Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4755
Sijainti
Kokkola
siinä vähän esimakua millainen kuski Schumi oli. Oikeasti en pidä minään verrattuna Sennaan, Hämiin, Maxiin tai Vetteliin.
Olinkin kokonaan unohtanut tuon :D Ykkösten puolella, en muista tilanteita että olisivat törmäilleet keskenään niin että tulee romuakin, ellen siinäkin ole unohtanut jotain. Hillinhän kanssa sitten kolisi moneen kertaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5118
Historian 100 parasta F1-kuljettajaa laitettu ranking-järjestykseen. 🏁

Minkälaisia havaintoja teette, ja oletteko samaa mieltä listan kanssa?


FB_IMG_1766383739567.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5118
Näinhän se tuppaa menemään. Tuosta Itävallasta täytyy muuten sanoa, että se on ehkä vähän sellainen unohdettu härski temppu Schumilta, eli se mitä tapahtui lähtökolarin jälkeen:


Pyörät sojottavat minne sattuu, mutta Schumi muina miehinä siirtää autonsa keskelle rataa poikittain ja sammuttaa sen siihen. Autosta nousukin tapahtuu niin hitaasti kuin mahdollista. Ei kuitenkaan saanut hankittua punaista lippua ja uusintalähtöä tuolla tempulla. Menee vähän samaan kategoriaan kuin Rascassen tapahtumat vuonna 2006.
Schumacher osasi nämä temput. Aina osasi pelata erilaisia pelejä, mitkä ei muille kuljettajille olisi varmaankaan edes tullut mieleen.

Tämä videolla nähty tapaus, ja juuri mainitsemasi Monacon 2006 tapaus aika-ajoissa hyvinä esimerkkeinä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4755
Sijainti
Kokkola
Fangion olisin rankannut vähän korkeammalle, olkoonkin että eri aikakausia on mahdoton aukottomasti verrata keskenään. Kuitenkin yhtä vaille kaikki muut mestaruudet viidestä eri talleissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5118
Jännä, että Kimi Räikkönen on rankattu Mika Häkkisen edelle, vaikka Mika tupla-mestari.

Suomalaiset maailmanmestarit löytyvät sijoilta 14 ja 15. Keke Rosberg kolmantena suomalaisena maailmanmestarina sijalla 49, poikansa Nico Rosberg sijalla 20, Valtteri Bottas sijalla 35, ja Heikki Kovalainen sijalla 100.

Erikoista myös, että Vettel on Verstappenin edellä, itse olisin laittanut heidät toisinpäin.

Hallitseva maailmanmestari Lando Norris vasta sijalla 64.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5118
Fangion olisin rankannut vähän korkeammalle, olkoonkin että eri aikakausia on mahdoton aukottomasti verrata keskenään. Kuitenkin yhtä vaille kaikki muut mestaruudet viidestä eri talleissa.
Sama täällä. Fangio olisi kuulunut mielestäni Prostin, Vettelin ja Verstappenin edelle.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
164
Jännä, että Kimi Räikkönen on rankattu Mika Häkkisen edelle, vaikka Mika tupla-mestari.

Suomalaiset maailmanmestarit löytyvät sijoilta 14 ja 15. Keke Rosberg kolmantena suomalaisena maailmanmestarina sijalla 49, poikansa Nico Rosberg sijalla 20, Valtteri Bottas sijalla 35, ja Heikki Kovalainen sijalla 100.

Erikoista myös, että Vettel on Verstappenin edellä, itse olisin laittanut heidät toisinpäin.

Hallitseva maailmanmestari Lando Norris vasta sijalla 64.
Olisivatkohan siihen vaikuttaneet Kimin pitkä ura, menestys useammassa eri tallissa ja eri rengasmerkeillä sekä hieman erikoinen ja omalaatuinen persoona? Kimi pystyi myös voittamaan hieman heikommallakin autolla, toisin kuin Mika.
 
Viimeksi muokattu:

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
177
Aika samaa mieltä listan kanssa mutta Vettelin hienoutta en ole oikein koskaan ymmärtänyt enkä tule ymmärtämäänkään. Omasta mielestäni mestaruudet tulivat juurikin niin ylivoimaisella autolla, että moni muukin olisi pystynyt samaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11312
Sijainti
Helsinki
Aika samaa mieltä listan kanssa mutta Vettelin hienoutta en ole oikein koskaan ymmärtänyt enkä tule ymmärtämäänkään. Omasta mielestäni mestaruudet tulivat juurikin niin ylivoimaisella autolla, että moni muukin olisi pystynyt samaan.
Verstappenin neljästä mestaruudesta kaksi on tullut ylivoimaisella autolla, pystytkö sen ymmärtämään?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7357
Aika samaa mieltä listan kanssa mutta Vettelin hienoutta en ole oikein koskaan ymmärtänyt enkä tule ymmärtämäänkään. Omasta mielestäni mestaruudet tulivat juurikin niin ylivoimaisella autolla, että moni muukin olisi pystynyt samaan.
Höpö höpö taas kerran. Huomaa ettet ole paljoa ykkösiä seurannut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5118
Nyt, kun Red Bull käyttää kaudesta 2026 eteenpäin Fordin moottoreita, niin tässähän ympyrä sulkeutuu.

Nimittäin Red Bullin edeltäjät, Stewart Grand Prix ja Jaguar Racing olivat myös Fordin tehdastiimejä aikoinaan.

Stewart Grand Prix oli brittiläinen Formula 1 -talli, joka osallistui maailmanmestaruussarjaan kolmen kauden ajan vuosina 1997–1999. Vaikka tallin taival oli lyhyt, se jätti pysyvän jäljen lajin historiaan saavuttamalla harvinaista menestystä uutena tallina, mukaan lukien yhden osakilpailuvoiton.
Tässä on yksityiskohtainen katsaus tallin syntyyn, toimintaan ja perintöön:

Perustaminen ja tausta
Tallin perustivat kolminkertainen maailmanmestari Sir Jackie Stewart ja hänen poikansa Paul Stewart vuonna 1996. Projekti sai alkunsa Paul Stewart Racing -tallista, joka oli jo saavuttanut suurta menestystä junioriluokissa, kuten Formula 3:ssa ja Formula 3000:ssa.

Merkittävin tekijä tallin nousulle Formula 1 -sarjaan oli viisivuotinen sopimus Fordin kanssa, joka teki Stewartista Fordin virallisen tehdastallin. Talli sijaitsi Milton Keynesissä, Englannissa, ja se tunnettiin autojensa valkoisesta värityksestä sekä skotlantilaisesta tartaani-kuviosta, joka kunnioitti Stewartin perheen juuria.

Kilpailuvuodet (1997–1999)
Stewart GP kilpaili yhteensä 49 osakilpailussa. Tallin historia voidaan jakaa haastavaan alkuun ja upeaan huipennukseen:
  • 1997: Tulokasvuosi ja välähdyksiä potentiaalista
    Talli debytoi Australian GP:ssä kuljettajinaan Rubens Barrichello ja Jan Magnussen. Kauden suurin kohokohta oli Barrichellon upea toinen sija sateisessa Monacon GP:ssä. Muutoin kautta varjostivat pahat luotettavuusongelmat: Ford-moottorit ja vaihdelaatikot rikkoutuivat usein, ja talli sai kauden aikana vain kahdeksan maaliintuloa.
  • 1998: Tasapaksu väliosi
    Toinen kausi oli tallille vaikea. Auto ei ollut riittävän nopea haastamaan kärkeä, ja pisteitä kertyi vähän. Jan Magnussen sai potkut kesken kauden, ja hänen tilalleen tuli hollantilainen Jos Verstappen.
  • 1999: Huikea nousu ja voitto
    Viimeiseksi jäänyt kausi oli tallin selkeästi paras. Uusi Stewart SF3 -auto oli erittäin kilpailukykyinen.
    • Voitto: Johnny Herbert ajoi tallin ainoan ja historiallisen voiton Euroopan GP:ssä Nürburgringillä vaihtelevissa olosuhteissa.
    • Paalupaikka: Rubens Barrichello ajoi tallille sen ainoan paalupaikan Ranskan GP:ssä.
    • Lopputulos: Talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa neljänneksi 36 pisteellä, voittaen useita suurempia talleja.

Myynti ja perintö
Kesäkuussa 1999 Ford ilmoitti ostavansa Stewart Grand Prix -tallin kokonaan. Talli nimettiin uudelleen Jaguar Racingiksi kaudelle 2000. Vaikka Jaguar-aikakausi ei tuonut toivottua menestystä, tallin tarina jatkui myöhemmin:
  1. Jaguar Racing (2000–2004): Ford yritti nostaa tallin huipulle Jaguar-brändillä, mutta epäonnistui ja myi tallin lopulta eteenpäin.
  2. Red Bull Racing (2005–nykyhetki): Energiajuomajätti Red Bull osti entisen Stewart/Jaguar-tallin ja teki siitä yhden lajin historian menestyneimmistä talleista.
Voidaan siis sanoa, että nykyinen moninkertainen mestaritalli Red Bull Racing on saanut alkunsa Jackie Stewartin ja hänen poikansa unelmasta 1990-luvun puolivälissä, ja että ympyrä sulkeutuu kaudella 2026 Red Bullin siirtyessä Fordin moottoreihin.


Stewart GP:n tarina on harvinainen esimerkki siitä, miten pieni perhetalli pystyi lyhyessä ajassa nousemaan tehtaan tukemaksi voittajatalliksi Formula 1 -maailman huipulle.




Jutun lähteenä käytetty Wikipediaa.


images.jpegstewart-2.jpgsf1-stew-barr-melb-1997.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
177
Höpö höpö taas kerran. Huomaa ettet ole paljoa ykkösiä seurannut.
Hauska ukko olet. Etkös sinä itse aina mainosta, että pitää keskustella asioista eikä keskustelijoista. Mutta juu, ei minustakaan 35 vuotta muutamaa yksittäistä kilpailua vaille ole paljon, kun jotkut ovat katsoneet 60-luvulta. Mutta kerro nyt ihmessä tyhmille mitä niin ihmeellistä Vettel on esittänyt.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
164
Täytyy myöntää, että jonkin verran Vettelin arvostusta laski omalla kohdallani mm. tappio Ricciardolle kaudella 2014, kun Red Bullin auto ei enää ollutkaan paras. Ferrarilla ei myöskään onnistunut voittamaan mestaruutta, vaikka siihen oli kahdesti (2017 ja 2018) loistavat mahdollisuudet.

Verstappen on puolestaan esittänyt lukuisia huikeita suorituksia hieman heikommallakin kalustolla. Mm. edelliskauden mestaruus ja viime kauden hopeasija vain kaksi pistettä mestarille hävinneenä ovat kovia saavutuksia.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5230
Sijainti
Vantaa
En kyllä laskisi Vettelin 2020 -lukua mitenkään erikoisen hyväksi. Kaveri vanheni kuin maito ei kuin viini. Ihan hupiukko vikoina vuosina.

Ja kuinka ihmeessä Barrichello voi olla Buttonin edellä? Tallikavereina ollessaan Button voitti melko selkeästi ja on kuitenkin maailmanmestari. Ja David Coulthardkin Buttonin edellä. Mikä ihmeen hassuttelulista toi on?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7357
Hauska ukko olet. Etkös sinä itse aina mainosta, että pitää keskustella asioista eikä keskustelijoista. Mutta juu, ei minustakaan 35 vuotta muutamaa yksittäistä kilpailua vaille ole paljon, kun jotkut ovat katsoneet 60-luvulta. Mutta kerro nyt ihmessä tyhmille mitä niin ihmeellistä Vettel on esittänyt.
Voittanut neljä mestaruutta enemmän kuin tallikaverinsa. Eka tuli Petrovin avulla niukasti. Nousi viimeisessä kisassa tallikaverinsa takaa mestaruuteen. Eikö siinä jo merkkiä, että pipo kestää?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
177
Voittanut neljä mestaruutta enemmän kuin tallikaverinsa. Eka tuli Petrovin avulla niukasti. Nousi viimeisessä kisassa tallikaverinsa takaa mestaruuteen. Eikö siinä jo merkkiä, että pipo kestää?
Toki, todella kova kuljettaja kiistatta mutta ei nyt sentään mielestäni kaikkien aikojen vitonen. Hankalahan noita on verrata, itse arvostan esim. Laudaa, Stewartia ja Clarkia enemmän mutta eri mieltäkin saa olla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15922
Gilles Villeneuvesta onkin ollut paljon puhetta ja varmaan tulee aina riittämään. Sitäkin enemmän nuoremman polven parissa hänen pojastaan Jacques Villeneuve Juniorista maailmanmestarina.

Velimies Jacques Villeneuve Senior sitten oli ehdoton ässä moottorikelkkailussa.

Jacques-sedän terveys tosiaan ei järin hyvä ole ollut, mutta silti on ollut ikämiesmoottorikelkkailija milloin on vain pystynyt. Monet luunmurtumat ja sairastettu syöpä on kyllä jälkensä jättänyt. Ikäänsä nähden silti vireä. Eri asia jos olisi syntynyt sen 10-15 tai 20 vuotta vanhemmaksi ja nykyhetkestä puhuttaisiin.

Entä jos kuitenkin Gillesistä ei olisi tullut F1-kuskia eikä aluksi moottorikelkkailijaakaan?

Hänestä kai olisi tullut hyvin todennäköisesti veljensä Jacquesin mekaanikko. Aluksi hän olikin jossain määrin mekaanikkona parempi kuin kilpa-ajajana ja varsinkin moottorikelkkamekaanikkona kuin automekaanikkona.

Ja mikäli hänestä olisi tullut mekaanikko ja silti hän jotenkin olisi kaikesta huolimatta päässyt F1:n pariin niin hän olisi saattanut mahdollisesti olla McLarenin tai Ferrarin mekaanikko sitten aikansa F1-kisoissa Kanadassa ja ympäri maailmaa tilanteen mukaan!

Erääseen aikaan hänen jo ajaessaan Ferrarilla ja kun hänen väistämättä sitten silloisin näkymin äärettömän joskus olisi jäänyt eläkkeelle pitkälle 1980-lukua tai 1990-lukua miettien iän perusteella niin hänen arveltiin tulevan mekaanikoksi Ferrarille uran jälkeen!

Ei ihan mahdotonta ollut sekään muidenkaan osalta sillä jalkavammojensa jälkeen vähän ennen muita korkeita virkojaan muuna paranemishomminaan Jean-Pierre Jabouille teki Ligierillä muun muassa mekaanikon ja insinööripuolen töitä. Kuten oli tehnyt ennen kilpa-ajouraansakin.

Gillesille joskus ja varsinkin uran alkuvaiheiden autojen romuttamistahdin ollessa ajoittain aika suurta Ferrarilla hänet todettiin sillä tahdilla laitettavan vuodeksi 1979 juurikin La Famiglialla olemaan sitten ajamisen sijaan mekaanikko, että hän olisi todella nähnyt miten vaikeaa ja kiittämätöntä hänen aiheuttamiensa muka tuhojen korjaaminen olisi!

Sittemmin tilanne oli toinen ja kaikki meni murheellisesti toisin Zolderin 1982 myötä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6930
Voittanut neljä mestaruutta enemmän kuin tallikaverinsa. Eka tuli Petrovin avulla niukasti. Nousi viimeisessä kisassa tallikaverinsa takaa mestaruuteen. Eikö siinä jo merkkiä, että pipo kestää?
Red Bullin ja Vettelin dominointivuosinaan Alonsoakin arvostettiin toisinaan enemmän kuin Vetteliä joka vei mestaruuksia. Sen lisäksi että Vettel tarvitsi urallaan hyvän lähtöruudun voittaakseen kisoja, meinaan top3 ulkopuolelta ei voittanut koskaan. Vettel on hieman yliarvostettu ihan siitäkin syystä että koki ihmeellisiä totaalisulamisia Ricciardoa ja Leclerciä vastaan ja Strolliakin vastaan oli kädet täynnä vaikka ikää oli vasta 35v lopetellessaan uraansa jonka jälkeen tilalle tuli paljon vanhempi Alonso näyttämään miten sitä rattia väännetään Vitaepro-paketti kainalossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös