Nyt kun kimi johtaa mm sarjaa.

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
totaniin.. pitäsköhän tän topicin nimeksi vaihtaa "nyt kun kimi ei johda enää mm-sarjaa" ..get it?
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Wesselius sanoi:
totaniin.. pitäsköhän tän topicin nimeksi vaihtaa "nyt kun kimi ei johda enää mm-sarjaa" ..get it?

mitä suotta. johtaa taas kohta kuitenkin:alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kannata yhden stiplun jälkeen alkaa ranteita aukomaan :rolleyes:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Suurin huoli on se, että Kimi pelaa puolustuspeliä jo tässä vaiheessa kautta. Eikä varmaan ihan siitä syystä, että itse niin haluaisi. Fakta on, että tallikaveri on voitettava jos meinaa mestaruudesta ajaa. Se on osoittautumassa vaikeammaksi kun aluksi ainakin itse luulin. Voittoja on alettava tulla ja niitä on vaikea tulla Ferrarin tyyppisessä tallissa jos ei ole tallikaveria edellä aika-ajoissa. Tämä on ollut ongelma jo pitkään ja nyt siihen pitäsi alkaa löytyä lääkettä.

Kimin valtti on aina ollut kisavauhti, mutta se on valtti vain siinä tilanteessa kun ajetaan muita talleja vastaan. Ferrarilla on taipumus jäädyttää näitä kisatilanteita kaksoisvoittojen varmistamiseksi. Tätä on jo nähty mielestäni tällä kaudella.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Rapu-70 sanoi:
Suurin huoli on se, että Kimi pelaa puolustuspeliä jo tässä vaiheessa kautta. Eikä varmaan ihan siitä syystä, että itse niin haluaisi. Fakta on, että tallikaveri on voitettava jos meinaa mestaruudesta ajaa. Se on osoittautumassa vaikeammaksi kun aluksi ainakin itse luulin. Voittoja on alettava tulla ja niitä on vaikea tulla Ferrarin tyyppisessä tallissa jos ei ole tallikaveria edellä aika-ajoissa. Tämä on ollut ongelma jo pitkään ja nyt siihen pitäsi alkaa löytyä lääkettä.

Kimin valtti on aina ollut kisavauhti, mutta se on valtti vain siinä tilanteessa kun ajetaan muita talleja vastaan. Ferrarilla on taipumus jäädyttää näitä kisatilanteita kaksoisvoittojen varmistamiseksi. Tätä on jo nähty mielestäni tällä kaudella.
Ei Kimillä olisi tässä vaiheessa kautta yhtään varaa varmisteluun kuten ei muillakaan. Pitäisi ajaa vielä tosissaan kilpaa. Räikkösestä on kyllä tullut vähän Alonso-tyylinen, josta hän sai haukkuja tälläkin foorumilla joskus. Alonsohan ei ajanut monessakaan kilpailussa voitosta mestaruus vuonna.

Se kuka nyt onnistuu voittamaan seuraavat viisi kilpailua, voi olla vahvoilla loppukautta ajatellen. Itsellä on sellainen kutina.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Se ainakin on käynyt viime ja tämän kauden aikana selväksi, että Kimi ei ole universumin kaikkien aikojen nopein kuski niin kuin jotkut ovat hehkuttaneet. Aivan liian monta kertaa on jo ottanut turpaan Massalta. Ei Sennalle tai Schumille vastaavaa päässyt tapahtumaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
JT sanoi:
Se ainakin on käynyt viime ja tämän kauden aikana selväksi, että Kimi ei ole universumin kaikkien aikojen nopein kuski niin kuin jotkut ovat hehkuttaneet. Aivan liian monta kertaa on jo ottanut turpaan Massalta. Ei Sennalle tai Schumille vastaavaa päässyt tapahtumaan.
Heh, Senna sai turpaansa usealtakin kuljettajalta. Schumi taas, huoh, helppohan se on olla "aina" nopeampi kun on selkeä ykköskuski.

En tosin väitä, että Kimi on universumin nopein kuski mutta yksi nopeimmista ajamaan tasaisia kierroksia. Siinä Kimi on parhaimmillaan. Sillä tasaisuudella saadaan paljon aikaiseksi. Sillä tasaisuudella esim. Kubica pitää tällä hetkellä neljättä sijaa sarjassa, autolla jolla ei ole voitettu yhtään kisaa. Samalla tasaisuudella Kimi oli voittaa mestaruuden "uskomattomalta" Schumilta, vanhalla autolla, vuonna 2003.

