Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Oliko Alesi sekaisin vai Alesin radio rikki? Tallin pyytäessä herraa sisään hakemaan lisää bensaa autoon.
Sääli että Benetton ei ollut 96-97 yhtä kilpailukykyinen kuin 92-95 Alesin ja Bergerin ollessa tallissa, Schumin siirtyessä Ferrarille 95-96 vuoden vaihteessa nostamaan mainekkaan tallin takaisin huipulle.
Alesi tai Berger muistaakseni kommentoi tyyliin että 96 Benettonilla oli melkein mahdotonta ajaa kunnolla. Mikä todennäköisesti johtui siitä että auto oli suunniteltu Schumacherin poikkeukselliselle ajotyylille 95.
Uskon, että jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla myös kausina 1996 ja 1997, olisi hän taistellut mestaruudesta kumpanakin vuonna ihan tosissaan.

Auto ei ollut huono missään tapauksessa, sanoisin että ihan samalla viivalla Ferrarin kanssa kaudella 1997, ja kaudella 1996 parempi kuin Ferrari. Schumi kuljettajana parempi, kuin Alesi ja Berger.

Jokatapauksessa ainakin useampia voittoja Schumacher olisi ottanut Benettonilla jatkaessaan.

Jännästi Ferrarin suorituskyky nousi Schumin liittyessä tiimiin ja samalla Benettonin suorituskyky laski. Tosin tässä oli Schumacherin lisäksi myös Ross Brawnilla ja Rory Byrnellä osuutensa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9323
Kaudella 1997 Benetton oli todella ailahteleva. Nopeilla radoilla kulki todella hyvin (Hockenheimissa paalulta voittoon, Monzassa paalu), mutta sitten taas esimerkiksi Buenos Aires, Monaco ja Hungaroring olivat melkoista tervanjuontia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Mielenkiintoinen artikkeli siitä, miten jotkut kuljettajat ovat onnistuneet tiimin vaihdossa , mutta osa taas ei.

https://www.formula1.com/en/latest/article.from-hamiltons-crystal-ball-to-mansells-mclaren-nightmare-5-bold-driver.3UQlxjKDXvpISoqnoqEdYS.html
Luin tuon jutun aiemmin ja valinnat olivat todella huonoja. Mansell ei vaihtanut Williamsia McLareniin, Alonson siirto Rellulta McLarenille oli täysin oikea veto, ja sanoisin myös Vettelin kiistatta tehneen oikean päätöksen lähtiessään Ferrarille. Myös Damon Hillin valinta on ollut "oikea"; hänhän tiesi jo saavansa lähtöpassit Williamsilta ja tallia oli vaihdettava joka tapauksessa. Ymmärtääkseni hän teki valintansa palkkapussi edellä vaikka tarjouksia oli myös paremmilta talleilta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Uskon, että jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla myös kausina 1996 ja 1997, olisi hän taistellut mestaruudesta kumpanakin vuonna ihan tosissaan.
Jep, Schumacher olisi luultavasti ollut kolmin- tai nelinkertainen mestari vaikka olisi jäänyt Benettonille. Itse asiassa talli olisi varmasti ollut paljon kilpailukykyisempi koko 90-luvun loppupuoliskon, mikäli Schumi olisi jäänyt sinne Brawnin ja Byrnen kanssa. Noh, tallilla ei tainnut tuolloinkaan olla paukkuja jättimäisten palkkojen maksamiseen. Schumiahan lepyteltiin jo kaudella 1994 sallimalla tämän myydä autonsa kyljestä sponsoritilaa ja kääriä tuotot itselleen.

