Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Minkälaisia muistoja teiltä, arvon foorumilaiset, löytyy F1-kaudesta 2000? Kausihan oli edelliskausien tapaan Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin kaksinkamppailu maailmanmestaruudesta. Sillä erotuksella tosin, että tällä kertaa tittelin vei Michael Schumacher, joka palautti Maranellon Korskean orin jälleen ykköseksi kuljettajien maailmanmestaruus-taulukossa sitten vuoden 1979 ja Jody Schecterin.


Mielestäni nopeudessa McLarenin ja Ferrarin kalusto olivat tasavahvoja. Ferrari kuitenkin luotettavampi.


Mahtavia taisteluita nähtiin Häkkisen ja Schumacherin välillä tällä kaudella. Esimerkiksi Imolassa, Nurburgringillä, Spassa, Unkarissa ja Suzukassa. Välillä voitti Mika, välillä taas Michael.

Suzukan aika-ajotkin ovat jääneet mieleen, jossa Häkkinen ja Schumacher vuorotellen ajoivat nopeimpia kierroksia.

Mutta oliko mielestäsi Häkkinen koko kauden samassa vireessä mielestäsi, kuin edellisinä kausina? Kauden keskivaiheilla tuntui tiimikaverina ollut David Coulthard antavan yllättävän kovan vastuksen Mikalle. Coulthard nimittäin voitti sekä Silverstonessa, että Magny-Coursissa Häkkisen ollessa kummassakin kisassa toinen.


Näistä Häkkinen olisi kaivannut kipeästi voitoista tulleet pisteet.


Tämä kausi 2000 oli mielestäni myös David Coulthardin uran paras, kun Silverstonen ja Magny-Coursin lisäksi DC voitti Monacossa.


Harmittavasti Häkkinen keskeytti Melbournessa, Interlagosissa ja Indianapolisissa auton luotettavuus-murheisiin hyvistä asemista. Ilman näitä keskeytyksiä maailmanmestaruustaistelu olisi voinut näyttää aivan toiselta.


Kaudella debyytin tekivät tuleva maailmanmestari Jenson Button, sekä Nick Heidfeld. Sekä tietysti Gaston Mazzacane.


Jordan ja Minardi käyttivät kummatkin keltaista väritystä, ja tämä saattoi hämmentää joitain katsojia.


Jordan ja BAR käyttivät kumpikin Hondan tehokkaita moottoreita, mutta Jordanin tapauksessa ne oli nimetty Mugen-Hondaksi.


Jordan ei menestynyt enää edelliskauden tavoin, mikä oli itselleni pettymys. Olisin toivonut keltaisten herhiläisten lopullista läpimurtoa huipulle.


Myös Jaguar tuli lajiin suurella media-huomiolla. Menestys radalla ei vastannut tätä. Tyylikäs väritys Jaguarilla oli, British Raving Green, joka oli huomattavasti parempi omasta mielestäni, kuin nykyään Aston Martinilla. Aston Martinin vihreä on liian tumma omaan makuuni.


Salo ajoi varsin vahvan kauden Sauberilla saavuttaen satunnaisia pistesijoituksia.


Mitäpä muistoja teiltä löytyy kauteen 2000 liittyen?


Alla kausi 2000:


EtC41_tXAAACIcW.jpg
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
Minkälaisia muistoja teiltä, arvon foorumilaiset, löytyy F1-kaudesta 2000? Kausihan oli edelliskausien tapaan Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin kaksinkamppailu maailmanmestaruudesta. Sillä erotuksella tosin, että tällä kertaa tittelin vei Michael Schumacher, joka palautti Maranellon Korskean orin jälleen ykköseksi kuljettajien maailmanmestaruus-taulukossa sitten vuoden 1979 ja Jody Schecterin.


Mielestäni nopeudessa McLarenin ja Ferrarin kalusto olivat tasavahvoja. Ferrari kuitenkin luotettavampi.


Mahtavia taisteluita nähtiin Häkkisen ja Schumacherin välillä tällä kaudella. Esimerkiksi Imolassa, Nurburgringillä, Spassa, Unkarissa ja Suzukassa. Välillä voitti Mika, välillä taas Michael.

Suzukan aika-ajotkin ovat jääneet mieleen, jossa Häkkinen ja Schumacher vuorotellen ajoivat nopeimpia kierroksia.

Mutta oliko mielestäsi Häkkinen koko kauden samassa vireessä mielestäsi, kuin edellisinä kausina? Kauden keskivaiheilla tuntui tiimikaverina ollut David Coulthard antavan yllättävän kovan vastuksen Mikalle. Coulthard nimittäin voitti sekä Silverstonessa, että Magny-Coursissa Häkkisen ollessa kummassakin kisassa toinen.


