Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kimi ja Ferrari olisi ottanut selkeät Mestaruudet 2008 jos Ferrarilla ei oltaisi oltu niin saatanan kiimaisia saamaan Alonsoa Ferrarin rattiin, kun Kimi hoitikin vain hommansa eikä ollut Schumi-tyyppinen kone, joka voitelee kaikkia tiimin jäseniä. Se alkukausi oli todella kova, kunnes...
Kimillä oli tosiaan alkukaudesta hyvä pistejohto ja voitot Malesiasta ja Barcelonasta.

Täytyy muistaa, että Kimi olisi voinut voittaa myös Montrealissa ilman Hamiltonin varikkosuoralla antamaa pusua, Ranskassa ilman pakoputken hajoamista johtoasemassa ja Spassa ilman viime hetken sadetta.

Kaiken tämän jälkeen Kimi ajoi kuitenkin suhteellisen vahvan kauden ottaen MM-pronssia ja 9 podiumia, joista kaksi voittoa.

Jotenkin olen tyytyväinen, että Kimi Räikkönen on edelleen Ferrarin viimeisin mestari. Ja juuri sen takia, että Kimi sai lähteä kesken sopimuskauden.

Onhan Ferrarin johtohenkilöt vaihtuneet Kimin aikakauden jälkeen moneen otteeseen, mutta en ihan vielä toivo Ferrarille mestaruuksia. Mieluummin vaikka Aston Martinille
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Ricciardo oli myös Renaultilla hyvä. Odotin suurten sääntömullistusten myötä olevansa paremmin tasollaan jälkimmäisellä McLaren-kaudellaan, mutta samanlaista tarpomista sekin vielä oli.
Ricciardo ja Räikkönen taitavat olla jollain tavalla hyvin samankaltaisia kuljettajia. Kummatkin ajoivat erittäin hyvin Adrian Neweyn luomuksilla (McLaren ja Red Bull).

Ja Ricciardo oli Red Bullilla ihan Verstappenin veroinen. Eli samanlainen ajotyyli herroilla, mikä varmaan olisi käynyt myös Kimille.

Mutta kun auto ei sovikaan käteen täydellisesti, tulostaso heikkenee dramaattisesti, kuten Ricciardolla McLarenilla ja Kimilläkin Ferrarilla (vaikka ajoi mestaruuden siellä).

Alonso puolestaan ymmärtääkseni paljon sopeutuvampi autoon kuin autoon. Pystyy ajotyyliään sopeuttamaan paremmin.

En millään usko Massan olevan Montoyaa parempi kuljettaja. Eli jos Massa olisi ollut Kimin parina McLarenilla 2005-2006, yhtälailla Kimi olisi Massan voittanut siinä missä Montoyankin.

Ferrari ei vaan sopinut Kimin käteen niin hyvin kuin McLaren.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Ricciardo ja Räikkönen taitavat olla jollain tavalla hyvin samankaltaisia kuljettajia. Kummatkin ajoivat erittäin hyvin Adrian Neweyn luomuksilla (McLaren ja Red Bull).

Ja Ricciardo oli Red Bullilla ihan Verstappenin veroinen. Eli samanlainen ajotyyli herroilla, mikä varmaan olisi käynyt myös Kimille.

Mutta kun auto ei sovikaan käteen täydellisesti, tulostaso heikkenee dramaattisesti, kuten Ricciardolla McLarenilla ja Kimilläkin Ferrarilla (vaikka ajoi mestaruuden siellä).

Alonso puolestaan ymmärtääkseni paljon sopeutuvampi autoon kuin autoon. Pystyy ajotyyliään sopeuttamaan paremmin.

En millään usko Massan olevan Montoyaa parempi kuljettaja. Eli jos Massa olisi ollut Kimin parina McLarenilla 2005-2006, yhtälailla Kimi olisi Massan voittanut siinä missä Montoyankin.

