Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mennäänpä sitten F1-kauteen 1998. Millaisia muistoja teillä on tästä kaudesta?

Kausihan oli hyvin erilainen verrattuna edelliseen kauteen 1997. Kausi 1998 oli kahden tiimin, McLarenin ja Ferrarin, totaalista dominointia. Vain yksi voitto lipsahti näiden tiimien ulkopuolelle, eli kyseessähän oli Belgian Spa, jossa Jordan-tiimi ja Damon Hill juhlivat voittoa.

Muistan, miten ennen kautta spekuloitiin sillä, että tulisiko kaudesta jälleen edelliskauden välinen mittelö Williamsin ja Ferrarin välillä. Toisaalta McLarenin lupaava vauhti talvitesteissä herätti uskoa myös heidän menestykseensä.

Tifoseissa herätti ärtymystä Williamsin punainen auto. Miten he nyt osaisivat katsomoissa erottaa Williamsin ja Ferrarin toisistaan?

Miten muuten foorumin väki, uskoitteko te McLarenin mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus kaudella 1998? Vai ajattelitteko ennen kautta että Williams jatkaa dominointia?

Ferrarin kehitysloikka kauden aikana oli valtava. Kauden alussa tiimi oli Williamsin, Benettonin ja Jordanin tasolla. Loppukaudesta jo McLarenin rinnalla.

Williams, Benetton ja Jordan olivat tasainen kolmikko kahden kärkitiimin jälkeen.

Itse muistan kauden Häkkisen ja Schumacherin kaksintaisteluna. Häkkinen voitti kahdeksan GP:tä, Schumacher kuusi GP:tä. Ennen kahta viimeistä kisaa miehet olivat tasapisteissä.

Tämän lisäksi muistan Arrowsin Mika Salon mahtavan suorituksen Monacossa. Salo oli siellä neljäs.

Erään henkilön näkemys siitä, miksi ei tykännyt kaudesta 1998, mutta tykkäsi kaudesta 1997. Oletko samaa mieltä hänen kanssaan?

https://www.the-race.com/formula-1/why-i-hated-the-1998-f1-season/


Mutta nyt kauden 1998 pariin:
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Mennäänpä sitten F1-kauteen 1998. Millaisia muistoja teillä on tästä kaudesta?

Kausihan oli hyvin erilainen verrattuna edelliseen kauteen 1997. Kausi 1998 oli kahden tiimin, McLarenin ja Ferrarin, totaalista dominointia. Vain yksi voitto lipsahti näiden tiimien ulkopuolelle, eli kyseessähän oli Belgian Spa, jossa Jordan-tiimi ja Damon Hill juhlivat voittoa.

Muistan, miten ennen kautta spekuloitiin sillä, että tulisiko kaudesta jälleen edelliskauden välinen mittelö Williamsin ja Ferrarin välillä. Toisaalta McLarenin lupaava vauhti talvitesteissä herätti uskoa myös heidän menestykseensä.

Tifoseissa herätti ärtymystä Williamsin punainen auto. Miten he nyt osaisivat katsomoissa erottaa Williamsin ja Ferrarin toisistaan?

Miten muuten foorumin väki, uskoitteko te McLarenin mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus kaudella 1998? Vai ajattelitteko ennen kautta että Williams jatkaa dominointia?

Ferrarin kehitysloikka kauden aikana oli valtava. Kauden alussa tiimi oli Williamsin, Benettonin ja Jordanin tasolla. Loppukaudesta jo McLarenin rinnalla.

Williams, Benetton ja Jordan olivat tasainen kolmikko kahden kärkitiimin jälkeen.

Itse muistan kauden Häkkisen ja Schumacherin kaksintaisteluna. Häkkinen voitti kahdeksan GP:tä, Schumacher kuusi GP:tä. Ennen kahta viimeistä kisaa miehet olivat tasapisteissä.

Tämän lisäksi muistan Arrowsin Mika Salon mahtavan suorituksen Monacossa. Salo oli siellä neljäs.

Erään henkilön näkemys siitä, miksi ei tykännyt kaudesta 1998, mutta tykkäsi kaudesta 1997. Oletko samaa mieltä hänen kanssaan?

https://www.the-race.com/formula-1/why-i-hated-the-1998-f1-season/


Mutta nyt kauden 1998 pariin:
Kyllä 1997 loppukausi sai mut uskomaan et nyt Häkkinen pärjää ja voittaa..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Minä rankkaisin sekä autot että kuljettajat hyvin pitkälti myös faktoillisen pisteytyksen mukaan.

McLarenilla oli paras auto. Ferrari oli hyvä kakkonen. Red Bullin kohdalla on pakko valita kuljettajien keskiarvo, koska auto on historiallisestikin ollut vaikea ajettava kakkoskuljettajalle. Alkukauden ylivoima menetti arvonsa sen jälkeen, kun kauden puolivälin jälkeen tuli hetkellinen romahdus. Mersu oli jokusessa kisassa selkeästi nopein auto, mutta silloin kun se ei ollut, niin se oli usein parhaimmillaankin ehkä neljäs.

Parhaan kuljettajakaksikon tittelin annan Ferrarille. Sainz ajoi uransa parhaan kauden ja Leclerciltäkin nähtiin keskitasoa parempaa suorittamista. Mersun kuskikaksikko oli lähes yhtä hyvä, mutta heikompi kalusto varjosti suorittamista. McLarenilla kumpikin kuljettaja notkahteli kauden aikana. Red Bullista nyt on ihan turha sanoa mitään. Edes Max Verstappenin yliluonnolliset kyvyt eivät voi kumota Pérezin romahdusta.

Russell saa minulta erityismaininnan sen vuoksi, että hän sanoi joskus kevät-kesällä antaneensa Mersulle ukaasin, että tallin pitää unohtaa säädöillä kikkailu ja hyväksyä se, että auto vain on huono, ja että sitä voi parantaa vain kun tehtaalta aletaan toimittaa päivityksiä. Vain hieman tuon jälkeen Mersun suorituskyky hyppäsi eteenpäin ja Totoltakin alkoi tulla kommentteja, että tehtaalla on nyt tehostettu kehitystyötä.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Kummat autot teistä kauniimpia, kauden 1997 autot, vaiko kauden 1998 autot?

Näytä liitetiedosto 5448
Tähän on itselläni päivänselvä vastaus: 1997 jälkeen mikään auto ei ole näyttänyt täysin hyvältä (joko liian kapeita tai liian pitkiä). Vanhojen sääntöjen mukaiset autot ovat omaan silmään mittasuhteiltaan täydellisiä. Urarenkaat ovat ihan kauhean näköiset.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Tähän on itselläni päivänselvä vastaus: 1997 jälkeen mikään auto ei ole näyttänyt täysin hyvältä (joko liian kapeita tai liian pitkiä). Vanhojen sääntöjen mukaiset autot ovat omaan silmään mittasuhteiltaan täydellisiä. Urarenkaat ovat ihan kauhean näköiset.
Myös siipien mitoitus tuon ajan autoissa tasapainoinen, eivät ole liian kapeita eikä liian leveitä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5692
Parhaan kuljettajakaksikon tittelin annan Ferrarille. Sainz ajoi uransa parhaan kauden ja Leclerciltäkin nähtiin keskitasoa parempaa suorittamista. Mersun kuskikaksikko oli lähes yhtä hyvä, mutta heikompi kalusto varjosti suorittamista. McLarenilla kumpikin kuljettaja notkahteli kauden aikana. Red Bullista nyt on ihan turha sanoa mitään. Edes Max Verstappenin yliluonnolliset kyvyt eivät voi kumota Pérezin romahdusta.

Russell saa minulta erityismaininnan sen vuoksi, että hän sanoi joskus kevät-kesällä antaneensa Mersulle ukaasin, että tallin pitää unohtaa säädöillä kikkailu ja hyväksyä se, että auto vain on huono, ja että sitä voi parantaa vain kun tehtaalta aletaan toimittaa päivityksiä. Vain hieman tuon jälkeen Mersun suorituskyky hyppäsi eteenpäin ja Totoltakin alkoi tulla kommentteja, että tehtaalla on nyt tehostettu kehitystyötä.
Samoilla kannoilla vahvasti. Ferrarille myös pojot siitä, että ne taktiikka-urpoilut jäi vähiin ja kuitenkin uskallettiin ajattaa muista talleista poikkeavalla taktiikalla.
Mersu-kaksikosta Ykä oli aika-ajoissa selkeästi ainakin varmempi, ilman hutipotkuja. Kisavauhdissa sitten tasaisempaa. Hamiltonin lähtiessä aika usein jokusen sijan kauempaa, niin monasti jumissa letkoissa. Pärjätäkseen kisoissa, pitää ne aika-ajotkin hoitaa kunnolla.
McLarenilla sitten ne taktiikkasekoillut ja "Nuori-Suomi henkistä kaikki pelaa" nössöilyä. Vaikea kuvitella että mikään muu talli ajaessa kuljettajien tittelistä on noin löperö. Monza nyt pahin moka.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Mennäänpä sitten F1-kauteen 1998. Millaisia muistoja teillä on tästä kaudesta?

Kausihan oli hyvin erilainen verrattuna edelliseen kauteen 1997. Kausi 1998 oli kahden tiimin, McLarenin ja Ferrarin, totaalista dominointia. Vain yksi voitto lipsahti näiden tiimien ulkopuolelle, eli kyseessähän oli Belgian Spa, jossa Jordan-tiimi ja Damon Hill juhlivat voittoa.

Muistan, miten ennen kautta spekuloitiin sillä, että tulisiko kaudesta jälleen edelliskauden välinen mittelö Williamsin ja Ferrarin välillä. Toisaalta McLarenin lupaava vauhti talvitesteissä herätti uskoa myös heidän menestykseensä.

Tifoseissa herätti ärtymystä Williamsin punainen auto. Miten he nyt osaisivat katsomoissa erottaa Williamsin ja Ferrarin toisistaan?

Miten muuten foorumin väki, uskoitteko te McLarenin mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus kaudella 1998? Vai ajattelitteko ennen kautta että Williams jatkaa dominointia?

Ferrarin kehitysloikka kauden aikana oli valtava. Kauden alussa tiimi oli Williamsin, Benettonin ja Jordanin tasolla. Loppukaudesta jo McLarenin rinnalla.

Williams, Benetton ja Jordan olivat tasainen kolmikko kahden kärkitiimin jälkeen.

Itse muistan kauden Häkkisen ja Schumacherin kaksintaisteluna. Häkkinen voitti kahdeksan GP:tä, Schumacher kuusi GP:tä. Ennen kahta viimeistä kisaa miehet olivat tasapisteissä.

Tämän lisäksi muistan Arrowsin Mika Salon mahtavan suorituksen Monacossa. Salo oli siellä neljäs.

Erään henkilön näkemys siitä, miksi ei tykännyt kaudesta 1998, mutta tykkäsi kaudesta 1997. Oletko samaa mieltä hänen kanssaan?

https://www.the-race.com/formula-1/why-i-hated-the-1998-f1-season/


Mutta nyt kauden 1998 pariin:
Muistaakseni jo talvikaudella 1998 oli tiedossa, ettei Williams tule olemaan niin dominoiva kuin aiemmin (Renaultin ja Neweyn lähtö). McLarenin ylivoima tuli pienenä yllätyksenä.

Suomalaisittain epäsuosittu näkemys on, että mielestäni Schumacher (taas) ylisuoritti ja veti kauden todella tiukaksi. Ferrari oli alkukaudesta todella paljon perässä (McLaren oli täysin ylivoimainen mm. Melbournessa ja alkukauden kokonaisuutena), loppukaudesta lähempänä mutta ei voida puhua mistään "tasavertaisilla autoilla" käydystä kamppailusta. Häkkinen ajoi hyvin ja mestaruutensa ansaitsi, ei siinä mitään jossiteltavaa sinällään ole.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1499
Muistaakseni jo talvikaudella 1998 oli tiedossa, ettei Williams tule olemaan niin dominoiva kuin aiemmin (Renaultin ja Neweyn lähtö). McLarenin ylivoima tuli pienenä yllätyksenä.

Suomalaisittain epäsuosittu näkemys on, että mielestäni Schumacher (taas) ylisuoritti ja veti kauden todella tiukaksi. Ferrari oli alkukaudesta todella paljon perässä (McLaren oli täysin ylivoimainen mm. Melbournessa ja alkukauden kokonaisuutena), loppukaudesta lähempänä mutta ei voida puhua mistään "tasavertaisilla autoilla" käydystä kamppailusta. Häkkinen ajoi hyvin ja mestaruutensa ansaitsi, ei siinä mitään jossiteltavaa sinällään ole.
Olihan se kova kausi Schumacherilta ja Ferrarilta, ei käy kiistäminen. Omasta mielestäni McLarenin vauhdillinen ylivoima suli epäluotettavuuden vuoksi aika nopeasti. Heillä kauden aikana pääpaino olikin sitten luotettavuuden parantamisessa, mutta esim. Unkarissa ja Monzassa Häkkinen nilkutti rikkinäisellä autolla maaliin, eli ei se luotettavuus oikein koskaan korjaantunut. Ferrari taas oli lähtökohtaisesti luotettava ja he pystyivät keskittymään selkeämmin nopeuden kehittämiseen. Myös Goodyear kuroi kauden aikana Bridgestonen etumatkan ja taisi mennä ohikin. Siksi näen, että kauden ratkaisuhetkillä se oli kuitenkin kuljettajan paremmuus, mikä ratkaisi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Muistaakseni jo talvikaudella 1998 oli tiedossa, ettei Williams tule olemaan niin dominoiva kuin aiemmin (Renaultin ja Neweyn lähtö). McLarenin ylivoima tuli pienenä yllätyksenä.

Suomalaisittain epäsuosittu näkemys on, että mielestäni Schumacher (taas) ylisuoritti ja veti kauden todella tiukaksi. Ferrari oli alkukaudesta todella paljon perässä (McLaren oli täysin ylivoimainen mm. Melbournessa ja alkukauden kokonaisuutena), loppukaudesta lähempänä mutta ei voida puhua mistään "tasavertaisilla autoilla" käydystä kamppailusta. Häkkinen ajoi hyvin ja mestaruutensa ansaitsi, ei siinä mitään jossiteltavaa sinällään ole.
Alussa McLarenin kalusto oli ylivoimaisesti paras. Eli sanoisin että Melbournen ja Interlagosin kisat.

Mutta kun Ferrari sai uudet Goodyearin renkaat Buenos Airesiin, otti Ferrari aimoloikan kohti McLarenia. Schumacher voitti juuri Buenos Airesissa ja Irvine oli kolmas.

Sen jälkeen oli mielestäni ratoja, jotka sopivat paremmin jommallekummalle autolle. McLaren ei oikein mahtanut mitään Ferrarille esim. Montrealissa, Ranskan Magny-Coursissa (täällä Ferrarin kaksoisvoitto), sekä Monzassa (täälläkin Ferrarin kaksoisvoitto).

McLaren oli taas parempi esim. Hockenheimin radalla.

Mielestäni Nurburgringillä McLarenin ja Ferrarin kalusto oli tasan. Ferrari otti aika-ajoissakin eturivin järjestyksessä Schumacher-Irvine. Itse GP:ssä Schumacher johti Häkkistä jo kahdeksalla sekunnilla Irvinen jarrutellessa Häkkisen menoa. Mutta kun Häkkinen pääsi Irvinesta ohi, otti Mika Schumin kiinni ja voitti kisan.

Mielestäni Nurburgringin GP on Häkkisen uran yksi parhaimpia voittoja, ehkä se paras suorituksena.

Vielä Suzukassa Schumacher oli paalupaikalla, mutta ei saanut hyötyä siitä auton sammuttua lähtöruutuun.

Mutta mielestäni kyllä McLaren ja Ferrari olivat loppukaudesta tasavahvoja autoja, vähän eri ominaisuuksin.


Alla Nurburgringin GP 1998.

 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Olihan se kova kausi Schumacherilta ja Ferrarilta, ei käy kiistäminen. Omasta mielestäni McLarenin vauhdillinen ylivoima suli epäluotettavuuden vuoksi aika nopeasti. Heillä kauden aikana pääpaino olikin sitten luotettavuuden parantamisessa, mutta esim. Unkarissa ja Monzassa Häkkinen nilkutti rikkinäisellä autolla maaliin, eli ei se luotettavuus oikein koskaan korjaantunut. Ferrari taas oli lähtökohtaisesti luotettava ja he pystyivät keskittymään selkeämmin nopeuden kehittämiseen. Myös Goodyear kuroi kauden aikana Bridgestonen etumatkan ja taisi mennä ohikin. Siksi näen, että kauden ratkaisuhetkillä se oli kuitenkin kuljettajan paremmuus, mikä ratkaisi.
Itse näkisin samoin. Alkukauden ylivoima McLarenilla suli, ja Ferrari tuli nopeudessa rinnalle.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Ferrari toki paransi mutta kyllä suurempi merkitys oli tosiaan parantuneilla renkailla. Tämä myös selittää isot ratakohtaiset suorituskykyerot. Sanoisin, että kaudella 2000 Ferrari ja McLaren olivat suorituskyvyssä lähellä toisiaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Kun puhutaan F1-kaudesta 1999, niin itseni mielestä kyseessä on se kaikkien aikojen ehdoton suomalaiskausi. Ja varsinkin, kun puhutaan kahden suomalaisen kuljettajan panoksesta.

Mika Häkkinen oli tuolloin jo vakiinnuttanut paikkansa aivan Formula 1:sten huipulla, olihan kyseessä tuore lajin maailmanmestari.

Ennen kautta 1999 saatiin suomalaisittain "Jobin postia", kun Arrows irtisanoi Mika Salon juuri kauden alla. Tilalle tuli japanilainen Toronasuke Takagi. Muistan harmitelleeni sitä, että nytkö Salon F1-ura päättyi.

No ei päättynyt, vaan kaudesta tuli Salon F1-uran paras loppujen lopuksi. Salohan pääsi ajamaan peräti kahdessa eri tiimissä kauden aikana, ensin uudella BAR-tiimin autolla, ja sitten legendaarisella Ferrarilla, jonne Saloa oli huhuiltu jo kaudesta 1996.

BAR-tiimi tuli kauteen "henkseleitä paukuttaen". Uhottiin jopa heti ensimmäisen kisan voitosta. Olihan auton rungon suunnitellut Reynard menestynyt niin hyvin kaikissa aiemmissa sarjoissaan.

Loppujen lopuksi BAR jäi valmistajien sarjassa viimeiseksi, sillä jopa Arrows ja Minardi onnistuivat pisteitä ottamaan, BAR ei ainoatakaan.

Kauteen mahtui tietysti Michael Schumacherin ikävä loukkaantuminen, joka mahdollisti Salon ajamisen Ferrarilla.

Myös vähän pienemmiltä tiimeiltä nähtiin onnistumisia, kun Jordanilla Heinz-Harald Frentzen voitti Ranskassa Magny-Coursissa ja Italian Monzassa, ja Stewartilla voittoon ajoi Johnny Herbert Nurburgringillä.

Mitäpä mieltä olette, kumpi Häkkisen maailmanmestaruus-kausista oli mielestäsi Häkkiseltä parempi suoritus? Kumman tittelin laitat toisen edelle, kauden 1998 maailmanmestaruuden vaiko kauden 1999 maailmanmestaruuden?

Entäpä onnistuiko mielestäsi Mika Salo Ferrarilla hyvin? Itse olisin toivonut Salon GP-voittoa, ja toki moraalinen GP-voittaja Salo onkin. Hockenheimissa joutui voiton luovuttamaan Irvinelle.

Entäpä mitä muita muistoja sinulla on tähän kauteen liittyen?

Itselleni Damon Hillin epäonnistuminen on vähän edelleenkin arvoitus. Odotin Damon Hilliltä hyviä suorituksia, olihan Hill voittanut Villeneuven kaudella 1996, jolle Frentzen taas oli hävinnyt kausilla 1997 ja 1998. Lisäksi Damon Hill oli voittanut Jordanilla SPA:ssa edellisellä kaudella, ja voittanut myös Ralf Schumacherin pisteissä.

Alex Zanardi tuli Williamsille, ja mieheltä odotettiin tiimin ykköskuljettajan otteita. Päinvastoin kävi, pisteetön kausi häneltä.

Salon Mikan vanhempia uhattiin, jos Salo olisi työntänyt Häkkisen radalta.

https://www.is.fi/formula1/art-2000006251292.html

Erittäin mielenkiintoinen kausi tämä oli, omasta mielestäni yksi värikkäimmistä kausista, ja siis paras suomalais-kausi. Kaksi suomalaista kahdessa huipputiimissä, McLarenilla ja Ferrarilla.

FVnjJYQVEAAzKZ2.jpg

Alla pääset linkistä katsomaan kautta 1999. 🏁

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1499
Positiivisena asiana on mieleen jäänyt tietysti Häkkisen toisen mestaruus. Jos kautta ajattelee muutoin niin mieleen on jäänyt McLarenin jatkuva sössiminen Silverstonen jälkeen. Ilmeisesti luulivat, että ottavat molemmat mestaruudet helpolla, mikä sitten näyttäytyi tunarointien sarjana. Siksi luulen, että kausi olisi ollut vieläkin parempi, jos Schumacher ei olisi katkaissut kinttuaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Positiivisena asiana on mieleen jäänyt tietysti Häkkisen toisen mestaruus. Jos kautta ajattelee muutoin niin mieleen on jäänyt McLarenin jatkuva sössiminen Silverstonen jälkeen. Ilmeisesti luulivat, että ottavat molemmat mestaruudet helpolla, mikä sitten näyttäytyi tunarointien sarjana. Siksi luulen, että kausi olisi ollut vieläkin parempi, jos Schumacher ei olisi katkaissut kinttuaan.
Miten lie olisi tässä skenaariossa sitten käynyt Häkkisen ja Schumacherin mestaruustaistelun?

Häkkinen johti Schumacheria pisteissä ennen Silverstonea. Mutta olisiko sitten McLaren pitänyt Häkkisen ehdottomana ykköskuskina.

Nythän kävi niin, että Schumacherin loukkaannuttua myös David Coulthard sai taistella maailmanmestaruudesta, mikä sitten johti muun muassa Itävallan tapahtumiin, jossa David suisti Häkkisen radalta ensimmäisellä kierroksella.

Ja myös Spassa Coulthard sai voittaa ennen Häkkistä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Kausi 1999 on siitäkin erikoinen, että kukaan ei jäänyt pisteittä, tosin vasta kaudesta 2002 lähtien on pistetaulukkoon laskettu pisteettömät kuskit parhaan maaliintulosijoituksen mukaan.

Mika Salo tosiaan ajoi uransa parhaan kauden nk. sijaiskuskina, kun saavutti kaksi podiumia Ferrarilla ja ajoi aiemmin BAR-tallin parhaan tuloksen. Englanninkielessä käytetään heistä "super sub" termiä ja Salo todellakin oli sellainen. Toinen sijaiskuski oli Brasiliassa Luca Badoerin korvannut Ranskan Stephane Sarrazin, joka on enemmän tunnettu ralliurastaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Kun puhutaan F1-kaudesta 1999, niin itseni mielestä kyseessä on se kaikkien aikojen ehdoton suomalaiskausi. Ja varsinkin, kun puhutaan kahden suomalaisen kuljettajan panoksesta.

Mika Häkkinen oli tuolloin jo vakiinnuttanut paikkansa aivan Formula 1:sten huipulla, olihan kyseessä tuore lajin maailmanmestari.

Ennen kautta 1999 saatiin suomalaisittain "Jobin postia", kun Arrows irtisanoi Mika Salon juuri kauden alla. Tilalle tuli japanilainen Toronasuke Takagi. Muistan harmitelleeni sitä, että nytkö Salon F1-ura päättyi.

No ei päättynyt, vaan kaudesta tuli Salon F1-uran paras loppujen lopuksi. Salohan pääsi ajamaan peräti kahdessa eri tiimissä kauden aikana, ensin uudella BAR-tiimin autolla, ja sitten legendaarisella Ferrarilla, jonne Saloa oli huhuiltu jo kaudesta 1996.

BAR-tiimi tuli kauteen "henkseleitä paukuttaen". Uhottiin jopa heti ensimmäisen kisan voitosta. Olihan auton rungon suunnitellut Reynard menestynyt niin hyvin kaikissa aiemmissa sarjoissaan.

Loppujen lopuksi BAR jäi valmistajien sarjassa viimeiseksi, sillä jopa Arrows ja Minardi onnistuivat pisteitä ottamaan, BAR ei ainoatakaan.

Kauteen mahtui tietysti Michael Schumacherin ikävä loukkaantuminen, joka mahdollisti Salon ajamisen Ferrarilla.

Myös vähän pienemmiltä tiimeiltä nähtiin onnistumisia, kun Jordanilla Heinz-Harald Frentzen voitti Ranskassa Magny-Coursissa ja Italian Monzassa, ja Stewartilla voittoon ajoi Johnny Herbert Nurburgringillä.

Mitäpä mieltä olette, kumpi Häkkisen maailmanmestaruus-kausista oli mielestäsi Häkkiseltä parempi suoritus? Kumman tittelin laitat toisen edelle, kauden 1998 maailmanmestaruuden vaiko kauden 1999 maailmanmestaruuden?

Entäpä onnistuiko mielestäsi Mika Salo Ferrarilla hyvin? Itse olisin toivonut Salon GP-voittoa, ja toki moraalinen GP-voittaja Salo onkin. Hockenheimissa joutui voiton luovuttamaan Irvinelle.

Entäpä mitä muita muistoja sinulla on tähän kauteen liittyen?

Itselleni Damon Hillin epäonnistuminen on vähän edelleenkin arvoitus. Odotin Damon Hilliltä hyviä suorituksia, olihan Hill voittanut Villeneuven kaudella 1996, jolle Frentzen taas oli hävinnyt kausilla 1997 ja 1998. Lisäksi Damon Hill oli voittanut Jordanilla SPA:ssa edellisellä kaudella, ja voittanut myös Ralf Schumacherin pisteissä.

Alex Zanardi tuli Williamsille, ja mieheltä odotettiin tiimin ykköskuljettajan otteita. Päinvastoin kävi, pisteetön kausi häneltä.

Salon Mikan vanhempia uhattiin, jos Salo olisi työntänyt Häkkisen radalta.

https://www.is.fi/formula1/art-2000006251292.html

Erittäin mielenkiintoinen kausi tämä oli, omasta mielestäni yksi värikkäimmistä kausista, ja siis paras suomalais-kausi. Kaksi suomalaista kahdessa huipputiimissä, McLarenilla ja Ferrarilla.

Näytä liitetiedosto 5449

Alla pääset linkistä katsomaan kautta 1999. 🏁

Salon paikan Arrowsilla vei Toranosuke Takagi eli Tora.

Mitäs itse muistan:
- Salon tuuraukset
- Schumin onnettomuus
- Frentzenin ja Herbertin voitot
- Australian avauskisa, joka oli mielenkiintoisia kilpailuja. Irvinen voitto oli yllätys.
- Häkkisen spinnit Imolassa ja Monzassa
- Badoerin keskeytys Nyrrellä.
- BAR-tallin surkeus ja ruma vetskariväritys
- Zanardin floppipaluu.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1499
Kausi 1999 on siitäkin erikoinen, että kukaan ei jäänyt pisteittä, tosin vasta kaudesta 2002 lähtien on pistetaulukkoon laskettu pisteettömät kuskit parhaan maaliintulosijoituksen mukaan.
Mitä tarkoitat? Jäihän siellä pisteittä.
 
Ylös