Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Koko Tyrrelliä ei ollut enää olemassa vuonna -99, kun Rubens oli sopimuksensa Ferrarille tehnyt. Salo taisi itse todeta jossain, että Barrichellon soppari Ferrarin kanssa kaudelle 2000 ja kenties eteenpäin oli jo tehty kun hänen tuurauskeikkansa tuli, eikä sopparia sitten enää revitty. Tiedä näistä sitten. Tuo Tyrrell sopimuksen ulososto olisi ollut kaudelle-96.
Niin Salo jutteli, eikä Barrichellon sopimuksen repimiselle edes ollut mitään tarvetta Ferrarin näkökulmasta. Jos tuossa kohtaa vertaa Salon ja Barrichellon tilannetta niin Barrichellon puolesta puhuivat erinomaiset otteet Stewartilla, ikä, brasilian merkittävyys markkina-alueena ja taipuisa luonne kakkosviulun soittajaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Koko Tyrrelliä ei ollut enää olemassa vuonna -99, kun Rubens oli sopimuksensa Ferrarille tehnyt. Salo taisi itse todeta jossain, että Barrichellon soppari Ferrarin kanssa kaudelle 2000 ja kenties eteenpäin oli jo tehty kun hänen tuurauskeikkansa tuli, eikä sopparia sitten enää revitty. Tiedä näistä sitten. Tuo Tyrrell sopimuksen ulososto olisi ollut kaudelle-96.
Näin on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sehän aina riippuu siitä, minkälaisesta sopimuksesta on kyse.

Tässä Salon ja Tyrrellin välisessä kolmen vuoden (1995-97) pahvissa oli ilmeisesti niin sanelut, ettei Salo voinut siitä irrottautua. Ken Tyrrellilä oli kaikki langat käsissään, ja kun Salo toi Tyrrellille säännöllisesti pistesijoja, ei Ken Tyrrell halunnut Saloa menettää.

Salohan totesi kirjassaan, mikä minullakin on kirjahyllyssä, että Ken Tyrrell tarjosi hänelle Lotuksella ajettujen kisojen jälkeen sopimusta joka oli mallia "ota tai jätä". Salo oli tuolloin tyytyväinen, että sai sopimuksen kuninkuusluokkaan, ja siitä vielä maksettiin hänelle.

Myöhemmin sitten huipputiimit , Ferrari ja Williams, kiinnostuivat Salosta, mutta Salon oli mahdotonta irrottautua siitä.

Olisi kyllä ollut mielenkiintoista, jos Salo olisi päässyt Ferrarille jo kaudeksi 1996. Schumacherin loukkaantumisen jälkeen oltaisi nähty Mika vs Mika- välinen mestaruustaistelu.

Salosta olisi ainakin voinut tulla moninkertainen GP-voittaja, aivan kuten JJ. Lehdostakin olisi voinut tulla.

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/the-ferrari-f1-stand-in-who-almost-won-mika-salos-99-german-gp/
Lisäksi Tyrrelillä oli vielä kiista Salon sopimuksesta sinänsä vähemmän yllättäen romahdusvaarassa olleen Lotuksen kanssa joka romahti, mutta myös Pacificin kanssa jolla tosiaan oli lopulta umpiheikosta rahatilanteestaan huolimatta silti varoja ostaa omalla tavallaan Lotuksen jäämistöä ja siten ikään kuin pitää Lotuksen nimeä siten itsensä osana.

Samaa suuntaa Pacific yritti vielä Alessandro Alex Zanardinkin suuntaan.

Lopulta sitten kuitenkin kävi toisin kun sopimuselimissä ja tuomioistuimissa asiaa selviteltiin.

Siinä sitten Zanardin todettiin olevan enemmän tai vähemmän vapaa mies siirtymään viimeistä vuotta perinteisempänä olleen IndyCar-sarjan pariin ja Salolla todettiin kaiken jälkeen olevan kuin olevankin sopimus Tyrrellille.

Ei olisi todellakaan ollut mairitteleva ja hyvin, hyvin synkkä kausi olisi Salolle tai ihan Zanardillekin tullut vuodesta 1995 ajaa pysyvämmin siellä ihan joukon jatkona Pacificilla takana tietysti ehkä Simtek ja sitäkin selvemmin pitkin vuotta keppivaihteinen Forti. Talleista puhuen siis.

Tosin olihan Pacificille tulossa monta muutakin kuljettajaa ja sopimusta yritettiin huvittavasti niin JJ Lehdon kanssa hyvin peräpäähän ja myös toisen suomalaisen eli Harri Toivosen kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aika pitkälti samaa mieltä. JJ oli varmasti lahjakas ja nopea kuski, mutta ei aivan Häkkisen veroinen. Ilman loukkaantumista olisi saattanut muutama GP-voitto tulla, mutta ei mestaruutta. Rahaa olisi tullut eläkepäiviä varten kuitenkin hyvin.
Jykä on varmaan ainoa suomalainen F1-kuljettaja, jonka lopullista potentiaalia ei päästy näkemään. No, ehkä Salo osittain (Leo Kinnusta ja Mikko Kozarowitzkyä en laske kuskeihin, joilla olisi ollut mahdollisuus pidempään F1-uraan).
Kyllähän periaatteessa myös Leksalla ja Mikolla olisi ollut parhaimmassa tapauksessa hieman eri ajoituksella ollut vaikka mihin pääsyä F1:ssä.

Etenkin monipuolisen muun moottoriurheilun saavutusten tai näyttävyyden myötä. Aikakausi valitettavasti oli vain niin hirvittävän erilainen.

Leksa ei ikävä kyllä itsepäisenä kaverina puhunut tai halunnut järkevästi oppia puhumaan englantia ja se turmeli monet, monet hyvät tallipaikkaneuvottelut ihan huipputalleja myöten.

Ja muutoinkin edes keskikastin tallipaikkoihin F1:stäkin puhuen.

Kotimaisen F1-tallinkin ajoitus oli murheellisin mahdollinen sen 50 vuotta sitten olleessa F1-kaudessa kun jo pari vuotta aiemmin puhumattakaan sitten muutamaa vuotta ennen vuotta 1974 ollutta F1-talouselämän maailmaa olisi saattanut yllättävänkin pikkurahalla olla mahdollista ainakin edes menettelevän menestyvä suomalainen F1-talli.

Toki kaikki aloitettiin erittäin pohjilta ja tyhjästä sinänsä polkaisten kun oikeampi tapa olisi ehkä ollut mikäli ihan pakko oli aloittaa kuten aloitettiin turhan painostuksen alaisena niin joko F2:sta tai jopa F3:sta ja siitä sitten hiljaa ponnistaen.

Ja suoraan F1:stä puhuttaessa vasta vuonna 1975.

Tuo Kinnusen kotimaisen F1-tallin jatko mikäli se koskaan olisi jatkunut niin olisi ollut helpompi jo siitäkin, että huonoimmillaankin jokaisella hankkeen jäsenellä todella olisi ollut edes vuoden valmis, riittävä kokemus F1-maailmasta muutenkin.

Tosin tuo ainut kotimainen F1-talli näihin päiviin asti suomalaisena oli vähävarainen myös periaatteessa muiden vähävaraisten pienyksityistallien joukossa.

Puhumattakaan normaalimmista yksityistalleista ja sitäkin selvemmin ihan tehdastalleista.

Mikolla taas tapahtui karmea virhe ottaa F1-uransa ja jatkonsa aivan liikaa Marlboron holhouksen alla tapahtuvaksi mihin Keke elintärkeästi teki pesäeroa jossain määrin, mutta toisaalta ei Kekekään kaukana ollut Mikon virheen toistamisessakaan eräässä vaiheessa uraansa. Ja lisäksi vielä ennen kuin hänenkään F1-ura varsinaisesti edes alkoikaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Siinä sitten Zanardin todettiin olevan enemmän tai vähemmän vapaa mies siirtymään viimeistä vuotta perinteisempänä olleen IndyCar-sarjan pariin ja Salolla todettiin kaiken jälkeen olevan kuin olevankin sopimus Tyrrellille.
Zanardi ei herättänyt tallien mielenkiintoa koskien kautta 1995, mutta ajoi tuon vuoden lokakuussa Homesteadin radalla Ganassi-tallin autolla testejä ja teki seuraavaa kautta koskevan kisakuskin Chipin tallin kanssa. Hän ajoi aiemmin kaksi kilpailua tuolloisessa BTR Global GT-sarjassa, joka brändättiin FIA Gt:ksi 1997.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Zanardi ei herättänyt tallien mielenkiintoa koskien kautta 1995, mutta ajoi tuon vuoden lokakuussa Homesteadin radalla Ganassi-tallin autolla testejä ja teki seuraavaa kautta koskevan kisakuskin Chipin tallin kanssa. Hän ajoi aiemmin kaksi kilpailua tuolloisessa BTR Global GT-sarjassa, joka brändättiin FIA Gt:ksi 1997.
Ei tosiaan juuri parempien tallien huomiota toki herättänyt tai vaihtoehtoisesti herätti edelleen, mutta vain tuntuvasti maksaen ajoista tai testipuolelle testikuljettajaksi häntä haluttiin.

