Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5103
Hyvin muistan tuon Imolan kisan 1999. Tuo ulosajo oli kyllä erikoinen Häkkiseltä.

Varmasti johtui siitä, että kevyellä autolla joutui ajamaan koko ajan "lämä tiskissä", eli koko ajan niitä aika-ajo kierroksia repiäkseen eroa kärjessä.

Tuon kauden McLarenhan oli Häkkisen ja Coulthardin mukaan todella nopea, mutta vaikea ajettava rajoilla. Eli tuosta syystä Häkkinen ajoi ulos.

Ilman tuota ulosajoa Häkkinen olisi varmasti voittanut, ei olisi Schumacherin vauhti millään riittänyt vastaamaan Häkkiselle.


Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
993
Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5103
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
161
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
Hockenheimissa olisi myös voittanut ilman radalle juossutta häirikköä ja siitä seurannutta turva-auton perässä ajelua.
 
Ylös