Ferrari ei vaan sopinut Kimin käteen niin hyvin kuin McLaren.
Sen takia huippu-kuskien keskinäinen rankkaaminen tallikaveri tulosten pohjalta on vaikea tehdä koska autot eri talleissa eroavat ajotyyli ominaisuuksiltaan. Hyvä esimerkki on tästä Räikkönen vs Massa 2008-2009 joka ei kerro koko totuutta koska Kimillä oli etenkin 2008 vaikeuksia auton säätöikkunan kanssa ja luotettavuuden parissa.
Sanoisin että Montoyallakin oli samoja ongelmia puolestaan Mclarenilla Räikköstä vastaan 2005 loistettuaan Williamsilla muutama vuosi aiemmin.
Mielestäni jokainen kuski on parhaimmillaan kun auto on optimi kuskin mieltymykselle oli sitten huippu tai keskinkertainen auto alla.
Verstappen saattaisi olla nyt pulassa Norrista vastaan Mclarenilla jos kesken kauden siirtyisi Mclarenille ajamaan, ei sen takia että olisi hitaampi kuin Lando vaan että auto ei sopisi Maxille yhtä hyvin kuin Red Bull nyt. Tämä on vain hypoteettista pohdiskelua ilman todisteita.
Näiden seikkojen vuoksi laji on ainutlaatuinen itsessään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Sen takia huippu-kuskien keskinäinen rankkaaminen tallikaveri tulosten pohjalta on vaikea tehdä koska autot eri talleissa eroavat ajotyyli ominaisuuksiltaan. Hyvä esimerkki on tästä Räikkönen vs Massa 2008-2009 joka ei kerro koko totuutta koska Kimillä oli etenkin 2008 vaikeuksia auton säätöikkunan kanssa ja luotettavuuden parissa.
Sanoisin että Montoyallakin oli samoja ongelmia puolestaan Mclarenilla Räikköstä vastaan 2005 loistettuaan Williamsilla muutama vuosi aiemmin.
Mielestäni jokainen kuski on parhaimmillaan kun auto on optimi kuskin mieltymykselle oli sitten huippu tai keskinkertainen auto alla.
Verstappen saattaisi olla nyt pulassa Norrista vastaan Mclarenilla jos kesken kauden siirtyisi Mclarenille ajamaan, ei sen takia että olisi hitaampi kuin Lando vaan että auto ei sopisi Maxille yhtä hyvin kuin Red Bull nyt. Tämä on vain hypoteettista pohdiskelua ilman todisteita.
Näiden seikkojen vuoksi laji on ainutlaatuinen itsessään.
Juuri näin. Hyvin sanottu. Ja tästä on hyvä esimerkki se, mitä on käytetty jo iät ja ajat. Ainakin sitten 1990- luvun.

Eli Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frentzenin, Frentzen voitti Hillin. Kuka heistä siis paras?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Saudi-Arabiassa ajettu vasta muutama GP, mutta hyviä taisteluita siellä on käyty.

 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3697
Juuri näin. Hyvin sanottu. Ja tästä on hyvä esimerkki se, mitä on käytetty jo iät ja ajat. Ainakin sitten 1990- luvun.

Eli Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frentzenin, Frentzen voitti Hillin. Kuka heistä siis paras?
Vaikea kysymys, johon ei ole oikeaa vastausta. Itse rankkaisin ehkä nuoren Villeneuven näistä ykköseksi, kakkoseksi kuitenkin Hillin mestarina ja Frentzen sellainen kelpo keskikastin jyrä. Hill oli jo eläkkeellä hävitessään Frentzenille. Villeneuven häviö Hillille selittyy rookievuodella. Frentzenkin saa vuodesta 97 hieman anteeksi, kun oli uusi tallissa. Melko tasainen kolmikko lahjakkuudeltaan, vaikkeivät ehkä tallikaverivuosina ihan tasaisia olleet.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
912
Saudi-Arabiassa on varmaan ollut hyviä kamelikisoja. Formulat eivät tuollaiseen persläpeen sovi.
Aikalailla näin.