Lisäksi tietysti uskottiin tai toivottiin esimerkiksi Lotus-tallin sittenkin jotenkin selviävän vuodeksi 1995 talousvaikeuksistaan ajamaan kaudelle ja kun luultiin tietysti sen romahdettua Zanardin jäävän jo Pacific-talliin ajamaan.

Vain Tyrrell-talli uskalsi haastaa koko asian Lotuksen ja Pacificin sopimuskummallisuuksista eri talleista puhuen muutenkin vaikka ei toki Tyrrell-talli pahemmin enää Zanardia halunnut ajamaan vaan enemmänkin Mika Salon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mika Salolla ja JJ.Lehdolla on siinä mielessä samankaltaisuuksiakin urallaan, että kumpikin ajoi F1:ssä podiumille, Salo kahdestikin.

Sen lisäksi kummallakin on vyöllään LeMans 24 H-ajoja, ja voittojakin niistä.

Ja vieläpä myös se, että kumpikin teki uraa Yhdysvaltain puolella jenkkiformuloissa.

Salo ajoi podiumillekin IndyCar/CART-sarjassa, mutta itsellä ei JJ.Lehdon jenkkiformula-menestyksestä ole parempaa muistikuvaa. Taisi ajaa siellä vain yhden kauden?

Joku voisi valaista hieman tätä.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mika Salolla ja JJ.Lehdolla on siinä mielessä samankaltaisuuksiakin urallaan, että kumpikin ajoi F1:ssä podiumille, Salo kahdestikin.

Sen lisäksi kummallakin on vyöllään LeMans 24 H-ajoja, ja voittojakin niistä.

Ja vieläpä myös se, että kumpikin teki uraa Yhdysvaltain puolella jenkkiformuloissa.

Salo ajoi podiumillekin IndyCar/CART-sarjassa, mutta itsellä ei JJ.Lehdon jenkkiformula-menestyksestä ole parempaa muistikuvaa. Taisi ajaa siellä vain yhden kauden?

Joku voisi valaista hieman tätä.

Näin teki eli ajoi yhden kauden vuonna 1998 ja piti ajaa vuonna 1999 jatkolla, mutta sopimusta sitten ei oikein ikävä kyllä syntynyt.

Sama juttu periaatteessa vähän aiemmin kuten oli ollut vuodeksi 2003 vuotta 2004 ajatellen Mika Salon suhteen. Eli Salo ajoi vuonna 2003, mutta ei ikävä kyllä ajanut jatkon kanssa vuonna 2004.

Kun Salo vähän kai luuli silloisen CART-sarjan muuttuessa Champ Cariksi enemmän tai vähemmän sen edustamansa sarjan romahtavan siihen ja ei halunnut sitten jatkaa. Vaikka lopulta sarja sinnitteli vuosille 2007-2008 asti ennen sulautumista viimeinkin IRL:n kanssa.

Sääli sinänsä kotimaisen televisioinnin kannalta kun Nelosella niin vuodeksi 1999 kuin YLE:llä oli vuodeksi 2004 ihan valmiit ja hyvät paketit jatkaa TV-lähetyksiä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Mika Salolla ja JJ.Lehdolla on siinä mielessä samankaltaisuuksiakin urallaan, että kumpikin ajoi F1:ssä podiumille, Salo kahdestikin.

Sen lisäksi kummallakin on vyöllään LeMans 24 H-ajoja, ja voittojakin niistä.

Ja vieläpä myös se, että kumpikin teki uraa Yhdysvaltain puolella jenkkiformuloissa.

Salo ajoi podiumillekin IndyCar/CART-sarjassa, mutta itsellä ei JJ.Lehdon jenkkiformula-menestyksestä ole parempaa muistikuvaa. Taisi ajaa siellä vain yhden kauden?

Joku voisi valaista hieman tätä.

