Bullilla.

Veljet Pedro ja Ricardo Rodríguez kilpailivat 1960-luvulla. Héctor Rebaque kilpaili 1970-luvulla. Moisés Solana osallistui kilpailuihin Yhdysvalloissa ja Meksikossa 1960-luvun ajan. Esteban Gutiérrez ajoi Sauberilla vuosina 2013 ja 2014, ja yhden vuoden tauon jälkeen, jonka aikana hän oli Ferrarin testikuljettaja, palasi ajamaan Haas F1 Teamiin vuonna 2016.


Pedro Rodríguez ja Sergio Pérez kuvissa
1635696247086.gif5bf463c3d4a3c1f145ebcccbb8dd1380.jpgbce8c2220c.jpg

Mansell ja Berger Meksikossa 1990:

Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas kolaroivat Meksikon podium-taistelussa 2015. Kimi Räikkönen keskeyttää ja Valtteri Bottas ajaa podiumille:

Nico Rosberg ja Valtteri Bottas podiumilla Meksikossa 2015
ofzgenob8cu61.jpg

Myös Kimi Räikkönen on ollut podiumilla Meksikossa kahdesti. Kaudella 2017 ja 2018. Bottas puolestaan on ollut Meksikossa podiumilla 2015, 2017 ja 2019.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Nyt kun ollaan Meksikon F1- viikonlopun kynnyksellä, tällä viikollahan se GP jo ajetaan, niin kirjoitelkaas muistojanne Meksikon GP:stä kautta aikain.

Katsoiko kukaan yhtään Meksikon GP:tä ennenkuin se tuli uudestaan kaudella 2015 kilpailukalenteriin? Kun oikein makustelette, millaisia tuntoja herätti Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen välinen kolari Meksikossa 2015? Itseäni se harmitti. Mutta toisaalta Bottaksen podiumista olin tyytyväinen. Mutta Kimi oli isompi suosikkikuskini kuitenkin.

Miltä Nico Rosbergin voitto tuntui Meksikossa 2015? Tästä Nico sai buustin kauden 2016 mestaruutensa. Ja toki sen jälkeisistä kisoista. Nico voitti kauden kolme viimeistä kisaa kaudella 2015.

Entäpä muut tunnot ja historiapläjäykset, joita muistatte? Muistaako kukaan nähneensä suorana esimerkiksi Mansellin ja Bergerin välisen taistelun Meksikossa 1990?

Kirjoitelkaa vapaasti. 🏁👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Formula 1- historiassa on kuollut monia kuljettajia. Maailmanmestareita, GP- voittajia, sekä myös sellaisia, jotka eivät urallaan vielä ehtineet saavuttaa kovinkaan kummoisia tuloksia. Viimeisimpinä henkensä menettäneitä kuljettajia ovat Marussialla ajaneet Jules Bianchi ja Maria de Villota.

Myös Meksikon F1- historiassa on sattunut ikävyyksiä.

Pitkän linjan F1-kirjoittaja Matt Bishop on muistellut yhtä traagista kohtaloa Twitterissä.
Bishop jakoi kuvan Ricardo Rodríguezista. Tämä menehtyi vuoden 1962 Meksikon GP -viikonlopun yhteydessä. Kuolemasta tuli maanantaina täyteen 59 vuotta.
– Tämä on surullisin koskaan twiittaamani kuva. 20-vuotias Ricardo Rodríguez suutelee isänsä kättä Lotus 24 -autossaan Meksikon GP:n harjoituksien ensimmäisenä päivänä vuonna 1962, samalla kun hänen pikkuveljensä katsoo vierestä. Vain minuutteja myöhemmin auton takajousitus petti Peraltadassa (viimeinen mutka), ja hän kuoli, kirjoitti Bishop.
Meksikon GP ajetaan myös tulevana viikonloppuna paljon muutoksia kokeneella Autódromo Hermanos Rodríguez -radalla, joka on nimetty Ricardo Rodríguezin ja hänen Pedro-veljensä mukaan. Pedro Rodríguez kuoli puolestaan urheiluautokilpailussa Norisringin radalla vuonna 1971.

FDGRZlSWEAA06vi.jpeg

Linkki:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nyt kun ollaan Meksikon F1- viikonlopun kynnyksellä, tällä viikollahan se GP jo ajetaan, niin kirjoitelkaas muistojanne Meksikon GP:stä kautta aikain.

Katsoiko kukaan yhtään Meksikon GP:tä ennenkuin se tuli uudestaan kaudella 2015 kilpailukalenteriin? Kun oikein makustelette, millaisia tuntoja herätti Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen välinen kolari Meksikossa 2015? Itseäni se harmitti. Mutta toisaalta Bottaksen podiumista olin tyytyväinen. Mutta Kimi oli isompi suosikkikuskini kuitenkin.

Miltä Nico Rosbergin voitto tuntui Meksikossa 2015? Tästä Nico sai buustin kauden 2016 mestaruutensa. Ja toki sen jälkeisistä kisoista. Nico voitti kauden kolme viimeistä kisaa kaudella 2015.

Entäpä muut tunnot ja historiapläjäykset, joita muistatte? Muistaako kukaan nähneensä suorana esimerkiksi Mansellin ja Bergerin välisen taistelun Meksikossa 1990?

Kirjoitelkaa vapaasti. 🏁👍
Tuli katsottua aika montakin Meksikon kisaa jo ennen vuotta 2015.

Tietenkin myös Mansell-Berger-kamppailukin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Keskustellaanpa hetki kuljettajapareista, jotka ovat ajaneet toistensa kanssa useammassa kuin yhdessä tiimissä.

Tässä tulee mieleen kuljettajaksikko Gerhard Berger- Jean Alesi. Herrat ajoivat useita vuosia toistensa tiimikavereina Ferrarilla ja Benettonilla. Hyvin tasainen kuljettajakaksikko, jotka kumpikin pystyivät voittamaan GP-kilpailun. Alesi voitti yhden GP:n urallaan, Berger kymmenen GP:tä.

Miehet muodostivat erittäin harmonisen kuljettajakaksikon, ja tulivat hyvin toimeen keskenään. Miehet ovat edelleenkin ystäviä, kuten alla olevassa linkissä tuodaan asia ilmi.

https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/january-2008/78/berger-alesi
D_m7kZbXsAAlAea.jpggettyimages-1531135-1024x1024.jpg

Toinen kaksikko, ketkä ajoivat toistensa kanssa useammassa eri tiimissä, on Mika Salo ja Pedro Diniz. Miehet ajoivat keskenään sekä Arrowsilla kaudella 1998 ja Sauberilla kaudella 2000. Toisin kuin Alesi ja Berger, Salosta ja Dinizistä ei tainnut koskaan tulla ylimpiä ystävyksiä. Toimeen toki herrat tulivat. Salo ja Diniz saivat kumpikin kolme pistettä kaudella 1998, mutta kaudella 2000 Salo nappasi kuusi pistettä, kun Diniz ei yhtään pistettä.

Salo oli nopeampi, mutta välillä Diniz pystyi laittamaan kampoihin Salolle ihan hyvin.
pedro-diniz-left-and-mika-salo-the-two-drivers-of-the-danka-zepter-arrows-formula-one-grand-pr...jpggettyimages-52930387-612x612.jpg

Tuleeko muita vastaavia esimerkkejä mieleen?🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Tällainen mielenkiintoinen nostalgia-hetki. Sen lisäksi että Ayrton Senna ja Alain Prost ottivat Formula 1:ssä keskenään mittaa toisistaan, ovat he ottaneet mittaa toisistaan myös kartingissa. Vuosi on 1993. Nauttikaa videosta. 🏁

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1508
Keskustellaanpa hetki kuljettajapareista, jotka ovat ajaneet toistensa kanssa useammassa kuin yhdessä tiimissä.

Tässä tulee mieleen kuljettajaksikko Gerhard Berger- Jean Alesi. Herrat ajoivat useita vuosia toistensa tiimikavereina Ferrarilla ja Benettonilla. Hyvin tasainen kuljettajakaksikko, jotka kumpikin pystyivät voittamaan GP-kilpailun. Alesi voitti yhden GP:n urallaan, Berger kymmenen GP:tä.

Miehet muodostivat erittäin harmonisen kuljettajakaksikon, ja tulivat hyvin toimeen keskenään. Miehet ovat edelleenkin ystäviä, kuten alla olevassa linkissä tuodaan asia ilmi.

https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/january-2008/78/berger-alesi

Toinen kaksikko, ketkä ajoivat toistensa kanssa useammassa eri tiimissä, on Mika Salo ja Pedro Diniz. Miehet ajoivat keskenään sekä Arrowsilla kaudella 1998 ja Sauberilla kaudella 2000. Toisin kuin Alesi ja Berger, Salosta ja Dinizistä ei tainnut koskaan tulla ylimpiä ystävyksiä. Toimeen toki herrat tulivat. Salo ja Diniz saivat kumpikin kolme pistettä kaudella 1998, mutta kaudella 2000 Salo nappasi kuusi pistettä, kun Diniz ei yhtään pistettä.

Salo oli nopeampi, mutta välillä Diniz pystyi laittamaan kampoihin Salolle ihan hyvin.

Tuleeko muita vastaavia esimerkkejä mieleen?🏁
Muita vastaavia ei kyllä mieleen juolahda.

Salo usein kommentoi Dinizin roolia siten, että Diniz oli tuomassa tallille rahaa jotta tallilla olisi varaa maksaa Salolle palkka. Ehkä lausunnossa totuuttakin oli mukana, mutta kuvastaa myös Salon asennetta Diniziin, eikä ole kovin suuri ihme jos herrat eivät ystävystyneet keskenään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Muita vastaavia ei kyllä mieleen juolahda.

Salo usein kommentoi Dinizin roolia siten, että Diniz oli tuomassa tallille rahaa jotta tallilla olisi varaa maksaa Salolle palkka. Ehkä lausunnossa totuuttakin oli mukana, mutta kuvastaa myös Salon asennetta Diniziin, eikä ole kovin suuri ihme jos herrat eivät ystävystyneet keskenään.
Joo. Eipä taida niitä kovin monia muita olla. Ellei F1-alkuaikoina. Joskus vuonna 1998 Salo taisi sanoa , että Dinizissä Hyvää tiimikaverina on vaan se, että kauniita naisia kulkee Dinizin mukana😃
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Keskustellaanpa hetki kuljettajapareista, jotka ovat ajaneet toistensa kanssa useammassa kuin yhdessä tiimissä.

Tässä tulee mieleen kuljettajaksikko Gerhard Berger- Jean Alesi. Herrat ajoivat useita vuosia toistensa tiimikavereina Ferrarilla ja Benettonilla. Hyvin tasainen kuljettajakaksikko, jotka kumpikin pystyivät voittamaan GP-kilpailun. Alesi voitti yhden GP:n urallaan, Berger kymmenen GP:tä.

Miehet muodostivat erittäin harmonisen kuljettajakaksikon, ja tulivat hyvin toimeen keskenään. Miehet ovat edelleenkin ystäviä, kuten alla olevassa linkissä tuodaan asia ilmi.

https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/january-2008/78/berger-alesi
Näytä liitetiedosto 1514Näytä liitetiedosto 1515

Toinen kaksikko, ketkä ajoivat toistensa kanssa useammassa eri tiimissä, on Mika Salo ja Pedro Diniz. Miehet ajoivat keskenään sekä Arrowsilla kaudella 1998 ja Sauberilla kaudella 2000. Toisin kuin Alesi ja Berger, Salosta ja Dinizistä ei tainnut koskaan tulla ylimpiä ystävyksiä. Toimeen toki herrat tulivat. Salo ja Diniz saivat kumpikin kolme pistettä kaudella 1998, mutta kaudella 2000 Salo nappasi kuusi pistettä, kun Diniz ei yhtään pistettä.

Salo oli nopeampi, mutta välillä Diniz pystyi laittamaan kampoihin Salolle ihan hyvin.
Näytä liitetiedosto 1516Näytä liitetiedosto 1517

Tuleeko muita vastaavia esimerkkejä mieleen?🏁
Enpäs muuten muistanut / tiennyt että Diniz oli Salon tallikaverina myös 1998 Arrowsilla. Sen kyllä muistan että Salo pahin vihamies oli Peter Sauber ja jossain 2004 MTV3+ pre-race lähetyksessä kusipääksi jätkäksi. :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Enpäs muuten muistanut / tiennyt että Diniz oli Salon tallikaverina myös 1998 Arrowsilla. Sen kyllä muistan että Salo pahin vihamies oli Peter Sauber ja jossain 2004 MTV3+ pre-race lähetyksessä kusipääksi jätkäksi. :D
Sen takia on hyvä, että tämä historia/nostalgia- topicci on olemassa. Kaikkea ei millään voi muistaa tai tietää. Sitten joku palauttaa mieleen asioita ja voi yhdessä fiilistellä niitä👍

Yksi mollivoittoinen kisa Arrowsilla kaudella 1998 oli Barcelonan GP. Sekä Salo että Diniz keskeyttivät samalla kierroksella samassa paikassa.


Salon kolme pistettä tuli tuolla kaudella Monacon neljännestä sijasta, Dinizin kolme pistettä tulivat Monacon kuudennesta sijasta ja Span viidennestä sijasta 🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Martin Brundle ja Mark Blundell olivat tiimikavereita Brabhamilla 1991, ja Ligierillä 1993. Michele Alboreto ja Stefan Johansson olivat puolestaan Ferrarilla tiimikavereita 1985-1986, ja myös Footworkilla 1991 parin osakilpailun ajan.
Ja eräs tiimikaveri- pari vielä palautui muistin syövereistä myös. Jarno Trulli ja Olivier Panis olivat tiimikavereina Prostilla kausina 1998 ja 1999. Sen lisäksi Trulli vaihtoi loppukaudesta 2004 Toyotalle, jossa Panis oli toisena kuljettajana. Trulli myös tuurasi loukkaantunutta Panista Prostilla kaudella 1997.

Yksi yhteinen piirre Olivier Paniksen ja Jarno Trullin urassa tiimikaveruuden lisäksi on myös se, että kummatkin saavuttivat yhden GP-voiton urallaan, ja kummankin tapauksessa se voitto oli Monacossa Ranskalaistiimissä. Panis Ligierin ratissa kaudella 1996, Trulli otti voiton Monacossa 2004 Renaultin ohjaimissa 🏁

formula-one-legend-alain-prost-c-poses-with-his-team-drivers-olivier-panis-of-france-l-and-ita...jpg
e51339d9e9ba397bbe19ccb001c0ed39--olivier-panis-jarno-trulli.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
792
Riccardo Zonta ja Jarno Trulli

Saksa 2001 Jordanilla ja Brasilia 2004 Toyotalla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Dinizistä sen verran että Euroopan GP:ssä 1999 kisan lähdössä Dinizillä oli todella raju kolari jossa Dinizin auto lähti ilmaan osuman seurauksena ja päätyi lopulta ylösalaisin maahan, josta ihmeen kaupalla Pedro selvisi kolarista säihkähdyksellä ehjin nahoin!
 
Ylös