Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Juuri tuo startti mahdollisti Alonson voiton tuolloin. Ilman tuota hienoa starttia olisi varmaankin hävinnyt Kimi Räikköselle. Hieno kilpailu kahden maailmanmestarin välillä, eli Kimin ja Alonson.

Mitäpä luulette, tuleeko Alonso vielä voittamaan urallaan kilpailun F1:ssä? Vaatisi varmaankin todella lottomaista kisaa tyyliin Nurburgring 1999 ja Interlagos 2003.

Jotain Alonso on urallaan tehnyt väärin, sillä miehen viimeisin mestaruus on edelleen kaudelta 2006 ja GP- voittokin kaudelta 2013. Miehen taitoja tuskin kukaan kiistää.
Jälkiviisas on helppo olla, mutta jälkeen ajateltuna Alonson olisi kannattanut jäädä Ferrarille. 14 kausi oli välivuosi, mutta 15,16 jo parempia. Satunnaisia voittoja. 17 kaudella Alonso olisi hyvin voinut napsasta mestaruudenkin. Toki 2014 lopussa alonso oli ollut jo Ferrarilla monta vuotta niin tokkopa oli enään energiaa ja taisipas itsekin sanoa, että kyllästyi olemaan aina toinen.

McLaren Honda yhteistyö.. Noh ei siitä sen enempää. McLaren Renault yhteistyö. Aavistuksen parempi mutta ei siitä sen enempää. Käytännössä McLaren oli uran surkein valinta. Pois lukien 2007 McLaren jossa oli hilkulla että tulee titteli. Onneksi ei tullut. ;)

Alpinellakaan ei ollut tarjota mitään ihmeellistä kovista odotuksista huolimatta. Tuskinpa Aston martinillakaan on. Syön hatullisen vessapaperia jos Alonso onnistuu vielä voiton riipimään Astonilla. Lähinnä jos nyt olisi edes top 10 aluksi. Luulenpa että Alonso ajaa viimeisen kautensa. Aston Martin tarjoaa sitä tavallista tutuksi tullutta taistelua sijasta 15-16 niin en usko että jaksaa enään löytää motivaatiota ajaa vielä toista kautta puhumattakaan sitoutua pitemmäksi aikaa odotteleen voittoa.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vuoden 1992 moottoritehoista olenkin kirjoittanut aiemmin muihin toikkeihin, mutta laitetaan tähän alle mainitsemiesi moottoreiden keskimäärin eniten mainittuja tehoarvoja kun ne on talleittain mitkä muutoin mainitsit ja osin omana lisäyksenäni:

''McLaren-Honda: 780 hevosvoimaa ja 14 800 kierrosta kauden parhaasta kilpailukoneesta ja 835 hevosvoimaa ja 15 300 kierrosta Hondan evoluutiomallista Suzukan ja Adelaiden radoila eli ns. Kranaattimoottorista otettiin tehoa irti.''

''Williams-Renault: 750 hevosvoimaa ja 14 200 kierrosta ja 800 hevosvoimaa ja 15 200 kierrosta Renaultin evoluutiomallista eli ns. Kranaattimoottorilla otettiin tehoa irti.''

''Ferrari: 700-730 hevosvoimaa ja 12 800-13 800 kierrosta otettiin irti kauden aikana kilpailukoneista päivityksistä riippuen ja 780 hevosvoimaa ja 15 000 kierrosta otettiin irti Ferrarin Kranaattimoottorista kauden aikana.''

''Benetton-Ford: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 650-725 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 750-13 000 kierrosta kauden aikana.''

''Lotus-Ford: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 640-720 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 200-12 750 kierrosta.''

''Ligier-Renault: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 650-700 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 500-13 800 kierrosta. Ligierin evoluutiokoneesta irtosi jopa 750 hevosvoimaa ja koneesta irtosi silloin noin 14 500 kierrosta.''

''Fondmetal-Ford: 615-715 hevosvoimaa ja 11 500-12 000 kierrosta irtosi tallin autosta kauden aikana.''

