Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Vuoden 1992 Meksikon kisamuistoja tulisi vielä lopuksi tässä lyhennettynä:

- Tässä kisassa alku oli levoton ja välillä vähän tallimääräystäkin epäiltiin kun Martin Brundle joutui laskemaan Michael Schumacherin edelle niin kovin helposti

- Niin tai näin niin muutamaan vuoden 1992 muuhun Benettonin mahdolliseen tallimääräyskohuun tai Brundlen taktiseen kilpailutilanne-estelyyn tallin tahdolta 'Schumin' eduksi siihen nähden ei Brundle välttämättä niin hirveästi olisi Meksikossa siinä vaiheessa hyötynyt estelystäkään kun milloin tilanne sattui

- Mika Häkkinen oli ajaa ulos kisasta eräässä vaiheessa siksi kun Jean Alesin autosta roiskui sitten öljyjä päälle turhankin ärtyisästi käytännössä silmille!

- Ihme kyllä huolimatta tiimiradiosanonnoista ja Lotuksen valituksista ei Roland 'Rolle' Bruynseraede suostunut heiluttamaan musta-oranssia teknisen vian lippua tai Alesi ei itsekään mennyt itsepäisyyttään varikolle korjauksiin tai muuhunkaan

- Lopulta tietysti Alesi keskeytti osin kun öljykin oli vaarallisen vähissä autossa, mutta se oli ikävämpi juttu sitten Häkkiselle kun jostain syystä paras vauhti hiipui ja jopa vähän huonommin kisassa ajanut Johnny Herbert menestyi välillä rata-ajoissa Häkkistä paremmin

- Brundle tietysti murheellisesti keskeytti kun ylikuumenemisvaurio oli tullut autoon ja itse keskeytyksen syy oli ollut vesivuoto moottorissa eikä suinkaan roskat jäähdyttimessä tai muu yleinen jäähdytinvika

- JJ Lehto olisi voinut ajaa erinomaisenkin hyvin ilman pysähdyksiään varikolla kuten myös alustan ohjautuvuushäiriötä joka ei onneksi mennyt niin pahaksi kuin miten Pierluigi Martinilla meni, mutta piste/pisteet jäivät yllättävänkin selkeästi JJ:ltä saamatta tätä myöten kun kierrosajoissa meno oli selvästikin välillä parempaa kuin Häkkisellä ja Herbertillä

- Tosin Martinin keskeytys johtui osin myös kolarivaurioista lähdön ja siitä seuranneen alkukisan aikana

- Venturi-Larroussella yksinkertaisesti puhuen monet tekniset vauriot pilasivat päivän mitä nyt Ukyo Katayama sentään lopuksi vielä ohitti Michele Alboreton olematta viimeinen käytännössä maaliin öljyttä ajetulla autolla!
Sulla on kyllä laajasti tuntemusta lajista, ja paljon muistoja. Ei voi muuta sanoa. 👍😊
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Kun ollaan hädin tuskin USA:n GP:stä selvitty, seuraavana on vuorossa Meksikon GP.

Laitetaan niitä muistoja. Itselleni on eräs muisto jäänyt suomalaiskuskien, Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen, välinen kolari kaudella 2015.

Williams ja Ferrari olivat suurinpiirtein samalla tasolla tuolla kaudella, joten myös suomalaiskuskit taistelivat samoista asemista radalla. Kimi ja Valtteri olivat kolaroineet jo Venäjän GP:ssä, ja pari kisaa myöhemmin Meksikossa kolaroivat uudelleen.

Kimi keskeytti kolaroinnin takia, Bottas jatkoi ja ajoi podiumille


Ehkä kisatilanne, vai mitä sanotte.

Samassa GP:ssä Nico Rosberg aloitti vahvan rytminsä, mikä alusti hänen maailmanmestaruutensa seuraavaksi kaudeksi.

Näytä liitetiedosto 2880


Meksikon GP:n historiaa
Ensimmäinen Meksikon GP ajettiin vuonna 1963. Formulat nauttivat tuolloin supersuosiota Meksikossa Rodriguezin veljesten ansiosta. Ricardo Rodriguez oli menehtynyt edellisenä vuonna ajetussa Meksikon GP:ssä, joka ei kuulunut kuitenkaan MM-sarjaan. Jotain osviittaa miehen suosiosta kertoo se, että 20-vuotiaan kuljettajan kuoleman johdosta maahan julistettiin virallinen suruaika.

Veljeksistä vanhempi, Pedro Rodriguez, ajoi myös formula ykkösissä, mutta kahdesta osakilpailuvoitostaan huolimatta maineensa hän loi urheiluautoissa, jossa hän voitti lukuisia suurkilpailuja ja lajin maailmanmestaruuden Leo Kinnusen kanssa. Myös Pedro Rodriguezin elämä päättyi kilparadalla, kun mies ajoi kuolettavasti ulos urheiluautokilpailussa Saksassa 1971.

Meksiko toimi ensimmäisinä vuosinaan sarjan päätösosakilpailuna. Kaudella 1964 maailmanmestaruus ratkesi Ferrarin John Surteesille kyseenalaisin keinoin, kun tallikaveri Lorenzo Bandini kolautti brittikuskin uhkajaan Graham Hillin pihalle kisan loppuvaiheissa, päästäen Surteesin edelleen viimeisellä kierroksella.

Meksiko menetti paikkansa F1-sarjassa kauden 1970 jälkeen. Paluu nähtiin 16 kautta myöhemmin. 1988 kilpailu siirtyi alkukauteen, jossa se kisattiin kauteen 1992 asti. Sen jälkeen kisa tipahti jälleen pois kalenterista radan ajauduttua taloudellisiin vaikeuksiin.

Paluu koettiin 2015, kun Meksikossa elettiin vahvaa formulahuumaa Sergio Perezin ja miljardööri Carlos Slimin ansiosta. Kisa on joutunut viime vuosina uudelleen taloudellisiin ongelmiin valtion vetäessä rahoitustaan pois kisahankkeelta, mutta siitä huolimatta kisa on vetänyt hurjia yleisömääriä.

Vanha rata tunnettiin erittäin nopeana ja vaarallisena. Varsinkin viimeinen, Peraltada-nimellä tunnettu kallistettu mutka kysyi kuljettajilta hermoja ja taitoja.

Kauden 1990 kilpailussa Nigel Mansell ohitti Gerhard Bergerin kyseisessä mutkassa kylmäpäisesti ulkokautta kilpailun loppuhetkillä. Ohitusta pidetään yhtenä koko sarjan historian upeimpana. Nykyradan viimeinen mutka on nimetty Mansellin mukaan.

Max Verstappen nousi vuoden 2021 GP-voiton myötä Meksikon GP -historian menestyneimmäksi kuljettajaksi kolmella osakilpailuvoitollaan.

Suomalaisista podiumilla ollaan nähty kahteen otteeseen Kimi Räikkönen ja kolmesti Valtteri Bottas, viimeisen kerran vuoden 2019 kisassa. Vuoden 2020 Meksikon GP jäi ajamatta koronapandemian takia.

Mansell vs Berger Meksikossa 1990.

https://fb.watch/glGAkNnX7x/
Ihan vähän on sinänsä korjattava, että Meksikon kisa ajettiin kuitenkin vuosina 1990-1991 enemmän selvemminkin kesällä eli lähempänä kauden puoliväliä kuin ihan alkua tai alkukautta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Tällä päivämäärällä 25.10. vuonna 1997 nähtiin Jerezin aika-ajot. Kaikkien aikojen tasaisin kärkinelikko. Ja kolmelle ekalle sama aika. 🏁

FB_IMG_1666700753296.jpg

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9536
Sijainti
Helsinki
Tällä päivämäärällä 25.10. vuonna 1997 nähtiin Jerezin aika-ajot. Kaikkien aikojen tasaisin kärkinelikko. Ja kolmelle ekalle sama aika. 🏁

Näytä liitetiedosto 2883

Ja seuraavana päivänä (Huomenna tästä tulee kuluneeksi 25 vuotta) nähtiin jännittävä kauden päätös sisältäen Michael Schumacherin ja Villeneuven kuuluisan kolarin (Shumi kolaroi FIA:n mukaan tahallaan ja hän menetti pisteensä). Jaques päästi Mclarenit edelle ja Häkkinen ajoi ensimmäisen suomalaisvoiton 12 vuoteen.

Kilpailu oli samalla viimeinen F1-sarjan kilpailu Jerezin radalla. Palkintojenjakosekaannuken vuoksi FIA kielsi mm-sarjan osakilpailun järjestämisen. Kielto on myöhemmin peruutettu.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Ja seuraavana päivänä (Huomenna tästä tulee kuluneeksi 25 vuotta) nähtiin jännittävä kauden päätös sisältäen Michael Schumacherin ja Villeneuven kuuluisan kolarin (Shumi kolaroi FIA:n mukaan tahallaan ja hän menetti pisteensä). Jaques päästi Mclarenit edelle ja Häkkinen ajoi ensimmäisen suomalaisvoiton 12 vuoteen.

Kilpailu oli samalla viimeinen F1-sarjan kilpailu Jerezin radalla. Palkintojenjakosekaannuken vuoksi FIA kielsi mm-sarjan osakilpailun järjestämisen. Kielto on myöhemmin peruutettu.

