- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13783
Aidassa Magnussen tuurasi Häkkistä. Muihin kisaviikonloppuihin sitten Mika osallistuikin itse.1995 Häkkinen oli nopeampi, mahtui autoon ja ajoi koko kauden
Aidassa Magnussen tuurasi Häkkistä. Muihin kisaviikonloppuihin sitten Mika osallistuikin itse.1995 Häkkinen oli nopeampi, mahtui autoon ja ajoi koko kauden
Joo, ei ajanut koko kautta, ei luonnollisestikaan ajanut myöskään Australian kisaa onnettomuuden jälkeen.Aidassa Magnussen tuurasi Häkkistä. Muihin kisaviikonloppuihin sitten Mika osallistuikin itse.
Muistikuviin perustuu minunkin arvioni, mutta mielestäni Mansell selviytyi varsin mainiosti niistä muutamista kilpailuista, jotka ajoi 1994. Aika-ajoissa oli aivan Hillin kintereillä ja Adelaidessa peräti paalulla. Samaisesta kisasta tuli myös voitto vaikkakin Schumacherin ja Hillin keskinäisen kolaroinnin avittamana. Huomion arvoista myös on, että vielä Mansellin viimeisellä täydellä kaudella 1992 Williamsin autossa oli aktiivijousitus yms. herkut jotka sitten 1994 puuttuivat, mikä mielestäni lisää Mansellin keikkasuorituksen arvoa.Kaudella 1994 Mansell oman muistikuvani mukaan olisi jäänyt Damon Hillin jalkoihin vauhdissa ? Pitääkö paikkansa? Joku voi tarkentaa tätä.
Magny Coursissa Hill paalulla, Mansell toisessa ruudussa. Lähdössä Schumacher ohitti molemmat, kisan aikana myös molemmat Ferrarit pääsivät Mansellin ohi. Varikkokäyntien aikana Mansell oli kolmantena, mutta keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Hill tuli maaliin toisena.Kaudella 1994 Mansell oman muistikuvani mukaan olisi jäänyt Damon Hillin jalkoihin vauhdissa ? Pitääkö paikkansa? Joku voi tarkentaa tätä.
No sitten ei kannata kirjoittaa, että kymmenen parasta kuljettajaa, vaan kymmenen kuljettajaa jotka ovat suorittaneet parhaiten Williamssilla.Eihän nuo toisiansa sulje. Eli niinkuin tuossa artikkelissa sanotaan 'That makes selecting the top 10 Williams F1 drivers a challenge. For this list we’ve taken into account the amount of success the drivers scored with Williams, the impact they had on the team and the circumstances of their time there. It doesn’t count their achievements at other teams.'
Eli haetaan kuljettajia, jotka ovat menestyneet juuri Williamsilla, ei muissa tiimeissä. Ikonisimmat Williams-kuskit toisinsanoen
Onhan tuo vähän epäreilu vertailu. Hill ajanut Williamsilla koko kauden 1993 ja 1994 ollen tuolla kaudella 1994 parhaassa iässä 33-34-vuotiaana Sennan kuoleman jälkeen tallin ykköskuskina. Mansell on ajanut edellisen kerran F1-autolla loppukaudesta 1992, kun kaikki mahdolliset avustimet ja aktiivijousitukset ovat olleet käytössä. Mansell tulee Hillin ja Coulthardin jäljiltä säädettyyn autoon, josta puuttuu sutimisenestot. Mansell saa kuitenkin kohtalaisia suorituksia voittaen neljästä kisasta yhden, vaikkei varmaan enää ole parhaassa iskussa fyysisesti eikä motivaation puolesta.Sä saat asian jotenkin kuuostamaan siltä, että Mansell ja Hill olisivat lähes yhtä nopeita tai jopa Mansell ehkä hiukan nopeampi. Vaikka asiaa kuinka pyörittää, niin Hill oli nopeampi. Mansell siis hävisi Damon Hillille, kuskille, jota ei rankata oikein missään taulukossa kovin korkealle. Onko Hill sitten aliarvostettu todella rankasti vai oliko Mansell unohtanut kuinka formuloita ajetaan, vaikka olikin ajanut edellisen puolentoista vuoden ajan Amerikoissa lokasuojattomia? Vai oliko motivaatio kuitenkin loppu? Tuskin kun teki sopparin vielä seuraavaksi kaudeksi Mäkille.
Mansell on vähän ristiriitainen tapaus. Minulle hän ei ole koskaan edustanut mitään huippua tai mitään jonka suorituksia voisi ihailla. Joku ehkä saattaa arvostaa hänet rankingissa korkealla. Minä en.
No jopas meni tunteisiin.No sitten ei kannata kirjoittaa, että kymmenen parasta kuljettajaa, vaan kymmenen kuljettajaa jotka ovat suorittaneet parhaiten Williamssilla.
Varmaan Hillin arvostukseen vaikuttaa poikkeuksellinen tausta ja polku huipulle. Arvostetun tuplamestarin poika aloitti moottoriurheilun reilusti yli kaksikymppisenä ja menestys alemmissa luokissa oli melko laihaa. Nousi ykkösiin vasta yli kolmikymppisenä ja pääsi Williamsille kilpakuljettajaksi onnen avulla ilman maininnanarvoisia näyttöjä. Suoriutui varsin hyvin Prostin rinnalla 1993. Seuraavan kauden alussa Senna menehtyi ja Hill olikin siten ykköskuljettaja tallissa.Olen myös sitä mieltä, että Hill on aliarvostettu.
Juu meni toki, mutta niin meni sullakin kun piti kommentoida mun viestiä.No jopas meni tunteisiin.
Eiköhän tuosta lähes kaikki tajunneet, että mihin tuo Williams lista perustui.
Niin, minkäslaiset sutimisen estot, avustimet ja aktiivijousitukset niissä Cart-autoissa olikaan kausilla -93 ja -94?Onhan tuo vähän epäreilu vertailu. Hill ajanut Williamsilla koko kauden 1993 ja 1994 ollen tuolla kaudella 1994 parhaassa iässä 33-34-vuotiaana Sennan kuoleman jälkeen tallin ykköskuskina. Mansell on ajanut edellisen kerran F1-autolla loppukaudesta 1992, kun kaikki mahdolliset avustimet ja aktiivijousitukset ovat olleet käytössä. Mansell tulee Hillin ja Coulthardin jäljiltä säädettyyn autoon, josta puuttuu sutimisenestot. Mansell saa kuitenkin kohtalaisia suorituksia voittaen neljästä kisasta yhden, vaikkei varmaan enää ole parhaassa iskussa fyysisesti eikä motivaation puolesta.
Olen myös sitä mieltä, että Hill on aliarvostettu.
Pääsi tosiaan parhaaseen autoon kevyillä näytöillä. Eikä onnistunut voittamaan mestaruuksia 1994 eikä 1995 parhaassa autossa ykköskuskina. 1994, jolloin autoetu oli suurempi, pahin kilpailija vielä diskattiin kahdesta kilpailusta ja oli rangaistuksen vuoksi ulkona kahdesta. Lisäksi vuonna 1996 ei ollut mitenkään häikäisevästi rookie-Villeneuvea nopeampi.Varmaan Hillin arvostukseen vaikuttaa poikkeuksellinen tausta ja polku huipulle. Arvostetun tuplamestarin poika aloitti moottoriurheilun reilusti yli kaksikymppisenä ja menestys alemmissa luokissa oli melko laihaa. Nousi ykkösiin vasta yli kolmikymppisenä ja pääsi Williamsille kilpakuljettajaksi onnen avulla ilman maininnanarvoisia näyttöjä. Suoriutui varsin hyvin Prostin rinnalla 1993. Seuraavan kauden alussa Senna menehtyi ja Hill olikin siten ykköskuljettaja tallissa.
Totta, eihän niissä sellaisia hienouksia ollut. Mutta edellisessä Mansellin ajamassa F1:ssä oli. Ja nuo cart-kärryt eivät kuitenkaan olleet ihan 1:1 F1:n kanssa. Toki huippukuskihan sopeutuu äkkiä autoon kuin autoon (jos vain mahtuu sisään).Niin, minkäslaiset sutimisen estot, avustimet ja aktiivijousitukset niissä Cart-autoissa olikaan kausilla -93 ja -94?
Ei ole kovin montaa kuskia, ketkä ovat voittaneet sekä F1-mestaruuden, että CART/Indycar/ChampCar-tittelin. Taitaa olla vain Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Jacques Villeneuve ja juurikin Nigel Mansell. Montoya oli suhteellisen lähelläTotta, eihän niissä sellaisia hienouksia ollut. Mutta edellisessä Mansellin ajamassa F1:ssä oli. Ja nuo cart-kärryt eivät kuitenkaan olleet ihan 1:1 F1:n kanssa. Toki huippukuskihan sopeutuu äkkiä autoon kuin autoon (jos vain mahtuu sisään).
Olisikohan Senna tai Schumacher pystynyt samaan temppuun? Jos olisivat osallistuneet esim Indycar sarjaan taannoin.Ei ole kovin montaa kuskia, ketkä ovat voittaneet sekä F1-mestaruuden, että CART/Indycar/ChampCar-tittelin. Taitaa olla vain Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Jacques Villeneuve ja juurikin Nigel Mansell. Montoya oli suhteellisen lähellä
Varmasti olisivat pärjänneet. Sennahan kävi testaamassa IndyCar-autoa. Ja taisi olla myös neuvotteluja sarjaan siirtymisestä myös.Olisikohan Senna tai Schumacher pystynyt samaan temppuun? Jos olisivat osallistuneet esim Indycar sarjaan taannoin.
Itse veikkaan että Senna olisi voinut pärjätä missä autourheilu sarjassa vaan, siinä missä Mansell aikoinaan.
Hillistä piruiltiin ettei oo huippuisänsä veroinen..Damon Hill oli kyllä urallaan melko aliarvostettu, vaikka maailmanmestaruuden voittikin.
Kaudella 1993 Hill pysyi ihan hyvin Prostin vauhdissa. Kaudella 1994 ja 1995 Hill voitti Mansellin ja Coulthardin. Mielestäni kauden 1995 Williams ja Benetton olivat autoina aika tasoissa.
Kaudella 1996 Hill voitti Jacques Villeneuven, Kaudella 1997 Pedro Dinizin (tämä ei iso meriitti) ja Kaudella 1998 Ralf Schumacherin. 1999 tuli tappio Frentzenille, mutta olisiko Hillillä ollut myös motivaatio-ongelmia?
Tämä kertoo vaan siitä, että myös kehnolla pikku-formula-uralla voi saavuttaa suuria F1:ssä
Isukki kyllä veti riman todella korkealle ja Damon oli epäkiitollisessa asemassa, kuten muutkin huippukuskien pojat tai sukulaiset, kun paineet on asetettu jo valmiiksi ennen kuin on metriäkään ajanut ja oman tallikaverin tai kilpakumppaneiden lisäksi voitettavana on myös menneisyyden haamut.Hillistä piruiltiin ettei oo huippuisänsä veroinen..