Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
No Kimistähän tuli tavallaan kakkoskuski sitten myöhemmin urallaan Ferrarilla 2014-2018.
Jolloin joutui Vetteliä peesaamaan tämän mestaruustaistelussa 2017-2018 ja auttoihan Kimi Massaakin 2008 kauden loppukisoissa päästämällä 2008 Kiinan osakilpailussa tämän ohitseen kakkoseksi, joten voi hyvinkin olla että jos Kimi olisi Schumin kanssa ajanut tallikaverina Ferrarilla niin olisi todennäköisesti laitettu kakkoskuskiksi kuten Vettelin,Alonso,Massan kanssa.

Jolloin Kimiä uhrattiin jatkuvasti taktiikoiden,auton kehittämisessä tallikaverien hyväksi kuten esim 2008 tapaus jossa autoa ruvettiin loppukaudeksi kehittämään Massalle sopivammaksi mestaruustaistelua varten.
Josta Kimi kärsi paljon ja 2014 Kimille ei ollut mitään mahdollisuutta pärjätä kun auto oli susi koko kauden ajan ja lisäksi auto oli tietenkin suunniteltu enemmän Alonsolle sopivammaksi vuosien ajan.
Joten Kimi joutui valitettavasti usein kakkoskuskiksi ajaessaan Ferrarilla. Huolimatta siitä että on viimeisin Ferrari maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Olihan Kimillä toisen stinttinsä aikana aina alkukaudesta mahdollisuus haastaa tallikaverinsa mutta rahkeet eivät riittäneet. Jos kaudella 2007 hänelle annettiin puoli vuotta aikaa päästä vauhtiin, niin myöhempinä vuosina Ferrarin paineet olivat liian kovat ja sellaiseen ei ollut varaa. Esimerkiksi kaudella 2017 Kimiltä meni neljä kilpailua aikaa saada ensimmäinen podium, kun samalla Vettel oli jo ottanut kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa. Tuolloin oltiin todella vihaisia siitä, että Ferrari pelasi paalulta johtoon startanneen Kimin kakkoseksi kisan aikana, mutta toisaalta kyseisen kilpailun jälkeen Vettellillä oli jo lähes 2x enemmän pisteitä kuin Kimillä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Olihan Kimillä toisen stinttinsä aikana aina alkukaudesta mahdollisuus haastaa tallikaverinsa mutta rahkeet eivät riittäneet. Jos kaudella 2007 hänelle annettiin puoli vuotta aikaa päästä vauhtiin, niin myöhempinä vuosina Ferrarin paineet olivat liian kovat ja sellaiseen ei ollut varaa. Esimerkiksi kaudella 2017 Kimiltä meni neljä kilpailua aikaa saada ensimmäinen podium, kun samalla Vettel oli jo ottanut kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa. Tuolloin oltiin todella vihaisia siitä, että Ferrari pelasi paalulta johtoon startanneen Kimin kakkoseksi kisan aikana, mutta toisaalta kyseisen kilpailun jälkeen Vettellillä oli jo lähes 2x enemmän pisteitä kuin Kimillä.
Kimi Räikkönen on siinä mielessä erikoinen kuljettaja, että silloin kun kulki, mentiin erittäin lujaa. Kuten McLaren- aikana, jolloin auto sopi käteen kuin rasvattu. Tuolloin Kimi oli radan nopein mies.

Mutta sitten tämä jälkimmäinen Ferrari- ura oli välillä melkoista tervanjuontia. Ei sujunut ja hävittiin Vettelille ja Alonsolle. Silti tuolloinkin Kimillä oli hetkensä, kuten kausi 2018 oli omasta mielestäni melko onnistunut, kun tuli MM-pronssia, sekä GP-voitto Austinissa, 12 podiumia ja Monzan paalupaikka.

Harvalla mestarilla ihan noin kahtiajakoinen ura. Silti Kimi on legenda.

Hyvin F1-racing lehti tiesi jo kaudella 2001 Kimin debyyttikaudella Kimin olevan tulevaisuuden Ferrari-mestari. Tuolloinhan oli juttua, että Heidfeld menisi McLarenille ja Kimi Ferrarille seuraavalla kaudella. Näin ei käynyt, vaan vaikka Ferrari tarjosi sopimusta, Kimi valitsi McLarenin.

McLaren vuosien jälkeen Kimi sitten meni Ferrarille. Mutta mitenhän Kimin ura olisikaan mennyt, jos Kimi olisi mennyt suoraan Ferrarille kaudeksi 2002. Jännä välillä pohtia näitä. 5jfatcf07rv41.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Olihan Kimillä toisen stinttinsä aikana aina alkukaudesta mahdollisuus haastaa tallikaverinsa mutta rahkeet eivät riittäneet. Jos kaudella 2007 hänelle annettiin puoli vuotta aikaa päästä vauhtiin, niin myöhempinä vuosina Ferrarin paineet olivat liian kovat ja sellaiseen ei ollut varaa. Esimerkiksi kaudella 2017 Kimiltä meni neljä kilpailua aikaa saada ensimmäinen podium, kun samalla Vettel oli jo ottanut kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa. Tuolloin oltiin todella vihaisia siitä, että Ferrari pelasi paalulta johtoon startanneen Kimin kakkoseksi kisan aikana, mutta toisaalta kyseisen kilpailun jälkeen Vettellillä oli jo lähes 2x enemmän pisteitä kuin Kimillä.
2008 alkukaudesta Kimihän johti sarjaa Barcelonasta Turkkiin saakka kunnes rupesi sitten sen jälkeen tulemaan piste menetyksiä.
Kuten Monacossa,Kanadassa kolareiden seurauksena ja Ranskassa meni varma voitto pakoputken hajoamiseen jonka seurauksena Massa voitti kyseisen kisan. Silverstonessa puolestaan meni varma palkintosija Ferrarin taktisen erheen seurauksena kisan alussa. Jotka maksoivat arvokkaita pisteitä Kimiltä ja satoivat Massan laariin. Josta tuli lopulta tallin ykköskuski loppukaudesta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus. Ferrari luigeili tuon tuloksen ihan itse kun piti saada Massasta leivottua mestari, joka tavallaan onneksi ei sitten onnistunutkaan. Kimi oli alkukaudesta niin nopea, että olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden aivan pystyyn jos auton kehitystä olisi viety enemmän hänen haluamaansa suuntaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus. Ferrari luigeili tuon tuloksen ihan itse kun piti saada Massasta leivottua mestari, joka tavallaan onneksi ei sitten onnistunutkaan. Kimi oli alkukaudesta niin nopea, että olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden aivan pystyyn jos auton kehitystä olisi viety enemmän hänen haluamaansa suuntaan.
Muistan että joku oli sanonut Ferrarilta silloin 2008 että kuulemma Kimi pystyi ajamaan autolla joka sopi Massalle.
Kun taas Massa itse puolestaan ei pystynyt ajamaan autolla joka sopi Kimin hanskaan eli yliohjaava auto.
Massalle taisi sopia enemmän aliohjaava auto, ainakin monien asiantuntijoiden mukaan. Jonka takia talli päätti autoa säätää Massalle sopivammaksi kauden puolivälin jälkeen.

Mikä oli siinä mielessä outo päätös rupea yhtäkkiä säätämään autoa tallin kakkoskuskille sopivaksi mestaruustaistoa varten. Koska Kimihän oli nimenomaan alunperin palkattu tallin ykköskuskiksi, voittamaan mestaruuksia Schumin lopetettua 2006. Mutta piti siitä huolimatta saada Massa mestariksi vaikka väkisin!
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus. Ferrari luigeili tuon tuloksen ihan itse kun piti saada Massasta leivottua mestari, joka tavallaan onneksi ei sitten onnistunutkaan. Kimi oli alkukaudesta niin nopea, että olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden aivan pystyyn jos auton kehitystä olisi viety enemmän hänen haluamaansa suuntaan.
Jos pelkästä nopeudesta puhutaan niin mä väittäisin että Mäkki oli ainakin vuonna 2012 nopein auto. Ei vaan pysynyt kasassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Muistan että joku oli sanonut Ferrarilta silloin 2008 että kuulemma Kimi pystyi ajamaan autolla joka sopi Massalle.
Kun taas Massa itse puolestaan ei pystynyt ajamaan autolla joka sopi Kimin hanskaan eli yliohjaava auto.
Massalle taisi sopia enemmän aliohjaava auto, ainakin monien asiantuntijoiden mukaan. Jonka takia talli päätti autoa säätää Massalle sopivammaksi kauden puolivälin jälkeen.

Mikä oli siinä mielessä outo päätös rupea yhtäkkiä säätämään autoa tallin kakkoskuskille sopivaksi mestaruustaistoa varten. Koska Kimihän oli nimenomaan alunperin palkattu tallin ykköskuskiksi, voittamaan mestaruuksia Schumin lopetettua 2006. Mutta piti siitä huolimatta saada Massa mestariksi vaikka väkisin!
Tämä että Massaa suosittiin, johtui siitä, että Alonsoa haluttiin tiimiin Kimin tilalle. Santanderin rahat tässä myös takana
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus. Ferrari luigeili tuon tuloksen ihan itse kun piti saada Massasta leivottua mestari, joka tavallaan onneksi ei sitten onnistunutkaan. Kimi oli alkukaudesta niin nopea, että olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden aivan pystyyn jos auton kehitystä olisi viety enemmän hänen haluamaansa suuntaan.
Näkisin, että McLaren ja Ferrari olivat aivan tasavahvoja kausina 2007 ja 2008. Ratakohtaisia erojakin toki, mutta kokonaisuudessaan yhtä vahvoja paketteja kummankin tiimien autot. Mestaruustaistelu olivat niin tasaisia kumpanakin vuonna.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
1990- luvulta 2000- luvun alkuun oli saatavissa suomalaisia F1- aikakausilehtiä. Oli F1- maailma ja suomenkielinen versio F1- Racing- lehdestä.

Lehdet kävivät keskenään kovaa kilpailua lukijoista. Tuliko luettua näitä lehtiä? Itse ostin viikkorahoilla näitä aluksi irtonumeroina, kunnes laitoin F1-racing, lehden tilaukseen muutamaksi vuodeksi.

Myös vanhempani saattoivat palkita näillä lehdillä, kun olin osallistunut kotiaskareisiin jne. Siis ennenkuin laitoin lehden lopulta tilaukseen vanhempieni rahoilla. F1-maailmaa ostin silloin tällöin irtonumerona, vaikka F1-Racing tulikin postissa.

Luitteko foorumilaiset näitä lehtiä? Mitä muistoja, ja olisiko edelleen markkinoilla tilaa tälläisille kerran kuussa ilmestyvälle F1- lehdille? Jos luitte näitä, kumpaa piditte parempana, F1- maailmaa vaiko F1-racingia?

ppicn_18123950a_b9f54169.jpgppicn_18123964a_e240d5c4.jpgppicn_18123966a_d170ca7b.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Suomella on maan kokoon nähden erittäin menestyksekäs autourheilu- historia. Suomi on menestynyt sekä Formula 1:ssä, että myös ralliautoilun MM-sarjassa. Kummastakin lajista on tullut maailmanmestareita Suomeen, kuten myös podiumeja ja GP- voittoja.

Mutta kyllä rakkaalla naapurimaallamme Ruotsilla on historiassaan myös menestystä autourheilun saralla. Tosin F1:ssä ei menestynyttä ruotsalaiskuljettajaa olla vähään aikaan nähty.

Luodaanpa nyt lyhyt katsaus ruotsalaiseen F1- historiaan.

Formula ykkösten GP:hen on osallistunut 11 ruotsalaista Formula 1 -kuljettajaa.

Erik Lundgren
oli ensimmäinen ruotsalainen kuljettaja, joka osallistui Formula 1 -kisaan. Hän osallistui vuoden 1951 Saksan GP:n starttiin.


Kuvassa: Jo Bonnier

Ruotsalainen Jo Bonnier teki puolestaan debyyttinsä kauden 1956 Italian GP:ssä. Bonnier voitti F1- uransa yhden GP:n. Se tapahtui kaudella 1959 Hollannin GP:ssä, kun Bonnier ajoi BRM-tiimissä. Bonnier kuoli vuonna 1972 osallistuessaan Le Mansin 24 tunnin kilpailuun.

Reine Wisell debytoi Lotuksen ratissa vuoden 1970 USA:n GP, jossa hän saavutti heti podiumin. Kuitenkin tuon podium-sijan jälkeen Wisellin ura lähti alamäkeen, ja hän saavutti urallaan tämän jälkeen vain neljä pistesijaa. Wisellin ura F1:ssä päättyi kauden 1974 jälkeen.


Kuvassa: Ronnie Peterson

Ruotsin menestynein Formula 1 -kuljettaja oli puolestaan Ronnie Peterson. Yhdeksän kautta kestäneen uransa aikana hän voitti 10 Grands Prixia ja oli lähellä mestaruuden voittoa useaan otteeseen. Hän oli kysytty kuljettaja, ja Ronnie ajoikin tuon ajan huipputiimeissä kuten March, Tyrrell, sekä Lotus. Peterson kuoli lääketieteellisiin komplikaatioihin vuoden 1978 sattuneen Monzan onnettomuuden seurauksena .

Bertil Roos kilpaili yhdessä kilpailussa – vuoden 1974 Ruotsin GP:ssä.

Torsten Palm osallistui kahteen Grand Prix -kilpailuun kaudella 1975 yksityisellä Hesketh-tiimin autolla.

Conny Andersson osallistui viiteen GP:hen kausien 1976-77 aikana.

Gunnar Nilsson kilpaili Formula 1:ssä vuosina 1976–1977 . Hänen lyhyt uransa oli erittäin nousujohteinen, neljä kertaa hän oli palkintokorokkeella, mukaan lukien voitto vuoden 1977 Belgian GP:ssä. Nilssonin lupaava ura katkesi kivessyövän diagnoosiin, johon hän kuoli vuonna 1978.


Kuvassa: Stefan Johansson

Stefan Johansson aloitti Formula 1:ssä kaudella 1980 Shadow-tiimin autossa. Kaudella 1983 Johansson ajoi Spirit-tiimissä. Johansson oli varsin hyvä ja nopea kuljettaja, joka ajoi urallaan myös Ferrarilla, Tyrrellillä ja McLarenilla saavuttaen 12 podiumia. Johanssonin viimeinen kausi F1:ssä oli kausi 1991.

Slim Borgudd -osallistui 15 GP:n ATS-tiimin ja Tyrrellin kanssa. Slim sai urallaan vain yhden pistesijan, vuoden 1981 Britannian GP:ssä.


Kuvassa: Marcus Ericsson

Viimeisin Formula ykkösten kuljettaja Ruotsista on Marcus Ericsson. Tehdessään debyyttinsä vuoden 2014 Australian GP:ssä, Ericssonista tuli ensimmäinen ruotsalainen kuljettaja, joka on kilpaillut F1:ssä sen jälkeen, kun Stefan Johansson kilpaili vuoden 1991 Australian GP:ssä. Marcus teki debyyttinsä Caterhamin tiimissä. Hän joutui jättämään kauden 2014 kolme viimeistä kilpailua, koska joukkue asetettiin selvitystilaan. Ericsson siirtyi Sauberille kaudeksi 2015, ja saavutti ensimmäisen pisteensä Australiassa. Marcus ajoi Sauberilla vuoteen 2018, ja paras kausi hänellä oli juuri kausi 2018, jolloin Marcus saavutti 9 pistettä.

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
1990- luvulta 2000- luvun alkuun oli saatavissa suomalaisia F1- aikakausilehtiä. Oli F1- maailma ja suomenkielinen versio F1- Racing- lehdestä.

Lehdet kävivät keskenään kovaa kilpailua lukijoista. Tuliko luettua näitä lehtiä? Itse ostin viikkorahoilla näitä aluksi irtonumeroina, kunnes laitoin F1-racing, lehden tilaukseen muutamaksi vuodeksi.

Myös vanhempani saattoivat palkita näillä lehdillä, kun olin osallistunut kotiaskareisiin jne. Siis ennenkuin laitoin lehden lopulta tilaukseen vanhempieni rahoilla. F1-maailmaa ostin silloin tällöin irtonumerona, vaikka F1-Racing tulikin postissa.

Luitteko foorumilaiset näitä lehtiä? Mitä muistoja, ja olisiko edelleen markkinoilla tilaa tälläisille kerran kuussa ilmestyvälle F1- lehdille? Jos luitte näitä, kumpaa piditte parempana, F1- maailmaa vaiko F1-racingia?

Näytä liitetiedosto 1737Näytä liitetiedosto 1738Näytä liitetiedosto 1739
Kyllähän näistä F1 Racing oli paljon laadukkaampi. F1-maailma oli vähän kotikutoisen oloinen ja selkeästi suomalaispainotteinen. Ja luettua tuli paljonkin aikanaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mitä foorumilaiset ootte mieltä, että miksei Ruotsista enää tule menestyneitä F1-kuljettajia? Luulisi myös Norjassa olevan potentiaalia lupaaville kuljettajille. Viekö talvilajit, hiihto ja jääkiekko, lupaavat lahjakkuudet muihin lajeihin?

Tanskasta on tullut isä ja poika Magnussenit, Jan ja Kevin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Norjasta nyt on yksi lupaava menijä eli Dennis Hauger. Ihan mahdollista siis, että saadaan taas pian uusi maa joukkoon, josta on F1-kuskeja tullut. Ensi vuonnahan toki on eka kiinalaiskuski mukana.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Norjasta nyt on yksi lupaava menijä eli Dennis Hauger. Ihan mahdollista siis, että saadaan taas pian uusi maa joukkoon, josta on F1-kuskeja tullut. Ensi vuonnahan toki on eka kiinalaiskuski mukana.
Haugerin kannalta hyvä juttu on myös se, että tällä hetkellä aikalailla kaikkien muiden paitsi Verstappenin tulevaisuus Red Bullilla on epävarmaa. Perez on ihan kelpo kakkonen, mutta tuskin RB haluaa ikuisesti pitää kiinni. Gasly kärkkyy kokoajan ulospääsyä muualle, ja Tsunoda on herkästi liipaisimen alla jos ensi kausi alkaa heikosti. Eikä tämän kauden F2-junnut Vips, Lawson ja Daruvala mitään F1-näyttöjä kyllä ainakaan toistaiseksi ole antaneet.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Haugerin kannalta hyvä juttu on myös se, että tällä hetkellä aikalailla kaikkien muiden paitsi Verstappenin tulevaisuus Red Bullilla on epävarmaa. Perez on ihan kelpo kakkonen, mutta tuskin RB haluaa ikuisesti pitää kiinni. Gasly kärkkyy kokoajan ulospääsyä muualle, ja Tsunoda on herkästi liipaisimen alla jos ensi kausi alkaa heikosti. Eikä tämän kauden F2-junnut Vips, Lawson ja Daruvala mitään F1-näyttöjä kyllä ainakaan toistaiseksi ole antaneet.
Yllätyin siitä, että Vips oli nyt Abu Dhabissa mukana ajamassa junnutestiä Red Bullille. Hänen kautensa F2-sarjassa ei ollut mitenkään erikoinen. Vielä vuosi sitten hänen povattiin olevan F1-kaliiberia mutta kehitys F2:ssa jäi ehkä tapahtumatta.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus. Ferrari luigeili tuon tuloksen ihan itse kun piti saada Massasta leivottua mestari, joka tavallaan onneksi ei sitten onnistunutkaan. Kimi oli alkukaudesta niin nopea, että olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden aivan pystyyn jos auton kehitystä olisi viety enemmän hänen haluamaansa suuntaan.
Eikös tuolloin ilmaantunut yks MSC tallin neuvonantajaksi?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Eikös tuolloin ilmaantunut yks MSC tallin neuvonantajaksi?
Schumi testasi Ferraria kyllä läpi kaudet 2007–08. Toki eräiden lähteiden mukaan Kimin ongelmat olisivat alkaneet juuri silloin, kun Schumi alkoi kesällä testata aktiivisesti ja kehitystyö lähti eri suuntaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
2008 onkin varmaan edellinen kerta ennen tätä kautta kun hitaammalla autolla on voitettu mestaruus.
Outo tulkinta. Red Bull oli puolet kaudesta suvereenisti nopeampi. Monacosta Monzaan oli sellainen pätkä, että Verstappen olisi voinut viedä kaikki kymmenen kisaa putkeen nimiinsä. Azerbaijanissa puhkesi rengas, Unkarissa tuli Bottas kylkeen ja Iso-Britanniassa ja Monzassa kolarit Hamiltonin kanssa. Ainakin Unkaria vaille kaikissa näissä kisoissa Verstappen oli sellaisessa asemassa, että olisi voinut voittaa kilpailun.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Schumi testasi Ferraria kyllä läpi kaudet 2007–08. Toki eräiden lähteiden mukaan Kimin ongelmat olisivat alkaneet juuri silloin, kun Schumi alkoi kesällä testata aktiivisesti ja kehitystyö lähti eri suuntaan.
Saattoi olla, että Michael Schumacher vei autoa samalla enemmän Felipe Massan ajotyyliin sopivaksi. Kimihän tosiaan oli Massaa parempi alkukaudesta 2008, kunnes sitten Felipe löysi vauhtia jostain. Todennäköisesti siis siitä, että autoa rakennettiin enemmän Massalle kuin Kimille.

Mutta olihan Kimillä myös kaudella 2008 joitain accidentteja, jotka maksoivat voittoja. Kanadassa Hamilton ajoi perään varikkosuoralla, Ranskassa auton pakoputki hajosi johtoasemasta, ja Belgiassa ilman viime hetken sadetta Kimi olisi voittanut.
 
Ylös