Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Omasta mielestäni kaikkien aikojen parhaan kuljettajan, Michael Schumacherin, kypäräkamerasta kuvaa uran eri vaiheilta.

Parhaita ja muistettavimpia hetkiä siis.



Huomatkaa videolla myös Schumacherin ainutlaatuinen tyyli ajaa, tyyli, joka teki hänestä mestarin.

Schumacherin ajotyyliä kuvaillaan täällä muun muassa.

Ei taida olla toista kuljettajaa, joka ajoi samalla tyylillä?

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/l27av6
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628

Löysin ylläolevan linkin, jossa vertaillaan tiimikaverien kilpailuvauhtia toisiinsa aina kaudesta 1996 lähtien.

Siinä ei siis ole aika-ajo-kierroksia, vaan vain kilpailuvauhti on mitattu.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Miten käppyröitä kuuluu tulkita?
Siinähän on tiimittäin jokainen kuljettaja mainittu. Ylempänä tiimin nopeampi kuljettaja. Ja sitten näkyy ero tiimikavereitten välillä.

Käppyrä tai käyrä tietysti alkaa kaudesta ja päättyy siihen tiettyyn kauteen (esim. Kausi 1996). Mitä lähempänä käyrät toisiaan, sitä lähempänä tiimin kuskit ovat tuolloin olleet toisiaan.

Eron tiimikaveriin kasvaessa käyrätkin ulkonevat toisistaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Kun katselin tuota statistiikkaa kaudelta 2001, niin hivenen yllättynyt olin, että Kimi Räikkönen oli heti ensimmäisellä kaudellaan kisavauhdissa tiimikaveria Nick Heidfeldia nopeampi.

Ei siis ihme, että McLaren valinta oli Kimi, eikä Nick kaudeksi 2002.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Ensimmäisen Miamissa ajetun F1-kilpailun kohokohdat tässä, eli kyseessä on kauden 2022 GP.

Tuolloin Ferrarit olivat paalupaikkoja Charles Leclercin johdolla, ja Carlos Sainz oli siis toinen aika-ajoissa.

Kuitenkin kummatkin joutuivat luovuttamaan voiton kilpailussa Red Bullin Max Verstappenille.



"Miamin historia kilpa-ajotapahtumien isännöijänä ulottuu aina 1980-luvun alkuun. Ralph Sanchez , paikallinen miamilainen promoottori ja kilpa-autoilija, ehdotti Formula 1 -oikeuksien haltijalle Bernie Ecclestonelle kilpailua hybridikatu- ja pysyvällä radalla Bayfront Parkissa Miamin keskustassa , mutta useista syistä hän ei saanut sitä toimimaan.

Niinpä Sanchez järjesti IMSA-urheiluautokilpailuja radalla vuodesta 1983 alkaen kolmen vuoden ajan, ennen kuin siirtyi toiseen paikkaan Bicentennial Parkissa vuonna 1986. Amerikkalainen CART IndyCar -sarja ajettiin useissa paikoissa Miamissa ja sen ympäristössä 1980-luvun puolivälistä ja 1990-luvun puolivälistä vuoteen 2010 asti, mukaan lukien Tamiami Park sisämaassa, Bicentennial Park ja Homestead-Miami-soikea moottoritie kuuluisan floridalaiskaupungin eteläpuolella.

Vuonna 2018 Miamin kaupungille jätettiin ehdotus Miamin Grand Prix'n järjestämisestä Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailujen osakilpailuna . Kilpailun ensimmäiseksi ajankohdaksi ehdotettiin vuotta 2019 ja sen pitopaikaksi PortMiamin ympäristöä .

PortMiamin rakennus- ja kehityssuunnitelmien aiheuttamien komplikaatioiden jälkeen ehdotus vuoden 2021 kilpailun järjestämisestä Hard Rock Stadiumilla .

Rata siirrettiin sitten keskustasta Hard Rock Stadiumin lähelle ja sen lähellä oleville pysäköintialueille. Kilpailu ei päässyt vuoden 2021 kalenteriin, vaan Jeddassa järjestettiin katurata ensimmäisessä Saudi - Arabian Grand Prix'ssä . Vuoden 2022 kalenterista ilmoitettiin kuitenkin huhtikuussa 2021.

Tapahtuma oli osa vuoden 2022 Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailuja , ja kilpailu järjestettiin Miamin kansainvälisellä autodromella kymmenvuotisella sopimuksella.

Ensimmäinen Miamin Grand Prix ajettiin 8. toukokuuta 2022.

Formula 1 -ratojen suunnittelija Apex Circuit Designin suunnittelema ja toimittama rata rakennettiin varta vasten tapahtumaa varten, ja useita ratavaihtoehtoja oli ehdotettu ja testattu.
Stadionin omistaja Stephen M. Ross oli yrittänyt toteuttaa Miamin Grand Prix'n useiden vuosien ajan ennen kuin se onnistui. Radan asettelu on suunniteltu siten, että kilpailut eivät häiritse paikallisia asukkaita. Rata on pysyvä, ja siinä on väliaikaista infrastruktuuria, kuten esteitä ja aitoja, jotka poistetaan, kun kilpailuja ei ole.

Se on myös yksi Yhdysvaltojen uusimmista kilparadoista . Kilparata avattiin 7. toukokuuta 2022; ensimmäinen ajokerta pidettiin päivää myöhemmin, 8. toukokuuta 2022." -Wikipedia
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10151
Sijainti
Helsinki
Ensimmäisen Miamissa ajetun F1-kilpailun kohokohdat tässä, eli kyseessä on kauden 2022 GP.

Tuolloin Ferrarit olivat paalupaikkoja Charles Leclercin johdolla, ja Carlos Sainz oli siis toinen aika-ajoissa.

Kuitenkin kummatkin joutuivat luovuttamaan voiton kilpailussa Red Bullin Max Verstappenille.



"Miamin historia kilpa-ajotapahtumien isännöijänä ulottuu aina 1980-luvun alkuun. Ralph Sanchez , paikallinen miamilainen promoottori ja kilpa-autoilija, ehdotti Formula 1 -oikeuksien haltijalle Bernie Ecclestonelle kilpailua hybridikatu- ja pysyvällä radalla Bayfront Parkissa Miamin keskustassa , mutta useista syistä hän ei saanut sitä toimimaan.

Niinpä Sanchez järjesti IMSA-urheiluautokilpailuja radalla vuodesta 1983 alkaen kolmen vuoden ajan, ennen kuin siirtyi toiseen paikkaan Bicentennial Parkissa vuonna 1986. Amerikkalainen CART IndyCar -sarja ajettiin useissa paikoissa Miamissa ja sen ympäristössä 1980-luvun puolivälistä ja 1990-luvun puolivälistä vuoteen 2010 asti, mukaan lukien Tamiami Park sisämaassa, Bicentennial Park ja Homestead-Miami-soikea moottoritie kuuluisan floridalaiskaupungin eteläpuolella.

Vuonna 2018 Miamin kaupungille jätettiin ehdotus Miamin Grand Prix'n järjestämisestä Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailujen osakilpailuna . Kilpailun ensimmäiseksi ajankohdaksi ehdotettiin vuotta 2019 ja sen pitopaikaksi PortMiamin ympäristöä .

PortMiamin rakennus- ja kehityssuunnitelmien aiheuttamien komplikaatioiden jälkeen ehdotus vuoden 2021 kilpailun järjestämisestä Hard Rock Stadiumilla .

Rata siirrettiin sitten keskustasta Hard Rock Stadiumin lähelle ja sen lähellä oleville pysäköintialueille. Kilpailu ei päässyt vuoden 2021 kalenteriin, vaan Jeddassa järjestettiin katurata ensimmäisessä Saudi - Arabian Grand Prix'ssä . Vuoden 2022 kalenterista ilmoitettiin kuitenkin huhtikuussa 2021.

Tapahtuma oli osa vuoden 2022 Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailuja , ja kilpailu järjestettiin Miamin kansainvälisellä autodromella kymmenvuotisella sopimuksella.

Ensimmäinen Miamin Grand Prix ajettiin 8. toukokuuta 2022.

Formula 1 -ratojen suunnittelija Apex Circuit Designin suunnittelema ja toimittama rata rakennettiin varta vasten tapahtumaa varten, ja useita ratavaihtoehtoja oli ehdotettu ja testattu.
Stadionin omistaja Stephen M. Ross oli yrittänyt toteuttaa Miamin Grand Prix'n useiden vuosien ajan ennen kuin se onnistui. Radan asettelu on suunniteltu siten, että kilpailut eivät häiritse paikallisia asukkaita. Rata on pysyvä, ja siinä on väliaikaista infrastruktuuria, kuten esteitä ja aitoja, jotka poistetaan, kun kilpailuja ei ole.

Se on myös yksi Yhdysvaltojen uusimmista kilparadoista . Kilparata avattiin 7. toukokuuta 2022; ensimmäinen ajokerta pidettiin päivää myöhemmin, 8. toukokuuta 2022." -Wikipedia
Itse en kopsaisi Wikipediasta suoraan, vaan muokkaisin tekstiä räikeiden käännösvirheiden poistamiseksi. Koulun ATK-tunnilla opetettiin, että näin ei saa tehdä, mutta tämä onkin Foorumi, jossa liberalismin mukaan up to you.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1126
Joo ei taida Miami vielä mennä ihan nostalgian määritelmään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Tässä kun on mediassa paljon ollut juttua Adrian Neweyn kyvyistä luoda voittava auto tiimiin kuin tiimiin, mikä toki pitääkin paikkansa, niin mikähän mahtaa olla Neweyn epäonnistunein F1-auto?

Näitä epäonnistumisia ei Neweyllä paljoa ole, mutta mikä auto teille tulee mieleen hänen pitkältä uraltaan, siis auto, joka ei täyttänyt odotuksia?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Racefans-verkkosivustolla on listattu viisi parhainta Adrian Neweyn suunnittelemaa Formula 1-autoa, sekä viisi huonointa Adrian Neweyn suunnittelemaan F1-autoa.

Parhaaksi on on laitettu Williams FW14B, eli kauden 1992 Williams-auto, jolla Nigel Mansell voitti maailmanmestaruuden.

Huonoimmaksi on laitettu puolestaan taas . McLaren MP4/18, jonka oli tarkoituksena ajaa kaudella 2003, mutta joka oli aivan liian epäluotettava kilpailuihin.

Pääosin voisi sanoa, että Neweyn suunnittelemat autot ovat pääosin olleet useimmiten muiden suunnittelijoiden autoja edellä.

Myös Newey on usein hyödyntänyt uusia sääntöjä paremmin kuin muut. Esimerkiksi McLaren kaudelta 1998, ja Red Bull kausilta 2009 ja 2010.

Siksi, kun säännöt taas vaihtuvat ensi vuodeksi, voisi olettaa, että Neweyn suunnittelema Aston Martin on todella edistyksellinen auto, jolla kenties tullaan voittamaan kisoja sekä maailmanmestaruus.


https://www.racefans.net/2024/09/10/top-five-bottom-five-adrian-newey-f1-cars/

3379131b2c6c7e1d2ebd824970c076bb.jpg.jpgteh0907jy03.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Keke Rosbergin ja Gilles Villeneuven välinen eeppinen vääntö paremmuudesta USA:n GP:ssä kaudella 1982. Ratana oli tuolloin Long Beach Kaliforniassa

Keke ohjasti Williamsia, Gilles Ferraria.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15224
Keke Rosbergin ja Gilles Villeneuven välinen eeppinen vääntö paremmuudesta USA:n GP:ssä kaudella 1982. Ratana oli tuolloin Long Beach Kaliforniassa

Keke ohjasti Williamsia, Gilles Ferraria.

Ja edellä menee Belfastin Tiikeri John Watson tuon videon pääotsikkokuvan mukaisesti. Toki tuossa tuo tekstitys osuu juuri mitä ilmeisimmin Keken auton tielle ja kuvakin on vähän sumuisen oloinen. Mikäli ei syystä tai toisesta olisi Keke niin sitten takana olisi Mario Andretti yhden kisan ajaneena Williamsilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Oscar Piastrin kauden aloitus on ollut erittäin vahva. Esimerkiksi sitten Häkkisen päivien hän on ensimmäinen McLaren-kuljettaja, joka on kyennyt kolmeen peräkkäiseen GP-voittoon.

Screenshot_20250505_192951_Facebook.jpgScreenshot_20250505_192940_Facebook.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4628
Kun puhutaan hyvin menneistä tiimivalinnoista kuljettajan kohdalla, niin mitä esimerkki tapauksia teille tulee mieleen?

Ajatus astui esiin, kun Oscar Piastri on suorastaan dominoinut tätä kautta McLarenilla.

Toisessa tapauksessa hän ajelisi Alpinella joukon keskivaiheilla/häntäpäässä.

Myös se, kun Lewis Hamilton aikanaan jätti McLarenin mennäkseen Mercedekselle, tätä pidettiin huonona ratkaisuna.

Toisin kävi, ja Hamiltonista tuli Mercedeksellä moninkertainen maailmanmestari.

Michael Schumacherikin jätti aikanaan Jordanin mennäkseen Benettonille. Voi kuvitella, että jos Schumacher olisi ajanut Jordanilla useamman vuoden, uransa olisi ollut hyvin erilainen.

Huonoista ratkaisuista esimerkkinä tulee mieleen Jean Alesi, joka jätti Williamsin tarjouksen mennäkseen Ferrarille.

Mitä muita esimerkkejä teille tulee mieleen hyvistä ratkaisuista tiimivalinnan suhteen? Entä huonoista?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
868
Mitä muita esimerkkejä teille tulee mieleen hyvistä ratkaisuista tiimivalinnan suhteen? Entä huonoista?
Damon Hillin siirto Williamsilta maailmanmestarina Arrowsille kaudeksi 1997 oli huono veto. Varmasti olisi jostain muustakin tallista ajopaikka löytynyt.

Piquet meni Williamsilta maailmanmestarina Lotukselle kaudeksi 1988. Tähän varmasti vaikutti tilanne kuskimarkkinoilla. McLarenilla oli Prost ja Senna, Williams menetti Hondan turbomoottorit ja oli varmaan tiedossa, että Juddilla ei ehdi. Ferrari jatkoi Alboretolla Bergerillä.
Kai se Lotus kuitenkin noista näytti parhaalta vaihtoehdolta, olihan Senna voittanut siellä 1987 kaksi kisaa ja johtikin sarjaa kolmen kisan ajan. 1988 oli kuitenkin pettymys ja Piquet sai vain kolme kolmossijaa. Benettonkin olisi ollut nopeampi.

Derek Warwickilla oli mahdollisuus mennä kaudeksi 1985 Williamsille, mutta hän päätti jatkaa Renaultilla. Williams oli 1985 nopea Keken ja Mansellin käsissä, Renault puolestaan todella hidas.
 
Ylös