Kaikkia vuoden 1992 talleja moottoreineen en laittanut tähän kun ei kysytty/puhuttu.
Kiva lista. (y)

Muutamissa kohdissa joko kierrosluku tai tehot eivät ole oikein. Nämäkin taitavat tosin olla vain valistuneita arvauksia autojen äänien perusteella tehtynä. Vaparimoottorin tuottamaan tehoon vaikuttavat tilavuuslukitussa luokassa vain kierrosluku. Täytöstä ja tehollista keskipainetta ei oikein saa nostettua määräänsä enempää. Ferrarin moottorin tuottama teho ja kierrosluku on todellinen pettymys. 12 sylinterisenä siinä on enemmän venttiilipinta-alaa kuin v10 tai v8 moottorissa. Benettonin ja Lotuksen moottoreissa on suurin piirtein saman verran tehoa, mutta eri kierrokset. Se ei mitenkään voi olla niin. Lotuksen kierrokset ovat aivan metsässä noille tehoille, kun Benettonin kohdallakin ne ovat liian pienet. 725 heppaa vaatii likemmäs 14 tuhatta kierrosta. Samoihin lukemiin siis kuin Ferkun koneesta otettaessa 730 heppaa. Käytännössä siis sylinteriluvulla ei ole paljoakaan merkitystä, jos moottorit ovat tilavuudeltaan saman kokoisia ja kiertävät yhtä paljon. Molemmat tehtaat osasivat kyllä tehdä hommaan vaadittavan kannen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5652
Jälkiviisas on helppo olla, mutta jälkeen ajateltuna Alonson olisi kannattanut jäädä Ferrarille. 14 kausi oli välivuosi, mutta 15,16 jo parempia. Satunnaisia voittoja. 17 kaudella Alonso olisi hyvin voinut napsasta mestaruudenkin. Toki 2014 lopussa alonso oli ollut jo Ferrarilla monta vuotta niin tokkopa oli enään energiaa ja taisipas itsekin sanoa, että kyllästyi olemaan aina toinen.
Ferrarille jääminen olisi ehkä pitänyt useamman oven auki kuin häntäpäähän jumittuminen McLarenin puikoissa. Lisäksi McLarenilla Alonso keräsi reilusti pahaa karmaa mm. haukkumalla moottoreitaan, ja ehkä hänen mielenterveyttäänkin alettiin jo epäillä kaikkine samuraipuheineen yms. Noina vuosina sarjassa vaan oli liian paljon supertähtiä ja liian vähän voittavia autoja... Jonkun oli jäätävä paitsioon. Alonso kyllä aika pitkälti pelasi itsensä sinne.

Kyllä myös kausi 2016 oli Ferrarille "välivuosi" – tallihan ei tuolloin voittanut ainuttakaan kisaa ja vaipui Red Bullinkin taakse. Vaikka Alonso olisi niellyt pettymyksensä vielä 2014, niin ne samat ajatukset olisivat varmasti nousseet pinnalle kauden 2016 aikana.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Ferrarille jääminen olisi ehkä pitänyt useamman oven auki kuin häntäpäähän jumittuminen McLarenin puikoissa. Lisäksi McLarenilla Alonso keräsi reilusti pahaa karmaa mm. haukkumalla moottoreitaan, ja ehkä hänen mielenterveyttäänkin alettiin jo epäillä kaikkine samuraipuheineen yms. Noina vuosina sarjassa vaan oli liian paljon supertähtiä ja liian vähän voittavia autoja... Jonkun oli jäätävä paitsioon. Alonso kyllä aika pitkälti pelasi itsensä sinne.

