Kun ollaan hädin tuskin USA:n GP:stä selvitty, seuraavana on vuorossa Meksikon GP.
Laitetaan niitä muistoja. Itselleni on eräs muisto jäänyt suomalaiskuskien, Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen, välinen kolari kaudella 2015.
Williams ja Ferrari olivat suurinpiirtein samalla tasolla tuolla kaudella, joten myös suomalaiskuskit taistelivat samoista asemista radalla. Kimi ja Valtteri olivat kolaroineet jo Venäjän GP:ssä, ja pari kisaa myöhemmin Meksikossa kolaroivat uudelleen.
Kimi keskeytti kolaroinnin takia, Bottas jatkoi ja ajoi podiumille
Ehkä kisatilanne, vai mitä sanotte.
Samassa GP:ssä Nico Rosberg aloitti vahvan rytminsä, mikä alusti hänen maailmanmestaruutensa seuraavaksi kaudeksi.
Näytä liitetiedosto 2880
Meksikon GP:n historiaa
Ensimmäinen Meksikon GP ajettiin vuonna 1963. Formulat nauttivat tuolloin supersuosiota Meksikossa Rodriguezin veljesten ansiosta.
Ricardo Rodriguez oli menehtynyt edellisenä vuonna ajetussa Meksikon GP:ssä, joka ei kuulunut kuitenkaan MM-sarjaan. Jotain osviittaa miehen suosiosta kertoo se, että 20-vuotiaan kuljettajan kuoleman johdosta maahan julistettiin virallinen suruaika.
Veljeksistä vanhempi,
Pedro Rodriguez, ajoi myös formula ykkösissä, mutta kahdesta osakilpailuvoitostaan huolimatta maineensa hän loi urheiluautoissa, jossa hän voitti lukuisia suurkilpailuja ja lajin maailmanmestaruuden
Leo Kinnusen kanssa. Myös Pedro Rodriguezin elämä päättyi kilparadalla, kun mies ajoi kuolettavasti ulos urheiluautokilpailussa Saksassa 1971.
Meksiko toimi ensimmäisinä vuosinaan sarjan päätösosakilpailuna. Kaudella 1964 maailmanmestaruus ratkesi Ferrarin
John Surteesille kyseenalaisin keinoin, kun tallikaveri
Lorenzo Bandini kolautti brittikuskin uhkajaan
Graham Hillin pihalle kisan loppuvaiheissa, päästäen Surteesin edelleen viimeisellä kierroksella.
Meksiko menetti paikkansa F1-sarjassa kauden 1970 jälkeen. Paluu nähtiin 16 kautta myöhemmin. 1988 kilpailu siirtyi alkukauteen, jossa se kisattiin kauteen 1992 asti. Sen jälkeen kisa tipahti jälleen pois kalenterista radan ajauduttua taloudellisiin vaikeuksiin.
Paluu koettiin 2015, kun Meksikossa elettiin vahvaa formulahuumaa
Sergio Perezin ja miljardööri
Carlos Slimin ansiosta. Kisa on joutunut viime vuosina uudelleen taloudellisiin ongelmiin valtion vetäessä rahoitustaan pois kisahankkeelta, mutta siitä huolimatta kisa on vetänyt hurjia yleisömääriä.
Vanha rata tunnettiin erittäin nopeana ja vaarallisena. Varsinkin viimeinen, Peraltada-nimellä tunnettu kallistettu mutka kysyi kuljettajilta hermoja ja taitoja.
Kauden 1990 kilpailussa
Nigel Mansell ohitti
Gerhard Bergerin kyseisessä mutkassa kylmäpäisesti ulkokautta kilpailun loppuhetkillä. Ohitusta pidetään yhtenä koko sarjan historian upeimpana. Nykyradan viimeinen mutka on nimetty Mansellin mukaan.
Max Verstappen nousi vuoden 2021 GP-voiton myötä Meksikon GP -historian menestyneimmäksi kuljettajaksi kolmella osakilpailuvoitollaan.
Suomalaisista podiumilla ollaan nähty kahteen otteeseen
Kimi Räikkönen ja kolmesti
Valtteri Bottas, viimeisen kerran vuoden 2019 kisassa. Vuoden 2020 Meksikon GP jäi ajamatta koronapandemian takia.
Mansell vs Berger Meksikossa 1990.
https://fb.watch/glGAkNnX7x/