Tietenkin siellä oli nollakerholaisia, mutta niitä ei näyt pistetaulukossa.Mitä tarkoitat? Jäihän siellä pisteittä.
https://www.statsf1.com/en/1999.aspx
Tietenkin siellä oli nollakerholaisia, mutta niitä ei näyt pistetaulukossa.Mitä tarkoitat? Jäihän siellä pisteittä.
Ennenkun joku taas nostaa esille Indianapoliksen, Schumacher keskeytti myös kaksi kertaa moottoririkkoon ja menetti Monacon varman voiton. Keskeytyksiä oli enemmän kuin Häkkisellä. Itse sanoisin, että kaudella 2000 Ferrari oli viimein aikalailla yhtä nopea kuin McLaren eikä Schumacher joutunut ylisuorittamaan ylivoimaista vastustajaa vastaan (kuten koko 90-luvun).Minkälaisia muistoja teiltä, arvon foorumilaiset, löytyy F1-kaudesta 2000? Kausihan oli edelliskausien tapaan Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin kaksinkamppailu maailmanmestaruudesta. Sillä erotuksella tosin, että tällä kertaa tittelin vei Michael Schumacher, joka palautti Maranellon Korskean orin jälleen ykköseksi kuljettajien maailmanmestaruus-taulukossa sitten vuoden 1979 ja Jody Schecterin.
Mielestäni nopeudessa McLarenin ja Ferrarin kalusto olivat tasavahvoja. Ferrari kuitenkin luotettavampi.
Mahtavia taisteluita nähtiin Häkkisen ja Schumacherin välillä tällä kaudella. Esimerkiksi Imolassa, Nurburgringillä, Spassa, Unkarissa ja Suzukassa. Välillä voitti Mika, välillä taas Michael.
Suzukan aika-ajotkin ovat jääneet mieleen, jossa Häkkinen ja Schumacher vuorotellen ajoivat nopeimpia kierroksia.
Mutta oliko mielestäsi Häkkinen koko kauden samassa vireessä mielestäsi, kuin edellisinä kausina? Kauden keskivaiheilla tuntui tiimikaverina ollut David Coulthard antavan yllättävän kovan vastuksen Mikalle. Coulthard nimittäin voitti sekä Silverstonessa, että Magny-Coursissa Häkkisen ollessa kummassakin kisassa toinen.
Näistä Häkkinen olisi kaivannut kipeästi voitoista tulleet pisteet.
Tämä kausi 2000 oli mielestäni myös David Coulthardin uran paras, kun Silverstonen ja Magny-Coursin lisäksi DC voitti Monacossa.
Harmittavasti Häkkinen keskeytti Melbournessa, Interlagosissa ja Indianapolisissa auton luotettavuus-murheisiin hyvistä asemista. Ilman näitä keskeytyksiä maailmanmestaruustaistelu olisi voinut näyttää aivan toiselta.
Kaudella debyytin tekivät tuleva maailmanmestari Jenson Button, sekä Nick Heidfeld. Sekä tietysti Gaston Mazzacane.
Jordan ja Minardi käyttivät kummatkin keltaista väritystä, ja tämä saattoi hämmentää joitain katsojia.
Jordan ja BAR käyttivät kumpikin Hondan tehokkaita moottoreita, mutta Jordanin tapauksessa ne oli nimetty Mugen-Hondaksi.
Jordan ei menestynyt enää edelliskauden tavoin, mikä oli itselleni pettymys. Olisin toivonut keltaisten herhiläisten lopullista läpimurtoa huipulle.
Myös Jaguar tuli lajiin suurella media-huomiolla. Menestys radalla ei vastannut tätä. Tyylikäs väritys Jaguarilla oli, British Raving Green, joka oli huomattavasti parempi omasta mielestäni, kuin nykyään Aston Martinilla. Aston Martinin vihreä on liian tumma omaan makuuni.
Salo ajoi varsin vahvan kauden Sauberilla saavuttaen satunnaisia pistesijoituksia.
Mitäpä muistoja teiltä löytyy kauteen 2000 liittyen?
Alla kausi 2000:
Näytä liitetiedosto 5450
Kyllä Schumacher oli mielestäni luokkaa parempi. Käteen sopivalla autolla Häkkinen oli varmaan ainakin aika-ajossa suht lähellä, mutta ei lähellekään niin kokonaisvaltainen.Olivatko teidän mielestänne Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kuljettajina samalla tasolla kausina 1997-2000?
Itse näkisin että hyvin pitkälti olivat. Raa'assa nopeudessa omasta mielestäni olivat. Hyvänä verrokkina myös tiimikaverit David Coulthard ja Eddie Irvine/Rubens Barrichello, jotka jäivät usein sen puoli sekuntia tiiminsä ykköskuskille.
Schumacher varmaan Häkkistä parempi vaihtelevissa olosuhteissa.
Suzukan GP:n aika-ajot todistaa sen, että yhden kierroksen nopeudessa olivat Häkkinen ja Schumacher aika lailla yhtä nopeita. Vuorotellen takoivat nopeimpia kierroksia.Kyllä Schumacher oli mielestäni luokkaa parempi. Käteen sopivalla autolla Häkkinen oli varmaan ainakin aika-ajossa suht lähellä, mutta ei lähellekään niin kokonaisvaltainen.
Eli oikeastaan katsoit jo kisoja myös ennen vuotta 1997. Isäsi harmitti niin kovasti Häkän keskeytykset, että sammutti heti telkkarin.Formula 1, tiimit ja kuljettajat, pitävät ansaittua talvitaukoa parhaillaan.
Nyt voisi hyvin käyttää aikaa vanhojen kausikoosteiden katsomiseen.
Laitetaan ensin tulille F1-kauden 1997 kausikooste.
Mitäpä muistat kyseisestä kaudesta?
Kausi oli todella jännittävä omasta mielestäni. Vastakkain olivat Williamsin Jacques Villeneuve ja Ferrarin Michael Schumacher. Viimeiseen kilpailuun Jereziin mentiin Schumacherin pistejohdossa.
Myös Häkkisen ensimmäinen GP-voitto, hopeanväriset McLarenit ja keltaiset Jordanit, samoin kuin Damon Hillin kakkossija Arrowsilla ovat vahvoina muistissa.
Kausi oli itselleni ensimmäinen, jolloin seurasin lajia todenteolla.
Aiemminkin olin katsonut joitain kisoja satunnaisesti isäni kanssa, mutta tuolloin usein F1-lähetys katkesi meillä Häkkisen keskeytykseen.
Kun sain sitten Playstationin ja siihen Formula 1-pelin, innostuin lajista todenteolla. Ja heti ensimmäisestä GP:stä Australian Melbournesta seurasin lajia tiiviisti.
Mutta nyt kauden 1997 kausikoosteen pariin.
Näytä liitetiedosto 5447
No joo, isän seurana lähinnä.Eli oikeastaan katsoit jo kisoja myös ennen vuotta 1997. Isäsi harmitti niin kovasti Häkän keskeytykset, että sammutti heti telkkarin.
Se oli yksi aika-ajo, toisella McLaren-Mercedes ja toisella Ferrari-Ferrari. Mutta luultavastikin huippukuljettajat parhaimmillaan olivat hyvin lähellä toisiaan.Suzukan GP:n aika-ajot todistaa sen, että yhden kierroksen nopeudessa olivat Häkkinen ja Schumacher aika lailla yhtä nopeita. Vuorotellen takoivat nopeimpia kierroksia.
Neljäs debytantti oli Red Bullin tukema Enrique Bernoldi, jonka sponsori halusi Kimin sijasta Sauberille, mutta Peter ei suostunut tähän. Bernoldin ura jäi kahteen Arrows-kauteen ja hänet muistetaan Coulthardin pidättelystä Monacossa. Loppu-uransa Bernoldi ajoi eri autoluokissa, kuten Indycarissa, Fia GT-sarjassa sekä Superleague Formulassa.Mitäpä muistoja teillä on kaudesta 2001?
Silloin F1:iin tuli kolme tulokasta, joista povattiin paljon. Montoyan piti olla Schumacherin kukistaja. Räikkönen ja Alonso tuolloin vielä kirjoittamattomia kortteja, joista kumpaisestakin tuli sittemmin maailmanmestari.
Kausi oli myös kahden laji-legendan, Mika Häkkisen ja Jean Alesin, viimeinen.
Williams palasi ryminällä huipulle BWM-moottorien voimin.
Sauber oli jatkuvasti pisteissä kiinni, ja kummatkin sen kuljettajat, Heidfeld ja Räikkönen, ajoivat loistavasti.
Villeneuve ajoi uransa viimeiset podiumit. Häkkinen teki saman, mutta otti uransa viimeiset GP-voitotkin Silverstonessa ja Indianapolisissa.
Itseäni jälkeenpäin hieman harmittanut, että Suomen kaksi menestyksekkäintä F1-kuljettajaa, Räikkönen ja Häkkinen, ajoivat vain yhden kauden F1:ssä samanaikaisesti.
Näytä liitetiedosto 5459
DC voitti Monacossa 2002.Neljäs debytantti oli Red Bullin tukema Enrique Bernoldi, jonka sponsori halusi Kimin sijasta Sauberille, mutta Peter ei suostunut tähän. Bernoldin ura jäi kahteen Arrows-kauteen ja hänet muistetaan Coulthardin pidättelystä Monacossa 2002. Loppu-uransa Bernoldi ajoi eri autoluokissa, kuten Indycarissa, Fia GT-sarjassa sekä Superleague Formulassa.
Vuoden 2001 aikana nähtiin seitsemän kuskivaihdosta, joiden myötä debytoivat Alex Yoong sekä Tomas Enge. Kausi mustetaan myös Frentzenin potkuista Jordanilta.
Oli harvoja ei-Ferrarivoittoja ko. kautenaDC voitti Monacossa 2002.