Näistä Häkkinen olisi kaivannut kipeästi voitoista tulleet pisteet.


Tämä kausi 2000 oli mielestäni myös David Coulthardin uran paras, kun Silverstonen ja Magny-Coursin lisäksi DC voitti Monacossa.


Harmittavasti Häkkinen keskeytti Melbournessa, Interlagosissa ja Indianapolisissa auton luotettavuus-murheisiin hyvistä asemista. Ilman näitä keskeytyksiä maailmanmestaruustaistelu olisi voinut näyttää aivan toiselta.


Kaudella debyytin tekivät tuleva maailmanmestari Jenson Button, sekä Nick Heidfeld. Sekä tietysti Gaston Mazzacane.


Jordan ja Minardi käyttivät kummatkin keltaista väritystä, ja tämä saattoi hämmentää joitain katsojia.


Jordan ja BAR käyttivät kumpikin Hondan tehokkaita moottoreita, mutta Jordanin tapauksessa ne oli nimetty Mugen-Hondaksi.


Jordan ei menestynyt enää edelliskauden tavoin, mikä oli itselleni pettymys. Olisin toivonut keltaisten herhiläisten lopullista läpimurtoa huipulle.


Myös Jaguar tuli lajiin suurella media-huomiolla. Menestys radalla ei vastannut tätä. Tyylikäs väritys Jaguarilla oli, British Raving Green, joka oli huomattavasti parempi omasta mielestäni, kuin nykyään Aston Martinilla. Aston Martinin vihreä on liian tumma omaan makuuni.


Salo ajoi varsin vahvan kauden Sauberilla saavuttaen satunnaisia pistesijoituksia.


Mitäpä muistoja teiltä löytyy kauteen 2000 liittyen?


Alla kausi 2000:


Näytä liitetiedosto 5450
Ennenkun joku taas nostaa esille Indianapoliksen, Schumacher keskeytti myös kaksi kertaa moottoririkkoon ja menetti Monacon varman voiton. Keskeytyksiä oli enemmän kuin Häkkisellä. Itse sanoisin, että kaudella 2000 Ferrari oli viimein aikalailla yhtä nopea kuin McLaren eikä Schumacher joutunut ylisuorittamaan ylivoimaista vastustajaa vastaan (kuten koko 90-luvun).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Olisi ollut kutkuttava hienoa, jos Häkkinen olisi voittanut Indianapolisissa. Silloin viimeiseen kisaan Malesiaan oltaisi menty tasatilanteessa Schumacherin ja Häkkisen kesken.

Schumacher keskeytti kauden aikana Monacossa, Ranskassa, Itävallassa ja Saksassa. Näistä kahteen oli syynä tekninen vika, kahteen taas starttikolari.

Häkkinen keskeytti Melbournessa, Interlagosissa ja Indianapolisissa, joista kaikki teknisiä vikoja. Nämä kaikki kolme kisaa Häkkinen olisi myös voinut voittaa.

Vaikka halusin nähdä Schumacherin Ferrarilla maailmanmestarina, olisi se voinut tapahtua hyvin vasta kaudella 2001. Häkkiselle olisin suonut vielä kauden 2000 tittelin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Olivatko teidän mielestänne Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kuljettajina samalla tasolla kausina 1997-2000?

Itse näkisin että hyvin pitkälti olivat. Raa'assa nopeudessa omasta mielestäni olivat. Hyvänä verrokkina myös tiimikaverit David Coulthard ja Eddie Irvine/Rubens Barrichello, jotka jäivät usein sen puoli sekuntia tiiminsä ykköskuskille.

Schumacher varmaan Häkkistä parempi vaihtelevissa olosuhteissa.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
Olivatko teidän mielestänne Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kuljettajina samalla tasolla kausina 1997-2000?

Itse näkisin että hyvin pitkälti olivat. Raa'assa nopeudessa omasta mielestäni olivat. Hyvänä verrokkina myös tiimikaverit David Coulthard ja Eddie Irvine/Rubens Barrichello, jotka jäivät usein sen puoli sekuntia tiiminsä ykköskuskille.

