Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4600
Näitä periaatteessa voi olla aika montakin kuljettajaa. Puhtaalla arvauksella mennään, mutta:

Haetaanko 'Lentävän Tiikerin' kuljettajista erästä miestä? 'Ihmemies MacGyveria' ainakin Meksikoon 1986 sen voittajana eli Gerhard Bergeriä?

Hänhän otti muun muassa Benettonin ensimmäisen ja viimeisen voiton ja ensimmäisessä niistä Benettonin automallissa tosiaan oli 'Lentävän Tiikerin' eli Flying Tigersin logo autossa vähän milloin missäkin kohtaa vuodeksi 1986 kisasta riippuen, mutta useimmiten takasiivekkeiden kohdalla autoa koristamassa?
Tätä juuri hain. Eli Gerhard Bergeriä.

Meksikossa 1986 podiumilla hänen kanssaan olivat Ayrton Senna ja Alain Prost.

Hockenheimissa Saksassa puolestaan Michael Schumacher ja Mika Häkkinen, eli kummassakin tapauksessa moninkertaisia maailmanmestareita.

images.jpegGerman-GP-F1-1997-Photo.jpg

Onko sitten muita tähän sopivia kuljettajia, jotka voittivat tiimille sen ensimmäisen ja viimeisen GP:n?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4600
Joo. Raul Boeselia oli nopeampi sen 1,4 sekuntia 'Rotikalla' eli Rothmansin sponsoroimalla Marchilla Silverstonen testeissä vuodeksi 1982.

Parhaimmillaan ainesta oli vaikka mihin, mutta ehkä muutoin olisi ollut valitettavasti vähän huonommin puhuen kuin Suomen oma vastine Gilles Villeneuvelle eli se ainainen tietty nopeuden ja kaiken sen kisakiihkoon liittyvä halu olisi valitettavasti voinut ylittää kaiken muun. Eli mestaruus olisi voinut jäädä tulematta tai olla enintään ehkä vain kerran juuri tuosta syystä. Villeneuvellekin ennakoitiin samaa kohtaloa vaikka olisi jäänytkin henkiin silloin kesken vuoden 1982 tai myöhemmin.

Villeneuvesta Gillesin suhteen puhuen hänellä toki niin kehuttu kuin tämä vuosi 1979 hänelle olikin niin mestaruus olisi ollut jo aiemmin Jody Scheckterin mikäli hänen todella olisi annettu toisin kuin tallimääräyksissä sanottiin niin voittaa Kyalami 1979 kotikisana Villeneuven sijaan.
Kertoo kyllä Henri Toivosen nopeudesta myös ratapuolella, kun tiimin kisakuskia F1-testeissä nopeampi. Voisi ehkä vähän harmitella, kun valitsi lopulta rallin rata-autoilun ja Formula Ykkösten sijaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4600
McLaren on aloittanut tämän kauden todella vahvasti.

Viimeksi yhtä vahva kauden aloitus McLarenilla oli kaudella 1998.

FB_IMG_1745418340933.jpg
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1106
Esitetään jälleen kysymys, joka voi olla ehkä hieman vaikeakin.

Laitetaan kysymys tulille🔥.

Kenestä kuljettajasta kyse. Entä tiimistä.

Hän ajoi tälle kyseiselle tiimille sen ensimmäisen GP-voiton, mutta myös tiimin viimeisen GP-voiton.
Johnny Herbert, Stewart 1999.

Lasketaanko Alpine mukaan? Jos lasketaan, niin Esteban Ocon 2021 Unkari (toistaiseksi).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9412
Jos otetaan talleja, joilla on useampi GP-voittaja, niin Benettonin lisäksi kriteerit täyttäviä ovat:
Juan Manuel Fangio, Maserati
Stirling Moss, Vanwall

Fernando Alonso otti Enstone-Renault'n ensimmäisen ja viimeisen voiton, mutta Renault'n nimellä oli talli 1970- ja 1980-luvulla, ja sen ensimmäinen voittaja oli Jean-Pierre Jabouille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Tässä pohdiskelin Heinz-Harald Frentzenin kautta 1997.

Olihan se melkoinen pettymys siihen nähden, että tiimikaveri Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden tuolloin, ja Williamsin auto oli kuitenkin täysin ylivoimainen muihin autoihin nähden.

Viimeisin Williams, jonka Adrian Newey suunnitteli.

Tuon kauden pisteet meni Villeneuvelle 81-42 Frentzeniin nähden, ja silti Frentzen saavutti kuljettajien hopeaa kauden päätteeksi Michael Schumacherin hylkäyksen vuoksi.

GP-voitot Villeneuven hyväksi peräti 7-1 ja paalupaikat 9-1.

Podiumit tuolla kaudella Villeneuvelle yksi enemmän, eli kahdeksan Frentzenin seitsemää podiumia vastaan.

Yritin muistella, että olikos Frentzenillä muita mahdollisuuksia realistisesti voittaa kilpailuja, kuin tuo yksi Imolassa sattunut GP-voitto?

Vai oliko Frentzen yksinkertaisesti vain liian hidas Villeneuveen nähden?

Kummallakin näyttäisi olleen kaudella viisi keskeytystä, joten "epäonnikin" tasan.



Jos joku muistaisi?


Näytä liitetiedosto 6033

Alla Frentzenin huumoria liittyen Felipe Massan haluun laittaa titteli uusiksi kauden 2008 osalta.

Hänkin voisi leikkisästi hakea kauden 1997 mestaruutta, vaikkei oikeasti perusteita ole. Huumoria siis.
Näytä liitetiedosto 6034
Frentzenistä juttua kyllä riittäisi joskus ja paljonkin.

Tosin kun häntä ja vuotta 1997 on yleensä erittäin viljalti muistettu niin en siksi ole niin puhunut hänen edesottamuksistaan tuolle vuodelle vaan keskittynyt enemmän mikäli jotain muistelen niin Sauber-vuosia tai sitten joskus harvemmin hänen mestaruuden yritysvuotta 1999 Jordanilla.

Nyt teen pienen, mutta mittavan poikkeuksen asiaan.