Kyllä myös kausi 2016 oli Ferrarille "välivuosi" – tallihan ei tuolloin voittanut ainuttakaan kisaa ja vaipui Red Bullinkin taakse. Vaikka Alonso olisi niellyt pettymyksensä vielä 2014, niin ne samat ajatukset olisivat varmasti nousseet pinnalle kauden 2016 aikana.
Hmm. Katsos vaan näin se muisti pettää. Mielikuva on että 2016 tuli myös voitto kaks. 🤣
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4984
Sijainti
Vantaa
Mitä yrität tässä oikein sanoa? Sama kuin tekisin tilastoa F1 maailmanmestaruuksista Hondan moottoreilla: Senna 3, Schumi 0. Senna on siis parempi.
Sitä sanon, että monenlaista suharia ajoi noilla Fordin V8 -koneilla, mutta vain harva onnistui voittamaan niillä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sitä sanon, että monenlaista suharia ajoi noilla Fordin V8 -koneilla, mutta vain harva onnistui voittamaan niillä.
Monenmoista suharia ajoi, mutta foordin mosa oli monelle pikkutallille käytännössä ainut vaihtoehto. Nimekkäät moottorivalmistajat jakoivat kitsaasti omiaan varsinaisen tehdastallin ulkopuolelle ja silloinkin se saattoi olla edellisvuoden mallia. Briatorekin joutui ostamaan ligierin itselleen, että sai siirrettyä rellun moottorit niiltä benettonille. Myös mäkki yritti saada rellun koneita, mutta turhaan. Eli 90-luvulla usein ford-moottorilla todellakin ajoi usein joku suhari tai ainakin se oli pikkutallin kuljettaja, jolla harvemmin oli mitään mahdollisuuksia voittoon tai edes pisteille. Benetton vuoteen 94 asti sekä 93 vuoden mäkki olivat oikeastaan ne isoimmat tallit, jotka joutuivat v8 Fordilla ajamaan.

Sinänsä tuo aikakausi oli hienoa, kun kisassa oli v8, v10 ja v12 moottoreita ja jokainen moottorityyppi pääsi loistamaan jossain kisassa. V10 oli kompromissi ja ehkä siksi siitä tuli suosituin vaihtoehto jo ennen lakimääräystä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5101
Jälkiviisas on helppo olla, mutta jälkeen ajateltuna Alonson olisi kannattanut jäädä Ferrarille. 14 kausi oli välivuosi, mutta 15,16 jo parempia. Satunnaisia voittoja. 17 kaudella Alonso olisi hyvin voinut napsasta mestaruudenkin. Toki 2014 lopussa alonso oli ollut jo Ferrarilla monta vuotta niin tokkopa oli enään energiaa ja taisipas itsekin sanoa, että kyllästyi olemaan aina toinen.

McLaren Honda yhteistyö.. Noh ei siitä sen enempää. McLaren Renault yhteistyö. Aavistuksen parempi mutta ei siitä sen enempää. Käytännössä McLaren oli uran surkein valinta. Pois lukien 2007 McLaren jossa oli hilkulla että tulee titteli. Onneksi ei tullut. ;)

Alpinellakaan ei ollut tarjota mitään ihmeellistä kovista odotuksista huolimatta. Tuskinpa Aston martinillakaan on. Syön hatullisen vessapaperia jos Alonso onnistuu vielä voiton riipimään Astonilla. Lähinnä jos nyt olisi edes top 10 aluksi. Luulenpa että Alonso ajaa viimeisen kautensa. Aston Martin tarjoaa sitä tavallista tutuksi tullutta taistelua sijasta 15-16 niin en usko että jaksaa enään löytää motivaatiota ajaa vielä toista kautta puhumattakaan sitoutua pitemmäksi aikaa odotteleen voittoa.


Ferrarille jääminen olisi ehkä pitänyt useamman oven auki kuin häntäpäähän jumittuminen McLarenin puikoissa. Lisäksi McLarenilla Alonso keräsi reilusti pahaa karmaa mm. haukkumalla moottoreitaan, ja ehkä hänen mielenterveyttäänkin alettiin jo epäillä kaikkine samuraipuheineen yms. Noina vuosina sarjassa vaan oli liian paljon supertähtiä ja liian vähän voittavia autoja... Jonkun oli jäätävä paitsioon. Alonso kyllä aika pitkälti pelasi itsensä sinne.

Kyllä myös kausi 2016 oli Ferrarille "välivuosi" – tallihan ei tuolloin voittanut ainuttakaan kisaa ja vaipui Red Bullinkin taakse. Vaikka Alonso olisi niellyt pettymyksensä vielä 2014, niin ne samat ajatukset olisivat varmasti nousseet pinnalle kauden 2016 aikana.
Honda halusi pidempään Alonsoa Mclarenin puikkoihin, kaiken lisäksi Mclaren-Hondaa rummutettiin Senna-aikojen vastaavaksi yhteistyöksi, siihen vielä syötiksi sarjan isoin liksa. Uskoisin että siihen syöttiin olisi moni muukin tarttunut pois lukien Mersujen Hamilton/Rosberg. Alonsohan löysi kätensä skeidasta, mutta matkalla pankkiin nauratti.

Mclarenin kohdallakin voisi jälkiviisastella että luovuttiko he liian nopeasti Hondan kanssa kun Red Bull alkoi sen jälkeen kerätä hedelmät Hondan kanssa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Honda halusi pidempään Alonsoa Mclarenin puikkoihin, kaiken lisäksi Mclaren-Hondaa rummutettiin Senna-aikojen vastaavaksi yhteistyöksi, siihen vielä syötiksi sarjan isoin liksa. Uskoisin että siihen syöttiin olisi moni muukin tarttunut pois lukien Mersujen Hamilton/Rosberg. Alonsohan löysi kätensä skeidasta, mutta matkalla pankkiin nauratti.

Mclarenin kohdallakin voisi jälkiviisastella että luovuttiko he liian nopeasti Hondan kanssa kun Red Bull alkoi sen jälkeen kerätä hedelmät Hondan kanssa.
Toisaalta miettinyt, että oliko McLaren Honda yhteistyössä jotain ongelmaa koska Red Bullin leirissä homma alkoi toimia ja löytyi oikea linja moottorin kanssa ja yhteistyö on ollut hyvää. Eikös kritiikkiä kuulunut myös Hondan suunnalta McLarenia kohtaan tuen puutteesta jne. Tai tais paska lentä molempiin suuntiin.

En usko että se silti olisi ollut takuu menestyksestä vaikka McLaren olisi jäänyt Hondan kelkkaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Toisaalta miettinyt, että oliko McLaren Honda yhteistyössä jotain ongelmaa koska Red Bullin leirissä homma alkoi toimia ja löytyi oikea linja moottorin kanssa ja yhteistyö on ollut hyvää. Eikös kritiikkiä kuulunut myös Hondan suunnalta McLarenia kohtaan tuen puutteesta jne. Tai tais paska lentä molempiin suuntiin.

En usko että se silti olisi ollut takuu menestyksestä vaikka McLaren olisi jäänyt Hondan kelkkaan.
Ehkä se Mclarenin runko 2015-2017 oli niin skeida että ei ollut väliä mikä moottorivalmistaja toimittanut moottoreita kyseiselle tallille ja ei edes Renault moottori tallia auttanut paljoa eteenpäin 2018-2020 tuloksissa, vaan piti vaihtaa takaisin Mercedes moottoreihin muutama vuosi sitten vuosien tauon jälkeen.
Toisaalta Hondalla oli size zero menetelmä 2015-2017 joka ei kyllä tilannetta auttanut yhtään ja se vei Mäkkiä syvään suohon vuosien ajaksi. Siitä mainekas talli ei ole vieläkään noussut huipulle taistelemaan mestaruuksista 2000-luvun tapaan, en ole enää varma tuleeko Mclaren koskaan edes nousemaan suosta ylöspäin. Mutta ehkä 2026 sääntömuutosten aikana voisi olla kenties sauma.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Eikös se Mäcci painostanut Hondan alusta lähtien size zero -konseptiin, mikä yhdistettynä muutenkin kiireelliseen alkuun (Hondahan lähti mukaan vuotta aiemmin kuin oli alunperin suunnitellut muistaakseni) johti vissiin jatkuviin ongelmiin niin luotettavuuden kuin tehon suhteen.

Kun Red Bull antoi Hondalle vapaammat kädet tehdä moottorista parhaaksi kokemansa kokoinen ja muotoinen, alkoi tulosta tulla ja itse asiassa nykyinen motti taitaa olla pienempi kuin alkuperäinen size zero -konsepti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ehkä se Mclarenin runko 2015-2017 oli niin skeida että ei ollut väliä mikä moottorivalmistaja toimittanut moottoreita kyseiselle tallille ja ei edes Renault moottori tallia auttanut paljoa eteenpäin 2018-2020 tuloksissa, vaan piti vaihtaa takaisin Mercedes moottoreihin muutama vuosi sitten vuosien tauon jälkeen.
Rehellisyyden nimissä täytyy muistaa, että rellun moottori oli varmaan hondaakin tehottomampi alkuvaiheessa. Maineesta on hankala päästä eroon ja homma on eskaloitunut siten, ettei rellun tarvitse muille moottoreitansa toimittaa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4984
Sijainti
Vantaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/huima-tarina-fernando-alonson-kommentti-suututti-japanilaiset-surkeasti-rampinyt-honda-loysi-lopulta-pelastuksen-taivaalta-haluaako-han-potkut/7683628#gs.q362ey
Kannattaa lukea tuo artikkeli. Honda ei voinut käyttää moottoriaan vuosina 2015 - 2017 täydellä teholla, kun oli liikaa tärinää. Sitten avuksi otettiin Hondan suihkumoottoriosasto ja vika löytyi. Tuon jälkeen koneita on voinut käyttää täydellä teholla.

Tuskin Red Bull olisi menestynyt 2020-luvulla yhtä hyvin, jos olisi jatkanut rellun koneilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei varmasti olisikaan. Honda meni RB:n kanssa touhutessaan nopeasti Rellun ohi tehoissa. Ei Rellu kuitenkaan niin kaukana kärjestä ole. Aika liki toisiaan ne tehot ovat. Rellun filosofia oli ainakin yhteen otteeseen käyttää pienempää turboa parempien ominaisuuksien takia ja yrittää pyörittää sitä lujempaa paikatakseen ilmavirran vajausta, heikoin tuloksin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5652
Eikös se Mäcci painostanut Hondan alusta lähtien size zero -konseptiin, mikä yhdistettynä muutenkin kiireelliseen alkuun (Hondahan lähti mukaan vuotta aiemmin kuin oli alunperin suunnitellut muistaakseni) johti vissiin jatkuviin ongelmiin niin luotettavuuden kuin tehon suhteen.
Hondan alkuvuosina F1-sarjassa oli myös käytössä epäonnistunut "polettijärjestelmä", joka rajoitti merkittävästi kausien 2014–2016 aikana sallittujen muutosten määrää. Tästä syystä Mercedes dominoi niin suvereenisti ensimmäisiä hybridivuosia ja samasta syystä Honda ei voinut aivan vapain käsin korjata vikojaan. McLarenilla myös elettiin siinä harhaluulossa, että heidän autonsa runko oli "sarjan parhaimpia" ja että suorituskyvyn puute oli täysin moottorin vika. Tämä osoittautui moottoritoimittajan vaihtumisen jälkeen täysin vääräksi käsitykseksi ja yhtäkkiä kaikki puhe kääntyikin siihen, miten autossa on liian paljon ilmanvastusta ja ties mitä muita ongelmia.