JJ:n paras sijoitus oli kai Australiassa viides..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Näyttää tuolloin nelonen näyttäneen CART-kisat. Liekö ollut ajatuksena laittaa kampoihin MTV3:lle, joka näytti puolestaan F1-kisat.
Varmaan näin oli vaikkakin valitettavasti perin vaatimattomalla menestyksellä katsojaluvuissa. Eihän se ihme ollut kun F1:ssä oli ollut pitkään meneillään suomalaisten aikaa enemmän ja Mika Häkkisellä juuri alkoi lopullinen voittokulku kohti maailmanmestaruutta. Ja muussakin tapauksessa sitten ei aina kisoja ajettu suomalaisia miellyttävään kellonaikaankaan.

Toisaalta vähän koeluontoisesti Nelonen oli liikkeellä sarjan näyttämisen suhteen muutenkin vuoden 1997 aikaan kun tuo sopimus viimein vuodesta 1998 tuli julki ja 1999 oli ehdolla ennen sitten JJ Lehdon ajojen peruuntumista minkä jälkeen Nelonen vielä vaivoin lähetti silloisen US 500-kisan ja sen piti ennen muuta peruuntumista lähettää vielä Havaiji Super Prix-kisa sarjan ulkopuolisena ennen sen peruuntumista silloin.

Minulla on tuolla alkujaan Kolmostelevision Indycar-puolta käsittelevässä toikissa tosiaan noita Nelosen CART 1998 katsojalukujakin ja melko pieniä ne tosiaan oli eikä ne olleet edes oikein erityisen suuresti katsottuja ikävä kyllä Nelosen omienkaan ohjelmien joukossa silloin vaikka kanava vuodeksi 1998 oli edelleen melko uusi.

Kun miettii niin ehkä ainoan kerran milloin Indycar on ollut Suomessa mahdollisesti suositumpaa ja ehkä olikin kuin F1 tavallaan tai eräällä tavalla tiedostettua oli ehkä mielenkiintoisen erikoisella tavalla noin juurikin silloin vuoden 1990 aikoihin kun formuloiden televisiointi Suomessa oli menossa jopa katkolle päin ja tuolloin Kolmostelevisio kyllä näytti Indycar-kisoja kiitos Tero Palmrothin olemisen mukana, mutta silloinen jatkotelevisiointi F1:n suhteen hetken aikaa oli vaakalaudalla kun ei ollut oikein tietoa JJ:n ajoista F1:ssä sinänsä kunnolla vuodeksi 1991 ja kun myös YLE:kin oli kiukuttelemassa tai luopumassa silloisista F1-lähetyksistä vuodeksi 1991 koskien.

Sitten toki niin JJ:n Dallara-paikan kuin Mikan Lotus-paikan myötä kaikki muuttui ja Kolmostelevisio mieluummin alkoi kunnolla enemmän lisätä F1-lähetyksiä jolloin aiemmin melko paljonkin näkynyt Indycarin näyttö vuosiin 1987-1990 verrattuna niiden sijaan jäi lähinnä Indy 500-kisan ja Ruutulipun erikoislähetysten varaan.

YLE:kin sittemmin näytti vuoden 1990 puheitaan vasten lopulta vielä vuosina 1991-1993 kiitettävästi F1-kisoja ja vuosina 1991-1992 vielä enemmistöosuudella ennen sitten vuoden 1993 vähemmistömäärää ja lopulta MTV3:n ostaessa yksinoikeuden luopui vuoden 1994 puolen sopimuksesta kun jo toki aiemmin oli luopunut F1-televisioinnista kautta 1995 koskien.

Ei tuo vuoden 1994 televisiointi olisi koskenut kuin hyvin, hyvin vähän enää kisoja mikäli niitäkään. Niitäkään harvoja ei ikävä kyllä koskaan päässyt enää selostamaan nyt murheellisesti edesmennyt Tapio Suominen vuoden 1993 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
JJ:n paras sijoitus oli kai Australiassa viides..
Näin oli vaikkakin hetken aikaa ennen erinäistä massavarikkokäyntien sattumista ja niiden aikaan Long Beachissa JJ oli korkeammallakin ellei ihan hetken aikaa kisan kärjessä ja muutoin juurikin sijoilla 3-5 eräässä vaiheessa sitä sittemmin huonosta loppusijoituksesta huolimatta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
JJ:stä puheen ollen, mikä oli tämä sitkeä huhu että Williamsille kaudeksi 2000? Oliko siinä mitään perää, vai pelkästään suomalaismedian toiveajattelua? Sitä pyöriteltiin sen verran paljon, että ainakin Frank Williams kommentoi JJ:tä jossain, olisiko ollut Ruutulipun vai Tulosruudun jutussa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Taisi olla enemmän suomalaismedian toiveajattelua. JJ oli BMW:n miehiä urheiluautoissa ja tuolle kaudelle BMW tuli Williamsin moottoritoimittajaksi.

CART-kaudesta muistan, että Australian viides sija oli hieman onnekas. Oli JJ varmaan jossain jäännöspisteissä kiinni, mutta turva-auto oli vaikuttanut taktiikoihin sen verran että loppupuolella osa kuskeista joutui tekemään splash & go -tankkausstopin, mitä JJ ei tarvinnut.

JJ:n piti jatkaa, mutta halusi kaiketi ajaa myös Le Mansin ja se ei tallille sopinut (olisi kai joutunut jättämään yhden kisan väliin). Ja oli tuossa rahakin vaikuttamassa, Hoganin talli meni sitten kauden 1999 päätteeksi nurin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mitenhän nämä Mikat, Salo ja Häkkinen, sekä JJ.Lehto, ajoivat keskenään kartingissa ja juniori-luokissa?

Salo ja Häkkinen kävivät Britannian Formula 3-mestaruudesta kovan taistelun vuonna 1990, ja sehän päättyi Häkkisen niukkaan mestaruuteen.

Mutta miten aiemmin? Salo ja JJ.Lehto ovat kumpikin syntyneet vuonna 1966, ja Häkkinen vuonna 1968. Joten varmasti ovat ajaneet juniori-luokissa samaan aikaan.

Alla Häkkinen, JJ. Lehto ja Salo Suzukassa 1994. Kolmikko ajoi osittain samaan aikaan kuninkuusluokassa.

94jpn25.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
JJ:stä puheen ollen, mikä oli tämä sitkeä huhu että Williamsille kaudeksi 2000? Oliko siinä mitään perää, vai pelkästään suomalaismedian toiveajattelua? Sitä pyöriteltiin sen verran paljon, että ainakin Frank Williams kommentoi JJ:tä jossain, olisiko ollut Ruutulipun vai Tulosruudun jutussa.
Ainakin JJ.Lehtoa huhuiltiin Williamsin testikuljettajaksi, taisi olla juttua myös ihan kilpakuskin roolistakin.

Frank Williams kirjoitti muistaakseni juuri Ruutulippu-ohjelmaan tästä. Olisiko sitten kirjoittanut, jollei olisi ollut yksi ehdokas Zanardin istuimelle.

Lopulta tuo paikkahan meni Jenson Buttonille.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jj-lehto-williamsin-testikuljettajaksi/3579178#gs.i1mbps

Löysin youtubesta myös tuon mainitun Ruutulippu-ohjelman, jossa tuo Frank Williamsin kirje on. Tulee alla linkissä, ja ihan ohjelman alkupuolella.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Pitkän linjan suomalainen moottoriurheilu-toimittaja, Erkki Vanhanen, on hiljattain kuollut.

Itselleni Erkki Vanhanen tuli tutuksi Ruutulippu-ohjelmista, joita seurasin joka viikko aktiivisesti 1990-luvun loppupuolelta lähtien.

Tässä joitain Erkki Vanhasen Ruutulippu-lähetyksiä.🏁

Adelaiden 1994 raportti:


Imola 1994 kisaraportti:


Erkki Vanhanen ja Hannu Mikkola syvähaastattelussa:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkän linjan suomalainen moottoriurheilu-toimittaja, Erkki Vanhanen, on hiljattain kuollut.

Itselleni Erkki Vanhanen tuli tutuksi Ruutulippu-ohjelmista, joita seurasin joka viikko aktiivisesti 1990-luvun loppupuolelta lähtien.

Tässä joitain Erkki Vanhasen Ruutulippu-lähetyksiä.🏁

Adelaiden 1994 raportti:


Imola 1994 kisaraportti:


Erkki Vanhanen ja Hannu Mikkola syvähaastattelussa:

Rallin Maailmasta-ohjelmaakin Vanhasen Erkki pyöritti myös kun sitähän tuli YLE:n lähettämänä monenakin vuotena ennen sitten myöhemmin vain muuttumista erikoisohjelmaksi ja lopulta sitten loppuessa kokonaan muunakin kuin vain erikoisohjelmana. Kaikkiaan ohjelmataivalta oli vuosina 1987-1993 sen kaikki muodot laskien mukaan ja muutoin sinne vuoteen 1991 omalla tavallaan.
 
Ylös