Tässä pohdiskelin Heinz-Harald Frentzenin kautta 1997.
Olihan se melkoinen pettymys siihen nähden, että tiimikaveri Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden tuolloin, ja Williamsin auto oli kuitenkin täysin ylivoimainen muihin autoihin nähden.
Viimeisin Williams, jonka Adrian Newey suunnitteli.
Tuon kauden pisteet meni Villeneuvelle 81-42 Frentzeniin nähden, ja silti Frentzen saavutti kuljettajien hopeaa kauden päätteeksi Michael Schumacherin hylkäyksen vuoksi.
GP-voitot Villeneuven hyväksi peräti 7-1 ja paalupaikat 9-1.
Podiumit tuolla kaudella Villeneuvelle yksi enemmän, eli kahdeksan Frentzenin seitsemää podiumia vastaan.
Yritin muistella, että olikos Frentzenillä muita mahdollisuuksia realistisesti voittaa kilpailuja, kuin tuo yksi Imolassa sattunut GP-voitto?
Vai oliko Frentzen yksinkertaisesti vain liian hidas Villeneuveen nähden?
Kummallakin näyttäisi olleen kaudella viisi keskeytystä, joten "epäonnikin" tasan.
Jos joku muistaisi?
Näytä liitetiedosto 6033
Alla Frentzenin huumoria liittyen Felipe Massan haluun laittaa titteli uusiksi kauden 2008 osalta.
Hänkin voisi leikkisästi hakea kauden 1997 mestaruutta, vaikkei oikeasti perusteita ole. Huumoria siis.
Näytä liitetiedosto 6034
Nyt vielä kuten lupasin toivottavasti kestäen tilaltaan niin noita vuoden 1997 Frentzenin tilannemuistoja Magny-Coursista Hungaroringiin asti toiselta osaltaan edellisten tultua käsitellyksi ensimmäisessä osassa ja muutosten myötä nyt käsitellään Spa-Francorchampsista Jereziin asti näitä vuoden 1997 Frentzenin tilannemuistoja sen tullessa sitten päätösosassa kolmantena tämän osan kattaessa alkuun mainitut jutut kisoineen:
- Magny-Coursiin kaikki tietysti oli alkujaan pahoillaan Olivier Panisin loukkaantumisesta ja tämän kisan kuten vähän sen jälkeen olleella välillä kuin näkymättömissä myös Gianni Morbidelli loukkaantui minkä myötä Norberto Fontana pääsi ajamaan Sauberia kaiken jälkeen vaikka vieläkin hän osin tuntui liian nuorelta kaverilta lajiin ja joissakin yhteyksissä hänen ehdottomasti olisi pitänyt odottaa vielä vuoteen 1998 asti kaikessa rauhassa testaten
- Kisassa tietty Frentzen sai myös paremman lähdön kuin Villeneuve, mutta Villeneuve pakotti kuin pakotti itsensä alkukierroksilla hyvin riskialttiisti vastoin ennen kisaa olleita tallinsa ohjeita mennä niille sijoille kuin pystyi säilyen siis kilpailukykyisenä huonommasta lähdöstä huolimatta
- Myöhemmin pysähdysten jälkeen Frentzen oli kyllä toisena, mutta ei vain kyennyt saamaan Schumia kiinni vielä siinä vaiheessa
- Ajoittainen vesisade vähäisempänä tai hetken pelottavasti runsaampana pakotti ajajat valitsemaan ja tähän meni mikäli ei voitto niin taas melkein varman nk. Hopealautastason palkintomahdollisuus McLarenin David Coulthardilta hänen luullessa sateen alkavan kun se ei koskaan alkanut!