Vähän liian suuren muistelun ja ylimääräviestien nimissä rajoitan nyt muistelua tällä erää tiettyjen kisojen ranskalaisiin viivoihin eli voi tulla useampi muisto tiettyä vuoden kisaa kohti tai sitten ei, mutta tässä tulee alkaen Melbournesta ja päättyen Jereziin mitä tulee Frentzeniin ja hyviin kisoihin tai missä meni pieleen seuraavasta viestistä alkaen:
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4600
Frentzenistä juttua kyllä riittäisi joskus ja paljonkin.

Tosin kun häntä ja vuotta 1997 on yleensä erittäin viljalti muistettu niin en siksi ole niin puhunut hänen edesottamuksistaan tuolle vuodelle vaan keskittynyt enemmän mikäli jotain muistelen niin Sauber-vuosia tai sitten joskus harvemmin hänen mestaruuden yritysvuotta 1999 Jordanilla.

Nyt teen pienen, mutta mittavan poikkeuksen asiaan.

Vähän liian suuren muistelun ja ylimääräviestien nimissä rajoitan nyt muistelua tällä erää tiettyjen kisojen ranskalaisiin viivoihin eli voi tulla useampi muisto tiettyä vuoden kisaa kohti tai sitten ei, mutta tässä tulee alkaen Melbournesta ja päättyen Jereziin mitä tulee Frentzeniin ja hyviin kisoihin tai missä meni pieleen seuraavasta viestistä alkaen:
Tätä odotellessa. Sinulta löytyy kyllä rautainen tuntemus lajista, josta olen ennenkin maininnut. Mukavaa lukea kirjoituksiasi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Tässä pohdiskelin Heinz-Harald Frentzenin kautta 1997.

Olihan se melkoinen pettymys siihen nähden, että tiimikaveri Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden tuolloin, ja Williamsin auto oli kuitenkin täysin ylivoimainen muihin autoihin nähden.

Viimeisin Williams, jonka Adrian Newey suunnitteli.

Tuon kauden pisteet meni Villeneuvelle 81-42 Frentzeniin nähden, ja silti Frentzen saavutti kuljettajien hopeaa kauden päätteeksi Michael Schumacherin hylkäyksen vuoksi.

GP-voitot Villeneuven hyväksi peräti 7-1 ja paalupaikat 9-1.

Podiumit tuolla kaudella Villeneuvelle yksi enemmän, eli kahdeksan Frentzenin seitsemää podiumia vastaan.

Yritin muistella, että olikos Frentzenillä muita mahdollisuuksia realistisesti voittaa kilpailuja, kuin tuo yksi Imolassa sattunut GP-voitto?

Vai oliko Frentzen yksinkertaisesti vain liian hidas Villeneuveen nähden?

Kummallakin näyttäisi olleen kaudella viisi keskeytystä, joten "epäonnikin" tasan.



Jos joku muistaisi?


Näytä liitetiedosto 6033

Alla Frentzenin huumoria liittyen Felipe Massan haluun laittaa titteli uusiksi kauden 2008 osalta.

Hänkin voisi leikkisästi hakea kauden 1997 mestaruutta, vaikkei oikeasti perusteita ole. Huumoria siis.
Näytä liitetiedosto 6034
Ja nyt tulee kuten lupasin niin Melbournesta aina Jereziin asti näitä todella lyhennettyjä muistoja ranskalaisin viivoin kohokohdiltaan Frentzenin perin paljon luvanneesta Williamsin vuodesta 1997 vastoin normaalia tapaani tätäkin vuotta käsitellen, mutta vain ensimmäinen osa Magny-Coursiin asti tulee nyt ja toinen Magny-Coursista Jereziin seuraavaan viestiin:

- Toisaalta Melbournessa kun olisi ohittanut Schumin mentyä varikolle lisäksi ehkä ennen pitkää vielä Coulthardin voitosta puhuen niin tapahtui pahin mitä Williams-talli oli pelännyt koko Melbournen avausviikonlopun ajan eli jarrut hajosivat, mutta eri tavalla eli normaalin hitaamman murtumisen tai rasituskulumisen sijaan lopulta jarruistakin puhuen todella vain vasen etujarrulevy yksinkertaisesti räjähti rikki aiheuttaen muillekin jarrunosille omaa kauttaan lisävauriota ja ulosajo sitten sinetöi keskeytyksen vaikkakin myös jollain ihmeen onnella ilman ulosajoa jarruttomalla autolla olisi kai tullut keskeytys sitten varikolle

- Frentzen keskeytti, mutta merkittiin lopputuloksiin Melbournessa siis kasipaikalle erittäin lupaavan Williams-debyyttikisan jälkeen tässä kisassa tosiaan tulevan maailmanmestari Jacques Villeneuven suoritettua melko onnettoman päivän ja otettuaan lyhyenä päivänään umpihuonon lähdön kisaan paalupaikalta lopettaen kisan kolariin mistä ei punaista lippua tullut vara-autolla lähtemistä varten uusintalähtöön

-Interlagosissa Frentzen lähti kasipaikalta kisaan ja kisassa Charlie Whitingia oli kritisoitu Melbournen kisan ensimmäisen lähdön keskeyttämättömyydestä, mutta tuolloin tosiaan punalippu heilahti pelastaen niin Frentzenin kun taas heikon lähdön ottaneen Villeneuven kisan

- Toisessa lähdössä Frentzen ottikin huonomman lähdön toki kirien kisan mittaan, mutta ajoittain yhdessä Coulthardin kanssa ei vain oikein syystä tai toisesta tuntunut pysyvän suhteellisen tallikaverin vauhdissa ja lopulta ehkä yhdessä nöyryyttävimmistä ajoistaan kaudella 1997 oli lopuksi vähän parempi kuin Coulthard ruutulipulla eli ysipaikalla

- Buenos Airesin kisaan Villeneuve kerrankin otti itse hyvän lähdön, mutta Frentzen huonomman minkä vuoksi vähän tuli pudotusta ja tässä kisassa tuli niin turva-autoa radalle kuin vastoin kaikkia sääntöjä omin päin punaista lippua laittomasti heilutteleva paikallinen intomielinen ratavalvoja sotkemaan kisaa!