Schumacher varmaan Häkkistä parempi vaihtelevissa olosuhteissa.
Kyllä Schumacher oli mielestäni luokkaa parempi. Käteen sopivalla autolla Häkkinen oli varmaan ainakin aika-ajossa suht lähellä, mutta ei lähellekään niin kokonaisvaltainen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Kyllä Schumacher oli mielestäni luokkaa parempi. Käteen sopivalla autolla Häkkinen oli varmaan ainakin aika-ajossa suht lähellä, mutta ei lähellekään niin kokonaisvaltainen.
Suzukan GP:n aika-ajot todistaa sen, että yhden kierroksen nopeudessa olivat Häkkinen ja Schumacher aika lailla yhtä nopeita. Vuorotellen takoivat nopeimpia kierroksia.

Sekä Coulthard että Barrichello jäivät puolen sekunnin päähän.

Schumacher tosiaan taisi olla kuljettajana kokonaisvaltaisempi kuitenkin.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9728
Sijainti
Helsinki
Formula 1, tiimit ja kuljettajat, pitävät ansaittua talvitaukoa parhaillaan.

Nyt voisi hyvin käyttää aikaa vanhojen kausikoosteiden katsomiseen.

Laitetaan ensin tulille F1-kauden 1997 kausikooste.

Mitäpä muistat kyseisestä kaudesta?

Kausi oli todella jännittävä omasta mielestäni. Vastakkain olivat Williamsin Jacques Villeneuve ja Ferrarin Michael Schumacher. Viimeiseen kilpailuun Jereziin mentiin Schumacherin pistejohdossa.

Myös Häkkisen ensimmäinen GP-voitto, hopeanväriset McLarenit ja keltaiset Jordanit, samoin kuin Damon Hillin kakkossija Arrowsilla ovat vahvoina muistissa.

Kausi oli itselleni ensimmäinen, jolloin seurasin lajia todenteolla.

Aiemminkin olin katsonut joitain kisoja satunnaisesti isäni kanssa, mutta tuolloin usein F1-lähetys katkesi meillä Häkkisen keskeytykseen.

Kun sain sitten Playstationin ja siihen Formula 1-pelin, innostuin lajista todenteolla. Ja heti ensimmäisestä GP:stä Australian Melbournesta seurasin lajia tiiviisti.

Mutta nyt kauden 1997 kausikoosteen pariin. 🏁🏎


Näytä liitetiedosto 5447
Eli oikeastaan katsoit jo kisoja myös ennen vuotta 1997. Isäsi harmitti niin kovasti Häkän keskeytykset, että sammutti heti telkkarin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9728
Sijainti
Helsinki
Kaudella 2000 Eddie Irvine joutui sairastumisen vuoksi jättämään Itävallan kilpailun väliin. Tilalle hälytettiin Luciano Burti, Brasilialainen sijoittui kilpailussa 11:sta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Mitäpä muistoja teillä on kaudesta 2001?

Silloin F1:iin tuli kolme tulokasta, joista povattiin paljon. Montoyan piti olla Schumacherin kukistaja. Räikkönen ja Alonso tuolloin vielä kirjoittamattomia kortteja, joista kumpaisestakin tuli sittemmin maailmanmestari.

Kausi oli myös kahden laji-legendan, Mika Häkkisen ja Jean Alesin, viimeinen.

Williams palasi ryminällä huipulle BWM-moottorien voimin.

Sauber oli jatkuvasti pisteissä kiinni, ja kummatkin sen kuljettajat, Heidfeld ja Räikkönen, ajoivat loistavasti.

Villeneuve ajoi uransa viimeiset podiumit. Häkkinen teki saman, mutta otti uransa viimeiset GP-voitotkin Silverstonessa ja Indianapolisissa.

Itseäni jälkeenpäin hieman harmittanut, että Suomen kaksi menestyksekkäintä F1-kuljettajaa, Räikkönen ja Häkkinen, ajoivat vain yhden kauden F1:ssä samanaikaisesti. 🏁


arton163148.jpg
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Suzukan GP:n aika-ajot todistaa sen, että yhden kierroksen nopeudessa olivat Häkkinen ja Schumacher aika lailla yhtä nopeita. Vuorotellen takoivat nopeimpia kierroksia.
Se oli yksi aika-ajo, toisella McLaren-Mercedes ja toisella Ferrari-Ferrari. Mutta luultavastikin huippukuljettajat parhaimmillaan olivat hyvin lähellä toisiaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9728
Sijainti
Helsinki
Mitäpä muistoja teillä on kaudesta 2001?

Silloin F1:iin tuli kolme tulokasta, joista povattiin paljon. Montoyan piti olla Schumacherin kukistaja. Räikkönen ja Alonso tuolloin vielä kirjoittamattomia kortteja, joista kumpaisestakin tuli sittemmin maailmanmestari.

Kausi oli myös kahden laji-legendan, Mika Häkkisen ja Jean Alesin, viimeinen.

Williams palasi ryminällä huipulle BWM-moottorien voimin.

Sauber oli jatkuvasti pisteissä kiinni, ja kummatkin sen kuljettajat, Heidfeld ja Räikkönen, ajoivat loistavasti.

Villeneuve ajoi uransa viimeiset podiumit. Häkkinen teki saman, mutta otti uransa viimeiset GP-voitotkin Silverstonessa ja Indianapolisissa.

Itseäni jälkeenpäin hieman harmittanut, että Suomen kaksi menestyksekkäintä F1-kuljettajaa, Räikkönen ja Häkkinen, ajoivat vain yhden kauden F1:ssä samanaikaisesti. 🏁


Näytä liitetiedosto 5459
Neljäs debytantti oli Red Bullin tukema Enrique Bernoldi, jonka sponsori halusi Kimin sijasta Sauberille, mutta Peter ei suostunut tähän. Bernoldin ura jäi kahteen Arrows-kauteen ja hänet muistetaan Coulthardin pidättelystä Monacossa. Loppu-uransa Bernoldi ajoi eri autoluokissa, kuten Indycarissa, Fia GT-sarjassa sekä Superleague Formulassa.

Vuoden 2001 aikana nähtiin seitsemän kuskivaihdosta, joiden myötä debytoivat Alex Yoong sekä Tomas Enge. Kausi mustetaan myös Frentzenin potkuista Jordanilta.
 
Viimeksi muokattu:

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2368
Kun väijyin silloin Australian harjoitussessioita, muistan seuranneeni, kuin muinaisuudesta, Minardille kaivettua Tarso Marquesia. Että "ovatpas mielenkiintoisen kuljettajavalinnan tehneet". Myöhemmin Minardin sainaukset kävivät vieläkin kiehtovammaksi, kun oikein Malesiasta asti ratinkääntäjän Alonson tallikaveriksi hankkivat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Neljäs debytantti oli Red Bullin tukema Enrique Bernoldi, jonka sponsori halusi Kimin sijasta Sauberille, mutta Peter ei suostunut tähän. Bernoldin ura jäi kahteen Arrows-kauteen ja hänet muistetaan Coulthardin pidättelystä Monacossa 2002. Loppu-uransa Bernoldi ajoi eri autoluokissa, kuten Indycarissa, Fia GT-sarjassa sekä Superleague Formulassa.

Vuoden 2001 aikana nähtiin seitsemän kuskivaihdosta, joiden myötä debytoivat Alex Yoong sekä Tomas Enge. Kausi mustetaan myös Frentzenin potkuista Jordanilta.
DC voitti Monacossa 2002.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Oliko teidän mielestänne Ferrarin kalusto kaudelle 2001 ylivoimainen? Jos vertaa Williamsin ja McLarenin kalustoon.

Sekä McLaren että Williams voittivat tuolloin neljä GP:tä kummatkin.

Ja omasta mielestäni joissain kisoissa Williams oli myös varsin ylivoimainen verrattuna myös Ferrariin. Esim. Imolassa, Hockenheimissa ja Montrealissa, eli Ralf Schumacherin voittamissa kisoissa.

Koko kauden mitalla Ferrari oli paras paketti, mutta kaikissa kisoissa ei.

Montoya ei ollut vielä kaudella 2001 niin hyvä, kuin Ralf Schumacher. Ralf oli itseasiassa varsin vahva koko kauden 2001.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9339
Sanoisin, että vain Imola oli sellainen kisa, missä sekä Williams että McLaren olivat Ferraria parempia. Mutta sekä McLarenilla että Williamsilla oli sitten joitain kisoja, missä meno oli todella heikkoa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4645
Sijainti
Kokkola
Montoyalla meni ehkä vähän totutellessa vielä 2001 kaudella. Kuitenkin hetkittäin väläytteli, esimerkiksi jo Brasiliassa jopa johti kisaa, mutta sitten isä-Verstappen keilasi takasiiven irti. Monzassa sitten onnistui, joka muistetaan myös tästä Tomi Tuomisen "v..u mä sanoin et pankaa.." kun Kolumbian värssy jo soi.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
BMW:n moottori oli kyllä uskomattoman hyvä. Williamsin auto sen sijaan vaikutti aika konservatiiviselta ennen vuotta 2003, jolloin auto oli mestaruustasoa. 2004 vuoden auto oli jo sitten liiankin kokeellinen
 
Ylös