Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olen usein miettinyt ja pohtinut miten tilanne olisi voinut mennä, jos yhteistyö Bemarin ja Williamsin kanssa olisi toiminut paremmin. Rellun kanssa se toimi, mutta Rellulla ei selvästikään ollut mitään moottoritoimittajaa suurempia intressejä formuloita kohtaan siinä vaiheessa, koska lähti kokonaan lajista pois vain palatakseen muutamia vuosia myöhemmin. Se oli kuitenkin aikaa, kun autotehtaat tulivat ja olivat isolla panostuksella mukana ja pienet yksityistallit joko kuolivat tai ostettiin pois. Ehkäpä Frankki ja Patrikki kuitenkin ajattelivat vielä pärjäävänsä isojen joukossa mukana ja kyllähän se homma toimikin hetken aikaa. Vaipuminen keskikastiin oli väistämätöntä ja sieltä edelleen pohjalle mistä on todella paha nousta ilman onnenkantamoista takaisin kärkijoukkoon. BMW oli aikoinansa selkeästi halukas ottamaan tiimissä enemmänkin vastuuta mikä ilmeisesti aiheutti kitkaa osapuolten välillä. Näin jäkikäteen ajateltuna se olisi kaikesta huolimatta ollut se parempi ratkaisu tai ainakin olisi tuonut tallille vähintäänkin noin kymmenen vuoden ajalle suuren summan rahaa. Siis ne massit mitä BMW Sauberiin lykkäsi. Se rahamäärä olisi taatusti osattu hyödyntää Williamssin pilttuussa paremmin kuin Sauberin, ainakin tulosten valossa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Olen usein miettinyt ja pohtinut miten tilanne olisi voinut mennä, jos yhteistyö Bemarin ja Williamsin kanssa olisi toiminut paremmin. Rellun kanssa se toimi, mutta Rellulla ei selvästikään ollut mitään moottoritoimittajaa suurempia intressejä formuloita kohtaan siinä vaiheessa, koska lähti kokonaan lajista pois vain palatakseen muutamia vuosia myöhemmin. Se oli kuitenkin aikaa, kun autotehtaat tulivat ja olivat isolla panostuksella mukana ja pienet yksityistallit joko kuolivat tai ostettiin pois. Ehkäpä Frankki ja Patrikki kuitenkin ajattelivat vielä pärjäävänsä isojen joukossa mukana ja kyllähän se homma toimikin hetken aikaa. Vaipuminen keskikastiin oli väistämätöntä ja sieltä edelleen pohjalle mistä on todella paha nousta ilman onnenkantamoista takaisin kärkijoukkoon. BMW oli aikoinansa selkeästi halukas ottamaan tiimissä enemmänkin vastuuta mikä ilmeisesti aiheutti kitkaa osapuolten välillä. Näin jäkikäteen ajateltuna se olisi kaikesta huolimatta ollut se parempi ratkaisu tai ainakin olisi tuonut tallille vähintäänkin noin kymmenen vuoden ajalle suuren summan rahaa. Siis ne massit mitä BMW Sauberiin lykkäsi. Se rahamäärä olisi taatusti osattu hyödyntää Williamssin pilttuussa paremmin kuin Sauberin, ainakin tulosten valossa.
Jos Frank olisi suostunut myymään BMW:lle isompaa osuutta tiimistä , olisi saattanut vielä tulla mestaruuksia Williamsille. Niinkuin totesit, varmasti BMW:n tietotaito olisi ollut Williamsin kanssa menestyksekkäämpää kuin mitä se oli Sauberilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
En tiedä, kuinka monella tämä oli jo tiedossa, mutta ennen nykyistä Williams-tiimiä Frank Williams pyöritti myös toista Williams-tiimiä.

Frank Williams Racing Cars osallistui Formula 1- sarjaan vuosina 1969-1976. Frank myi tiimin eteenpäin ja siitä tuli Wolff-tiimi.

