Nykyformuloiden käsittämätön turvallisuus

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Ei voi kuin ihailla miten turvallisiksi nuo autot on kehitetty Senna/Ratzenberger-viikonlopun jälkeen. Nykyään kuskit selviytyvät suhteellisen vähillä vammoilla oikeastaan ihan mistä vaan. Kolmeasataa seinään, auto niin paskaksi että jäljelle jää suunnilleen vaan kuski, ja pian jutellaan jo mukavia sairaalaväen kanssa.

Täällä voi keskustella esim. niistä toimenpiteistä, jotka näin positiiviseen tilanteeseen ovat johtaneet. Kovin paljon muuta positiivista ei F1-autojen kehityksessä edes tunnu olevan. Onko nykyformuloilla edes mahdollista kuolla? Tietysti jos rengas osuu päähän niin se on menoa...joka tapauksessa saa kyllä olla aika erikoinen tapahtumien kulku ennen kuin F1-onnettomuus johtaa kuolemantapaukseen.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Itse olen huomannut, etä kuolemantapaukset ovat juuri ihmejuttuja, monien asioiden summia ja ennalta arvaamattomia.
Se mikä Kubican tilanteessa säikäytti ja pitää minua yhä jännityksessä on vauhti. Koska "speed kills". Näin tv:stä livenä kun Greg Moore ajoi lujaa seinään ja kuoli samantien. Sekin oli ihmeellisessä kohdassa rataa.

Nyky aerodynamiikalla autot saattaa ampasta 250khm ihan minne sattuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
G-voimat ovat tällä hetkellä varmaankin kuskin pahin vihollinen. Päätä lukuunottamatta kuski istuu sellaisessa turvakennossa, että ruumiillisia vammoja syntyy vain ääritilanteissa. Nytkin tosin Kubican jalat loukkaantuivat, koska edes törmäystä vaimentamaan suunniteltu keulapala ei kyennyt täysin suojaamaan jalkoja, vaan ne kuvistakin nähtynä roikkuivat ulkona täysin tuhoutuneesta keulasta.

Niskavauriot, joita Kubicalle olisi pitänyt väistä'mättä tulla tuossa onnettomuudessa kyetään näköjään aika hyvin välttämään HANS:illa. Sivuttaissuuntaisen liikkeen estää Häkkisen onnettomuuden jälkeen tuleet sivupehmikkeet.

Kuskille pahin vaihtoehto lienee selkä edeltä tuleva törmäys. Ralf koki tämä pari kertaa peräkkäin Indyssä, ja joutuikin huilaamaan jonkin aikaa toisen niistä jälkeen.

Toinen, täysin Lady Fortunan varaan jäävä asia on ilmassa lentävät esineet, eritoten renkaat. Kaikista turvavaijereista huolimatta tälläkin kertaa irtorenkaat uhkasivat sekä Kubican että Liuzzin turvallisuutta.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Itseasiassa Kubica ei loukannut mitään viimeisimmän tiedon mukaan.

Lucky Kubica to leave hospital tomorrow

Robert Kubica crashes his BMW Sauber in the Canadian GPRobert Kubica has escaped injury in his Canadian Grand Prix crash today and will be released from hospital tomorrow, autosport.com has learned.

The BMW Sauber driver made contact with Toyota's Jarno Trulli on the approach to the hairpin, his car taking off and hitting the concrete wall head-on.

After being airlifted to hospital in Montreal, and with speculations that the 22-year-old may have suffered a broken leg, the team received news that he has likely escaped without injury.

BMW chief Mario Theissen told autosport.com: "We have just go the information from the hospital that he is unhurt.

"He will stay in hospital overnight, but he will be released tomorrow morning."

Theissen said Kubica only lost conscious momentarily when the car came to a halt, following the impact, and the German described his driver's lucky escape as "unbelievable."

However, as for whether or not the Pole will race in next weekend's US Grand Prix, Theissen said it was too early to know.

"This decision will only be taken at Indianapolis," he said. "There will be a medical check, and we'll see then."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/59642
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää

Tuuria mukana kun tuossa näkyy ajokengätkin auton ulkopuolella..Paljoa tarvittu, että olisi menneet tohjoksi nuo jalat
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Minä olen luullut että monokokki on yksi valettu klöntti jossa ei kuskinmenoreiän lisäksi ole kuin röörit johtoja ja vaijereita varten, mutta tuon kuvan perusteella tuosta jalkojen päältä on irronnut selkeä pala, koska irtoamiskohta on noin tasainen. Vai olisiko kyse siitä että katteessa on tuossa kohtaa yksi palikka, ja monokokki on revennyt jostain piilosta?
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
L4z! sanoi:
Itse olen huomannut, etä kuolemantapaukset ovat juuri ihmejuttuja, monien asioiden summia ja ennalta arvaamattomia.
Se mikä Kubican tilanteessa säikäytti ja pitää minua yhä jännityksessä on vauhti. Koska "speed kills". Näin tv:stä livenä kun Greg Moore ajoi lujaa seinään ja kuoli samantien. Sekin oli ihmeellisessä kohdassa rataa.

Nyky aerodynamiikalla autot saattaa ampasta 250khm ihan minne sattuu.

moore vaan lensi pää edellä betoni valliin,jos auto olisi mennyt siihen jossain muussa kulmassa ukko saattaisi hyvinkin kävellä edelleen,tosin amerikan formula sarjoissahan nuo turva määräykset eivät ole yhtä tiukat kuin f1 sarjassa.:thumbdown
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Turvallisuutta vai hyvää tuuria? Varmasti molempia.

Onnea oli matkassa, ettei Kubica menettänyt jalkojaan.

Läheltä myös piti ettei auto lentänyt muurin yli ratahenkilökunnan päälle. Tuollaisissa vauhdeissa tapahtuvan onnettomuuden seurauksena F1-auto voi aivan hyvin lentää jopa suht korkeiden verkkoaitojen yli yleisön sekaan.

Eniten pelkään sitä, että joku kerta joudumme suorassa lähetyksessä näkemään onnettomuuden seurauksena kirjaimellisesti päättömän kuskin. Siihen ei tarvita kuin esimerkiksi törmäys kaiteisiin ylösalaisin, tai että toinen auto törmää päin juuri pään kohdalla ja korkeudella.

Eli riskejä riittää F1-ykkösissä siitäkin huolimatta, että autojen turvallisuus on selvästikin kehittynyt vuosikymmenien saatossa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Masa sanoi:
Eniten pelkään sitä, että joku kerta joudumme suorassa lähetyksessä näkemään onnettomuuden seurauksena kirjaimellisesti päättömän kuskin.
Oli lähellä ettei nähty jo Melbournessa kun Curcunleiccaaja yritti ohittaa Wurzin. Siinä oli ainekset todelliseen katastrofiin.

Kubican tapauksessa kyllä nähtiin kuinka järjettömiä iskuja nykyautot kestävät. Kolaripaikka oli ehkä pahin mahdollinen kun siinähän on muuri melkein kohtisuoraa rataan nähden, koska se muuri taittuu siinä siten että siinä on varattu paikka sille hinausautolle. Jos tuo onnettomuus olisi tapahtunut vain viisikin vuotta sitten ,jolloin sitä HANS:ia ei ollut niin ei kyllä olisi selvinnyt.

F1-autojen turvallisuudelle. :thumbup:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Antti82 sanoi:
Minä olen luullut että monokokki on yksi valettu klöntti jossa ei kuskinmenoreiän lisäksi ole kuin röörit johtoja ja vaijereita varten, mutta tuon kuvan perusteella tuosta jalkojen päältä on irronnut selkeä pala, koska irtoamiskohta on noin tasainen. Vai olisiko kyse siitä että katteessa on tuossa kohtaa yksi palikka, ja monokokki on revennyt jostain piilosta?
Luulisin että tuolla kohdalla on jousitukselle tehty onkalo, jonka kohdalta rakenne on vähän heikompi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
JNF sanoi:
Luulisin että tuolla kohdalla on jousitukselle tehty onkalo, jonka kohdalta rakenne on vähän heikompi.
Taitaa olla poljinten säätämistä varten olla toi aukko.
 

bateman

Member
Liittynyt
5.7.2005
Viestit
12
Rusina sanoi:

Tuuria mukana kun tuossa näkyy ajokengätkin auton ulkopuolella..Paljoa tarvittu, että olisi menneet tohjoksi nuo jalat
Mistäs tiedät tuon? Ylhäältä on lähtenyt pala irti, mutta silti nokka ei ole painunut kasaan juuri lainkaan. Ilmeisesti tuo monokokki on niin vahvarakenteinen, että kasaan painumiseen vaadittaisiin todella kovat voimat/nopeus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
bateman sanoi:
Mistäs tiedät tuon? Ylhäältä on lähtenyt pala irti, mutta silti nokka ei ole painunut kasaan juuri lainkaan. Ilmeisesti tuo monokokki on niin vahvarakenteinen, että kasaan painumiseen vaadittaisiin todella kovat voimat/nopeus.
Nokka toimi näköjään niinkuin pitikin. Törmäystä vaimentava keulapala hajosi täyttäen tehtävänsä, ja monokokki piti muotonsa. Hiilikuitu ei edes voi "painua kasaan". Se joko kestää tai murtuu.

Sunnuntai-illan tiedon mukaan Kubicalla on lievä aivotärähdys ja nyrjähtänyt nilkka.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/59663
 
Viimeksi muokattu:

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Oli se Catherine Leggenkin viime vuoden kolari champ-sarjassa aika näyttävä. Heti kun ilmanohjain menetetään auto muuttuu lentokoneeksi. Näin näissäkin molemmissa tapauksissa.
 

bateman

Member
Liittynyt
5.7.2005
Viestit
12
WebSlave sanoi:
Hiilikuitu ei edes voi "painua kasaan". Se joko kestää tai murtuu.
http://www.youtube.com/watch?v=mUPq760LC00

Tossa ainakin näytettäisiin väitettävän toisin.

Tosin monokokin ollessa kyseessä kasaanpainuminen ei tietenkään ole suotavaa. Eli tällöin hiilikuitu on varmasti tehty mahdollisimman vahvaksi ja murtuvaksi.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
sooda sanoi:
Oli se Catherine Leggenkin viime vuoden kolari champ-sarjassa aika näyttävä. Heti kun ilmanohjain menetetään auto muuttuu lentokoneeksi. Näin näissäkin molemmissa tapauksissa.
Leggeltähän irtosi takasiipi ja auto nousi ilmaan törmäyksen voimasta. Kubican auto oli ilmassa törmäyshetkellä ja se nousi ilmaan jo poistuessaan asvaltilta. Onneksi auto kuitenkin lensi juuri sopivalla korkeudella sillä BMW olisi hyvinkin voinut nousta betoniseinän yli ja törmätä vaikka keskellä ollutta videotaulua päin. Mikäli auto olisi pysynyt maassa ei tilanne olisi näyttänyt niin väkivaltaiselta kuin se näytti. Lokasuojattomien kilpa-autojen vaarallisin ominaisuus on ilmaan nouseminen osumistilanteessa, mutta eilinen oli pelkkä radalta lipeäminen. Siksi FIA:n tulisikin tutkia tapaus ja todeta, että nurmikkoalueet tulisi poistaa ratojen varsilta, kuten useilla ovaaleilla tehtiinkin Greg Mooren ikävän onnettomuuden jälkeen. Sitten on tietenkin niitä outoja autoja, jotka eivät lennä, mutta nousevat korkealle ilmaan ilman mitään näkyvää syytä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
bateman sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=mUPq760LC00

Tossa ainakin näytettäisiin väitettävän toisin.

Tosin monokokin ollessa kyseessä kasaanpainuminen ei tietenkään ole suotavaa. Eli tällöin hiilikuitu on varmasti tehty mahdollisimman vahvaksi ja murtuvaksi.
No ei se murtuminenkaan ole suotavaa. ;) Sen on tietenkin tarkoitus kestää murtumatta.

En sitten tiedä mitä tai millaista sovellusta tuossa on tarkoitettu, mutta ainahan voin olla väärässäkin hiilikuidun suhteen. Hiilikuitu kyllä taipuu jonkin verran, kuten mm. siivistä on nähty, mutta muutos ei ole pysyvä. Tuolla kasaan painumisella siis ymmärrän kappaleen muodon pysyvää muuttumista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Viimeksi muokattu:

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Oliko se Speed vai Liuzzi joka ajoi Kubican takana? Oli aika hurjan näköistä videokuvaa, kun ajettiin romun läpi... Siinäkin olisi voinut käydä huonosti, vaikkapa törmäyksestä renkaaseen.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
jamminen sanoi:
Oliko se Speed vai Liuzzi joka ajoi Kubican takana? Oli aika hurjan näköistä videokuvaa, kun ajettiin romun läpi... Siinäkin olisi voinut käydä huonosti, vaikkapa törmäyksestä renkaaseen.
Oli metreistä kiinni, etteikö Kubican auto olisi osunut Liuzzin autoon.. Siinä olisi käynyt myöskin huonosti :nope: Liuzzilta niskat nurin tai jotain sen tapaista..
 
Ylös