- Frentzenin kisa oli sinetöity auton moottorin vaurioitumisen yhteydessä tapahtuneen öljyvuodon takia ja kun tosiaan olisipa punainen lippu ollut laiton tai ei niin keskeytys oli tulossa ja öljyä lensi myös Schumin autoon ja päin kuskia estäen näkyvyyden ja aiheuttaen saksalaisen keskeytyksen

- Frentzen keskeytti taatulta kakkostilalta ja ehkä voitto olisi voinut tulla, mutta öljyvuodon pahentumisen lisäksi moottori oli hajoamispisteessä ennen kuin sitten autosta petti yksinkertainen auton vetopitoa määritellyt pienlaite lähellä sähkölaitteita yksiselitteisesti sammuttaen autosta kaiken voiman ja aiheuttaen keskeytyksen vieläkin pisteittä jäädessä

- Frentzeniin kohdistunutta jo aiemmin tai etenkin tuosta eteenpäin ajatellen ollutta pilkkausta pahensi etenkin Villeneuven ajaminen voittoon jälleen niin suvereenisti kuin ajoi joskin ruutulipulla ero Eddie Irvineen oli jo pienempi kuin kesken kisan

- Imolan aika-ajo onnistui tosiaan yli odotusten Frentzeniltä kun paalusta jäätiin enää vain kolme kymmenystä tallikaveriin nähden ja kisa voitettiin joten en puhu tästä sen enempää kun tässä muistelussa yritetään enemmän kertoa Frentzenin muita kisoja ja ennen kaikkea sitä, että mikä meni pieleen mikäli sen sellaisena lopulta toiseksi MM-kilvassa sijoittuneena halusi nähdä!

- Imolan voitto vähensi pilkkausta ja Monacoon Frentzen lähti paalupaikalta, mutta sääli vain sitten sitä sadetta ja kolaria joskin siihen mennessä kilpailu oli täysin pilalla mitä nyt ehkä mikäli radalla olisi pysytty niin tallikaveri Villeneuveen nähden Schumin voittokisan aikaan jäännöspisteet ehkä olisivat olleet mahdollisia tai sitten ei ysipaikalta saksalaisen keskeytettyä ja Mika Salon muun muassa niille ajaessa kelloa vastaan taistellen niin täydellä polttoainetankilla kisan alusta puhuen kuin pystyi ja kun vertailuksi osin Villeneuvella meni vielä Frentzeniäkin huonommin ajoittain liukkaissa oloissa myös keskeyttäen aikaisemmin siinä missä saksalainen oli viimeinen keskeyttäjä!

- Outoa Monacoon kai vähän oli, että jälleen Eddie Irvinen suoritusta vähäteltiin huolimatta vuoden 1996 farssiin nähden samalla radalla nyt auton pitäen radalla ja samalla kertaa ollen tuossa vaiheessa jo kolmatta kertaa palkinnoilla muutenkin kauteen La Famiglialla!

- Barcelonassa Villeneuve osoitti pitkästä aikaa kykyjään olla myös renkaitakin säästävä kuljettaja ja täten osin voitti kilpailun kun monilla muilla varikkopysähdyksiä tuli liikaa, niitä muutoin noudatettiin taktiikkaa vasten liian orjallisesti tai jäätiin liian pahoin ruuhkaan Frentzenin jäätyä sitten liiallisten pysähdysten uhriksi ennen pitkää verraten nöyryyttävälle kasipaikalle ja tässä vaiheessa mikäli ei ollut ongelmia ollut Patrick Headin kanssa niin alkoi olla kun välillä Head tai muutama muu sittemmin Frentzenin kanssa jännitteissä ollut päättäjä ei oikein halunnut uskoa saksalaista hänen puheistaan puhuen

- David Coulthardin kisa olisi voinut olla niin kilpailukykyisen mainio, mutta se sitten suli niin renkaiden kulumiseen kuin jarruvaurioon minkä takia palkinnot kun ihan voittoon ei päästy ja myöhempi takuunelostila suli aina ruutulipputaisteluun Johnny Herbertin kanssa jääden sitten lopulta jo kuudenneksi!

- Coulthardilla tätä vasten jossittelu oli sapettavaa koska eräässä vaiheessa kisaa toisin kuin miten talli olisi halunnut hänen pysähtyvän yhdessä Häkkisen kanssa niin skotti kieltäytyi noudattamasta tätä pysähtyen itse tiimiradiosanojensa jälkeen aikaisemmin ollen siis edussa eräässä vaiheessa kisaa jopa Villeneuvea nopeampana ennen kuin sitten kaikki meni niin kovin penkin alle

- Montrealissa itse kilpailussa Frentzeniä voitiin syyttää monesta jutusta ehkä, mutta toisaalta ei ajanut seinään toisin kuin toki kotikisassaan 120 000 katsojan silmien edessä ajanut Villeneuve ja kisan mittaan homma parani

- Montrealissa sattui tietenkin David Coulthardin paras onnenpäivä ja pahin epäonnenpäivä samalla kertaa menettäen kauden ehkä selvimmän tilaisuutensa kolmanteen voittoon vain siksi kun sitä ruutulippua tai vaihtoehtoisesti punaista lippua ei näytetty välittömästi Olivier Panisin kolarin yhteydessä!

- Montrealissa kisa kun lopetettiin aikaisemmin ja osin varsinkin jälkikäteen herättäen kohua ja viittä vaille ehkä skandaalinkäryisiäkin tunnelmia sai Schumacherin Michael Schumina pitää voittonsa ja päivän pettyneimpiä nimiä kisan lopettamista vastustaen vähemmän yllättäen olivat muun muassa Frentzen ja Johnny Herbert joilla kisa oli Japanin Shinji Nakanon ohella kerrankin mennyt erinomaisen hyvin!

- Frentzenin osalta ehkä vähän turhaa uhoa, mutta ei toki mahdollisesti aivan täysin tuulesta temmattua olisi ollut mahdollisen uudelleen lähdön yhteydessä tapahtunut ohitusnäytöksen yritys ehkä jopa voittoon asti päästen ja mikäli ei siihen niin ehdottomasti uudelleen palkinnoille Frentzenillä oli asiaa Williamsilla kun mitä pidempään kisa oli siis mennyt ja jopa hieman huvittavasti turva-autoajelun kestäessä ennen kisan lopetusta hänellä oli ollut paremmin vauhtia kuin etenkin kisan alkuvaiheen osin olleiden mokailujen takia jäännöspisteillä tai jopa pisteiden ulkopuolella ajaen

Jatkuu seuraavaan osaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Tätä odotellessa. Sinulta löytyy kyllä rautainen tuntemus lajista, josta olen ennenkin maininnut. Mukavaa lukea kirjoituksiasi.
Kiitos. Ja äsken tulikin viesti ja ennen kuin jatkan Magny-Coursiin niin julkaisen bonuksena vastoin sanomaani vähän vielä noita Imolan 1997 tilanteita Frentzenin osalta.