- Uhkapelissä lopulta itse asiassa vastoin odotuksia Frentzen menestyi paremmin, mutta osin tuntui saavan silti haukut niskaan perin 'muka' riittämättömästä ajosta huolimatta mitä nyt ei ainakaan mennyt tallikaveri Villeneuven tapaan paniikkiin ja oli toinen siinä missä Villeneuve oli neljäs ja melkein kolaroi yrittäessään ennen ruutulippua ohittaa Irvinea, mutta kiitos Magny-Coursin radan varikkoa lähellä olevan ulostuloalueen erikoisuuden pääsi täten vielä jatkamaan tarvitsematta ajella sitten varikon kautta
- Coulthard vuorostaan oli vähemmän yllättäen aika lämpöinen hänet ruutulipulla tai sitä ennen ulos keskeytykseen, mutta seiskapaikan sijoituksen saaden lopputuloksiin Jean Alesille Alesin mennessä viidenneksi ja vieläpä Ralf Schumacherin ehtiessä kuutostilan pisteelle Alesin viedessä siis parikin pistettä ja ollen melkein päästä tosiaan liikkeelle paluussa jähmeän Villeneuven edelle nelostilalle
- Silverstonessa Schumi johti MM-pisteissä jo 14 pisteellä ja Williams-talli osin Frentzenin harmiksi oli järkähtämätön siitä, että Villeneuve tulee olemaan vuoden 1997 maailmanmestari ja tuolloisen uskomuksen mukaisesti Renaultin tulevasta lähdöstä huolimatta Frentzen itse vastavuoroisesti sitten vuoden 1998 maailmanmestari mikäli mahdollista ja tuosta tietysti Frentzenillä oli luottamuspula tallia kohtaan osittain
- Frentzenin auto sammui ensimmäiseen lähtöön ja kisa oli pilalla kun joutui lähtemään yhdessä parhaalta ajaltaan hylätyn Norberto Fontanan kanssa ihan ruudukon lähtöperältä toiseen lähtöön
- Toisessa lähdössä kukaan muu ei mokannut joten vähän toisella onnella ehkä jonkun muun epäonnessa Frentzen olisi vielä voinut palata kakkospaikalle, mutta nyt ei voinut
- Villeneuve oli vaikeuksissa kuten tallikaveri, mutta Frentzenin heiluttaminen säästi Villeneuven murheilta ja siten oli toisessa lähdössä paremmin myös liikkeelläkin
- Frentzenin kisa oli lyhyt koska hänen ei olisi tarvinnut ottaa tarpeetonta riskiä ohitettuaan hienosti jo neljä autoa, mutta viides auto kuljettajaltaan Tyrrellin Jos Verstappen ei antanut tilaa jolloin väistämätön osuma tuli, auto kimposi ulos hiekoille jääden ja kisa oli siinä!
- Charlie Whiting piti radalla turva-auton keskeyttämättä kisaa ja siten kisa saikin jatkua neljänneltä kierrokselta eteenpäin moneen tunnettuun juonenkäänteeseensä
- Villeneuve ehkä olisi hävinnyt perin yllättäen mahdollisesti Häkkiselle, mutta ei Häkkinen välttämättä olisi koskaan voittanut kun kisatahti ei ihan välttämättä ollut kisapäivänä niin hyvä kuin mitä on ehkä joskus sanottu vaikkakin sijojen 2-4 takuuvarma mies Häkkinen aika lailla oli kyllä kierrosten ehkä myös uhatessa vain loppua kesken
- Pitkälti siksi Mika oli myös voitossa kiinni kun Ferrarit kerta kaikkiaan keskeyttivät kisan, mutta ehkä hienointa ei ollut välttämättä edes ajatuksellinen voittotaistelu vaan ehkä juurikin Mikan nousu vaikeuksia vasten kesken kisan huonoimmillaan todella huonoilta sijoilta eli sieltä jostain kasipaikan tuntumasta lähemmäksi osin kohti kärkeä
- Mikäli Mika olisi voittanut niin senkin osalta pieneksi eduksi olisi ollut muistettava se, että Villeneuvella oli alkanut olla kisan lopulla melkoisen kulunut ja ainakin jossain määrin vaurioitunut ohjaustehostin vaikeuttaen sittemmin hänen oman autonsa ajettavuutta
- Häkkisen ohella murheellisin mies oli varmaan Japanin Shinji Nakano ajaen taas melkein pisteelle tai muihin pistesijoihin ennen kuin hänenkin moottori hajosi tuoden keskeytyksen, mutta lopputuloksiin muuten merkityn sijan 11 pisteettömänä
- Hockenheimissa vastoin kaikkia juttuja ja oletuksia Benettonin Gerhard Berger palasi ihan alkukauden 1997 huippuvireeseensä ottaen kuin ottaenkin paalupaikan ensimmäistä kertaa sitten Spa-Francorchampsin 1995!
- Hockenheimin kisassa Berger otti tunnetun riemuvoiton viimeistä kertaa urallaan niin itselleen kuin Benettonille Benettonille sen oltua ensimmäinen sitten Suzukan 1995 ollen myös kisan nopein mies yhtä viimeistä kertaa, mutta Frentzenin kisan pilasi jo toista kertaa vuodeksi 1997 varmemmin joku muu kuin mies itse niin ehkä herjoja vasten ja nyt kohu oli pahempi kun kolaroija oli kukapas muukaan kuin Ferrarin Eddie Irvine jolloin tietenkin tästä nousi nelospaikan taistelussa sattuneesta tilanteesta kohua mahdollisen kolarin järjestämisen yhteydestä
- Kumpikaan tosin ei päässyt hyötymään tilanteesta, mutta temppua pidettiin rumana etenkin kuin muka Michael Schumacherin tilannetta hyödyttäen ja mikäli kolarin kohde olisi ollut syystä tai toisesta Jacques Villeneuve niin kohusta ei varmaankaan ihan hetkeen loppua olisi tullut
- Villeneuveenkin osui kuljettaja, mutta hän oli David Coulthard ja siitä tuli tietysti oma kohunsa ja keskeytyksellä ajatuksellakin tässä olisi ollut vähän liian tuhoisia seurauksia kanadalaisen MM-kilvan suhteen siinä vaiheessa tai lopussa sitten
- Coulthardille murheellisesti sattui ja tapahtui ja ylikuumentunut kytkin korjauskäynnin jälkeen keitti yli aiheuttaen keskeytyksen
- Schumacher oli toinen MM-kilvan kannalta kanadalaiselle todella vaarallisesti, mutta osin niin monen kuljettajan keskeytettyä tavallaan vuoden 1997 kisaa vasten 'outona' päivänä suurimpana hyötyjänä saivat paistatella taas niin hän kuin myös kolmanneksi ajanut Häkkinen
- Trulli olikin upeasti neljäs uhaten ajaa jo Häkkistäkin koskien kolmospaikkaa, mutta kisa loppui kesken joten ruutulippu takasi palkinnon Suomeen
- Hungaroringille Gianni Morbidelli palasi Sauberille ja Norberto Fontana joutui takaisin testikuljettajaksi eikä ura ollut sinänsä enää entisellään
- Aika-ajossa Villeneuve jäi vain vähän Schumin paalupaikasta Frentzenin ollessa kuudes, mutta Hungaroringin ahtaalla radalla ehkä eniten huomiota herätti Damon Hillin ja Arrowsin onnistuminen kolmostilalla!
- Kisassa Frentzen olisi saattanut olla toinen tai viimein myös hetkeen voittaa, mutta murheellisesti kesken kisan tullut polttoainevuoto tuhosi saksalaisen kisan!
- Noin kolme kierrosta loppuen ennen ruutulippua mitä kisaan tuli niin päättyi Damon Hillin ja Arrowsin hieno, ensimmäistä kertaa selvästi sitten Montrealin 1989 jälkeen johdettu kisa alkavaan hydrauliikkavikaan mistä tuli sitten vauriota vaikka ei ihan tukokseltaan lopulta niin tuhoisa ollutkaan, mutta voiton se pilasi kun enää ehkä enintään hyvä kuin kolmannestakaan 'ruutulippukierroksesta' oli jäljellä!
- Lopulta Villeneuve sitten voitti hyötyen, ajaen Frentzenin entistä ahtaammalle mikäli ei ollut jo valmiiksi ja jättäen Hillin ja Arrowsin ilman voittoa ja Japanin Shinji Nakano sai pisteen mitä nyt vain kolaroi Eddie Irvinen 'ruutulippukierroksella' ulos kisasta pisteettömälle ysipaikalle Irvinen jäädessä tuloksiin sitten sinne
Jatkuu seuraavassa osassa.