Schumilla oli niin paljon raakaa nopeutta, että hän olisi voinut jäädä Benettonille pidemmäksi aikaa ja sen jälkeen mennä johonkin toiseen huipputalliin jatkamaan mestaruusputkeaan. Olisi hän varmasti päätynyt Ferrarille jossain vaiheessa joka tapauksessa, sillä F1-sarjassa oli tuohon aikaan niin vähän ehdottomia huippukuljettajia. Häkkinen ja Schumacher "dominoivat" aina siihen asti, kunnes Montoya, Alonso ja Räikkönen pääsivät vauhtiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Jep, Schumacher olisi luultavasti ollut kolmin- tai nelinkertainen mestari vaikka olisi jäänyt Benettonille. Itse asiassa talli olisi varmasti ollut paljon kilpailukykyisempi koko 90-luvun loppupuoliskon, mikäli Schumi olisi jäänyt sinne Brawnin ja Byrnen kanssa. Noh, tallilla ei tainnut tuolloinkaan olla paukkuja jättimäisten palkkojen maksamiseen. Schumiahan lepyteltiin jo kaudella 1994 sallimalla tämän myydä autonsa kyljestä sponsoritilaa ja kääriä tuotot itselleen.

Schumilla oli niin paljon raakaa nopeutta, että hän olisi voinut jäädä Benettonille pidemmäksi aikaa ja sen jälkeen mennä johonkin toiseen huipputalliin jatkamaan mestaruusputkeaan. Olisi hän varmasti päätynyt Ferrarille jossain vaiheessa joka tapauksessa, sillä F1-sarjassa oli tuohon aikaan niin vähän ehdottomia huippukuljettajia. Häkkinen ja Schumacher "dominoivat" aina siihen asti, kunnes Montoya, Alonso ja Räikkönen pääsivät vauhtiin.
Häkkinen ja Schumacher olivat omassa kastissaan 1990- luvun loppupuolella. Muut 1990- luvun puolenvälin jälkeiset mestarit Hill ja Villeneuve olivat askeleen näistä takana.

David Coulthard ja Eddie Irvine, jotka olivat McLarenin ja Ferrarin kakkoskuljettajia, eivät olleet mestaruuden arvoisia kuljettajia.

Oli kyllä kova tämä tulokas-trio 2001, kun Montoya, Räikkönen ja Alonso astuivat kuvioihin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Tuleeko teille mieleen muita F1:ssä ajaneita kaksoiskansalaisuuden omaavia kuljettajia kuin Nico Rosberg (Saksa/Suomi) ja Max Verstappen (Alankomaat/Belgia)? Joidenkin lähteiden mukaan myös Eddie Irvinellä olisi sekä Britannian että Irlannin kansalaisuudet, mutta siitä tiedosta en ole varma. Pohjoisirlantilaiset voivat ilmeisesti halutessaan saada molempien valtioiden kansalaisuudet?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Tuleeko teille mieleen muita F1:ssä ajaneita kaksoiskansalaisuuden omaavia kuljettajia kuin Nico Rosberg (Saksa/Suomi) ja Max Verstappen (Alankomaat/Belgia)? Joidenkin lähteiden mukaan myös Eddie Irvinellä olisi sekä Britannian että Irlannin kansalaisuudet, mutta siitä tiedosta en ole varma. Pohjoisirlantilaiset voivat ilmeisesti halutessaan saada molempien valtioiden kansalaisuudet?
Pohjois-irlantilaiset saavat syntyessään Iso-Britannian kansalaisuuden. Heillä on myös oikeus Irlannin kansalaisuuteen.

Viime huhtikuussa kerroin tässä ketjussa näin.

Irvine ajoi uransa alussa Irlannin lipun alla, mutta luopui siitä Pohjois-Irlannin konfliktin vuoksi. Hän pyrki saamaan lupaa ajamaan neutraalin lipun alla, mutta siihen ei suostuttu. Irvine kilpaili MM-sarjassa brittiläisenä, joten hänet olisi laskettu brittimestarien joukkoon.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Pohjois-irlantilaiset saavat syntyessään Iso-Britannian kansalaisuuden. Heillä on myös oikeus Irlannin kansalaisuuteen.