Toki hupaisaa sinänsä että tuosta kisasta puhutaan juuri tässä ketjussa, on todella nostalginen ja unohtumattoman historiallinen kisa kyseessä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
Minulle yksi nostalgisimpia ratoja on Estoril. Kohta melkein 30 vuotta kun siellä viimeksi ajettiin. Toinen samanaikainen klassikkorata on Adelaide. Noi takaisin kalenteriin heti ja pois kaikki arabimaiden kisat. Jos Zantvoorti saatiin takaisin 36 vuoden jälkeen, niin muitakin vanhoja ratoja on mahdollista saada takaisin. Pitäis vaan löytyä tarpeeksi fyrkkaa. Tuossa asiassa arabimaita on vaikea päihittää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Katselin tässä vanhoja podium-kuvia, ja pisti merkille, että osassa toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet kuskit olisivat nykystandardin mukaan väärinpäin.

Kuten tässä Monacossa 1986, jossa nykykatsoja voisi luulla Sennan sijoittuneen toiseksi ja Keken kolmanneksi, vaikka juuri Keke oli kisan kakkonen.
99112660bc32f00789ef8cee3af6f645--monaco-grand-prix-podium.jpg

Onko kellään tietoa, milloin tämä muuttui? Milloin nykyjörjestys podiumilla astui voimaan? Voittaja tietysti aina keskellä ollut, mutta nämä toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneiden kuljettajien järjestys.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Minulle yksi nostalgisimpia ratoja on Estoril. Kohta melkein 30 vuotta kun siellä viimeksi ajettiin. Toinen samanaikainen klassikkorata on Adelaide. Noi takaisin kalenteriin heti ja pois kaikki arabimaiden kisat. Jos Zantvoorti saatiin takaisin 36 vuoden jälkeen, niin muitakin vanhoja ratoja on mahdollista saada takaisin. Pitäis vaan löytyä tarpeeksi fyrkkaa. Tuossa asiassa arabimaita on vaikea päihittää.
Estorilissa ja Adelaidessa on nähty kyllä kummassakin hyviä kisoja. Estorilissa tietysti Häkkinen päihitti Sennan aika-ajoissa 1993, ja samoin Villeneuve ohitti Schumacherin näyttävästi kaudella 1996.

Mites Buenos Aires? Kaikki ei tietenkään tuosta radasta tykännyt, mutta itse kyllä. Voisi tulla takaisin.

Tässä Schumacher vastaan McLarenit Buenos Airesissa 1998.


Tässä Ralf vs Fisichella 1997
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Katselin tässä vanhoja podium-kuvia, ja pisti merkille, että osassa toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet kuskit olisivat nykystandardin mukaan väärinpäin.

Kuten tässä Monacossa 1986, jossa nykykatsoja voisi luulla Sennan sijoittuneen toiseksi ja Keken kolmanneksi, vaikka juuri Keke oli kisan kakkonen.
Näytä liitetiedosto 3382

