Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Itävallan GP:ssä 1999 tehtiin isoa suomalais-historiaa. Ensimmäistä kertaa koskaan voitiin sanoa, että suomalaiset kuljettajat olivat kahdessa parhaimmassa tiimissä samaan aikaan.

Mika Häkkinen tietysti hallitsevana maailmanmestarina McLaren-Mercedeksellä, kun taas toinen Mika, Salo, sai kauan kaipaamansa paikan huipputiimissä Ferrarilla Michael Schumacherin loukkaannuttua Silverstonessa. Salo siis tuurasi Schumacheria.

Itse GP:ssä Coulthard kilkkasi Häkkisen spinniin jo toisessa mutkassa. Häkkinen putosi koko joukon hännille, mutta teki mahtavan ohitus-karkelon nousten kilpailussa lopulta kolmanneksi.

Eddie Irvine voitti Ferrarilla, ja näytti, että kyllä Ferrarilla pystyi muutkin voittamaan, kuin Schumacher.

Mika Salo osoitti kilpailussa vahvaa vauhtia, omien sanojensa mukaan Salon kierrosajot kilpailussa olivat yhtä hyviä Irvinen kanssa.

Aika-ajossa Salo oli seitsemäs, mutta kilpailussa Salon etusiipi jouduttiin vaihtamaan osumasta Herbertin kanssa. Harmillisesti siinä suli Salon mahdollisuudet vahvaan pistesijaan.

Alla Itävallan GP:n 1999 parhaat palat 🏁.


CyfgBjTWgAAIXEE.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1612
Mika Salo osoitti kilpailussa vahvaa vauhtia, omien sanojensa mukaan Salon kierrosajot kilpailussa olivat yhtä hyviä Irvinen kanssa.
Paskapuhetta Salolta tämäkin. Esim. Atlas f1 sivustolta pystyy vertaamaan Irvinen ja Salon kierrosajat läpi kilpailun. Irvinen kierrosajat olivat selvästi nopeampia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Benetton-tiimi saavutti aikoinaan paljon menestystä. Maailmanmestaruuksia ja GP-voittoja tuli tiimiin.

Mutta kukas tietää, mikä jäi Benettonin viimeiseksi paalupaikaksi? Millä radalla tämä tapahtui, ja kuka oli kuljettaja?🔥
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1612
Benettonin ensimmäinen paalupaikka otettiin samoissa maisemissa, kun Teo Fabi oli Österreichringin aika-ajojen ykkönen kaudella 1986.

Fabin F1-ura ei oikein koskaan lähtenyt lentoon, mutta myöhemmin urallaan nappasi urheiluautojen mestaruuden kaudella 1991. Taakse jäi lukuisia entisiä / tulevia F1-kuljettajia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
893
Benettonin ensimmäinen paalupaikka otettiin samoissa maisemissa, kun Teo Fabi oli Österreichringin aika-ajojen ykkönen kaudella 1986.

Fabin F1-ura ei oikein koskaan lähtenyt lentoon, mutta myöhemmin urallaan nappasi urheiluautojen mestaruuden kaudella 1991. Taakse jäi lukuisia entisiä / tulevia F1-kuljettajia.
Fabi on ajanut kolmesti paalulle, muttei yhtään kierrosta johdossa. Siinä taitaa olla ennätys, jota ei koskaan tulla lyömään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Keke Rosberg ja Kimi Räikkönen eivät koskaan onnistuneet voittamaan F1 GP:tä Itävallassa

Kumpikin oli kuitenkin lähellä voittoa.

Maailmanmestaruus-kaudellaan vuonna 1982 Keke tuli toiseksi vain hiuskarvan verran häviten Elio de Angelisille.

Alla voit nähdä Itävallan GP:n 1982 viimeisen kierroksen.


Kimi Räikkönen oli puolestaan toinen Itävallassa niin kaudella 2003, kuin kaudella 2018.

Kaudella 2003 Kimi kävi kovan kamppailun kilpailun hopeapallista Ferrarin Rubens Barrichelloa vastaan.