Kun Red Bull antoi Hondalle vapaammat kädet tehdä moottorista parhaaksi kokemansa kokoinen ja muotoinen, alkoi tulosta tulla ja itse asiassa nykyinen motti taitaa olla pienempi kuin alkuperäinen size zero -konsepti.
Red Bullin ja Hondan välillä on kerrotusti avoimempi kommunikaatio mutta on vaikea sanoa, kenen ansiota se sitten on. Hondallakin varmasti tajuttiin, että jos uuden kumppanin kanssa haluaa onnistua, niin vanhoja virheitä pitää välttää. Aiemmin McLarenin kanssa oli menetelty siten, että Honda teki moottoriaan yksin Japanissa ja McLarenille toimitettiin valmis paketti tiettyjen parametrien mukaisesti. Red Bullin kanssa alettiin aktiivisemmin koordinoida sitä, miten moottori ja auton runko sovitetaan yhteen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Hondan alkuvuosina F1-sarjassa oli myös käytössä epäonnistunut "polettijärjestelmä", joka rajoitti merkittävästi kausien 2014–2016 aikana sallittujen muutosten määrää. Tästä syystä Mercedes dominoi niin suvereenisti ensimmäisiä hybridivuosia ja samasta syystä Honda ei voinut aivan vapain käsin korjata vikojaan. McLarenilla myös elettiin siinä harhaluulossa, että heidän autonsa runko oli "sarjan parhaimpia" ja että suorituskyvyn puute oli täysin moottorin vika. Tämä osoittautui moottoritoimittajan vaihtumisen jälkeen täysin vääräksi käsitykseksi ja yhtäkkiä kaikki puhe kääntyikin siihen, miten autossa on liian paljon ilmanvastusta ja ties mitä muita ongelmia.
Tähän vaikutti omalta osaltaan myös se, että McLaren oli ainoa Hondan moottoreita käyttänyt talli, joten vertailua muihin samaa konetta käyttäneisiin ei voinut tehdä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Mika Häkkinen oli parhaimmillaan erittäinkin hyvä ohituksissa F1-uransa huippuaikoina.

Kaksi kisaa kaudelta 1999 myös todistaa tämän, eli Ranskan GP ja Itävallan GP tuona vuonna. Kummassakin kisassa Häkkinen raivasi itsensä joukon perältä aina podiumille asti.

Alla linkissä Häkkisen Ranskan GP:n ohituksia.

Laitetaan tähän samalla myös nuo Itävallan GP:n ohitukset.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4984
Sijainti
Vantaa
Minusta oli todella sääli, että Ferrari päätti luopua V12 -koneista kauden 1995 päätteeksi. Tuon kauden Ferrarin kone on parhaimman kuuloinen F1-moottori koskaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minusta oli todella sääli, että Ferrari päätti luopua V12 -koneista kauden 1995 päätteeksi. Tuon kauden Ferrarin kone on parhaimman kuuloinen F1-moottori koskaan.
Onhan se sääli, mutta menestyäkseen taisi olla välttämättömyys. V12 on painava ja janoinen eikä tuottanyt kuitenkaan paljoa enempää tehoa kuin v10.

Parhaimman kuuloinen on subjektiivinen näkemys, mutta sanoisin silti parhaimman kuuloisen olleen Matran v12.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Usein tunnutaan nykyään ajateltavan, ettei Kimi Räikkönen ollut urallaan kovinkaan kaksinen kuljettaja aika-ajoissa, mutta kilpailuissa kyllä kulki.

Mutta uransa alku-aikoina Kimi oli todella nopea myös aika-ajoissa. Alla linkissä siitä muistelua. Jotenkin Kimi sen aika-ajo nopeutensa hukkasi McLaren- vuosien jälkeen, ja Ferrarilla jopa Massa oli usein aika-ajoissa nopeampi.

 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
995
Mutta uransa alku-aikoina Kimi oli todella nopea myös aika-ajoissa. Alla linkissä siitä muistelua. Jotenkin Kimi sen aika-ajo nopeutensa hukkasi McLaren- vuosien jälkeen, ja Ferrarilla jopa Massa oli usein aika-ajoissa nopeampi.

Taisi olla ne Michelinin renkaat, jotka sopivat Kimille aika-ajoihin kuin nenä päähän. Toki nuo McLarenin autot taisi myös soveltua hyvin Kimille. Lienee ollut molempien yhteisvaikutus. Michelinien jälkeen kyllä hieman hukkasi aika-ajo vauhtiaan.
 
Ylös