Tiedän ettei tähän olisi edes pitänyt vastata mutta oli pakko :alppu:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
JT sanoi:
Se ainakin on käynyt viime ja tämän kauden aikana selväksi, että Kimi ei ole universumin kaikkien aikojen nopein kuski niin kuin jotkut ovat hehkuttaneet. Aivan liian monta kertaa on jo ottanut turpaan Massalta. Ei Sennalle tai Schumille vastaavaa päässyt tapahtumaan.
Ei ehkä kannata ottaa ihan tosissaan kimifosien hehkutuksia..

Nopeahan se Kimi on mutta ei voi kyllä universumin parhaaksi sanoa , kuten ei Schumia tai Sennaakaan..
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Ihmetyttää edelleen miksi Ferrari tankkaa autonsa 1 tahi 2 kierroksen erotuksella autonsa. Tämähän aiheuttaa sen, että aika-ajossa raskaampi auto voi mennä eteen ja siten pilata toisen kisan. Reilusti isommalla erolla pienet virheet ei automaattisesti tarkoita, että kevyempi auto häveää painavammalle aika-ajoissa.

Kiminä mä tankkaisin seuraavaan kisaan joko 5 kieppiä enemmän ku massa tai 5 kiekkaa vähemmän. Eipähän ole kisa pilalla jo lauantain jälkeen.

Ja niin. McLaren tekeekin jo näin, Ferru ei.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ja hyvin on Heikillä homma toiminu :D Siis kaikista järettömin idea olis tunkee viiden kierroksen bensat extraa, jää alussa niin paljo kevyemmälle, ettei mitään järkeä. Toiseks, jos se kevyemmällä autolla oleva tekee aika-ajoissa virheen, niin siinähän sitten on hyvä körötellä painavalla autolla olevan takana. Molemmilta menis kisa piloille.

Se 1-2 kierrosta antaa mahdollisuuden varikolla ohittamiseen jos vauhti on riittävän hyvä. Eiköhän se taktiikka laadita sen mukaan kummalla kulkee kovempaa täydemmällä tankilla pitkässä juoksussa ja se 1-2 kierrosta on juuri sopiva.

Omalla tavallaan Kimi joutuu kärsimään juuri siitä, että hän on yleensä se nopeampi pitkässä juoksussa kisabensat tankissa. Tästä syystä taktiikka laaditaan luultavasti usein sen mukaan. Siinä sitten kärsii vähän aika-ajoissa. Toki on tilanteita myös toisinpäin, kuten Bahrainissa nähtiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Samoin tekee BMW. Ainakin alkukisoissa toinen (yleensä Heidfeld) oli 4-5 kierrosta raskaampi.
Heidillähän se vasta on lujaa mennytkin. Kannattavia siis nuo viiden kierroksen extra bensat. Toisaalta jos kuski ei saa kärrystä yhtään irti tyhjällä tankilla kuten Heidi, niin kait se siinä tapauksessa on vaihtoehtona kokeiltava. Mutta suoraan sanottuna, onhan tuo nyt nähty jo alkukauden kisojen perusteella, ettei kyseinen taktiikka ole missään nimessä toimiva.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eipä noita bensataktiikkojakaan voi pelkästään aika-ajo- ja ensimmäisen stintin nopeuden perusteella määrittää, kun niihin vaikuttaa niin monet asiat. Ferrari ajattaa tällä hetkellä selkeästi kahta kuskia "itsenäisesti", kummallakin on samanlaiset kortit kun lähdetään aika-ajoon ja se pieni ero on siellä vain sen takia, etteivät tulisi samaan aikaan varikolle. Jokaisessa kilpailussahan on olemassa ideaalitaktiikka joka on kaikkein nopein, ja Ferrarilla se pyritään tällä hetkellä tarjoamaan kummallekin kuskille.

Tuosta voisi ehkä vetää johtopäätöksen että Ferrari on ollut tämän kauden ajan aika itsevarma, eikä koe että kannattaa pelata varman päälle kuten BMW ja McLaren. McLarenilla ja BMW:llä taas kuljettajat ajavat enemmän "tallille", koska heillä yllätyksellisessäkin kisassa saadaan todennäköisesti toinen auto nostettua korkealle erilaisella taktiikalla, jopa voittoon hieman nopeamman Ferrarin ohi.

Sitä voi tietysti jokainen taas miettiä päissään, että miksi Heidfeldillä on kerran painavampi kuorma, kun hän saa Bemarilta enemmän palkkaa ja kevyempi auto aika-ajossa vaikuttaisi tällä kaudella lähtökohtaisesti "paremmalta" kuin painava. Siinä tuskin on kyseessä mikään "tallimääräys", josta tunnutaan olevan hetkittäin aika varmoja Kovalaisen suhteen. :doubtful:
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
mjaa-a,

mielestäni kovalainen olisi voinut voittaa jo useammankin kilpailun ilman teknisiä ongelmia.

Pointtini olikin siinä, että onko Räikkösen järkeä ottaa vain kierros vähemmän bensaa aika-ajo kierroksellensa, kun se ei Massaa vastaan tunnu riittävän koskaan. miksei oteta kaksi kieppiä vähemmän tai kolme?

Kisassa kuitenkin uskon siihen, että Räikkönen karkaa sen verran kauas Massasta, että hän ei ohi pääse varikolla, vaikkakin ajaa pitempään.

Nyt kuitenkin se kierroksen ero tarkoittaa aika-ajossa n. 0.1 - 0.2 sekunnin eroa vain ja se ei riitä näköjään Räikköselle. 3 kieppiä on jo aika varman päälle.

Toinen vaihtoehto on alkaa ajamaan paremmin aika-ajoja!

T: Koo
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Heidillähän se vasta on lujaa mennytkin. Kannattavia siis nuo viiden kierroksen extra bensat.
Tulokset eivät kerro kaikkea.
-Australia (5 kierrosta painavampi) meni loistavasti
-Malesia (4 kierrosta kevyempi) McLaren pilasi aika-ajon, startti ja ykkösmutka kisan. Kisan nopein kierros kuitenkin, joten vauhtia riitti.
-Bahrain (4 kierrosta raskaampi) balanssiongelmia, silti 6. ruudusta neljänneksi.
-Espanjassa (2-3 kierrosta raskaampi) turva-autosääntö pilasi kisan
-Turkissa (2 kierrosta raskaampi) oma moka vei hyvän starttipaikan. Nousi 4 sijaa kisassa.
-Monaco (?) nousi jo viidenneksi, mutta Alonso rikkoi takarenkaan ja vähän autoakin.

Ongelmia on ollut eritoten aika-ajoissa hyvän alkukauden jälkeen (jolloin ongelma oli pikemmin lähdöt). Jos Nick olisi saanut ajaa Australian tapaan ongelmattoman viikonlopun, olisivat tuloksetkin parempia. Lähimpänä ongelmatonta ollut Bahrain olikin ihan kelpo suoritus, vaikka Kubica toki oli edellä sielläkin.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Kapteeni Koo sanoi:
Ihmetyttää edelleen miksi Ferrari tankkaa autonsa 1 tahi 2 kierroksen erotuksella autonsa. Tämähän aiheuttaa sen, että aika-ajossa raskaampi auto voi mennä eteen ja siten pilata toisen kisan. Reilusti isommalla erolla pienet virheet ei automaattisesti tarkoita, että kevyempi auto häveää painavammalle aika-ajoissa.

Kiminä mä tankkaisin seuraavaan kisaan joko 5 kieppiä enemmän ku massa tai 5 kiekkaa vähemmän. Eipähän ole kisa pilalla jo lauantain jälkeen.

Ja niin. McLaren tekeekin jo näin, Ferru ei.
Koska, ferrarit ovat kuitenkin paalulla ja toisessa ruudussa, jos kuskit ajavat optimaalisesti, mitä järkeä siinä olisi toisen kuskin pilata kisansa, kun ajaa paalulle 5 kiekkaa kevyemmällä autolla, kun eroa ei siinä kuitenkaa kerry sitä 4-5s enempää.

Sinäkään, et itkisi täällä, jos Kimi olisi se nopeampi aika-ajaja Kimi on itse soppansa aiheuttanut ja Ferrarin taktiikka tässä tilanteessa, että autot ovat 1-2 erossa toisistaan on loistava mielestäni.

Ja mitä pilaamista se on, että raskaampi kuljettaja on kevyemmän edellä? omapa on vikaansa, että on hitaampi.

Massan lähtöruudut

4
1
2
2
1
1

Eli Massa on ollut eturivissä 83,3% tällä kaudella.

Kimi taas on jäänyt eturivistä jo tuhottoman monta kerta, kun ajattelee, että ajaa parhaalla autolla.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Stedos, saanen huomauttaa, että myös Massa kärsi yhdessä kisassa siitä, että oli kakkosena aika-ajon jälkeen ja yhden kiepin vähemmän bensaa kuin Kimillä.

Eihän siinä mitään väärää tietysti ole, mutta onhan tää hommaa. Sitä luovutaan voittotaistelusta jo lauantain jälkeen. Periaatteessa se jolla on kierroksen enemmän bensaa ei ole mitään hävittävää aika-ajoissa, mutta se jolla on vähemmän, niin se on fifty-fifty.

Vituttaa kuunnella noita Kimin ja Massan itkuja siitä, että jo lauantain jälkeen tiesin, että voittaminen on mahdotonta jos toinen ei keskeytä.

T: Koo
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Formuloiden päättäjät on kyllä täysin perseestä olevia munattomia idootteja. Tulee mieleen joku Urpo Helkovaara ja Kalervo Kummolla. Miten hitos tommoset pässit pääseki aina päättämään asioista.

Avaudun nyt juurikin tuon aika-ajosysteemin takia. Minulle aika-ajot formuloissa ovat aina olleet lähes yhtä iso juttu kuin itse kilpailu. Minulle se on ollut sprinttikilpailu, jossa nähdään kuka on se oikeasti noipein kuljettaja jota ainaki itse arvostan. Nykyään aika-ajot on semmosta saatanan keinotekosta arpapeliä. Mulla on vaa mieles ensimmäisenä että kumpi tulee ensimmäisenä varikolle, että olikohan se nyt oikeesti nopea tai hidas.

Täysin perseestä tämä systeemi :jaska: :mad_old:

EDIT: Anteeksi offtopic, mutta vituttaa. Tarttis tehdä varmaan joku maailmanlaajuinen adressi tästä asiasta
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Formuloiden päättäjät on kyllä täysin perseestä olevia munattomia idootteja.
Mjaa, en sanoisi munattomiksi päättäjiä, jotka uskaltavat tehdä epäsuosittuja päätöksiä. Nykyiseen aika-ajosysteemiin siirtyminen ei FIA:n kyselyn mukaan kuitenkaan ollut sellainen, vaan kolmivaiheinen knock-out-systeemi otettiin tyytyväisyydellä vastaan. Tosin sitä lähinnä verrattiin edeltäviin yksi-kerrallaan systeemeihin.

FIA ei luonnollisestikaan ole vastuussa siitä, että yksittäiset fanit asettavat aika-ajon tärkeämpään tai erilaiseen asemaan kuin sillä on. Kevyillä autoilla ajettu aika-ajo luultavasti tuottaisi vielä tylsempiä kisoja.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Onhan tuo q3 aivan perseestä, ei voi kyllä sanoa että ajoiko mies hyvin vai ei, tai verrata tallikaveriin kun ei tiedä kisa bensoja. Voisivat tallit ilmoittaa aika-ajon päätteeksi millä kierroksella tulee eka stoppi olemaan.
Heikin tankkaus määriä en ymmärrä ollenkaan. jos 10 kg bensaa tekee n. 0,45 s ja kierroksella kuluu n 2,6 kg niin heikillä olisi 18 kg enemmän bensaa kuin hamilla( +5k hamiin verrattuna), eli kierros ajassa n. 0,8s. siinä kun köröttelee 20 kierrosta että hami tulee varikolle niin olet jäänyt vähintään 16 s( oletus arvona että saat ajaa yhtä vapaasti kuin hami kärjessä), siihen päälle huono lähtö johtuen raskaasta autosta, ja hitaamman taakse jääminen muutaman kierroksen ajaksi niin peli on selvä ennen eka varikko käyntejä.:nope:
Tämä tästä mcladan tasapuolisesta kohtelusta:jaska:
jos tasapuolisia oltais niin nyt pitäis heikillä olla kevyempi auto aika-ajoon 6 seuraavaa kertaa, tätä tuskin nähdään.:mad_old:
 
Ylös