Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Dinizistä sen verran että Euroopan GP:ssä 1999 kisan lähdössä Dinizillä oli todella raju kolari jossa Dinizin auto lähti ilmaan osuman seurauksena ja päätyi lopulta ylösalaisin maahan, josta ihmeen kaupalla Pedro selvisi kolarista säihkähdyksellä ehjin nahoin!
Tämä oli kyllä todella raju kolari. Muistan vieläkin hyvin tilanteen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Vanhemmilta ajoilta kovan luokan kuskikaksikoista voi mainita John Watsonin ja Niki Laudan, jotka ajoivat yhdessä Brabhamia ja sittemmin McLarenia.

Nelson Piquet ja Riccardo Patrese olivat tallikavereina Brabhamilla ja sitten yhden kisan ajan Williamsilla, kun Nigel Mansell loukkaantui ja Williamsille seuraavaksi kaudeksi tulossa ollut Patrese päästettiin yhden kisan etuajassa talliin.


Sinänsä harvinainen kuva, kun Williamsin punaisen vitosen ratissa on joku muu kuin Mansell.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Dinizistä sen verran että Euroopan GP:ssä 1999 kisan lähdössä Dinizillä oli todella raju kolari jossa Dinizin auto lähti ilmaan osuman seurauksena ja päätyi lopulta ylösalaisin maahan, josta ihmeen kaupalla Pedro selvisi kolarista säihkähdyksellä ehjin nahoin!
Samassa paikassa aiemmin samana vuonna oli nähty vähän samantapainen kolari, jossa seuraukset olivat vakavammat. F3-kisassa Wouter van Eeuwijkin auto kaatui samalla tavalla, ja kuljettaja joutui pyörätuoliin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Vanhemmilta ajoilta kovan luokan kuskikaksikoista voi mainita John Watsonin ja Niki Laudan, jotka ajoivat yhdessä Brabhamia ja sittemmin McLarenia.

Nelson Piquet ja Riccardo Patrese olivat tallikavereina Brabhamilla ja sitten yhden kisan ajan Williamsilla, kun Nigel Mansell loukkaantui ja Williamsille seuraavaksi kaudeksi tulossa ollut Patrese päästettiin yhden kisan etuajassa talliin.
Sinänsä harvinainen kuva, kun Williamsin punaisen vitosen ratissa on joku muu kuin Mansell.
Mä pidän kanssa Laudan ja Piquetin ihan top-5 kuskina. Pikee jäänyt mieleen kovana aika-ajana turboladatulla-bemulla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
On se jännä miten vähän huomiota Piquet saa verrattuna Sennaan,Laudaan,Manseliin.
Vaikka sentään voitti peräti kolme maailmanmestaruutta urallaan, niin johtuuko se siitä että Nelson oli persoonana kiusankappale joka sanoi ikäviä kommentteja kilpailijoistaan urallansa vai onko yksinkertaisesti vaan jäänyt Sennan ja muiden legendojen varjoon?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
On se jännä miten vähän huomiota Piquet saa verrattuna Sennaan,Laudaan,Manseliin.
Vaikka sentään voitti peräti kolme maailmanmestaruutta urallaan, niin johtuuko se siitä että Nelson oli persoonana kiusankappale joka sanoi ikäviä kommentteja kilpailijoistaan urallansa vai onko yksinkertaisesti vaan jäänyt Sennan ja muiden legendojen varjoon?
Jotenkin tuntuu, että enemmistö brasialaisista oli miesten aktiiviuran aikana enemmän Sennan puolella kuin Piquen. Miesten urat osuivat osittain samoille vuosille. Kummatkin kolminkertaisia maailmanmestareita. Mutta olisiko sitten juuri Sennan luonne miellyttänyt enemmän maamiehiä?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Kilpailun tosiasiat – Brasilian Grand Prix

Brasilia on isännöinyt Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailuja yli 40 vuoden ajan, mutta investointien ja turvallisuushuolien puute asettaa kyseenalaiseksi tapahtuman pitkän aikavälin tulevaisuuden.

Interlagos rakennettiin vuonna 1940, mutta se aloitti säännöllisen F1-maailmanmestaruuskilpailun isännöinnin vasta vuonna 1973. Rata sijaitsee Sao Paolon esikaupunkialueella Interlagosissa, joka kirjaimellisesti käännetään portugaliksi "järvien välissä". Vaikka rata nimettiin uudelleen Autodromo José Carlos Paceksi Sao Paolossa sijaitsevan paikallisen Carlos Pacen kunniaksi, joka voitti ainoan F1-kilpailunsa radalla vuonna 1975 mutta kuoli traagisesti kevyessä lento-onnettomuudessa vuonna 1977, monet kutsuvat sitä edelleen Interlagoksiksi.

1970-luvun loppuun mennessä alkuperäinen 7,96 km:n Interlagos-asetelma (kuoppainen radan pinta ja riittämättömät turvaesteet) poistettiin F1-kalenterista turvallisuussyistä. Formula 1 löysi uuden brasilialaisen kodin Rio de Janeirossa sijaitsevalta Jacarepaguán radalta, joka järjesti kymmenen kilpailua vuosina 1978-1989. Merkittävän kunnostusohjelman jälkeen F1 palasi turvallisemmalle, lyhyemmälle (4,309 km) Interlagos-radalle vuonna 1990. Se on pysynyt jatkuvasti kalenterin läsnä siitä lähtien, ja se on järjestänyt joitain ikimuistoisia ja historiallisia kilpailuja, joista monet ovat kärsineet.

Rata päällystettiin uudelleen vuonna 2014 osana laajempaa suunniteltua uudistusta, mutta tämä ei ole vielä täysin laajentunut ikänsä näyttäville faneille. Huolimatta kilpailun järjestämisestä vuoteen 2022 asti, radan pitkän aikavälin tulevaisuus F1-kalenterissa on epävarmaa ilman tätä tarpeellista investointia, kun taas se, että Brasilia on nyt ilman kuljettajaa F1:ssä, ei todellakaan auta asioita. Tapahtuman maineeseen ovat vaikuttaneet myös vuoden 2017 Brasilian GP:n turvallisuusvälikohtaukset, kun useita joukkueita ryöstettiin aseella heidän lähdössä Interlagosista.

97-brz-jv-schu.jpgopen-uri20120927-5527-18abf9b.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Brasilian Grand Prix: tiesitkö?

  • Michael Schumacher on Interlagosin menestynein kuljettaja, joka on voittanut neljä kertaa. Sebastian Vettel voi olla yhtä suuri kuin voittosumma täällä vuonna 2020.
  • Ferrari on Interlagosin radan menestynein joukkue, joka on voittanut yhteensä yhdeksän kertaa.
  • Viisi brasilialaista kuljettajaa on voittanut kotimaalla sen jälkeen, kun Brasilian Grand Prix tuli osaksi maailmanmestaruutta vuonna 1973. Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna ja Felipe Massa voittivat kumpikin kaksi voittoa, kun taas Carlos Pace voitti kerran.
  • Brasilialaiset kuljettajat ovat saaneet Interlagosissa enemmän sauvoja kuin minkään muun maan kuljettajat. Brasilialainen on aloittanut rintamalta täällä kymmenen kertaa.
  • Vuonna 2019 Max Verstappenin Red Bullista tuli ensimmäinen Honda-moottorilla varustettu auto, joka voitti Interlagosissa sitten Ayrton Sennan McLarenin vuonna 1991.
  • Mark Webber juhli viimeistä F1-kilpailuaan poistamalla kypäränsä hidastuskierroksella sijoittuessaan toiseksi Brasilian GP:ssä vuonna 2013
  • Suurimman osan olemassaolostaan (vuoteen 2003 asti) Brasilian GP:ssä oli alkukauden kalenteripaikka. Vuodesta 2004 se siirtyi vasta kauden loppupuolelle ja piti kalenterin viimeistä kilpailua viisi vuotta, kunnes Abu Dhabi liittyi kalenteriin vuonna 2009.
  • Alain Prost on Brasilian GP:n menestynein kuljettaja, jolla on kuusi voittoa vuosina 1982-1990, joista viisi oli Jacarepaguán radalla Riossa (hänen kuudes ja viimeinen oli Interlagosissa vuonna 1990).
  • Vuoden 1994 Brasilian Grand Prix oli viimeinen kerta, kun F1-kilpailu voitettiin yli kierroksen erolla.
  • Palattuaan urheiluun vuonna 2010 Mercedes ei koskaan jättänyt näkemättä molempien autojensa saavuttavan ruudullisen lipun Brasilian GP:ssä, kunnes Valtteri Bottas vetäytyi vuoden 2019 tapahtumasta. Ainakin yksi heidän
    yksi heidän autoistaan on tehnyt maalin kaikissa viimeisissä kymmenessä Interlagosin kilpailussa. Pierre Gasly ja Carlos Sainz saavuttivat uransa ensimmäiset palkintokorokkeet vuoden 2019 Brasilian GP:ssä. Se oli ensimmäinen kerta, kun kaksi kuljettajaa on saavuttanut ensimmäisen palkintokorokkeensa samassa kilpailussa vuoden 1994 Saksan GP:n jälkeen.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Brasilian Grand Prix: tiesitkö?

[*]Brasilialaiset kuljettajat ovat saaneet Interlagosissa enemmän sauvoja kuin minkään muun maan kuljettajat. Brasilialainen on aloittanut rintamalta täällä kymmenen kertaa.
Mitä niillä sauvoilla tehdään?

Karu kohtalo, ku rintamalta joutuu suoraan kisaan!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Ikimuistoisia hetkiä Brasilian GP:ssä
  • 1991: Senna voitti kotona : Paikallisen pojan Ayrton Sennan ensimmäinen F1-voitto kotimaassa jää historiaan yhtenä hänen tunteellisimmista ja kovimmista voitoistaan. Johtettuaan pienellä erolla kilpailun ensimmäiset 50 kierrosta, Sennan kilpailu kääntyi huonompaan suuntaan, kun hänen McLarenin vaihdelaatikko alkoi pettää ja taivas avautui. Senna joutui taistelemaan autoaan vastaan liukkaissa olosuhteissa jäljellä olevat kierrokset, kun hän alkoi menettää vaihteita. Melkein yli-inhimillinen ponnistus, jonka Senna kesti saadakseen voiton vain 2,9 sekunnin erolla Ricardo Patreselta, vaati veronsa. Senna jouduttiin nostamaan McLarenista, uupuneesta ja tunteellisesta hylkystä.​
  • 2003: Kaaos sateessa: Villi sää tuotti yhden viimeaikaisten muistojen arvaamattomimmista kilpailuista Interlagosissa vuonna 2003 ja antoi Giancarlo Fisichellalle ensimmäisen kolmesta F1-voitostaan kiistanalaisissa olosuhteissa. Kilpailua varjostivat sarja raskaita kolareita petollisissa märissä/kuivissa olosuhteissa. Rubens Barrichello näytti valmistautuvan voittamaan erittäin suosittua paikallista voittoa ennen kuin hänen moottorinsa epäonnistui kierroksella 47. Seitsemän kierrosta myöhemmin kilpailu oli merkitty punaiseksi, kun Mark Webber, sitten Fernando Alonso, osui seinään voimakkaasti viimeisessä mutkassa. Kisan jälkeen vallitsi hämmennys. Alkuperäinen päätös voittaa Kimi Raikonnen voitto kumosi sen jälkeen, kun FIA:n Pariisin tuomioistuin tutki tulokset viisi päivää myöhemmin.​
2008: Viimeiseen mutkaan asti: Kuljettajien maailmanmestaruus meni johtoon vuoden 2008 Brasilian GP:ssä. Nuori Lewis Hamilton oli suosikki, mutta paikallisella sankarilla Felipe Massalla oli silti mahdollisuus, jos hän voittaisi (Hamiltonin ollessa alle viidennen.) Kuten Interlagosissa usein tapahtuu, säällä oli suuri merkitys. Rankkasade iski Interlagosiin ja viivästytti kilpailun alkua. Kun se oli käynnissä, se oli strategiakilpailu, kun rata kuivui nopeasti. Massa johti ja Hamilton istui mestaruuden voittaneen viidennellä sijalla, ennen kuin sade iski jälleen vain viiden kierroksen jälkeen, mikä ravisteli juoksujärjestystä. Massa voitti ja luuli tehneensä tarpeeksi, ennen kuin Hamilton nappasi viimeisen hengästyneen viidennen sijan Toyotan Timo Glockilta viimeisessä mutkassa ja voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa 23-vuotiaana.

  • 2012: Vettel voittaa tittelin vastoin todennäköisyyttä: Brasilia tarjosi toisen jännittävän kauden finaalin vuonna 2012, kun titteli määrättiin Sebastian Vettelin ja Fernando Alonson kesken. Huonon alun jälkeen Vettel pyörähti ensimmäisellä kierroksella keräten Bruno Sennan Williamsin ja aiheuttaen vahinkoa Red Bullille. Saksalainen pystyi jatkamaan; tosin järjestyksessä. Samaan aikaan Alonso oli palkintokorokkeella; mitä hän tarvitsi tullakseen maailmanmestariksi. Vettelin iltapäivä oli kuitenkin kaukana valmiista, ja hän aloitti paluumatkan tilauksen läpi. Pian Vettel oli jälleen Alonson takana. Lisää varikkopysähdysdraamaa seurasi, mutta lopulta Red Bullin kuljettaja nousi kuudenneksi; mikä riitti saavuttamaan kolmannen peräkkäisen tittelin.​
    • 2016: Verstappen loistaa märällä: Vuoden 2016 Brasilian Grand Prix ajettiin märällä, ja Max Verstappen voitti show'n eeppisellä ajolla. Yli kolme tuntia kestänyt kilpailu jouduttiin pudottamaan punalippuun huonon näkyvyyden ja petollisten rataolosuhteiden vuoksi. Kun kilpailu vihdoin käynnistyi, Verstappen teki useita eeppisiä ohituksia käyttämällä radan osia, joille muut kuljettajat eivät uskaltaneet uskaltaa. Hänellä oli jopa liukumäki vesiliirron takia – jonka hän ihmeen kaupalla pelasti! Jopa huonosti ajoitettu varikkopysähdys ei voinut estää häntä saavuttamasta palkintokorokkeelle.​
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Brasilian GP
Formula 1 – Brasilian GP.
Interlagosin legendaarinen kisa palaa F1-kalenteriin kaudella 2021. Brasilian GP ajetaan Sao Paulossa 5.-7.11.

Brasilian GP:n historiaa
Brasilia on formulahullua kansaa. Felipe Massan jätettyä F1-karkelot taakseen on lajin entinen mahtimaa tilanteessa, jossa sillä ei ole ollut kuljettajaa sarjassa.
Brasiliasta kuuluisuuteen ovat ponnistaneet maailmanmestarit Ayrton Senna, Nelson Piquet ja Emerson Fittipaldi. Lisäksi Rubens Barrichello ja Felipe Massa ovat tunnettuja ja arvostettuja moninkertaisia GP-voittajia.

Pitkälle ulottuva menestysjakso on pitänyt myös huolen, että Brasilian GP on ollut osana F1-sarjaa pitkään. Kilpailu on järjestetty kaikkiaan 46 kertaa, yhtämittaisesti vuodesta 1973 lähtien, tosin koronavuonna 2020 kisa jäi välistä.
Ensimmäinen Brasilian GP näki päivänvalonsa aikana, jolloin kansakunta eli formulahuumaa Fittipaldin menestyksen myötä. Tuolloin käytössä ollut Interlagoksen rata oli huippunopea, lähes kahdeksan kilometriä pitkä koitos. Nykyradassa on paljon tuosta radasta tuttuja elementtejä.
Lisäksi Brasilian GP on ajettu 1980-luvulla Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla. Vuodesta 1990 tähän päivään kisapaikkana on ollut nykymuotoinen Interlagos.
Brasilian GP oli vuosikymmeniä joko kauden avauskisa tai ensimmäisten mittelöiden joukossa, mutta vuodesta 2004 lähtien kisan paikka on ollut kisakalenterin loppupäässä. Kausi on päättänyt Interlagoksen radalle esimerkiksi 2007, jolloin Kimi Räikkönen juhli maailmanmestaruutta radalla.

Myös kausien 2008 ja 2012 maailmanmestaruudet ratkaistiin kauden päätösosakilpailussa Brasiliassa. Molemmat ovat F1-sarjan klassikoita.
2008 Felipe Massa juhli kotiyleisönsä edessä hetken maailmanmestaruutta, kunnes Lewis Hamilton nappasikin tittelin viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa.

2012 Sebastian Vettel ja Fernando Alonso taistelivat puolestaan ikimuistoisella tavalla niin ikään tunteiden vuoristorataa muistuttavassa kilpailussa, jossa Vettel oli menettää tittelin jo avauskierroksella miehen jouduttua kolariin. Saksalainen nousi kuitenkin vaadittavalle pistesijalle, vaikka mies menetti kesken kisan tiimiradioyhteyden ja kärsi yhden tuskastuttavan pitkän ja epäonnistuneen varikkokäynnin.

Brasilialaisyleisö on saanut juhlia kotivoittoa kahdesti sekä Fittipaldin, Piquetin, Sennan että Massan kanssa. Varsinkin F1-legenda Sennan voitot sytyttivät formulaväen, sillä mies oli kotoisin Sao Paulon kaupungista. Vuoden 1991 kilpailun voitto on yksi Sennan uran suurimmista. Mies toi lähes hajonneen autonsa ruutulipulle viimeisillä voimillaan. Vain hetkeä myöhemmin rajuista kivuista kärsinyt Senna piti nostaa pois autostaan.

Suomalaisista voittoon on yltänyt Räikkösen lisäksi Mika Häkkinen. McLarenin suomalaistähti oli ykkönen molempien mestaruuskausiensa, 1998 ja 1999, kilpailuissa.

Eniten voittoja Brasiliasta löytyy Alain Prostilta. Ranskalaislegenda ajoi verivihollisensa Sennan tantereella voittoon peräti kuusi kertaa. Michael Schumacher juhli Brasiliassa neljä kertaa, nykykuskeista menestyksekkäin on kolmen voiton Vettel.

Räikkönen on ollut palkintojuhlallisuuksissa Brasiliassa peräti seitsemän kertaa. Se riittää silti listalla vasta neljänteen sijaan, Schumacher on ahkerin podiumvierailija kymmenellä kerrallaan.

Räikkösen ja Häkkisen lisäksi suomalaisista podiumilla on nähty kerran Valtteri Bottas. Keke Rosbergille on merkattu yksi podiumsijoitus, mutta todellisuudessa hän sijoittui kolmen parhaan joukkoon Brasiliassa kolmesti. Sekä 1982 että 1983 hänet diskattiin kilpailun kakkossijalta.

1982 Rosberg ja Williams joutuivat pelinappuloiksi F1-sarjaa repivään sisällissotaan, kun vastapuoli halusi rankaista heidän liittoon kuulumattomia talleja pienestä sääntörikkeestä. Seuraavana vuonna säikähdyksen varikkokäynnillä sattuneessa tulipalossa kokenut Rosberg hylättiin, koska hänen koettiin saaneen apua liikkeellelähdössä varikolta. F1-sarjan sääntökirja oli tuolloin hyvin erilainen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Ensi viikolla kirjoitan lisää ominsanoin suomalaismenestyksestä Brasilian GP:ssä kautta aikain, samoin kuin brasilialaisista kuljettajista.

Mutta tänään viikonloppuna ajetaan vielä Meksikossa, joten Hyvää F1- viikonloppua kaikille 🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
On se jännä miten vähän huomiota Piquet saa verrattuna Sennaan,Laudaan,Manseliin.
Vaikka sentään voitti peräti kolme maailmanmestaruutta urallaan, niin johtuuko se siitä että Nelson oli persoonana kiusankappale joka sanoi ikäviä kommentteja kilpailijoistaan urallansa vai onko yksinkertaisesti vaan jäänyt Sennan ja muiden legendojen varjoon?
Piquetia verrataan erään toimittajan toimesta Kimi Räikköseen. Ja kyllähän heistä yhtäläisyyksiä löytyy.

https://www.is.fi/formula1/art-2000008377135.html
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Vielä -90 luvun puolella Suomalaiset selostajat puhuivat SafetyCarista nimellä Spacecar. Tai oliko se Pacecar? Itseäni tämä ihmetyttää. Mistä lie tämä tullut? Oliko myös brittiläisillä tapana puhua Scapecarista/Pacecarista? Joku voisi hieman valaista tätä.

 
Viimeksi muokattu:

Proderoch

Well-known member
Liittynyt
8.10.2017
Viestit
73
Vielä -90 luvun puolella Suomalaiset selostajat puhuivat SafetyCarista nimellä Spacecar. Tai oliko se Pacecar? Itseäni tämä ihmetyttää. Mistä lie tämä tullut? Oliko myös brittiläisillä tapana puhua Scapecarista/Pacecarista? Joku voisi hieman valaista tätä.

Pace car on jenkkilässä yleisesti käytetty termi turva-autosta, sitä nimitystä vain Suomessa käytettiin enemmän safety carin sijasta Suomessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Pace car on jenkkilässä yleisesti käytetty termi turva-autosta, sitä nimitystä vain Suomessa käytettiin enemmän safety carin sijasta Suomessa.
Eli kumpikin SafetyCar ja Pacecar ovat yhtä oikeita. Ehkäpä Matti Kyllönen tykkäsi käyttää tuota jenkkiläistä tapaa enemmän
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Suomessakin, siis suomalaisilla radoilla ajettaessa puhuttiin yleisesti pace carista eli johtoautosta. Nykyisin kuulee vain johtoauto sanaa käytettävän. Itselläni on kyllä sellainen kutina persiissä, ettei tuo safety car -nimitys kovin vanha keksintö formuloissa ole. Vanhempi tosin kuin blm.
Mutta taisi tv-grafiikoissa näkyä jo -90 luvulla että SafetyCar sen ollessa radalla?
 
Ylös