Niitä oli pakko jättää viime viestistä pois merkkimäärän tultua täyteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Imolasta 1997 puhuen jäi tosiaan vähän Frentzenin voittokisan juttuja sivunneita seikkoja ja etenkin Jacques Villeneuven murheita siihen kisaan laittamatta joten ne tulevat tähän alle heti:

- ''ja Villeneuvelle itselleen oli tuhoisasti ehkä kenties mennä mestaruus tämän kisan keskeytykseen kun kesken kisan hiljaa pahentunut vaihteiden pois päältä hyppiminen aiheutti ensin vaihdelaatikkovaurion tai vähintään ainakin tukoksen autoon ja sitä kautta mikäli vielä vaihdelaatikko olisi pelannut niin hydrauliikan osia tuhonnut irti päässyt tukos kyllä lopetti ajot siihen paikkaan kun lopetti melko varmalta David Coulthardin keskeytyksen myötä ongelmista huolimatta perimältä kolmostilalta Fisichellan ja Irvinen ahdisteluista huolimatta ajatellen!''

Tuollaista oli pakko jättää välistä, mutta jatketaan näillä puhein Magny-Coursista aina Jereziin 1997 asti ulottuvien loppumietteiden parissa koskien siis Frentzenin kautta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Tässä pohdiskelin Heinz-Harald Frentzenin kautta 1997.

Olihan se melkoinen pettymys siihen nähden, että tiimikaveri Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden tuolloin, ja Williamsin auto oli kuitenkin täysin ylivoimainen muihin autoihin nähden.

Viimeisin Williams, jonka Adrian Newey suunnitteli.

Tuon kauden pisteet meni Villeneuvelle 81-42 Frentzeniin nähden, ja silti Frentzen saavutti kuljettajien hopeaa kauden päätteeksi Michael Schumacherin hylkäyksen vuoksi.

GP-voitot Villeneuven hyväksi peräti 7-1 ja paalupaikat 9-1.

Podiumit tuolla kaudella Villeneuvelle yksi enemmän, eli kahdeksan Frentzenin seitsemää podiumia vastaan.

Yritin muistella, että olikos Frentzenillä muita mahdollisuuksia realistisesti voittaa kilpailuja, kuin tuo yksi Imolassa sattunut GP-voitto?

Vai oliko Frentzen yksinkertaisesti vain liian hidas Villeneuveen nähden?

Kummallakin näyttäisi olleen kaudella viisi keskeytystä, joten "epäonnikin" tasan.



Jos joku muistaisi?


Näytä liitetiedosto 6033

Alla Frentzenin huumoria liittyen Felipe Massan haluun laittaa titteli uusiksi kauden 2008 osalta.

Hänkin voisi leikkisästi hakea kauden 1997 mestaruutta, vaikkei oikeasti perusteita ole. Huumoria siis.
Näytä liitetiedosto 6034
Nyt vielä kuten lupasin toivottavasti kestäen tilaltaan niin noita vuoden 1997 Frentzenin tilannemuistoja Magny-Coursista Hungaroringiin asti toiselta osaltaan edellisten tultua käsitellyksi ensimmäisessä osassa ja muutosten myötä nyt käsitellään Spa-Francorchampsista Jereziin asti näitä vuoden 1997 Frentzenin tilannemuistoja sen tullessa sitten päätösosassa kolmantena tämän osan kattaessa alkuun mainitut jutut kisoineen:

- Magny-Coursiin kaikki tietysti oli alkujaan pahoillaan Olivier Panisin loukkaantumisesta ja tämän kisan kuten vähän sen jälkeen olleella välillä kuin näkymättömissä myös Gianni Morbidelli loukkaantui minkä myötä Norberto Fontana pääsi ajamaan Sauberia kaiken jälkeen vaikka vieläkin hän osin tuntui liian nuorelta kaverilta lajiin ja joissakin yhteyksissä hänen ehdottomasti olisi pitänyt odottaa vielä vuoteen 1998 asti kaikessa rauhassa testaten

- Kisassa tietty Frentzen sai myös paremman lähdön kuin Villeneuve, mutta Villeneuve pakotti kuin pakotti itsensä alkukierroksilla hyvin riskialttiisti vastoin ennen kisaa olleita tallinsa ohjeita mennä niille sijoille kuin pystyi säilyen siis kilpailukykyisenä huonommasta lähdöstä huolimatta

- Myöhemmin pysähdysten jälkeen Frentzen oli kyllä toisena, mutta ei vain kyennyt saamaan Schumia kiinni vielä siinä vaiheessa

- Ajoittainen vesisade vähäisempänä tai hetken pelottavasti runsaampana pakotti ajajat valitsemaan ja tähän meni mikäli ei voitto niin taas melkein varman nk. Hopealautastason palkintomahdollisuus McLarenin David Coulthardilta hänen luullessa sateen alkavan kun se ei koskaan alkanut!

- Uhkapelissä lopulta itse asiassa vastoin odotuksia Frentzen menestyi paremmin, mutta osin tuntui saavan silti haukut niskaan perin 'muka' riittämättömästä ajosta huolimatta mitä nyt ei ainakaan mennyt tallikaveri Villeneuven tapaan paniikkiin ja oli toinen siinä missä Villeneuve oli neljäs ja melkein kolaroi yrittäessään ennen ruutulippua ohittaa Irvinea, mutta kiitos Magny-Coursin radan varikkoa lähellä olevan ulostuloalueen erikoisuuden pääsi täten vielä jatkamaan tarvitsematta ajella sitten varikon kautta

- Coulthard vuorostaan oli vähemmän yllättäen aika lämpöinen hänet ruutulipulla tai sitä ennen ulos keskeytykseen, mutta seiskapaikan sijoituksen saaden lopputuloksiin Jean Alesille Alesin mennessä viidenneksi ja vieläpä Ralf Schumacherin ehtiessä kuutostilan pisteelle Alesin viedessä siis parikin pistettä ja ollen melkein päästä tosiaan liikkeelle paluussa jähmeän Villeneuven edelle nelostilalle