Onko kellään tietoa, milloin tämä muuttui? Milloin nykyjörjestys podiumilla astui voimaan? Voittaja tietysti aina keskellä ollut, mutta nämä toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneiden kuljettajien järjestys.
Tuohon on vaikea löytää varmaa lähdettä. Toisaalta podiumjärjestys saattoi olla 80-luvulla kisakohtainen. Arkistokuvia tutkailtuani päättelisin, että vuodesta 1989 alkaen on toiseksi sijoittunut seissyt voittajan oikealla puolella ja kolmanneksi sijoittunut vasemmalla puolella.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Toinen samanaikainen klassikkorata on Adelaide. Noi takaisin kalenteriin heti ja pois kaikki arabimaiden kisat. Jos Zantvoorti saatiin takaisin 36 vuoden jälkeen, niin muitakin vanhoja ratoja on mahdollista saada takaisin. Pitäis vaan löytyä tarpeeksi fyrkkaa. Tuossa asiassa arabimaita on vaikea päihittää.
Vanhempia kausia katsellessa tuo Adelaide istuu kauden päätöskisaksi, Joku siinä vain klikkaa, kenties sitten nostalgia? En tiedä miten sitten kisa toimisi nykyautoilla, olisiko jonoajelua.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Tässä Ralf vs Fisichella 1997
Buenos Airesin rata itsessään oli tuolloin aika mitäänsanomaton mikkihiiri-rata, mutta ah, tuo 1997 Jordan. Se on vaan aina yhtä mahtava käärmeenpäineen. Seuraavien vuosien pörriäiset keulakoristeessa eivät enää yltäneet samalle tasolle tämän kanssa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Vanhempia kausia katsellessa tuo Adelaide istuu kauden päätöskisaksi, Joku siinä vain klikkaa, kenties sitten nostalgia? En tiedä miten sitten kisa toimisi nykyautoilla, olisiko jonoajelua.
Maapallon toisella puolella Adelaidessa on kevät silloin kun meillä on syksy pitkällä ja ikkunoista näkyy ankeutta. Ehkä sen takia Adelaide toimi erityisen hyvin fiilistä piristäen loka-marraskuisena kauden päätöksenä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Kun Adelaidessa ajettiin 1985-1995, se oli aina kauden päätöskilpailuna. Japanin Suzuka oli päätöskilpailuna vuosina 1996-2003 (pl. 1997, jolloin kausi päättyi Jerezissä).
Interlagosissa kausi on päätetty vuosina 2004, 2006-08 sekä 2011-13. Johtuuko radan oldschool-luonteesta, että moni haluaisi kauden päättyvän sinne, eikä muoviseen Abu Dhabiin?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Kun Adelaidessa ajettiin 1985-1995, se oli aina kauden päätöskilpailuna. Japanin Suzuka oli päätöskilpailuna vuosina 1996-2003 (pl. 1997, jolloin kausi päättyi Jerezissä).
Interlagosissa kausi on päätetty vuosina 2004, 2006-08 sekä 2011-13. Johtuuko radan oldschool-luonteesta, että moni haluaisi kauden päättyvän sinne, eikä muoviseen Abu Dhabiin?
Syynä voisi olla esimerkiksi se, että silloin kun mestaruuksia on ratkottu Japanissa tai Brasiliassa, kisat ovat olleet täynnä näyttäviä ohituksia, vaihtelevia sääolosuhteita ja draamaa. Ne pari kertaa, kun mestaruutta mentiin ratkomaan Abu Dhabiin, mestaruus ratkesi siihen ettei kukaan päässyt kenestäkään ohi. Viimeisimmällä kerralla sentään saatiin draamaa mutta sekin oli vain yhden tärähtäneen virkailijan egoilua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Syynä voisi olla esimerkiksi se, että silloin kun mestaruuksia on ratkottu Japanissa tai Brasiliassa, kisat ovat olleet täynnä näyttäviä ohituksia, vaihtelevia sääolosuhteita ja draamaa. Ne pari kertaa, kun mestaruutta mentiin ratkomaan Abu Dhabiin, mestaruus ratkesi siihen ettei kukaan päässyt kenestäkään ohi. Viimeisimmällä kerralla sentään saatiin draamaa mutta sekin oli vain yhden tärähtäneen virkailijan egoilua.
Toisaalta suzuka ja Interlagos ovat kunnon kilpa-ratoja.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Kun Adelaidessa ajettiin 1985-1995, se oli aina kauden päätöskilpailuna. Japanin Suzuka oli päätöskilpailuna vuosina 1996-2003 (pl. 1997, jolloin kausi päättyi Jerezissä).
Interlagosissa kausi on päätetty vuosina 2004, 2006-08 sekä 2011-13. Johtuuko radan oldschool-luonteesta, että moni haluaisi kauden päättyvän sinne, eikä muoviseen Abu Dhabiin?
Sellainen huomio, että kausi päätettiin Malesiaan vuonna 2000. Siitä kisasta päällimmäisenä on jäänyt mieleen Kyllösen lipsahdus palkintojen jakojen yhteydessä, ettei ollut tunnistaa Schumin vaimoa Corinnaa vaatteet päällä.
 
Ylös