Kaudella 2018 Kimi jäi niukasti toiseksi häviten voittajalle, Max Verstappenille, sekunnin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Kun puhutaan kuljettajista, jotka onnistuivat voittamaan "vain" yhden osakilpailun, eli GP:n, urallaan, mutta jotka olisivat mielestäsi ansainneet voittaa useammankin kilpailun, tai jopa maailmanmestaruuden, niin keitä sinulle arvon foorumilainen tulee mieleen?

Itse voisin mainita Olivier Panisin. Todella hieno, mutta yllätyksellinen Monacon GP:n 1996 voittaja.

Ligier ja Prost vuosina Panis saavutti 5 podiumia, ja varsinkin alkukaudesta 1997 ennen loukkaantumistaan Kanadassa mies oli todella loistava.

Vieläpä tullessaan Villeneuven tiimikaveriksi BAR-Hondalle kausina 2001 ja 2002, Panis oli aivan Villeneuven veroinen.

Keitä itse mainitsisit?

7069165057ed9dae1956e1b8cb896362.jpgolivier-panis-bar-003-honda-le-1.jpggettyimages-951024634-612x612.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2004
Sijainti
Vyborg
Jean Alesilla olivat tuurit aivan piruja häntä kohtaan. Alesi olisi nopeutensa puolesta voinut voittaa useita mahdollisia voittoja jos olisi luotettavuus ollut kondiksessa. Alesille tarjottiin Williams paikkaa 90-luvun alussa, mutta halusi omien sanojensa mukaan ajaa Ferrarilla ja ymmärrettävistä syistä halusi ajaa siellä kun tuli se mahdollisuus päästä Ferrarille.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5091
Sijainti
Vantaa
Miksi niin moni suomalainen F1-kuski on eronnut vaimostaan?

Mikä Häkkinen erosi Erja-vaimostaan.
Kimi Räikkönen erosi Jenni-vaimostaan.
Mika Salo erosi Noriko-vaimostaan.
Valtteri Bottas erosi Emilia-vaimostaan.

Jonkinnäköinen analyysi olisi paikallaan. Noin suuri määrä ei voi olla enää sattumaa, vaan jokin suurempi syy on oltava taustalla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
602
Sijainti
pk.seutu
Jean Alesilla olivat tuurit aivan piruja häntä kohtaan. Alesi olisi nopeutensa puolesta voinut voittaa useita mahdollisia voittoja jos olisi luotettavuus ollut kondiksessa. Alesille tarjottiin Williams paikkaa 90-luvun alussa, mutta halusi omien sanojensa mukaan ajaa Ferrarilla ja ymmärrettävistä syistä halusi ajaa siellä kun tuli se mahdollisuus päästä Ferrarille.
Mutta kuinka hyvä hän lopulta oli? Miten olisi Williamsilla käynyt 91-92 Mansellin, 93 Postin, 94 kauden alku Sennan ja hänen menehtymisensä jälkeen kisakuskiksi nousseen Hillin parina?
Olisiko ollut asiaa mm-kamppailuihin?
Olisiko kyennyt haastamaan Schumacheria 94-95? Tai Sennaa 91?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
893
Miksi niin moni suomalainen F1-kuski on eronnut vaimostaan?

Mikä Häkkinen erosi Erja-vaimostaan.
Kimi Räikkönen erosi Jenni-vaimostaan.
Mika Salo erosi Noriko-vaimostaan.
Valtteri Bottas erosi Emilia-vaimostaan.

Jonkinnäköinen analyysi olisi paikallaan. Noin suuri määrä ei voi olla enää sattumaa, vaan jokin suurempi syy on oltava taustalla.
Keke Rosberg erosi Pirjo Rauhamaasta jo ennen F1-uraansa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Itävallan GP:ssä kaudella 2002 sattui raju kolari Nick Heidfeldin ja Takuma Saton kesken.

Muistan, kuinka itsekin olin alkuun vähän järkyttynyt, ja tuumailin, että "nyt kävi pahasti".

Onneksi kuitenkaan mitään sen kummempaa ei tilanteessa käynyt.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Mutta kuinka hyvä hän lopulta oli? Miten olisi Williamsilla käynyt 91-92 Mansellin, 93 Postin, 94 kauden alku Sennan ja hänen menehtymisensä jälkeen kisakuskiksi nousseen Hillin parina?
Olisiko ollut asiaa mm-kamppailuihin?
Olisiko kyennyt haastamaan Schumacheria 94-95? Tai Sennaa 91?
Alesi oli nuorena kuljettajana todella lahjakkaan kuljettajan maineessa.

Formula 3000-mestari, ja Tyrrellillä oli paikoitellen erittäin nopea saavuttaen podiuminkin tiimin riveissä.

Alesi uran käänteentekevä kohta oli se, että Alesi valitsi Ferrarin Williamsin sijasta.

Olisiko Williamsilla tullut maailmanmestaruus? Sitä on vaikea sanoa.

Auto Williamsilla oli ylivoimainen, mutta tiimikaverikin olisi pitänyt voittaa.

Omasta mielestäni Alesi ei Ferrarilla ja Benettonilla oikein erottunut Bergeristä. Kumpikin ajoi samalla tasolla.

Tilastojen mukaan Alesi voitti Bergerin aika-ajoissa 42-35, kun taas kisoissa Berger oli parempi luvuin 35-32. Yhtä hyviä siis suurinpiirtein olivat.

https://www.statsf1.com/en/gerhard-berger/coequipier-detail-jean-alesi.aspx

Kumpikaan Berger ja Alesi eivät varmaankaan olisi kyenneet maailmanmestaruuden voittamiseen muutoin kuin ylivoimaisella autolla, tyyliin Williams 1992, 1993 ja 1996.

Jos Alesi olisi valinnut Williamsin Ferrarin sijaan, hänestä olisi takuulla tullut moninkertainen GP-voittaja, mutta että maailmanmestari?

Kaudella 1992 Alesi olisi ajanut Mansellin parina, ja kaudella 1993 Prostin kanssa.

Alesi ei pysynyt Prostin vauhdissa Ferrarilla, eikä olisi varmastikaan pysynyt myöskään Williamsilla. Mutta entä Mansell? Ehkä myös Mansell olisi ollut liian kova pala purtavaksi.

Mutta kuvitellaan, että Williams ja Alesi olisi jatkaneet yhdessä myös vuosina 1994-1997. Silloin varmaankin olisi maailmanmestaruus irronnut. Uskon, että kyllä Alesi olisi voittanut Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kuitenkin.

Alesin vauhti muuten alkoi uran loppupuolella vähän hiipumaan. Siitä esimerkkinä se, että Pedro Diniz keräsi enemmän pisteitä miesten ollessa Sauberilla tiimikavereina vuonna 1999.

Diniz keräsi kolme pistettä, Alesi kaksi pistettä tuolloin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10363
Sijainti
Helsinki
Miksi niin moni suomalainen F1-kuski on eronnut vaimostaan?

Mikä Häkkinen erosi Erja-vaimostaan.
Kimi Räikkönen erosi Jenni-vaimostaan.
Mika Salo erosi Noriko-vaimostaan.
Valtteri Bottas erosi Emilia-vaimostaan.

Jonkinnäköinen analyysi olisi paikallaan. Noin suuri määrä ei voi olla enää sattumaa, vaan jokin suurempi syy on oltava taustalla.
Tuota voi kysyä parisuhdeterapeutilta. ;)
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
602
Sijainti
pk.seutu
Mielenkiintoista pohdiskelua siitä, mitä olisi tapahtunut, jos Alesi olisi valinnut Williamsin Ferrarin sijaan.
Niin, kun vauhti ei riittänyt Prostia vastaan, eikä kyennyt ajamaan Bergeriltä(kään) paitaa päältä, olisiko ihan mm:ään asti rahkeet riittäneet sitten kuitenkaan. Voittoja olisi varmasti Williamsilla tullut enemmän kuin Ferrarilla.
Alesi-Hill ja Alesi-Villeneuve olivat varmasti olleet mielenkiintoiset parit. Itse luulen, että 95 kaudella Alesi olisi päihittänyt Hillin (Damon teki virheitä) mutta seuraavana vuonna osat olisivat vaihtuneet ja Hill olisi saanut mestaruutensa.
Toisaalta...kun Villeneuve saapui sarjaan kaudelle 96, kumpi olisi Williamsilla tehnyt Jaskalle tilaa? Damon vai Jean? Oletuksena se, joka oli hävinnyt tallin sisäisen kamppailun 95.
Kuten voi huomata näitä tallien rostereita voi pyöritellä loputtomiin.
 
Ylös