Viime huhtikuussa kerroin tässä ketjussa näin.
Niinpäs olikin. Ja ai niin, Romain Grosjeanilla on ilmeisesti myös sekä Sveitsin että Ranskan kansalaisuudet?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6181
Niinpäs olikin. Ja ai niin, Romain Grosjeanilla on ilmeisesti myös sekä Sveitsin että Ranskan kansalaisuudet?
Ranska on Grosjeanille nimenomaan se "toinen" kansalaisuus. Syntynyt Sveitsissä ja ajoi ensin Sveitsin lipun alla. On muistaakseni sanonut, että vaihtoi jossain vaiheessa Ranskan lippuun lähinnä siksi, että ranska on houkuttavampi kansalaisuus mm. markkinointimielessä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Tuleeko teille mieleen muita F1:ssä ajaneita kaksoiskansalaisuuden omaavia kuljettajia kuin Nico Rosberg (Saksa/Suomi) ja Max Verstappen (Alankomaat/Belgia)? Joidenkin lähteiden mukaan myös Eddie Irvinellä olisi sekä Britannian että Irlannin kansalaisuudet, mutta siitä tiedosta en ole varma. Pohjoisirlantilaiset voivat ilmeisesti halutessaan saada molempien valtioiden kansalaisuudet?
Lando Norris Iso-Britannia ja Belgia.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2520
Mites Kiik Rousbeerg - eikös hän Ruotsissa syntynyt mutta onko hällä sinne myös passi?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tuleeko teille mieleen muita F1:ssä ajaneita kaksoiskansalaisuuden omaavia kuljettajia kuin Nico Rosberg (Saksa/Suomi) ja Max Verstappen (Alankomaat/Belgia)? Joidenkin lähteiden mukaan myös Eddie Irvinellä olisi sekä Britannian että Irlannin kansalaisuudet, mutta siitä tiedosta en ole varma. Pohjoisirlantilaiset voivat ilmeisesti halutessaan saada molempien valtioiden kansalaisuudet?
Tulisi vaikka miten paljon.

Yksi malliesimerkki muun muassa Euroopan F1-mies EY/EU-lipun alta eli Bertrand Gachot.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Tämän päivän F1- uutinen on tietysti ollut Red Bullin uuden auton julkaisu, ja myös Fordin mukaantulo takaisin lajiin.

Jännä asia muuten, että käytännössä on sama tiimi, jonka kanssa Ford teki jo aiemmin yhteistyötä. Näin oli sekä Stewartin että Jaquarin aikana. Ja mahtuipa yhteistyöhön tuolloin myös GP- voitto Johnny Herbertin ajamana Nurburgringillä 1999.

Screenshot_20230203_192825_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Törmäsin tälläiseen taulukkoon somessa. Näkyy hyvin, missä nykyisten tiimien juuret ovat. Oikeastaan vain Ferrari, McLaren ja Williams ovat pysyneet aina samannimisinä.
Muilla tiimeillä ollut historian aikana muitakin nimiä.

Eräänä huomiona myös sellainen, että nykyinen Mercedes tiimi on saavuttanut maailmanmestaruuksia kolmella eri nimellä; Tyrrell, Brawn GP ja sitten Mercedeksenä.

FB_IMG_1675451608926-01.jpeg
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämän päivän F1- uutinen on tietysti ollut Red Bullin uuden auton julkaisu, ja myös Fordin mukaantulo takaisin lajiin.

Jännä asia muuten, että käytännössä on sama tiimi, jonka kanssa Ford teki jo aiemmin yhteistyötä. Näin oli sekä Stewartin että Jaquarin aikana. Ja mahtuipa yhteistyöhön tuolloin myös GP- voitto Johnny Herbertin ajamana Nurburgringillä 1999.
Stewartin kanssa oli yhteistyötä moottoritoimittajan ominaisuudessa, mutta ei Jaguarin kanssa. Ford osti koko skottiruutu-puljun itselleen ja nimesi sen omistamansa Jaguarin mukaan. Moottori oli Cosworthin tekemä, jonka Ford myös omisti, ainakin osittain.

Oikeasti Ford ei ole tehnyt yhtään F1 moottoria. Ne ovat olleet aina Cosworthin tekemiä. Cossun kohdalla oli oikeastaan sama tilanne kuin nyt Red Bullin moottoritehtaalla. Silloinkin Ford aluksi antoi moottorin kehitykseen rahaa ja vastineeksi sai nimen padan kylkeen, eli taisi olla DFV. Myöhemmin Ford osti Cosworthin pajan osittain tai kokonaan itselleen, mutta on nyttemmin luopunut omistuksestaan.
 
Ylös