Kaudella 1977 Frank sitten perusti nykyisen Williams-tiimin yhdessä Patrick Headin kanssa. Eli tiimin joka tunnetaan nimellä Williams Grand Prix Engineering.

skysports-sir-frank-williams_5598611.jpg1334565933-auf-geht-s-ins-abenteuer-formel-1-nach-zwei-erfolglosen.jpg

Lisää aiheesta:
https://automobile.fandom.com/wiki/Frank_Williams_Racing_Cars
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frank_Williams_Racing_Cars
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Olen usein miettinyt ja pohtinut miten tilanne olisi voinut mennä, jos yhteistyö Bemarin ja Williamsin kanssa olisi toiminut paremmin. Rellun kanssa se toimi, mutta Rellulla ei selvästikään ollut mitään moottoritoimittajaa suurempia intressejä formuloita kohtaan siinä vaiheessa, koska lähti kokonaan lajista pois vain palatakseen muutamia vuosia myöhemmin. Se oli kuitenkin aikaa, kun autotehtaat tulivat ja olivat isolla panostuksella mukana ja pienet yksityistallit joko kuolivat tai ostettiin pois. Ehkäpä Frankki ja Patrikki kuitenkin ajattelivat vielä pärjäävänsä isojen joukossa mukana ja kyllähän se homma toimikin hetken aikaa.
Williamsilla meni pakka ihan sekaisin Neweyn lähdettyä. Autot olivat teknisesti todella huonoja siitä eteenpäin. Vasta kaudelle 2003 talli löysi jälleen kipinän ja autoja alettiin kehittää eteenpäin. Montoyakin sanoi aikoinaan, että kun hän ensimmäisen kerran testasi kauden 2003 uutta autoa, niin hän tajusi, millainen "vene" kausien 2001–02 auto oli ollut ajettavuudeltaan.

Ja Neweyhän lähti tallista ovet paukkuen, koska Frank ja Patrick (Head) halusivat suhmuroida kaikki asiat keskenään salaa kahvipöydän ääressä. Varmasti samanlainen ilmapiiri on aikoinaan ajanut BMW:nkin pois.

Vaipuminen keskikastiin oli väistämätöntä ja sieltä edelleen pohjalle mistä on todella paha nousta ilman onnenkantamoista takaisin kärkijoukkoon. BMW oli aikoinansa selkeästi halukas ottamaan tiimissä enemmänkin vastuuta mikä ilmeisesti aiheutti kitkaa osapuolten välillä. Näin jäkikäteen ajateltuna se olisi kaikesta huolimatta ollut se parempi ratkaisu tai ainakin olisi tuonut tallille vähintäänkin noin kymmenen vuoden ajalle suuren summan rahaa. Siis ne massit mitä BMW Sauberiin lykkäsi. Se rahamäärä olisi taatusti osattu hyödyntää Williamssin pilttuussa paremmin kuin Sauberin, ainakin tulosten valossa.
Vai että kymmenen vuoden ajalle... Muistelen itse BMW:n vetäytyneen formuloista kokonaan neljän vuoden jälkeen kauden 2009 päätteeksi. Ehkä muistini tekee tepposet. En usko BMW:n menettäneen mitään vaihtaessaan Williamsin Sauberiin. Williamshan hankki tilalle Toyotan moottorit ja kun katsotaan Toyotan ja Williamsin välistä taistoa, niin Williams keräsi noin puolet siitä pistepotista, mihin Toyota omilla autoillaan ylsi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Jos Frank olisi suostunut myymään BMW:lle isompaa osuutta tiimistä , olisi saattanut vielä tulla mestaruuksia Williamsille. Niinkuin totesit, varmasti BMW:n tietotaito olisi ollut Williamsin kanssa menestyksekkäämpää kuin mitä se oli Sauberilla.
BMW olisi poistunut F1-sarjasta joka tapauksessa kauden 2009 jälkeen. Mitä Williamsille olisi tuolloin tapahtunut, jos se olisi antanut BMW:n ensin myllertää tallin sekaisin ja sitten kadota käytännössä yhden yön aikana? Kaikki skenaariot johtavat siihen, että Williams olisi ollut kusessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Williamsilla meni pakka ihan sekaisin Neweyn lähdettyä. Autot olivat teknisesti todella huonoja siitä eteenpäin. Vasta kaudelle 2003 talli löysi jälleen kipinän ja autoja alettiin kehittää eteenpäin. Montoyakin sanoi aikoinaan, että kun hän ensimmäisen kerran testasi kauden 2003 uutta autoa, niin hän tajusi, millainen "vene" kausien 2001–02 auto oli ollut ajettavuudeltaan.

Ja Neweyhän lähti tallista ovet paukkuen, koska Frank ja Patrick (Head) halusivat suhmuroida kaikki asiat keskenään salaa kahvipöydän ääressä. Varmasti samanlainen ilmapiiri on aikoinaan ajanut BMW:nkin pois.


Vai että kymmenen vuoden ajalle... Muistelen itse BMW:n vetäytyneen formuloista kokonaan neljän vuoden jälkeen kauden 2009 päätteeksi. Ehkä muistini tekee tepposet. En usko BMW:n menettäneen mitään vaihtaessaan Williamsin Sauberiin. Williamshan hankki tilalle Toyotan moottorit ja kun katsotaan Toyotan ja Williamsin välistä taistoa, niin Williams keräsi noin puolet siitä pistepotista, mihin Toyota omilla autoillaan ylsi.
Olisiko sitten Williams pysynyt huipulla myös kausina 1998-2000, jos Adrian Newey olisi pysynyt tiimissä? No tämä on arvailua.

Itse muuten uskon, että Williamsin kauden 2003 auto oli tuon kauden paras. Parempi kuin Ferrari ja McLaren kokonaisuutena. Ehkä joillakin osa-alueilla Ferrari ja McLaren olivat edellä. Mutta kokonaispakettina Williams paras. BMW toi lähtöruudukon voimakkaimmat moottorit ja Williamsin runkokin oli hyvä.

Ralf Schumacher ja Juan-Pablo Montoya toivat yhteensä neljä voittoa Williamsille tuolla kaudella, kummallekin kaksi voittoa.

Mutta jos Michael Schumacher, Fernando Alonso tai tuonajan Kimi Räikkönen olisi ajanut tuota autoa, uskoisin mestaruuden tulleen.

Hieno muuten tämä Montoyan ja Schumacherin kamppailu Monzassa kaudella 2003.

 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Frankin poismenon muistoksi pitää tuoda esiin nämä kaksi hyvin samanlaista kuvaa. Ylempi Magny-Coursilta 1993 ja alempi Red Bull Ringiltä 2015.

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Olisiko sitten Williams pysynyt huipulla myös kausina 1998-2000, jos Adrian Newey olisi pysynyt tiimissä? No tämä on arvailua.

Itse muuten uskon, että Williamsin kauden 2003 auto oli tuon kauden paras. Parempi kuin Ferrari ja McLaren kokonaisuutena. Ehkä joillakin osa-alueilla Ferrari ja McLaren olivat edellä. Mutta kokonaispakettina Williams paras. BMW toi lähtöruudukon voimakkaimmat moottorit ja Williamsin runkokin oli hyvä.

Ralf Schumacher ja Juan-Pablo Montoya toivat yhteensä neljä voittoa Williamsille tuolla kaudella, kummallekin kaksi voittoa.

Mutta jos Michael Schumacher, Fernando Alonso tai tuonajan Kimi Räikkönen olisi ajanut tuota autoa, uskoisin mestaruuden tulleen.

Hieno muuten tämä Montoyan ja Schumacherin kamppailu Monzassa kaudella 2003.

Mä uskoin alussa et Montoyasta tulis jopa maailmanmestari..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Mä uskoin alussa et Montoyasta tulis jopa maailmanmestari..
Oli kyllä yksi kaikkien aikojen parhaista kausista 2003, kun kolmen eri tiimin kuljettajat taistelivat mestaruudesta loppuun saakka, eli Ferrarin Michael Schumacher, McLarenin Kimi Räikkönen ja Williamsin Juan Pablo Montoya.

Kahdella kaudella F1- urallaan Montoyalla oli mielestäni tarvittava kalusto maailmanmestaruuden voittamiseen. Juurikin tämä kauden 2003 Williams-BMW ja kauden 2005 McLaren-Mercedes.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Aika jännä juttu on se että Williamsilla ovat ajaneet mestarikuskit Prost,Senna,Piquet,Mansell,Keke ja sen lisäksi Hill,Villeneuve,Nico Rosberg,Jones
Joten kyllä Williamsilla on ajanut vuosien saatossa monia mestarikuskeja, ja onhan tallissa ajanut myös Montoya,Ralf,Webber,Bottas,Massa,Barrichello. Mikä kertoo tallin arvostuksesta kuljettajien keskuudessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Aika jännä juttu on se että Williamsilla ovat ajaneet mestarikuskit Prost,Senna,Piquet,Mansell,Keke ja sen lisäksi Hill,Villeneuve,Nico Rosberg,Jones
Joten kyllä Williamsilla on ajanut vuosien saatossa monia mestarikuskeja, ja onhan tallissa ajanut myös Montoya,Ralf,Webber,Bottas,Massa,Barrichello. Mikä kertoo tallin arvostuksesta kuljettajien keskuudessa.
Kokeneista GP- voittajista voisi mainita myös Riccardo Patresen, David Coulthardin ja Heinz-Harald Frentzenin. Nämä kaikki ottivat Williamsilla voittoja.

Frentzen ja Ralf Schumacher muuten ottivat ensimmäiset GP-voittonsa juuri Williamsilla ja kummallakin se oli Imolan rata. Frentzenin tapauksessa kyseessä oli vuosi 1997 ja Ralfin tapauksessa vuosi 2001.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Aika jännä juttu on se että Williamsilla ovat ajaneet mestarikuskit Prost,Senna,Piquet,Mansell,Keke ja sen lisäksi Hill,Villeneuve,Nico Rosberg,Jones
Joten kyllä Williamsilla on ajanut vuosien saatossa monia mestarikuskeja, ja onhan tallissa ajanut myös Montoya,Ralf,Webber,Bottas,Massa,Barrichello. Mikä kertoo tallin arvostuksesta kuljettajien keskuudessa.
Mestareista sietää mainita myös Jenson Button, jonka F1-ura alkoi Williamsilla.

Kokeneista GP- voittajista voisi mainita myös Riccardo Patresen, David Coulthardin ja Heinz-Harald Frentzenin. Nämä kaikki ottivat Williamsilla voittoja.

Frentzen ja Ralf Schumacher muuten ottivat ensimmäiset GP-voittonsa juuri Williamsilla ja kummallakin se oli Imolan rata. Frentzenin tapauksessa kyseessä oli vuosi 1997 ja Ralfin tapauksessa vuosi 2001.
Kokeneita kuljettaija, jotka voittivat Williamsin autolla ovat myös:
-Tallin ensivoiton ottanut Clay Regazzoni
-Kuljettajien pronssin 1980 napannut ja melkein mestaruuden 1981 vienyt Carlos Reutemann
-80-luvun loppupuolella kolme voittoa napannut tasainen Thierry Boutsen
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Oli kyllä yksi kaikkien aikojen parhaista kausista 2003, kun kolmen eri tiimin kuljettajat taistelivat mestaruudesta loppuun saakka, eli Ferrarin Michael Schumacher, McLarenin Kimi Räikkönen ja Williamsin Juan Pablo Montoya.

Kahdella kaudella F1- urallaan Montoyalla oli mielestäni tarvittava kalusto maailmanmestaruuden voittamiseen. Juurikin tämä kauden 2003 Williams-BMW ja kauden 2005 McLaren-Mercedes.
Montoyan suhtaikainen lopettaminen F1:ssä oli pettymys!
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Oli kyllä. Montoya oli ratojen väriläiskä. Ajotyyliltään agressiivinen
Toisaalta ei se menestyksen kannalta ole kannattavaa jos rupee kolisemaan jatkuvasti radalla. Heittäen samalla arvokkaita pisteitä hukkaan keskeyttäessäsi, jotka usein satavat vastustajasi laariin ja näin vastustajasi hyödyntää mokasi itselleen ja samalla voittaa mestaruuden kauden päätteeksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
*Eiks se ollu kohtuu nopeakin?
Kohtuu nopea kyllä. Sanoisin että Ralf Schumacherin tasoa nopeudessa. Tai Fisichellan. Ralf otti miesten yhteisinä Williams- vuosina kuusi voittoa, kun Montoya otti neljä voittoa.

Mutta Montoya oli kuitenkin Ralfia näyttävämpi kuljettaja. Ajotyyliltään vähän kuin Max Verstappen nykyään. Aggressiivisesti puolusti paikkaansa ja haki ohituksia vaikeissakin paikoissa. Mutta nopeus siis Ralfin tasoa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Ralf Schumacheria parjattiin todella rankasti urallaan jota automaattisesti verrattiin isoveljeensä jatkuvasti.
Mikä vaikeutti Ralfia uraa todella paljon kun ei voinut keskittyä kunnolla ajamiseensa vertaamisen vuoksi.
Mutta Ralf kuitenkin voitti 6 osakilpailua urallaan Williams vuosinaan. Mikä on Ralf tasoisella kuskille aika hyvä saavutus siinä mielessä ja laittoi myös aika hyvin kampoihin Montoyaan vastaan maineestaan huolimatta, jota pidettiin jopa tulevana mestarikuskina 2002-2004.

Tosin itse pidin Montoyaa lahjakkaampana kuin tallikaveri Ralfia kun taas tasaisuudessa Ralf oli mielestäni hivenen tasaisempi kuin Juan, jolla oli taipumus ailahdella todella rajusti kauden aikana. Mikä näkyi radalla ja mediassa kun Ralf oli puolestaan rauhallisempi verrattuna Montoyaan, jolla tahtoi päreet palaa helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös