Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Jotain kuitenkin kertoo Bergerin arvostuksesta, että McLarenin jälkeen ura jatkui huipputalleissa. Ensin erittäin hyvällä palkalla Ferrarilla ja sitten vielä pari kautta Benettonilla.
Sitähän Keke sanoi, kun oli kyse Bergerin kisapainosta, että se on punnittu lompakko taskussa. Oli Benettonin aikaan. Berger oli kyllä ihan hyvä kuski, mutta Sennan rinnalla aika moni kalpenee vauhdin suhteen.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1086
Sitähän Keke sanoi, kun oli kyse Bergerin kisapainosta, että se on punnittu lompakko taskussa. Oli Benettonin aikaan. Berger oli kyllä ihan hyvä kuski, mutta Sennan rinnalla aika moni kalpenee vauhdin suhteen.
Muistelisin, että toimiessa kommentaattorina Kyltsin asiaparina Keke aika usein nosti puheenaiheeksi Bergerin palkan. Bergerillä ei tainnut olla manageria, vaan neuvotteli itse sopimuksensa, mitä Kekekin arvosti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Netistä löytyy tällainen palvelu, joka laskee statistiikan puolestasi automaattisesti. Voi vertailla eri kausia tai vain yksittäistä kautta.

https://www.racing-statistics.com/en/f1-drivers/compare/gerhard-berger/ayrton-senna/seasons/1992
Tässä myös tuo kausi 1992 Bergerin ja Sennan väliltä tuolta sivustolta laskettunaNäytä liitetiedosto 3080
Tuokin kattoo vain numeroita. Sennalla oli 8 keskeytystä, mutta sai yhdestä kisasta sijoituksen keskeytettyään ihan lopussa. Sekin Bergeriä korkeammalta sijoitukselta. Luonnollisesti tämä kaunistaa keskeytystilastoja, mutta huonontaa sijoitusten keskiarvoa.

Ei sun tartte kuin mennä kirjastoon ja pyytää vauhdin maailman lehdet 1992 vuodelta ja lukemalla sieltä kisastoorit, niin asiaan tulee jotain selkeyttä.

Ymmärrän kyllä, ettet ole Senna-fani ja haluat dissata häntä aina kuin mahdollista, mutta siinä ei ole mitään epäselvää kumpi oli mäkillä ykkönen ja kumpi kakkonen jo ihan nopeuden puolesta. Gerber oli hyvä jätkä, mutta ei päässyt terävimpään kärkeen.

En tiedä olisiko ollut tuona vuonna Williamsilla maailmanmestari, jos olisi Mansellin parina ajanut. 🤔
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Tuokin kattoo vain numeroita. Sennalla oli 8 keskeytystä, mutta sai yhdestä kisasta sijoituksen keskeytettyään ihan lopussa. Sekin Bergeriä korkeammalta sijoitukselta. Luonnollisesti tämä kaunistaa keskeytystilastoja, mutta huonontaa sijoitusten keskiarvoa.

Ei sun tartte kuin mennä kirjastoon ja pyytää vauhdin maailman lehdet 1992 vuodelta ja lukemalla sieltä kisastoorit, niin asiaan tulee jotain selkeyttä.

Ymmärrän kyllä, ettet ole Senna-fani ja haluat dissata häntä aina kuin mahdollista, mutta siinä ei ole mitään epäselvää kumpi oli mäkillä ykkönen ja kumpi kakkonen jo ihan nopeuden puolesta. Gerber oli hyvä jätkä, mutta ei päässyt terävimpään kärkeen.

En tiedä olisiko ollut tuona vuonna Williamsilla maailmanmestari, jos olisi Mansellin parina ajanut. 🤔
Olis ollut hyvä otatus Mansell - Berger.
Veikkaan Gerhardtin vieneen.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1086
Tuokin kattoo vain numeroita. Sennalla oli 8 keskeytystä, mutta sai yhdestä kisasta sijoituksen keskeytettyään ihan lopussa. Sekin Bergeriä korkeammalta sijoitukselta. Luonnollisesti tämä kaunistaa keskeytystilastoja, mutta huonontaa sijoitusten keskiarvoa.

Ei sun tartte kuin mennä kirjastoon ja pyytää vauhdin maailman lehdet 1992 vuodelta ja lukemalla sieltä kisastoorit, niin asiaan tulee jotain selkeyttä.

Ymmärrän kyllä, ettet ole Senna-fani ja haluat dissata häntä aina kuin mahdollista, mutta siinä ei ole mitään epäselvää kumpi oli mäkillä ykkönen ja kumpi kakkonen jo ihan nopeuden puolesta. Gerber oli hyvä jätkä, mutta ei päässyt terävimpään kärkeen.

En tiedä olisiko ollut tuona vuonna Williamsilla maailmanmestari, jos olisi Mansellin parina ajanut. 🤔
Itsehän kysyit Sennan ja Bergerin aika-ajosijoitusten keskiarvoa ja Dieselmoottori tiedon sinulle avuliaasti jakoi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1086
Niin kysyin ja vastasin kisasijoitusten keskiarvoon liittyen. Onko se joku ongelma sulle?

Kuten näkyy, niin aika-ajoissa Senna vei Gerhardia melkein 6-0, tarkalleen 15-1 eli 2,81 vs 4,56.
Ei ole ongelma minulle, miksi olisi? Ihmettelen vain miksi koet tarpeelliseksi ilkeillä Dieselmoottorille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tuokin kattoo vain numeroita. Sennalla oli 8 keskeytystä, mutta sai yhdestä kisasta sijoituksen keskeytettyään ihan lopussa. Sekin Bergeriä korkeammalta sijoitukselta. Luonnollisesti tämä kaunistaa keskeytystilastoja, mutta huonontaa sijoitusten keskiarvoa.

Ei sun tartte kuin mennä kirjastoon ja pyytää vauhdin maailman lehdet 1992 vuodelta ja lukemalla sieltä kisastoorit, niin asiaan tulee jotain selkeyttä.

Ymmärrän kyllä, ettet ole Senna-fani ja haluat dissata häntä aina kuin mahdollista, mutta siinä ei ole mitään epäselvää kumpi oli mäkillä ykkönen ja kumpi kakkonen jo ihan nopeuden puolesta. Gerber oli hyvä jätkä, mutta ei päässyt terävimpään kärkeen.

En tiedä olisiko ollut tuona vuonna Williamsilla maailmanmestari, jos olisi Mansellin parina ajanut. 🤔
En ole Senna- fani, mutta kyllä arvostan häntä kuljettajana. En ole koskaan kyllä dissannut häntä.

Oikeastaan olen ollut nuorempana vain Michael Schumacher- fani, ja sitten kannattanut myös Häkkistä ja Räikköstä.

Mutta tarkoitus oli vain osoittaa, että olihan se Berger myös kova kuljettaja. Uskoisin, että jopa maailmanmestaruuden olisi voittanut vuosien 1995-1997 Williamsilla. Kovempi kuski Berger on mielestäni kuin Damon Hill tai Jacques Villeneuve. Arvostan hänet siis kuljettajana myös korkealle.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Mutta tarkoitus oli vain osoittaa, että olihan se Berger myös kova kuljettaja. Uskoisin, että jopa maailmanmestaruuden olisi voittanut vuosien 1995-1997 Williamsilla. Kovempi kuski Berger on mielestäni kuin Damon Hill tai Jacques Villeneuve. Arvostan hänet siis kuljettajana myös korkealle.
Oletatko, että Hillin ja Villeneuven mestaruudet ovat ainoastaan Neweyn suunnitteleman auton ansiosta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Oletatko, että Hillin ja Villeneuven mestaruudet ovat ainoastaan Neweyn suunnitteleman auton ansiosta?
Eivät nyt ainoastaan. Miten sen nyt muotoilisin.

Damon Hill ja Jacques Villeneuve olivat riittävän hyviä voittamaan maailmanmestaruuden Williamsin senaikaisella huippukalustolla.

Mutta jos verrataan muihin mestareihin, sanoisin monen muun mestarin olevan kummankin edellä. Ja myös monen kuljettajan olevan heidän edellään, jotka eivät voittaneet urallaan mestaruutta.

Tosiasia on, että Williams oli esim. kaudella 1997 roimasti Ferraria edellä. Silti Michael Schumacher haastoi Villeneuven heikommalla kalustollaan todella vahvasti.

Entä jos Schumacher olisi ajanut Williamsilla ja Villeneuve Ferrarilla? Uskoisin, että Schumacher olisi marssinut mestaruuteen helposti. Ei olisi Villeneuve haastanut Ferrarilla häntä.

Eli mestareilla ja mestareilla on eroa.

Silti Hill ja Villeneuve ovat ansaitusti mestareita, mutta monet muut mestarit ovat kyllä heidän edellään.

Myös moni muu olisi voittanut mestaruudet kausien 1996 ja 1996 Williamsilla. Silti, eivät Hill ja Villeneuve huonoja ole. On vain parempiakin kuljettajia.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Michael Schumacherin ura taulukko- muodossa. Vasemmalla ura ennen kuin mies täytti 30 vuotta, oikealla sen jälkeen kun mies oli täyttänyt 30 vuotta.

Mikä mielestäsi oli Michael Schumacherin kultaaikaa. Mielestäni Michael oli parhaimmillaan Benettonilla 1994 ja 1995, sekä Ferrarilla sen alkuvuosina 1996-2000. Varsinkin kausina 1996 ja 1997 Schumacher repi Ferrarista irti enemmän, kuin moni muu olisi pystynyt. Mestaruustaistelu 1997 oli ikimuistoinen, vaikkei mestaruutta tuolloin tullut. Lähellä se oli.

Screenshot_20221220_135320_Instagram-01.jpeg
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Eivät nyt ainoastaan. Miten sen nyt muotoilisin.

Damon Hill ja Jacques Villeneuve olivat riittävän hyviä voittamaan maailmanmestaruuden Williamsin senaikaisella huippukalustolla.

Mutta jos verrataan muihin mestareihin, sanoisin monen muun mestarin olevan kummankin edellä. Ja myös monen kuljettajan olevan heidän edellään, jotka eivät voittaneet urallaan mestaruutta.

Tosiasia on, että Williams oli esim. kaudella 1997 roimasti Ferraria edellä. Silti Michael Schumacher haastoi Villeneuven heikommalla kalustollaan todella vahvasti.

Entä jos Schumacher olisi ajanut Williamsilla ja Villeneuve Ferrarilla? Uskoisin, että Schumacher olisi marssinut mestaruuteen helposti. Ei olisi Villeneuve haastanut Ferrarilla häntä.

Eli mestareilla ja mestareilla on eroa.

Silti Hill ja Villeneuve ovat ansaitusti mestareita, mutta monet muut mestarit ovat kyllä heidän edellään.

Myös moni muu olisi voittanut mestaruudet kausien 1996 ja 1996 Williamsilla. Silti, eivät Hill ja Villeneuve huonoja ole. On vain parempiakin kuljettajia.
Itse rankkaisin Hillin Villeneuven edelle. Esitti kuitenkin myös heikommissa talleissa eli Arrowsilla ja Jordanilla muutaman huippusuorituksen. Villeneuve ei puolestaan juuri sävähdyttänyt mestaruutensa jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Itse rankkaisin Hillin Villeneuven edelle. Esitti kuitenkin myös heikommissa talleissa eli Arrowsilla ja Jordanilla muutaman huippusuorituksen. Villeneuve ei puolestaan juuri sävähdyttänyt mestaruutensa jälkeen.
Kyllä itsekin rankkaan Hillin Villeneuven edelle. Voittihan Hill puolet enemmän kisoja kaudella 1996 kuin Villeneuve. Voitot 8-4 Hillille.

Screenshot_20221220_143908_Chrome.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Kyllä itsekin rankkaan Hillin Villeneuven edelle. Voittihan Hill puolet enemmän kisoja kaudella 1996 kuin Villeneuve. Voitot 8-4 Hillille.
Australia tosin tiimimääräyksellä, Hill piti päästää edelle. Ilman sitä olisi ollut voitot 7-5 ja pisteet 93-82.

Kyllähän Hillin pitikin ensimmäisellä kaudella olla paljon Villeneuvea nopeampi, hän oli jo ajanut Williamsilla kolme täyttä kautta. Villeneuve oli rookiena F1:ssä.

Mutta samaa mieltä, rankkaan Hillin Villeneuven edelle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Se jaksaa ihmetyttää Damon Hillin Jordan - vuosista, että ensimmäinen kausi 1998 meni varsin hyvin. Ja tiimikaverina oli vanhan verivihollisen, Michael Schumacherin, nuorempi veli Ralf, jonka Hill päihitti pisteissä. Ja voittokin tuli Spassa.

Mutta toinen kausi 1999 meni täysin penkin alle. Kauden alussahan Hill vaikutti olevan motivoitunut. Mutta sitten kun kausi ei alkanut hyvin, ja Frentzen olikin nopeampi, kadotti mies täysin motivaationsa.

Mistä lie johtunut äkillinen suorituskyvyn putoaminen näin rajusti. Olisi kyllä mielellään nähnyt kummankin Jordan - kuskin, Hillin ja Frentzenin, olevan taistelemassa kärkisijoista.

Screenshot_20221220_155937_Chrome-01.jpegScreenshot_20221220_155906_Chrome-01.jpeg
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Miksi Toyota ei saanut houkuteltua talliinsa yhtään isoa kalaa kuljettaksi. Siellähän ajeli hyvinkin keskinkertaisia kuijettajia tehdastalliksi. Pelkästään tulokset tuskin ovat olleet syynä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Miksi Toyota ei saanut houkuteltua talliinsa yhtään isoa kalaa kuljettaksi. Siellähän ajeli hyvinkin keskinkertaisia kuijettajia tehdastalliksi. Pelkästään tulokset tuskin ovat olleet syynä.
Tarkoittanet maailmanmestareita. Jos, niin yleensä maailmanmestarit eivät halua tulla tiimiin, joka on vasta nousemassa.

Mutta olihan Toyotalla ihan päteviä kuljettajia. Siis GP- voittajia, kuten Ralf Schumacher, Jarno Trulli ja Olivier Panis.

Myös Mika Salo oli jo osoittanut Ferrarilla, että pystyy voittamaan (Hockenheim 1999)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tässä ihan mielenkiintoinen historiikki Toyotan F1- tiimistä. Tiimi saavutti kausien 2002-2009 aikana 13 podiumia ja 3 paalupaikkaa. GP- voittoa ei kuitenkaan tullut.

Alla kuvassa Monacon GP- voittajat tiimikavereina. Olivier Panis ja Jarno Trulli. Miehet olivat aiemmin tiimikavereita jo Prostilla. Toyotalla tiimikaveruus jatkui.

2d3xbyb.jpg

Toyotan F1- vuodet.
 
Ylös