- Silverstonessa Schumi johti MM-pisteissä jo 14 pisteellä ja Williams-talli osin Frentzenin harmiksi oli järkähtämätön siitä, että Villeneuve tulee olemaan vuoden 1997 maailmanmestari ja tuolloisen uskomuksen mukaisesti Renaultin tulevasta lähdöstä huolimatta Frentzen itse vastavuoroisesti sitten vuoden 1998 maailmanmestari mikäli mahdollista ja tuosta tietysti Frentzenillä oli luottamuspula tallia kohtaan osittain

- Frentzenin auto sammui ensimmäiseen lähtöön ja kisa oli pilalla kun joutui lähtemään yhdessä parhaalta ajaltaan hylätyn Norberto Fontanan kanssa ihan ruudukon lähtöperältä toiseen lähtöön

- Toisessa lähdössä kukaan muu ei mokannut joten vähän toisella onnella ehkä jonkun muun epäonnessa Frentzen olisi vielä voinut palata kakkospaikalle, mutta nyt ei voinut

- Villeneuve oli vaikeuksissa kuten tallikaveri, mutta Frentzenin heiluttaminen säästi Villeneuven murheilta ja siten oli toisessa lähdössä paremmin myös liikkeelläkin

- Frentzenin kisa oli lyhyt koska hänen ei olisi tarvinnut ottaa tarpeetonta riskiä ohitettuaan hienosti jo neljä autoa, mutta viides auto kuljettajaltaan Tyrrellin Jos Verstappen ei antanut tilaa jolloin väistämätön osuma tuli, auto kimposi ulos hiekoille jääden ja kisa oli siinä!

- Charlie Whiting piti radalla turva-auton keskeyttämättä kisaa ja siten kisa saikin jatkua neljänneltä kierrokselta eteenpäin moneen tunnettuun juonenkäänteeseensä

- Villeneuve ehkä olisi hävinnyt perin yllättäen mahdollisesti Häkkiselle, mutta ei Häkkinen välttämättä olisi koskaan voittanut kun kisatahti ei ihan välttämättä ollut kisapäivänä niin hyvä kuin mitä on ehkä joskus sanottu vaikkakin sijojen 2-4 takuuvarma mies Häkkinen aika lailla oli kyllä kierrosten ehkä myös uhatessa vain loppua kesken

- Pitkälti siksi Mika oli myös voitossa kiinni kun Ferrarit kerta kaikkiaan keskeyttivät kisan, mutta ehkä hienointa ei ollut välttämättä edes ajatuksellinen voittotaistelu vaan ehkä juurikin Mikan nousu vaikeuksia vasten kesken kisan huonoimmillaan todella huonoilta sijoilta eli sieltä jostain kasipaikan tuntumasta lähemmäksi osin kohti kärkeä

- Mikäli Mika olisi voittanut niin senkin osalta pieneksi eduksi olisi ollut muistettava se, että Villeneuvella oli alkanut olla kisan lopulla melkoisen kulunut ja ainakin jossain määrin vaurioitunut ohjaustehostin vaikeuttaen sittemmin hänen oman autonsa ajettavuutta

- Häkkisen ohella murheellisin mies oli varmaan Japanin Shinji Nakano ajaen taas melkein pisteelle tai muihin pistesijoihin ennen kuin hänenkin moottori hajosi tuoden keskeytyksen, mutta lopputuloksiin muuten merkityn sijan 11 pisteettömänä

- Hockenheimissa vastoin kaikkia juttuja ja oletuksia Benettonin Gerhard Berger palasi ihan alkukauden 1997 huippuvireeseensä ottaen kuin ottaenkin paalupaikan ensimmäistä kertaa sitten Spa-Francorchampsin 1995!

- Hockenheimin kisassa Berger otti tunnetun riemuvoiton viimeistä kertaa urallaan niin itselleen kuin Benettonille Benettonille sen oltua ensimmäinen sitten Suzukan 1995 ollen myös kisan nopein mies yhtä viimeistä kertaa, mutta Frentzenin kisan pilasi jo toista kertaa vuodeksi 1997 varmemmin joku muu kuin mies itse niin ehkä herjoja vasten ja nyt kohu oli pahempi kun kolaroija oli kukapas muukaan kuin Ferrarin Eddie Irvine jolloin tietenkin tästä nousi nelospaikan taistelussa sattuneesta tilanteesta kohua mahdollisen kolarin järjestämisen yhteydestä

- Kumpikaan tosin ei päässyt hyötymään tilanteesta, mutta temppua pidettiin rumana etenkin kuin muka Michael Schumacherin tilannetta hyödyttäen ja mikäli kolarin kohde olisi ollut syystä tai toisesta Jacques Villeneuve niin kohusta ei varmaankaan ihan hetkeen loppua olisi tullut

- Villeneuveenkin osui kuljettaja, mutta hän oli David Coulthard ja siitä tuli tietysti oma kohunsa ja keskeytyksellä ajatuksellakin tässä olisi ollut vähän liian tuhoisia seurauksia kanadalaisen MM-kilvan suhteen siinä vaiheessa tai lopussa sitten

- Coulthardille murheellisesti sattui ja tapahtui ja ylikuumentunut kytkin korjauskäynnin jälkeen keitti yli aiheuttaen keskeytyksen

- Schumacher oli toinen MM-kilvan kannalta kanadalaiselle todella vaarallisesti, mutta osin niin monen kuljettajan keskeytettyä tavallaan vuoden 1997 kisaa vasten 'outona' päivänä suurimpana hyötyjänä saivat paistatella taas niin hän kuin myös kolmanneksi ajanut Häkkinen

- Trulli olikin upeasti neljäs uhaten ajaa jo Häkkistäkin koskien kolmospaikkaa, mutta kisa loppui kesken joten ruutulippu takasi palkinnon Suomeen

- Hungaroringille Gianni Morbidelli palasi Sauberille ja Norberto Fontana joutui takaisin testikuljettajaksi eikä ura ollut sinänsä enää entisellään

- Aika-ajossa Villeneuve jäi vain vähän Schumin paalupaikasta Frentzenin ollessa kuudes, mutta Hungaroringin ahtaalla radalla ehkä eniten huomiota herätti Damon Hillin ja Arrowsin onnistuminen kolmostilalla!

- Kisassa Frentzen olisi saattanut olla toinen tai viimein myös hetkeen voittaa, mutta murheellisesti kesken kisan tullut polttoainevuoto tuhosi saksalaisen kisan!

- Noin kolme kierrosta loppuen ennen ruutulippua mitä kisaan tuli niin päättyi Damon Hillin ja Arrowsin hieno, ensimmäistä kertaa selvästi sitten Montrealin 1989 jälkeen johdettu kisa alkavaan hydrauliikkavikaan mistä tuli sitten vauriota vaikka ei ihan tukokseltaan lopulta niin tuhoisa ollutkaan, mutta voiton se pilasi kun enää ehkä enintään hyvä kuin kolmannestakaan 'ruutulippukierroksesta' oli jäljellä!

- Lopulta Villeneuve sitten voitti hyötyen, ajaen Frentzenin entistä ahtaammalle mikäli ei ollut jo valmiiksi ja jättäen Hillin ja Arrowsin ilman voittoa ja Japanin Shinji Nakano sai pisteen mitä nyt vain kolaroi Eddie Irvinen 'ruutulippukierroksella' ulos kisasta pisteettömälle ysipaikalle Irvinen jäädessä tuloksiin sitten sinne

Jatkuu seuraavassa osassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Tässä pohdiskelin Heinz-Harald Frentzenin kautta 1997.

Olihan se melkoinen pettymys siihen nähden, että tiimikaveri Jacques Villeneuve voitti maailmanmestaruuden tuolloin, ja Williamsin auto oli kuitenkin täysin ylivoimainen muihin autoihin nähden.

Viimeisin Williams, jonka Adrian Newey suunnitteli.

Tuon kauden pisteet meni Villeneuvelle 81-42 Frentzeniin nähden, ja silti Frentzen saavutti kuljettajien hopeaa kauden päätteeksi Michael Schumacherin hylkäyksen vuoksi.

GP-voitot Villeneuven hyväksi peräti 7-1 ja paalupaikat 9-1.

Podiumit tuolla kaudella Villeneuvelle yksi enemmän, eli kahdeksan Frentzenin seitsemää podiumia vastaan.

Yritin muistella, että olikos Frentzenillä muita mahdollisuuksia realistisesti voittaa kilpailuja, kuin tuo yksi Imolassa sattunut GP-voitto?

Vai oliko Frentzen yksinkertaisesti vain liian hidas Villeneuveen nähden?

Kummallakin näyttäisi olleen kaudella viisi keskeytystä, joten "epäonnikin" tasan.



Jos joku muistaisi?


Näytä liitetiedosto 6033

Alla Frentzenin huumoria liittyen Felipe Massan haluun laittaa titteli uusiksi kauden 2008 osalta.

Hänkin voisi leikkisästi hakea kauden 1997 mestaruutta, vaikkei oikeasti perusteita ole. Huumoria siis.
Näytä liitetiedosto 6034
Frentzenin vuoden 1997 tilanteita Williamsilla iloineen ja suruineen käydään vielä läpi kolmannen viestin verran muistellen asioita Spasta Jereziin asti:

- Span kisan aikaan Villeneuve tietenkin menestyi ja Frentzen vaikutti olevan ahtaalla

- Frentzen pyörähti osin kolaroiden ja joutuen tekemään aikansa vara-autolla ollen seitsemäs tallikaverin ajaessa Span radasta pitävänä kaverina paalupaikalle

- Häkkisellä oli tietysti luistelua ja muutenkin vielä ohitteluksi katsottua toimintaa turva-auton takana mikä oli sen hetken säännöin ja ilman erillislupaa muutenkin niin sääntörikkomus

- Villeneuve joutui kisan alettua alakynteen ja Schumi pääsi edelle ja vastoin tallinsa ohjeita kierroksen, kahden tai kolmen odottelusta muiden käydessä radan kuivuessa massoittain varikolla renkaanvaihdossa ja siitä sitten parempaan väliin mennen varikolle Villeneuve meni sitten välittömästi kun pystyi itse varikolle ja jatkoi vasta sijalla 18 radalla kun väli oli niin huono kuin oli!

- Frentzenin kisa oli koetteleva etenkin märän kelin säädöillä ajaen ja myöhemmin Frentzen sai lopulta kolmostilan palkinnon nk. Postissa johtuen Häkkisen hylkäyksestä

- Monzassa Frentzen oli tallikaveriinsa Villeneuveen nähden vireessä etenkin aika-ajoissa ja paalupaikka oli varma kunnes kuin tyhjästä Jean Alesi ajoi Benettonilla sitten paalupaikan ja kuin yllättäen hänen sanottiin olevan itse veikkaus voittajaksi toista kertaa urallaan kun ohi ei päässyt Monzan radalla nk. Jonoajeluaikakauden autoilla kovinkaan helposti!

- Kisassa voitosta tuntuivat jälleen taistelevan Frentzen ja Coulthard vähän tutummin myös lisättynä Alesilla ja näistä keskimmäinen oli ehkä todellisesti se vuoden 1997 kruunattu epäonnen soturi!

- Tämä etenkin kun Häkkinen oli osin nyreänä vieläkin Spasta vaikka halusi kohun jättää taakseen ja kun Villeneuvella ja Schumilla oli omat ongelmansa vähän poikkeuksellisesti kisaan

- Täpärässä varikkonäytöksessä ja vastoin kierrokselle 33 sovittua taktiikkaa McLaren päätti samalla kertaa ottaa Coulthardin sisään kierrokselle 32 osuneen Alesin pysähdyksen kanssa ja Alesi hävisi varikkotaistelun vain muutamien sekunnin kymmenyksien kämmissä ehkä varikkotiimiltään parhaimman ajonsa ajettuaan sitten Melbournen kauden avauksen jääden myös kakkoseksi!

- Ehkä Frentzen olisi myös voittanut Monzassa 1997 Coulthardin sijaan, mutta varikkotaktiikka hieman turhan orjallisesti vain Villeneuven perästä juoksijana pilasi kaiken vaikkakin kanadalainen itse otettiin huonompana miehenä silti sisään ensin!

- Coulthard viimein voitti niin monen, monen lukemattoman joko menetetyn voiton tai erittäin varman palkintoajon jälkeen Monzassa 1997 ja omisti voiton menehtyneelle Prinsessa Dianalle tunteikkaasti!

- A1-Ringillä nähtiin Itävallan Grand Prixin paluu entisen DTM-sarjan tai vastaavan edeltäjäsarjan ajajan, mutta lähinnä tästä eteenpäin F1:n hovisuunnittelijana vanhemmille päivilleen tunnetun ratamestari Hermann Tilken kynäilemän radan muodossa!

- A1-Ringillä Villeneuve ajoi paalupaikan, mutta Mika Häkkinen oli jo kakkosruudussa ja Jarno Trulli peräti kolmosruudussa Prostilla jättäen Frentzenin Williamsin toki teknisistä murheista kärsineenä osin silti neljänneksi!

- Kisaan Häkkinen ajoi hienosti lähtien kärkeenkin, mutta jo ennen alamäen loppua oli tullut autoon moottorivaurio ja kisa oli kesken vähän siitä eteenpäin mikä vapautti ennen pitkää lähdössä vähän taas hävinneen Villeneuven parempaan suoritukseen mitä nyt Trulli johti ja Stewart-tallin Rubens Barrichello ja Jan Magnussen ajoivat parasta kisaansa sitten Monacon ja tanskalaisen tapauksessa vähän ehkä yleensäkään!

- Schumi olisi varmaan ollut pisteillä ja ehkä palkinnoillakin ilman aikarangaistustaan joten tästä hyötyi siis osin ainakin Villeneuve kohti voittoon ajaen ja Schumi oli toki hyötyjä myös kun moni kuski vielä sydäntä särkevästi nuori Trulli kakkostilalta mukaan lukien vielä keskeyttivät ennen päivän loppua

- Viimein kummallista kyllä yhteisesti palkinnoilla olivat Williamsit vasta tässä kilpailussa vuonna 1997 ensi kertaa ja silloinkaan ei ihan ollut kaksoisvoitto kun kisan lopuksi paremmin ajanut Coulthard piti Frentzenin takanaan missä tämäkin nähtiin juuri Frentzenin viaksi ja jopa Coulthardin kehuksi jossitteluna siitä, että mitä jos Coulthard olisi aina jäänyt Williamsille sinne jopa vuodeksi 1997 asti...

- Nürburgringillä outona Luxemburgin Grand Prixinä nähtiin aika-ajossa viimein tasaisen ajon jälkeen toki Mika Häkkisen uran ensimmäinen paalupaikka lähinnä toki vähäisesti hyötyen, mutta mitään silti tiukkojen pienien erojen myötä pois ottamatta Villeneuvelta, Frentzeniltä tai keneltäkään muulta huippukuskilta

- Nürburgringillä muutamaan muuhun näyttöön nähden kisaankin Mika oli ehkä ensimmäistä kertaa ihan kunnolla vahva myös vuodeksi 1997 ja varsinkin vuoden 1996 'vahvoihin' näyttöihin nähden ja toisaalta sitten tietysti nyt ihan oikeastikin mielipaha alkoi olla kova kun sitä voittoa ei vain näyttänyt kuuluvan sitten millään

- Mikan keskeytyksen myötä muu seurattava kisassa oli tietysti Montrealin loukkaantumisesta toipuneen Olivier Panisin katselu Prostilla, mutta silti jotain tuntui olevan poissa ja lisäksi vieläkin arveltiin toipumisajan olleen ehkä vähäisesti riittämätön

- Häkkinen oli johdossa kisan aluksi, mutta siinä missä Villeneuven tavaramerkiksi tuntui tulleen vuoden 1997 mestariehdokkaaksi huonot lähdöt niin Coulthard ja Frentzen ottivat vertailuksi sitten jopa häneen verrattuna usein parempia lähtöjä kisaan eikä nk. Nyrre ollut poikkeus!

- Frentzen Villeneuven kömpelön lähdön takia osui tallikaveriinsa ja huonosti olisi voinut käydä molempien ja etenkin kanadalaisen maailmanmestaruuden kannalta ilman tietynlaista määrää onnea matkassa ja Schumikin sai tässä kisassa keskeytyskolarin ensin vauriona ja lopulta pysyvänä omalta Ralf-veljeltään kuten myös Giancarlo Fisichellalta!

- Nyrrelle Renault-moottorit saivat siis nelosvoiton Villeneuven voittaessa, Alesin ollessa toinen, Frentzenin kolmas ja Bergerin neljäs ja vaikka sitä ei tuolloin etenkään halunnut uskoa niin tämä oli Villeneuven uran viimeinen voitto!

- Frentzen sai moitteita, mutta toisaalta parhaimmillaan toisena ollut Frentzen menetti pelin varikolla ja kierrokset loppuivat kesken ja ilman juuri sitä lähes kolaria ja pussiin jäämistä Frentzen olisi voittanut tai hieman toisella tapaa ehkä Benettonit olisivat voittaneet kisan järjestyksen mennessä kuten meni ja Williamsien itse kärsiessä keskeytyksen tapahtuneena jo alussa!

- Suzukaan olikin kieltämättä jälleen Villeneuve-kohu ja kilpailukieltouhka oli suuri jälleen kuitenkin väistyen mestaruuskamppailun nimissä Villeneuven lähtiessä paalulta Frentzenin ollessa kuudes aika-ajon jälkeen

- Suzukassa kisaan Gianni Morbidelli jäi pois kipeän rannerikon takia ja tämä olikin italialaisen uran viimeinen F1-kisaviikonloppu kun kisaan ei voinut lähteä ja Jereziin vielä kerran tuli Norberto Fontana hänen tilalleen

- Suzukassa tapahtui sittemmin tutut kohut ja ihan ei Frentzen onnistunut myös kroonisesta aliohjauksesta kärsineellä autollaan pääsemään voittoon Schumin siis voittaessa, Frentzenin ollessa toinen ja Villeneuven tultua hylätyksi

- Jereziin aika-ajoon kaikki oli tasoissa, mutta lopulta tasajaossa tunnetusti Villeneuve sai järjestysajon takia itselleen kierrokselle lähteneenä ensin paalupaikan Schumin ollessa toinen ja Frentzenin kolmas Damon Hillin Arrowsilla yllättäen oltua töin tuskin mitään kärkikolmikon tasapelin takana neljäntenä!

- Kisassa kävi kuin kävi ja ilman tuota kuuluisaa kolaria Villeneuve varmaankin olisi voittanut kisan ja mestaruuden kun hänen autonsa renkaat kuluivat vähemmän ja Schumacherin ei saksalaisen kärvistellessä liiallisen rengaskulutuksen kanssa

- Myös kisajärjestelysyytteistä huolimatta Mika Häkkinen otti kuin ottikin ansaitun ja ainakin ehdottomasti kauan odotetun voiton Suomelle ensimmäisenä sitten Keke Rosbergin ja Adelaiden 1985 omana ensivoittonaan!

- Päätöspiste ja Schumin hylkäys vuoden lopuksi toi Frentzenille MM-kilvan kakkostilan, mutta ajoittain todella vahvasti kritisoituna sellaisena ja tämän sinetöi kaikista huolimatta Estorilin kisan ajamatta jääminen
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15199
Loppusanoiksi kai voisi sanoa, että Frentzen vuodeksi 1997 varauksella oli jonkin verran ehkä heikompi tietyissä vertailuissa kuin jopa David Coulthard.

Toisaalta kun ajot todella menivät nappiin ne saattoivat mennä myös nappiin esimerkiksi Coulthardia paremmin ja silloin kun vielä Mika Häkkisellä oli omat vaikeutensa osin tuollakin kaudella niin myös Häkkistä paremmin.

Kuitenkin yleisesti miettien Frentzen vaikuttaa vaikka ehkä joskus noita juttuja voisi vielä käydä läpi toki erittäinkin paljon muidenkin keskustelemiin aiheisiin vuotta 1997 koskien uudelleen läpi niin aika-ajoissa kai oli lähtökohtaisesti enemmän Frentzenillä vahvuuksia kuin kisoissa ja etenkin lähdöissä syystä tai toisesta niissä avauskauteensa nähden juuri mestaruusvuotenaan niissä ongelmissa olleeseen tallikaveriinsa nähden.

Ja ennen kaikkea niin hirveän pienestä useampikin paalupaikka tuntui olevan kiinni saksalaiselle aina tuota Jerezin kolmen kuskin tasapeliäkin myöten mietittäväksi!

Kisat sitten ovatkin niin perin hankalampi juttu ja jotenkin kun miettii niin tosiaan ihan parhaimmillaan Coulthardilla tuntui olevan vain niin hirveän paljon iskevämpi meno tuolloin mitä ei skotti murheellisesti sellaisenaan ajatellen enää kyennyt saamaan enää uralleen nosteeksi kun sittemmin jäi suomalaiskuljettajien eräänlaiseksi kakkoskuljettajaksi lopuksi mittaa uraansa tai ainakin hyvin pitkäksi aikaa aina huipputallissa ajatellen.

Samaa ei voinut sanoa Frentzenistä tai sitten vaihtoehtoisesti Frentzen joutui tekemään paljon enemmän töitä päästäkseen niillekin huippusijoilleen kuin pääsi ja muita selkeitä voittoehdokaskisoja on aika hankala löytää noista vuoden 1997 kisoista ihan todella harvoja muita kisoja Monacon paalupaikalta lähdön jälkeen vaikkakin tosiaan Monzassa 1997 tilanne oli uppo-outo tavallaan sitten ihan kaiken penkin alle jossain määrin menettäneiltä Michael Schumacherilta ja myös Villeneuvelta.

Ainakin osin ja myös jälleen Williams-tallin osin turhan yksitotiset ja itsepäiset varikkotaktiikat väistämättä maksoivat paljon Frentzenille ja myös mutkien kautta Villeneuvelle ja mikäli ne eivät maksaneet niin ihan niin virheetöntä se ei ollut tai niin nopeaa kuin miten muissa talleissa työskentelyltään.

Ja sitten erikoista oli aiemmin voitettujen ongelmien palaaminen vuodeksi 1997 siinä missä vuodeksi 1996 Damon Hillin mestaruusvuodelle ei vain ollut tuollaisia mokia!

Frentzenistä puhuen sekin oli surullista, että kun tilanne oli mikä oli niin mahdolliseen Hockenheimiin 1997 on paha sanoa kotikisaan juurikin mahdollista kotikisavoittoa koskevassa kysymyksessä sen käymistä.

Montrealiin 1997 ei olisi ollut epäilystäkään Villeneuven kotikisavoitosta ilman turhaa painolastia kotiyleisön edessä normaalissa kilpailutilanteessa Williamsin kaksoisjohdossa, mutta Hockenheimiin 1997 vähän paremmalla onnella siis Frentzenin ikään kuin voittaessa kilpailun olisi saatettu nähdä toki kotivoitto Frentzenille annettuna.

Myös kuitenkin tallimääräysluovutus mestaruustilanteen vuoksi Villeneuvelle olisi kuitenkin ollut mahdollinen.

Villeneuven suhteen mestaruuskaudessa oli välillä melkoista ongelmavyyhtiä purettavana.

Ja aavistuksella mutkien kautta avauskauteensa nähden Villeneuvekin taantui välillä hirvittävästi, mutta myös kasvoi kuskina mestaruutta kohti sen sitten saavuttaen.

Miten Estorilin 1997 mahdollisessa kauden lopullisessa ylimääräisessä kisassa olisi käynyt niin paha sanoa.

Ehkä Frentzen olisi menestynyt, mutta osin ehkä ei ja etenkin Mika Häkkinen olisi hyvin todennäköisesti Jerezin ensivoiton myötä ollut voittoiskussa jälleen myös sinne!

Villeneuve jälkisanoina puhuen oli enää hyvin, hyvin harvoin enää koskaan millään tavalla vuoden 1997 jälkeen F1-kisan johdossa, mutta ehkä mahdollinen ihan viimeinen kerta koskaan ihan ohimenevän hetken verran saattoi olla mikäli oikein muistan nyt äkkiseltään Villeneuven viimeisen hetkisen ajankin johdettua F1-kisaa niin se saattoi olla jo niinkin aikaisin kuin myös Williamsilla juurikin kotikisassa 1998 Montrealissa ennen sitten paikan menoa valitettavasti kanadalaisen kannalta tutummille kuskeille.
 
Ylös