Jep. Näinhän se oli. Itse olin tuolloin kova Michael Schumacher- fani. Pettymys oli suuri, kun mainoskatkon jälkeen Schumacher oli hiekalle. Balsamia haavoihin tuli kuitenkin Häkkisen voitosta. Vihdoinkin Mika voitti
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Jep. Näinhän se oli. Itse olin tuolloin kova Michael Schumacher- fani. Pettymys oli suuri, kun mainoskatkon jälkeen Schumacher oli hiekalle. Balsamia haavoihin tuli kuitenkin Häkkisen voitosta. Vihdoinkin Mika voitti
Toisaalta jos Schumi ei olisikaan kääntänyt tai osunut Villeneuven autoon niin olisi Villeneuve todennäköisesti ehjällä autolla voittanut kyseisen kisan.
Eikä Häkkinen olisi siinä skenaariossa voittanut ekaa kisaa, mikä olisi voinut historian kulun muuttaa täysin koska Häkkiselle se voitto Jerezin radalla antoi suuren helpotuksen ja itsevarmuuden 98 kaudesta eteenpäin kaiken vastoinkäymisen jälkeen.
Joten ironisista kyllä Mika saa osittain kiittää Schumacheria ekasta voitostaan.
25 vuotta tuostakin kisasta tulee tänään kuluneeksi!
Miettikää että Max Verstappen oli vasta syntynyt 25.10.97 aikoihin ja Villeneuven mestaruus jäisi Williams tallin vikaksi😮
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Toisaalta jos Schumi ei olisikaan kääntänyt tai osunut Villeneuven autoon niin olisi Villeneuve todennäköisesti ehjällä autolla voittanut kyseisen kisan.
Eikä Häkkinen olisi siinä skenaariossa voittanut ekaa kisaa, mikä olisi voinut historian kulun muuttaa täysin koska Häkkiselle se voitto Jerezin radalla antoi suuren helpotuksen ja itsevarmuuden 98 kaudesta eteenpäin kaiken vastoinkäymisen jälkeen.
Joten ironisista kyllä Mika saa osittain kiittää Schumacheria ekasta voitostaan.
25 vuotta tuostakin kisasta tulee tänään kuluneeksi!
Miettikää että Max Verstappen oli vasta syntynyt 25.10.97 aikoihin ja Villeneuven mestaruus jäisi Williams tallin vikaksi😮
Mika sai voitosta kyllä uskomattoman buustin seuraavalle kaudelle eli kaudelle 1998. Jerez kyllä ehdoton klassikko kisa 🏁👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Tästä oli jo eilenkin juttua, mutta lisään pari kuvaa. Eli tällä päivämäärällä 26.10 vuonna 1997 Mika Häkkinen otti ensimmäisen kaiken kaikkiaan 20 GP- voitostaan Jerezin radalla.


Oli kyllä todella kauniita nuo kauden 1997 autot. Ja tuo McLaren myös erittäin tyylikäs.

FB_IMG_1666786856692.jpgFB_IMG_1666786863957.jpgFB_IMG_1666786870097.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Mikähän oli syynä tuolloin Jerezissä, että alkukisasta Schumacher hallitsi tapahtumia ja teki eroa Villeneuveen. Mutta yhtäkkiä Villeneuve otti Schumacherin kiinni todella nopeasti. Liekö jotain teknistä vikaa ollut Schumacherin autossa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9536
Sijainti
Helsinki
Uskomatonta miten pihalla Juusela & Oikarinen pystyvät olemaan menneen kilpailun uudelleen selostamisessa. Häkkinen ampuu paalulta kuin tykin suusta, mutta kaksikko hehkuttaa Coulthardin lähtöä. Oikarinen vielä alleviivaa, että ”Häkkinen ei ihan siihen samaan pystynyt” 🤡
Klassikokisoista neljää ei voitu näyttää alkuperäisellä selostuksella "teknisisistä syistä" johtuen. Nämä selostukset selostettiin uusiksi nykytietoon peilaten. Onneksi F1TV:n kautta löytyy arkistot alkuperäisellä brittiselosuksella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Klassikokisoista neljää ei voitu näyttää alkuperäisellä selostuksella "teknisisistä syistä" johtuen. Nämä selostukset selostettiin uusiksi nykytietoon peilaten. Onneksi F1TV:n kautta löytyy arkistot alkuperäisellä brittiselosuksella.
Muistan kun katsoin klassikkona Hockenheimin kisaa 1999. Oli Kyllönen ja Mustakari, kun alkuperäisessä oli Kyllönen ja Keke Rosberg. Aluksi ihmettelin, että muistanko tosiaan näin väärin, kun oli vahva muistikuva Kekestä kommentoimassa kisaa.

Selvisi myöhemmin että tämä klassikko olikin uudelleen selostettu .
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9536
Sijainti
Helsinki
Sauber on Williamsin tapaan sympatiaa ansaitseva talli. Huikea juttu, että sveitsistä, missä mootoriurheilu on osittain kielletty, nousee menestyviä kuljettajia kouliva talli. Taivalta on F1:ssä takana lähes 30 vuotta. Suomikytkökseltä ei voi välttyä. Lehto, Salo, Räikkönen ja Bottas ovat ajaneet tallissa, jonka myötä sponsoreina Red Bull ja Petronas tulivat tutuksi.

Itse pidin sinisistä autoisita turkoosilla höystettynä.
 
Ylös