Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5103
Hyvin muistan tuon Imolan kisan 1999. Tuo ulosajo oli kyllä erikoinen Häkkiseltä.

Varmasti johtui siitä, että kevyellä autolla joutui ajamaan koko ajan "lämä tiskissä", eli koko ajan niitä aika-ajo kierroksia repiäkseen eroa kärjessä.

Tuon kauden McLarenhan oli Häkkisen ja Coulthardin mukaan todella nopea, mutta vaikea ajettava rajoilla. Eli tuosta syystä Häkkinen ajoi ulos.

Ilman tuota ulosajoa Häkkinen olisi varmasti voittanut, ei olisi Schumacherin vauhti millään riittänyt vastaamaan Häkkiselle.


Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
993
Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5103
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
161
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
Hockenheimissa olisi myös voittanut ilman radalle juossutta häirikköä ja siitä seurannutta turva-auton perässä ajelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15918
F1-kausi 1981 oli Williamsin juhlaa valmistajien puolella, vaikka kuljettajien maailmanmestaruus menikin Brabhamin Nelson Piquetille.

Kauden 1981 maailmanmestaruus oli brasilialaisen Nelson Piquetin ensimmäinen kaikkiaan kolmesta tittelistä.

Tittelin ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa, sillä mestaruudesta taisteli loppuun asti Williams-kaksikko Carlos Reutemann ja Alan Jones.

Reutemann hävisi maailmanmestaruuden pisteellä, ja Jones neljällä pisteellä.

Itse näin jälkikäteen olisin mielelläni suonut maailmanmestaruuden argentiinalaisille Carlos Reutemannille.

Mitä haluatte nostaa esille tästä kaudesta? Sana on vapaa.

Alla F1-kauden 1981 kausikooste, eli season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5834
Tähän tulikin syyskuussa vastattua ja ei tähän paljon lisättävää ole. Hieno kausi ja kaikkea, mutta mihin huonouden voisi harvinaisuudessaan tiivistää niin tähän alle tulevaan kuvaan kai:

1766195296436.png
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15918
Las Vegasissa 1982 tosiaan melkoinen taisteluparivaljakko ainakin aluksi ja muutenkin olivat Michele Alboreto ja Eddie Cheever.

Näistä lopulta Alboreto voitti ensivoittonsa ja sai vielä muutaman voiton lisää urallaan, yleensä valitettavan nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona kuten tämäkin Las Vegasin voitto hänelle oli.

Samoin se olisi ollut Cheeverille, mutta Cheeverille ei ikävä kyllä koskaan lopulta tullut mitään kisavoittoa urallaan kun ei sellaiseen juuri missään vaiheessa mahdollisuuksia ollut.

Paitsi erittäin, erittäin harvoin ehkä juuri Las Vegasin 1982 palkintokisan tapaan juurikin vuoden 1982 aikana Ligierillä ja sitten tietysti vuodeksi 1983 Renaultilla.

Toisaalta vuodeksi 1983 Renaultilla hän joutui olemaan äärimmäisen selkeä kakkoskuljettaja Alain Prostin ollessa ykköskuljettaja ja myöhemmin Cheever joutui kärsimään Renaultin raivon ranskalaistallin menettämän maailmanmestaruuden yhteydessä. Toisin kertoen joutui lähtemään tallista eikä tietysti Prostkaan jäänyt talliin.

Ja se oli Renaultin tuho. On paha myös sanoa, että olisiko vuosi 1984 Renaultilla mennyt oppivuoden jälkeen paremmin Cheeveriltä?

Auto ainakin olisi ollut tuttu ja oppivaiheet olisi jääneet taakse toisin kuin Derek Warwickilla ja Patrick Tambaylla minkä opettelut maksoivat Renaultille omia tärkeitä pisteitä kaikkeen.

Toki ei vuoden 1984 automalli La Regiellä aiempien vuosien voittoautojen ja mestaruuden haastamistason autojen veroinen ollutkaan. Saati enää onnettomana La Regien ensimmäisen F1-ajan päätösvuotenakaan ja edelleen näinä vuosina täysin puhtaan ainoan Renault-tallin aikanakaan puhuen vuodeksi 1985!

Cheeveristä puhuen hänellä oli paljon samaa kuin Suomen Keke Rosbergilla ainakin tietyissä kisamielen asioissa kun molemmat olivat täysiverisiä kisahenkisiä kuljettajia ja päälle molemmat herrat kärsivät myös vuosien 1984-1988 polttoainerajoitusten säännöistä.

Toki olivat myös itsepäisiä ja turbovuosina ottivat usein autoonsa ne suuremmat ja voimakkaammat ahtimet käyttöönsä kisoissa. Se saattoi altistaa teknisille vaurioille tai suorille keskeytyksillekin. Puhumattakaan polttoainetuhlaavuudesta siinä missä heidän tallikaverinsa kuten vaikka Alain Prost Keken tapauksessa vuonna 1986 ja esimerkiksi vuosina 1984-1985 Alfa Romeolla Cheeverin vuosina eli Riccardo Patrese ottivat aina tai melkein aina sen pienemmän polttoainetehokkaamman ahtimen käyttöön. Tälläkin olivat omat asiansa käytössä.

Sitten on tietysti aina niitä mietteitä, että miksi vaikka ainakin osin Prost menestyi ja Patrese ei huolimatta jälkimmäisen tietyistä ajajatyyleistä ja asemasta toki pienin riskein suhteessa yhteisenä ja erottavana piirteenä Prostin kanssa?

Kun olihan Patrese tietyllä tavalla hänkin niitä riskejä ottava välillä, yksinkertaisesti jotain meni vain niissä kisoissa pieleen tai oltiin jokseenkin verraten osin itsepäisemmällä tuulella joskin ei niin itsepäisellä yleensä mallia Keke ja Cheeverin Eddie!

Erotuksena toki Cheeveristä puhuen myös Patresekin menestyi urallaan lajiin hyvin harvinaisena nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettajana vähän Gerhard Bergerin tapaan ja otti lopulta kuusi voittoa urallaan sen oltua lopulta hyvinkin mittava!

Tietysti aina voi miettiä myös mikäli vaikka vuoden 1992 Williams olisikin ollut enemmän vuoden 1991 mallinen ja sopinut Patreselle paremmin kuin miten sopi Nigel Mansellille juuri sen vuoden 1991 tapaan eikä niin kuin kävi, että vuoden 1992 malli sopi Mansellille paremmin ja Patreselle kävi miten kävi.

Tai kuten Nigel pelkäsi vuodeksi 1992 vähän samaan tapaan kuin Keke vuodeksi 1982 oli Williamsilla pelännyt samalla tapaa miten menestyksen alkaessa tulla se jokin tietty alamäki alkaisi kuitenkin tulisi millä hetkellä tahansa sen sitten myös päättäen eikä alkaen enää uudelleen!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös